Visa fullständig version : Kanske vaknar den blåögde Svensson?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4088895.ab
Ja, sånt här händer i diktaturstater. Fast man försöker hålla fin fasad utåt och de dumma svenskarna blundar för verkligheten och ser bara paradiset. Thailand, jo jo...
Sven Hedin
2008-12-30, 11:13
Japp, såna är dom... och sen så tycker jag inte att vi skall glömma Pearl Harbor.
Inte mycke att komma med jämfört med Guantanamo,
eller varför inte Abu Ghraib
http://eyesvtruth.files.wordpress.com/2008/07/abu-ghraib-leash.jpg
Vilka länder får man då semestra i, Norge?
sås på slipsen
2008-12-30, 12:37
Vilka länder får man då semestra i, Norge?
Sälklubbarnas och valfångarnas högborg. You've gotta be kidding.
Danmark och Finland: rasister.
Island: Mad Max-samhälle.
Tyskland: nazistpervon som krigar.
Frankrike: rasistiska strejkbönder.
Italien: rasistiska maffiosos.
Ryssland: sovjeter.
osv...
sås på slipsen
2008-12-30, 12:50
Tibet? :unsure:
De försöker ju införa ett feodalsystem (lamaism) med en härskande överklass vars mål är att kontrollera och svälta ut bondebefolkningen.
sås på slipsen
2008-12-30, 13:12
De försöker ju införa ett feodalsystem (lamaism) med en härskande överklass vars mål är att kontrollera och svälta ut bondebefolkningen.
Ja, det går ju inte.
Påskön nästa.
Brunei?
Kungen tyckte ju sultanen var så trevlig...
Är det OK att stanna i Sverige tro? :unsure:
Monarki, och fan och hans moster...
Sven Hedin
2008-12-30, 15:22
Meeeeeen..... Baltutlämningen för fan!!!
Finns det nationslöst land nånstans på denna jord?
Om man sätter sig på Antarktis?
Mauritius. :yes:
Nä, min poäng (och tanke med tråden) var snarare att det är en jävla massa svenskar som åker på semester utan att ha en aning om var de egentligen åker. För min egen del känns det inte alls okej att stödja en diktatur indirekt.
Finns det nationslöst land nånstans på denna jord?
Om man sätter sig på Antarktis?
Då hamnar man säkert någonstans där någon mäktig nation i smyg försöker hitta naturresurser, och använder gästarbetare från fattiga länder som får utföra det...
Mauritius. :yes:
Nä, min poäng (och tanke med tråden) var snarare att det är en jävla massa svenskar som åker på semester utan att ha en aning om var de egentligen åker. För min egen del känns det inte alls okej att stödja en diktatur indirekt.
Mäh....Mauritius var ju en handelsplats för slavar från Afrika...:mad:
För att inte tala om vad Senegal och Dakar var, där har jag varit (dock varken som slav eller köpare av detsamma) :proud:
Fast jag förstår Gullans poäng, jag tänkte liknande när jag läste det i morse i tidningen.
"Alla" svenskar åker till Thailand och tycker det är en idyll när det egentligen är en diktatur. Själva tänke vi åka dit i sommar och segla. :skamsen:
På 1800-talet, ja. Känns lite mer relevant med hur det är idag och numera är frid och harmoni och respektfullhet mellan de olika religionerna och de olika nationaliteterna som samsas på ön.
Ja, Thailand framstår som gulleplutt-landet nummer ett för svenska barnfamiljer. ALLT är så trevligt.
Borde ingå lite obligatoriska turistresor till diktatoriska resemål samt sexhandelsplatser.
Kanske får vi göra så att vi åker på semester till landet och solar i en vecka sedan demonstrerar vi sista veckan mot regimen innan vi blir hemskickade.
Edit: Jag kan genomföra fotografering av torskar och pedofiler.
Ja, Thailand framstår som gulleplutt-landet nummer ett för svenska barnfamiljer. ALLT är så trevligt.
Borde ingå lite obligatoriska turistresor till diktatoriska resemål samt sexhandelsplatser.
Kanske får vi göra så att vi åker på semester till landet och solar i en vecka sedan demonstrerar vi sista veckan mot regimen innan vi blir hemskickade.
Nja, men man kunde kanske läsa på lite ibland om de länder man väljer att turista i.
