handdator

Visa fullständig version : Fenomenet Blondinbella (utbryt)

Mröff
2009-02-18, 17:00
Ja, detta är ett mysterium. över 700.000 läsare på en vecka har hon.

Detta stod skrivet idag.

Usch nu har jag legat i sängen med pyjamas hela dagen känns det som. Det kryper i kroppen på mig av rastlöshet samtidigt som huvudet känns tungt. Ska kila ner till ett café i närheten och sätta mig och plugga där. Sedan behöver jag faktiskt komma igång med boken, nästan första kapitlet är klart. Jag har en känsla av att en latte och en bit morotskaka, kanske även en muffins till och med kan få mig att må bättre. Tror ni inte?

Undrar huuur det skall gå???

Mröff
2009-02-18, 18:47
Jag skulle inte uppskatta sådant trams som det inlägget jag citerade om det var en man eller kvinna. Möjligtvis om det var Gud skulle jag finna det lite intressant att höra vad denna pysslar med.

Vad fyller denna "jag skall gå och ta en latte"-grejen för funktion.Är det en slags indentifikation för unga tjejer? Sitter gubbar och flåsar över infona/bilderna? Hur ställer sig män/unga killar till det?

För hos oss kärringar verkar det inte gå hem

skumrask
2009-02-19, 13:46
Jag var oerhört ärligt intresserad av sakfrågan. Varför skall blondinbella ha skit? Varför skall det raljeras över "våldtäktshistorien"? Det är inte bara här utan lite här och var på bloggar och forum elsewhere.

Är det inte rätt ihåligt att man säger sig vara ute efter att hålla rent forumet från "uthängda unga tjejer" medan man å andra sidan raljerar över en sextonåring som fått fingrar uppkörda i fittan på ett disco?

skumrask
2009-02-19, 13:53
Jag skulle inte uppskatta sådant trams som det inlägget jag citerade om det var en man eller kvinna. Möjligtvis om det var Gud skulle jag finna det lite intressant att höra vad denna pysslar med.

Vad fyller denna "jag skall gå och ta en latte"-grejen för funktion.Är det en slags indentifikation för unga tjejer? Sitter gubbar och flåsar över infona/bilderna? Hur ställer sig män/unga killar till det?

För hos oss kärringar verkar det inte gå hem

Finner du att "tramset" på hennes blogg skiljer sig så oerhört mycket från sådant som publiceras här i parti och minut, förslagsvis i chattråden?
Hur är det med identifikationen där?

Typ: Nu skall jag gå ut med hunden? Nu skall jag äta mat? Nu skall jag bajsa?

Sitter unga/gamla kärringar och flåsar över den infon?

Mröff
2009-02-19, 14:29
Nu är detta ett lite mindre forum och inte en blogg med 700.000 besökare.
De flesta har gaggat med varandra ett tag, och jag ser detta mer som ett "kafferum".

Jag är lite intresserad av de här bilden av kvinnor som "sex and the city"-kopior som florarar i den svenska offentligheten.
Exempel Blondinbella, Sofie Fahrman....de ligger också högst upp på bloggtoppen.

De kvinnorna har faktiskt makt = dvs det är bra. Jag är bara intresserad av bilden de ger av kvinnlighet i konsumtionssamhället.

skumrask
2009-02-19, 14:32
Nu är detta ett lite mindre forum och inte en blogg med 700.000 besökare.
De flesta har gaggat med varandra ett tag.

Är det där skon klämmer alltså? Att hon har många besökare? Det här forumet är ju inget annat än en enda stor blogg med flera användare.

Fattar inte varför så många företrädesvis äldre kvinnor har problem med att unga, framför allt blonda och yppiga tjejer når framgång i något område. Då skall de kapas, vilket innebär att det är okej att ge sig på vad som helst, tom ett sexuellt övergrepp.

Mröff
2009-02-19, 14:34
Men herre Gud, jag tycker det hon skriver är trams. De finns många kvinnor och män i min egen ålder (oavsett kroppsform) som också skriver trams.

