handdator

Visa fullständig version : Någon som åkt Hurtigrutten?

Torsten
2009-02-01, 19:40
En sexdagars kryssning längs en av världens vackraste kuster den norska med många landstigningar. Inte direkt billigt men kanske en lite annorlunda reseupplevelse? http://www.hurtigruten.se

Sven Hedin
2009-02-01, 20:55
Nej, det har aldrig blivit av, men jag har en nära släkting som nog har åk en så där fem-tio gånger. Det är ju inte något direkt hålligång på båten, men synintrycken och bufféerna lär ju vara någonting helt otroliga och ifall man leker med tanken att jag skulle välja ut en resa för mig och någon annan så hade det nog blivit den långa varianten där man åker in i en massa fjordar.

Mröff
2009-02-01, 22:15
Det går att åka mindre svängar med den, var en sek från att köra på med bilen när jag var på Lofoten senast. Bara för sakens skull.

Från Svolvaer till Harstad.

Då får man åka genom trollfjorden.

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200510/07/20051007154302_Icak373/Hurtigruten_b.jpg

Sven Hedin
2009-02-01, 22:17
Lofoten.... :heart:

Kickan
2009-02-01, 22:25
:hiya:
Jag har varit full på Lofoten!

(Jag var på dykresa, praktiska som vi var hade vi bara dykutrustning, tält, kompressor och alkohol med oss. Vi fångade plattfisk i nätkassar under dyken, och plockade hjortron till efterrätt, från dignande tuvor. Ibland kom en kungsörn seglande ner från fjällsidan, över fjorden)

Norge is the shit :)

Mröff
2009-02-01, 22:28
Det är ett ställe alla bara måste åka till innan de dör. Helt fantastisk natur och geniun känsla.

Däremot måste man klara av doften av torkad torsk..:D

Vi var längs hela ögruppen. På norra sidan finns det kritvita stränder med knallgrönt vatten. På södra sidan är det mer bergigt.

Dessutom får man åka bilfärja mellan flera öar och långa tunnlar under fjordar...:w00t:

Edit...jag har varit stenpackad några gånger på Lofoten. En gång i en segelbåt, en gång på restaurang, en gång fiskande småkrabbor och en annan gång en rejäl nostalgisk bilfylla (dvs sitta i bil, dricka öl och lyssna järnet på stereon).

Sven Hedin
2009-02-01, 22:34
Ni vet minsann att roa er... Jag är som ni förstår, och säkert har planerat, väldigt avis på allt det där. :tunga:

Mröff
2009-02-01, 22:36
Ni vet minsann att roa er... Jag är som ni förstår, och säkert har planerat, väldigt avis på allt det där. :tunga:

Vi får helt enkelt förlägga nästa erotikmässa i Lofoten.
Torsk är på uppgående inom erotikbusinessen, känner jag på mig.
Fiskporr is the shit!

Kickan
2009-02-01, 22:39
NiJag är som ni förstår, och säkert har planerat, väldigt avis på allt det där. :tunga:
Inga problem, det är bara en fråga om hur mycket, och vad, man har med sig. :yes:
Det grejar du lätt, på nästa semester.

Sven Hedin
2009-02-01, 22:40
Vi får helt enkelt förlägga nästa erotikmässa i Lofoten.

Torsk är på uppgående inom erotikbusinessen, känner jag på mig.

Fiskporr is the shit!
Kan vi få dit Eel-girl på så kort varsel? :w00t:

Inga problem, det är bara en fråga om hur mycket, och vad, man har med sig.

Det grejar du lätt, på nästa semester.

Du, jag har redan tagit fram kartorna och tankar fullt det gör jag väl imorgon. :)

selma
2009-02-01, 22:42
Jag är övertygad, Lofoten får bli ett resmål jag beger mig till så fort tillfälle ges

Mröff
2009-02-01, 22:44
Detta är mitt favvoplejs på Lofoten.

http://www.pupu.cz/cesty/skand/99.jpg

selma
2009-02-01, 22:45
Gud va fint. Jag förstår dig Mröff

Sven Hedin
2009-02-01, 22:48
Öhhhhh.... Jag blir tokig! Ni har väl hört när det regnade så in i helvete så att det inte gick att se längre än ungefär tjugo meter åt något enda håll? Så var det när jag var där uppe senast. :(

Mröff
2009-02-01, 22:50
Öhhhhh.... Jag blir tokig! Ni har väl hört när det regnade så in i helvete så att det inte gick att se längre än ungefär tjugo meter åt något enda håll? Så var det när jag var där uppe senast. :(

Regnade det när du var på Lofoten?
Stackare.:(

Kunde du inte vänta ut regnet.