Själv är jag inte ett dugg sugen på just Thailand men det finns en annan i familjen som önskar sig en seglingssemester just där till den jämna födelsedagen och då faller jag till föga. Jag har f.ö. semestrat även i Turkiet som väl knappast kan räknas till ett demokratiskt och fritt land, så jag ska inte alls sätta mig på några höga hästar.
Rent krasst är många länder skit.
Jag t.ex. har varit i Israel. En regim jag inte direkt gillar, men den är det lättare att kritisera också när man kommer hem. Du kommer inte hem från Israel och säger att allt är såååå fantastiskt.
Eller de flesta gör nog inte det...kanske någon.:unsure:
För att inte tala om vad Senegal och Dakar var, där har jag varit (dock varken som slav eller köpare av detsamma) :proud:
Fast jag förstår Gullans poäng, jag tänkte liknande när jag läste det i morse i tidningen.
"Alla" svenskar åker till Thailand och tycker det är en idyll när det egentligen är en diktatur. Själva tänke vi åka dit i sommar och segla. :skamsen:
Tack Ulvena, precis min poäng. Men kanske är genomsnittssvensken så okunnig att man inte förstår? Vet man var man åker och vad man kan tänkas stöta på så okej. Men att åka till en diktatur och bli förskräckt eller ens förvånad när diktaturen visar sitt fula fejs. Korkat!
Tack Ulvena, precis min poäng. Men kanske är genomsnittssvensken så okunnig att man inte förstår? Vet man var man åker och vad man kan tänkas stöta på så okej. Men att åka till en diktatur och bli förskräckt eller ens förvånad när diktaturen visar sitt fula fejs. Korkat!
Jag tror att genomsnittssvensken väljer att inte förstå eller så är de helt enkelt okunniga som du säger. Man åker till Thailand och alla är snälla, lagar god mat och billigt är det :rolleyes:, då vill man inte bli påmind om att man faktiskt är i ett diktaturland som behandlar folk som skit.
Jag har varit i massor av länder som knappt kan stava till demokrati, folket är i allmänhet väldigt gulliga och hjälpsamma, fast de lever i skitländer med en politik som får det att vända sig i magen på en.
Just Thailand har ju blivit svenskarnas favoritresemål och då överser man lätt med hur regimen där ser ut.
Jag kan åka till de där länderna utan problem och trivas utmärkt, det betyder inte att jag stödjer deras politiska system.
Sven Hedin
2008-12-30, 21:24
Jag var i Östtyskland då det begav sig... Fan vad kul vi hade!
Ja, du ser! :D
Fast om man vill ha semester utan att rädda världen då........ har man förverkat sin rätt att leva då? :unsure:
Det finns alltid orättvisor och även om jag stannar hemma så tror jag inte att Burmeserna slipper ligga 10 timmar i solen på en sandstrand. Tvärtom så tror jag att det vi INTE ser är etter värre i världen och på nåt sätt kanske det är bra att "vanliga" turister får upp ögonen för vad som pågår ute i världen. Jag kan ha fel men att folk stannar hemma och håller käften inte bidrar till en rättvisare eller bättre värld
Fast om man vill ha semester utan att rädda världen då........ har man förverkat sin rätt att leva då? :unsure:
Det finns alltid orättvisor och även om jag stannar hemma så tror jag inte att Burmeserna slipper ligga 10 timmar i solen på en sandstrand. Tvärtom så tror jag att det vi INTE ser är etter värre i världen och på nåt sätt kanske det är bra att "vanliga" turister får upp ögonen för vad som pågår ute i världen. Jag kan ha fel men att folk stannar hemma och håller käften inte bidrar till en rättvisare eller bättre värld
Såklart inte, men i Sverige föredrar man att se Tahiland som ett gott och bra land men det är en diktatur som man slödjer om man reser dit, det kan man inte komma ifrån
Sven Hedin
2008-12-30, 22:14
Tjööööta...
;)
Nä, kom till Norrbotten.
Här diskrimineras samer fortfarande, och karlar som är fjolliga fryses ut.
Nä, kom till Norrbotten.
Här diskrimineras samer fortfarande, och karlar som är fjolliga fryses ut.