Påpekare i mitt förra inlägg att de har makt (blondinbella och Sofie Fahrman) vilket inte stör mig, men jag är intellektuellt intresserad över den bild den ohämmade, oproblematiserande ytligheten de kommunicerar säger om vårt samhälle.

Jag är skitirriterad över att Sofie Fahrman inte ifrågasätter modeindustrin mer, vilket faktiskt Ebba von Sydow gör.

skumrask
2009-02-19, 14:34
Jaha, nu har du editerat igen.

Vad tycker du att ditt skrivande här och på andra ställen ger för bild av kvinnor i konsumtionssamhället?

Att kvinnor gillar flygplan och bajs?

Men herre Gud, jag tycker det hon skriver är trams. De finns många kvinnor och män i min egen ålder (oavsett kroppsform) som också skriver trams.

Om jag tycker att det du skriver är trams, kan jag starta en tråd om det då? Och var det trams att hon berättade om ett sexuellt övergrepp?

Mröff
2009-02-19, 14:38
Jaha, nu har du editerat igen.

Vad tycker du att ditt skrivande här och på andra ställen ger för bild av kvinnor i konsumtionssamhället?

Att kvinnor gillar flygplan och bajs?

Om jag tycker att det du skriver är trams, kan jag starta en tråd om det då? Och var det trams att hon berättade om ett sexuellt övergrepp?

Ja, jag gillar flygplan. Vad gillar du?

Har andra forum där jag skriver i egenskap av mitt eget namn, om saker inte utifrån att jag bara är kvinna utan en människa. De har också en mindre läsarkrets..:D

Starta gärna en tråd om att du tycker det jag skriver är trams, skall jag bita tillbaka.

Att berätta om ett sexuellt övergrepp är inte trams.

skumrask
2009-02-19, 14:48
Ja, jag gillar flygplan. Vad gillar du?

Har andra forum där jag skriver i egenskap av mitt eget namn, om saker inte utifrån att jag bara är kvinna utan en människa. De har också en mindre läsarkrets..:D

Starta gärna en tråd om att du tycker det jag skriver är trams, skall jag bita tillbaka.

På vilket sätt är storleken på läsarkrets kopplat till det hela? Om detta hade varit ett stort forum, hade banala inlägg inte accepterats då? Du skriver ju att du skall banta etc, vad ger det för signal till kvinnor?

Gick in som hastigast på hennes blogg nu och läser att hon till stor del har replikerat på din ruelse om unga kvinnor, prestationskrav, utseendefixering i konsumtionssamhället.

Att berätta om ett sexuellt övergrepp är inte trams.

Men att starta en tramstråd och raljera om det på detta forum är okej?

CodeMAN
2009-02-19, 14:48
Finner du att "tramset" på hennes blogg skiljer sig så oerhört mycket från sådant som publiceras här i parti och minut, förslagsvis i chattråden?
Hur är det med identifikationen där?

Typ: Nu skall jag gå ut med hunden? Nu skall jag äta mat? Nu skall jag bajsa?

Sitter unga/gamla kärringar och flåsar över den infon?
Fast, medlemmarna här är en sluten grupp, vill man skriva vad man har bajsat idag så måste man regga sig.

Blondinbella är däremot en publik figur, hennes sajt är inte för en sluten grupp. Här tilltalar vi varandra när vi skriver inlägg, hon tilltalar däremot sina läsare.

Det är en liten, om inte betydande, skillnad.

Mröff
2009-02-19, 14:53
Det är skillnad på blogg och forum. I en blogg skriver du i egenskap av en person.

Ja, läsekrets har mycket att göra med saken när det gäller inflytande och att bli/vara en offentlig person.

CodeMAN
2009-02-19, 14:55
På vilket sätt är storleken på läsarkrets kopplat till det hela? Om detta hade varit ett stort forum, hade banala inlägg inte accepterats då? Du skriver ju att du skall banta etc, vad ger det för signal till kvinnor?
Man kan tycka att storleken gör viss skillnad, men det gör inte det i detta fall.

Vi gör ingen reklam för våra åsikter, det är frivilligt att ta del av informationen här. Dessutom är detta ett diskussionsforum, ingen agerar som en frontfigur med bestämda åsikter.