Sven Hedin
2009-02-01, 22:53
Regnade det när du var på Lofoten?
Stackare.:(

Kunde du inte vänta ut regnet.
Ja visst sörru... Det började vräka ner strax före Narvik och sen så regnade det konstant i tre dagar och det var dimmigt någonting så vansinnigt. Det hade blivit att stanna i flera dygn...utan att knappt se handen framför sig.

*bölar otröstligt vid minnet av detta bottennapp*

Miriam
2009-02-01, 23:21
Jag har varit på Späckhuggarsafari på Lofoten.

Kickan
2009-02-01, 23:26
Jag har varit på Späckhuggarsafari på Lofoten.
Åhhh wow! Berätta!

Sven Hedin
2009-02-01, 23:26
Så här såg det ut, när jag var där alltså: (det är äkta bilder tagna av en mycket moloken upptäcktsresande)

http://i43.tinypic.com/scypoy.jpg

http://i40.tinypic.com/2zf60kw.jpg

http://i40.tinypic.com/t9y4iw.jpg

Miriam
2009-02-01, 23:35
Åhhh wow! Berätta!

Jag och en kompis bestämde oss för att fara i väg för hon fick jättebra rabatt på resan eftersom hon prenumererar på NSD.
Vädret var skitdåligt och första dagen på havet såg vi inga Späckhuggare men allt annat var trevligt.
Andra dagen däremot såg vi en hel familj som var jättenära båten kändes det som.
Det var lite läskigt för dom är enormt stora men det var mäktigt.
Jag ska be min kompis mejla över bilder för hon hade kameran med sig.

Nu vill jag bara någon gång åka i väg och simma med Delfiner.
Det är min drömsemester.

Sven Hedin
2009-02-01, 23:46
Det där skulle jag med vilja göra, och dessutom så funkar det ju i dåligt väder. Hur är det, är dom farliga dom där, typ välter båtar när det är parningstid, eller hur är det? Jag vill minnas att dom har präktiga tänder...

Edit: Späckhuggarna alltså.

sås på slipsen
2009-02-02, 06:21
Jag ska åka till Lofoten i sommar på ett födelsedagskalas.
Ska bli skoj, jag har inte varit i Norge tidigare öht. :)

skumrask
2009-02-02, 19:20
Jag har gjort det när jag var liten, åtminstone åkte vi upp till nordkap så det borde väl vara hurtigruten. Minns det var rätt tråkigt för mina föräldrar spelade mest bridge hela tiden och det fanns inga barn, jo en fransk tjej som jag var rädd för för jag hade hört att i frankrike pussades man istället för att säga hej. Och detta fick absolut icke ske.

dr fotpall
2009-10-06, 00:13
bilfylla är en klassiker. en ännu bättre variant är att rulla runt i en VW-buss - där bak - o dra i sig 2 flaskor vin o lyssna på ramones o skråla på fel melodier, medan chauffören gråter eftersom han är ramoneskännare, det spöregnar och vi aldrig kommer fram... 40 km/h på autobahn, med 638 km kvar o klockan närmar sig 22..

men jag är helt säker på att lofoten är ännu... ja.. nåt... ännu mer...

Det är ett ställe alla bara måste åka till innan de dör. Helt fantastisk natur och geniun känsla.

Däremot måste man klara av doften av torkad torsk..:D

Vi var längs hela ögruppen. På norra sidan finns det kritvita stränder med knallgrönt vatten. På södra sidan är det mer bergigt.

Dessutom får man åka bilfärja mellan flera öar och långa tunnlar under fjordar...:w00t:

Edit...jag har varit stenpackad några gånger på Lofoten. En gång i en segelbåt, en gång på restaurang, en gång fiskande småkrabbor och en annan gång en rejäl nostalgisk bilfylla (dvs sitta i bil, dricka öl och lyssna järnet på stereon).

Sven Hedin
2012-07-12, 19:52
En sexdagars kryssning längs en av världens vackraste kuster den norska med många landstigningar. Inte direkt billigt men kanske en lite annorlunda reseupplevelse? http://www.hurtigruten.se

Jag har fortfarande inte åkt Hurtigrutten men jag var väldigt nära Lofoten för ett par veckor sen. Det var nog himla vackert där ute men jag svängde ner vänster mot Narvik istället.