Om jag åker till Norrbotten och gifter mig med en fjollig norrbottning, blir jag också utfryst då? :unsure:
Såklart inte, men i Sverige föredrar man att se Tahiland som ett gott och bra land men det är en diktatur som man slödjer om man reser dit, det kan man inte komma ifrån
Ja men just därför kanske det är bra att folk reser dit och får se det. Jag vet inte och jag sitter inte inne på svaren. Men att PÅSTÅ att jag stödjer diktaturen för att jag reser till thailand tar jag som en förolämpning. Det finns värre saker man kan företa sig i så fall. Hur många missförhållanden i världen skulle vi känna till om det inte vore så att folk reste och vidgade sina vyer? Att ikläda sig "världsamvetet" så fort man lämnar Arlanda är en ganska osmaklig svensk företeelse och vittnar om ett människoförakt tycker jag. Det finns i alla länder goda krafter (så ock i diktaturer) och deras sak främjar man genom att besöka deras länder. det tror jag iaf
Tss samer gu så löjligt lappar heter det ju.
Fjolliga män mobbas det är sant äter men frukt och grönsaker eller har färgglada kläder då är det kört.
Rött är tillåtet om det är rutor i en flanellskjorta.
Orange när det är jakt.
Om jag åker till Norrbotten och gifter mig med en fjollig norrbottning, blir jag också utfryst då? :unsure:
Om du gifter dig med en krumbent fjollig lapp får du bo i en alldelens egen by utanför själva samebyn, dit de andra samerna är utmobbade att bo.
Tss samer gu så löjligt lappar heter det ju.
Fjolliga män mobbas det är sant äter men frukt och grönsaker eller har färgglada kläder då är det kört.
Rött är tillåtet om det är rutor i en flanellskjorta.
Orange när det är jakt.
FUCK FUCK...där gjorde jag bort mig.
Heter ju inte samer....
Frukt + grönsaker = kaninmat = sådant äter inte en rejäl karl.
De hade extrapris på flanellskjortor (rutiga) på ICA MAXI. Två för 99 kronor.
Om du gifter dig med en krumbent fjollig lapp får du bo i en alldelens egen by utanför själva samebyn, dit de andra samerna är utmobbade att bo.
*beger mig till Norrbotten*
Härligt hoppas du handlade upp dig ordentligt.
Jag har köpt mig två ny täckfodrade flanellskjortor dom är jättebra kring påsk.
Du vet när det är för varmt för täckjacka men för kallt för endast tröja.
Sen ser det väldigt tjusigt ut tillsammans med mina bruna skinnbyxor med snörnig på utsidan av benen.
Äkta renskinn tvåtusen spänn present när jag fyllde jämt.
Jag tar med några av de där rosa foppatofflorna med foder när jag åker ner.
Såg att de hade extrapris på dem också.
Förresten tycker jag titeln på denna tråd är diskriminerande mot oss med blå ögon...:mad:
Gör det flanellskjorta och fodrade foppa är ju vardagsmat här uppe men exotiskt hemma hos dig.
Folk kommer att betrakta dig på ett helt nytt sätt.
Ja men just därför kanske det är bra att folk reser dit och får se det. Jag vet inte och jag sitter inte inne på svaren. Men att PÅSTÅ att jag stödjer diktaturen för att jag reser till thailand tar jag som en förolämpning. Det finns värre saker man kan företa sig i så fall. Hur många missförhållanden i världen skulle vi känna till om det inte vore så att folk reste och vidgade sina vyer? Att ikläda sig "världsamvetet" så fort man lämnar Arlanda är en ganska osmaklig svensk företeelse och vittnar om ett människoförakt tycker jag. Det finns i alla länder goda krafter (så ock i diktaturer) och deras sak främjar man genom att besöka deras länder. det tror jag iaf
Nu var det ju inte det jag sa, iofs.
Jag sa att vi tror att vi reser till bra ställen, Thailands diktatur stödjer vi genom att åka dit det fattar du väl?:unsure:
Jag tänkte ju själv åka på semester dit, varför blir du så arg? Alla som åker dit stödjer indirekt deras politik, det är väl inget konstigt med det?:unsure:
Thailand är en diktaur, det vet du väl?
Jag tror det kommer innebära att jag äntligen blir uppmärksammad på det sätt jag är värd. Med stor respekt...:proud:
Sven Hedin
2008-12-30, 22:35
< thailand >
Jag har just nämnt dig som en av mina favoritnazister i tråden på FB. :)
Jag är inte arg...... vart får du det ifrån?:unsure:
Jag är fullt medveten om statsskicket i thailand och andra semesterländer. Det jag menar är att det känns förmätet att tillskriva folk så lite intelligens att man inte förstår det. Visst finns det idioter men jag tror att svensken i det stora hela taget är ganska upplyst om världen runt om oss.