Bella gör reklam, dyker upp på tv-program, osv, och representerar indirekt en ideologi. Och det är enbart hennes åsikter som gäller.

Mröff
2009-02-19, 14:58
Skumrask: Vad tycker du om innehållet i t.ex. Blondinbellas blogg?

skumrask
2009-02-19, 14:58
Fast, medlemmarna här är en sluten grupp, vill man skriva vad man har bajsat idag så måste man regga sig.

Blondinbella är däremot en publik figur, hennes sajt är inte för en sluten grupp. Här tilltalar vi varandra när vi skriver inlägg, hon tilltalar däremot sina läsare.

Det är en liten, om inte betydande, skillnad.

Man behöver inte regga sig här för att läsa, det är oftast fler gäster här än vad det är medlemmar. Jag har inte googlat på blondinbella och våldtäkt men jag skulle kunna föreställa sig att man skulle kunna få en träff på obsklassen.

Jag tycker att din jämförelse är rena nyset, pardon my french. Här tilltalar vi varandra? Blondinbella tilltalar sina läsare? Öh, jaha!?:unsure:

Mröff
2009-02-19, 15:00
Jag tycker att din jämförelse är rena nyset, pardon my french. Här tilltalar vi varandra? Blondinbella tilltalar sina läsare? Öh, jaha!?:unsure:

Ser du ingen skillnad i tilltalet mellan obsklassen, blondinbella eller för den delen DN?

skumrask
2009-02-19, 15:01
Det är skillnad på blogg och forum. I en blogg skriver du i egenskap av en person.

Ja, läsekrets har mycket att göra med saken när det gäller inflytande och att bli/vara en offentlig person.
Jag skulle nog vilja säga att jag i allra högsta grad skriver här i egenskap av person.

Men du menar kanske att om man uppger sitt riktiga namn så är det fritt fram att kritisera och ifrågasätta vad som helst? I själva verket borde det ju vara precis tvärtom.

skumrask
2009-02-19, 15:04
Ser du ingen skillnad i tilltalet mellan obsklassen, blondinbella eller för den delen DN?

Jo, DN är ett nyhetsorgan.

Mröff
2009-02-19, 15:06
Det är bara fegisar som skriver i egenskap av alias i den "stora offentligheten". En person med alias blir aldrig tagen på allvar eller också blir det ett jäkla hallå om den "typen" blir offentlig person. Kommer alias in och börjar starta t.ex. nätdrev mot offentliga personer kan det blir riktigt obehagligt, för det går inte att föra en jämnlik diskussion med ett hemliga alias som en person som går ut med eget namn.

Där är fenomenet Alex Schulman lite intressant. Jag tycker han verkar ha utgått från alias-principen i början av sin karriär och mer gjorde sig själv till en "typ" på internet som var frikopplad lite från hans privata person. Det var dock intressant när Ronnie Sandahl kritiserade Alex Schulman i kvällstidningen och AS blev helt paff och sur.

skumrask
2009-02-19, 15:13
Det är bara fegisar som skriver i egenskap av alias i den "stora offentligheten". En person med alias blir aldrig tagen på allvar eller också blir det ett jäkla hallå om den "typen" blir offentlig person. Kommer alias in och börjar starta t.ex. nätdrev mot offentliga personer kan det blir riktigt obehagligt, för det går inte att föra en jämnlik diskussion med ett hemliga alias som en person som går ut med eget namn.

Och vad tycker du då om sådana här trådar där "alias" aka fegisar börjar raljera om en "offentlig persons" sexövergrepp?

Mröff
2009-02-19, 15:17
Och vad tycker du då om sådana här trådar där "alias" aka fegisar börjar raljera om en "offentlig persons" sexövergrepp?

Här för vi en diskussion. Eller hur?

Ett problem som kan uppstå, och jag inte är främmande för, är att en tråd ev kan snappas upp och starta ett nätdrev mot en person. Då gäller det att som forumadmin göra den tråden omöjlig att hitta på sökmotorer, så de inte blir en del av ett nätdrev.Nu tror jag det är långsökt att ngt sådant kan ske, eftersom obsklassen inte har den typen av läsare/användare eller den stora spridningen.

Det gör t.ex. inte Flashback eller "stora" anonyma bloggare utan de är glada att få uppmärksamhet och vissa användare älskar att "sätta dit" och göra livet surt för andra personer IRL. Det finns t.ex. exempel från Flashback när det gäller kartläggningen av FRA-sekreterare i samband med FRA-lagen. De riktiga agenterna etc kom de knappast åt.

skumrask
2009-02-19, 15:25
Här för vi en diskussion. Eller hur?

Ett problem som kan uppstå, och jag inte är främmande för, är att en tråd ev kan snappas upp och starta ett nätdrev mot en person. Då gäller det att som forumadmin göra den tråden omöjlig att hitta på sökmotorer, så de inte blir en del av ett nätdrev.Nu tror jag det är långsökt att ngt sådant kan ske, eftersom obsklassen inte har den typen av läsare/användare eller den stora spridningen.

Min fråga var vad du TYCKER om det? Här för vi en diskussion, eller hur?

Om jag skulle posta en bild här som redan postats över hela internet där en kanske ung icke namngiven person visar sina tuttar i en webbkamera
så är inte detta förenligt med detta ytterst pyttelilla forums moraliska samvete, men att skämta om en offentlig person som blivit våldtagen är okej? Som dessutom går att googla på?

Mröff
2009-02-19, 17:46
1) bilden på tjejen som flashade brösten var svårtolkad. Fanns dubier om hon var för ung, med på det etc etc.

2) bilden postades i ett för sökmotorer öppet forum "pics pics pics".

Detta gjorde att den modererades bort.

skumrask
2009-02-19, 18:16
1: Hur "ung" eller "gammal" måste man vara här för att "hängas ut" här?
Hur bevisa att någon är med på det? Är blondinbella "med på det"?

2: Är inte denna tråden i ett öppet forum?

Mröff
2009-02-19, 18:24
1) Tveksamhet kring för ung ålder = bort. Uthängning av tant/farbror = bort.

2) Uppkommer bilder där Blondinbella flashar boobsen, utan att hon själv satt ut dem på sin blogg= bort.

CodeMAN
2009-02-19, 18:58
1: Hur "ung" eller "gammal" måste man vara här för att "hängas ut" här?
Hur bevisa att någon är med på det? Är blondinbella "med på det"?

2: Är inte denna tråden i ett öppet forum?
Blodinbella är med på det, nu när vi pratar om hennes blogg. En webcamshow utan känt ursprung kan sällan vara bevis på att medverkande är med på spridningen.

Ursprung viktigt. Att viss material finns överallt på internet betyder inte att de medverkande är med på det. När materialet sprids utan medverkandes involvering så det bästa de medverkande kan önska är att länkarna till materialet försvinner så småningom, även om själva materialet ligger kvar på någons hårddisk.

skumrask
2009-02-19, 19:07
Frågan är väl inte först och främst om det är juridiskt hållbart eller förenligt med forumets regler, utan snarare om det är moraliskt hållbart.

Jag menar att det är dubbelmoral om man säger sig att samtidigt värna om unga kvinnors dygd samtidigt som man tillåter ironiserande trådar om "offentliga" och omyndiga personer som drabbats av sexövergrepp.

Kickan
2009-02-19, 23:32
Jag fattar inte vad ni jiddrar om, är det skumråttan som efter ett år, precis samma dag som han ffg mottog en kommentar om sitt utseende efter att ha sagt att det inte gjorde honom något, kommit på att det var moraliskt förkastligt av mig att kommentera blondinbellas budget-saint-tropez-semester, med påföljande tidningshorerier?

Ha ha, du är ju för fan inte sann alltså.

Svimfärdig
2009-02-19, 23:34
"skumråttan" hahaha det var faktiskt roligt! :D

skumrask
2009-02-21, 16:42
Ja fantastiskt roligt var det. Gäsp. Jag struntar innerligt i vad nån klimakterietomte här krystar fram om mitt utseende, jag lade inte ens märke till vem som startat tråden ifråga. Någon hade bumpat tråden som jag ej sett.

Det är inte olagligt att kommentera sakinnehållet.