Och att folk som själva inte vill/kan/orkar (eller whatever reason) reser ska peka finger och ha det som nåt slags alibi att klanka ner på andra tycker jag är dåligt.
Vi kan väl vara överens om att man kan angripa problem på olika sätt?
Jag har just nämnt dig som en av mina favoritnazister i tråden på FB. :)
VA?? :D
Du är ju lika knäpp som jag trodde............ me like :heart:
Jag är inte arg...... vart får du det ifrån?:unsure:
Jag är fullt medveten om statsskicket i thailand och andra semesterländer. Det jag menar är att det känns förmätet att tillskriva folk så lite intelligens att man inte förstår det. Visst finns det idioter men jag tror att svensken i det stora hela taget är ganska upplyst om världen runt om oss.
Och att folk som själva inte vill/kan/orkar (eller whatever reason) reser ska peka finger och ha det som nåt slags alibi att klanka ner på andra tycker jag är dåligt.
Vi kan väl vara överens om att man kan angripa problem på olika sätt?
Men jag skrev ju att jag varit i mängder av länder där demokrati inte finns på deras ordlista.
Jag skiter fullständig i var folk åker för att semestra men att tro att just Thailand är ett fint land är ju bara idioti. Du kanske visste det, jättebra men det är ett land som behandlar folk illa.
Svenskar i allmänhet tycker bara att Thailand är varmt, billigt och trevlig, det kanske inte de som bor där tycker?:unsure:
Hur vet du att svenske i allmänhet tycker så? Har du gjort en undersökning i frågan?
Och om du har rätt kan jag bara konstatera att folk jag omger mig med isf är svensken i "o-allmänhet"
edit
Dessutom gillar jag inte din nedlåtande ton. Så du har sett orättvisan på nära håll OCH fattat att det var orättvisa...... så klarsynt av dig
sorry nu var jag nedlåtande..... my bad
Selma. Min irritation var att semestrande svenskar ojade sig över att deras semester stördes av den dagliga verksamheten i en diktatur.
Som jag skrev tidigare: Men kanske är genomsnittssvensken så okunnig att man inte förstår? Vet man var man åker och vad man kan tänkas stöta på så okej. Men att åka till en diktatur och bli förskräckt eller ens förvånad när diktaturen visar sitt fula fejs. Korkat!
Jag stötte på en vanlig svenssonkvinna på jobbet. Hon var i Venezuela i höstas... hon hade inte en susning om statsskicket.
Jag har fina bilder på div maskingevär, bevakningshelikoptrar och taggtråd från Israel.
Just Betlehem på Västbanken var väldigt bevakat, med sandsäckar och taggtråd inblandad. Även vaktposter med prickskyttar fanns där.
Skolklasserna i gamla stan i Jerusalem gick omkring med vakter utrustade med maskingevär.
Gränsen mot Medelhavet patrullerades med några helikoptrar som ständigt åkte fram och tillbaka. Var lite svåra att fånga på bild, då teleobjektivet inte var med.
Det kändes väldigt fridfullt och mysigt....:whistle:
Sven Hedin
2008-12-31, 10:11
Jag stötte på en vanlig svenssonkvinna på jobbet. Hon var i Venezuela i höstas... hon hade inte en susning om statsskicket.
Men det ligger ju i Sydamerika så en hygglig gissning hade ju varit att hon semestrat i en ganska så ordinär militärdiktatur. Flottiga killar med Wayfarer som kallar sig för general och har översta knappen oknäppt... en klassiker. Det hade jag dragit till med ifall någon hade frågat mig.
MEN så googlade jag på Venezuela och där verkar dom ju hålla sig med en helt vanlig president, som naturligtvis är korrumperad och eländig, det måste han ju nästan vara (han är ju fan mestis eller nåt), men dom hade allmänna val, folkomröstningar och allt det där.
Edit:
Jag kommer att tänka på den där Hassan-sketchen där Fredrik Lindström har varit på semester och fotodokumenterat när han trippat upp ett par finska städerskor på rökheroin och satt på "ståfrallan Ahmed" i röven. :tihihi:
sås på slipsen
2008-12-31, 12:13
Ja, personligen skiter väl jag i statsskicket dit jag åker. Mitt mål är ju att ha semester och ikläda mig en maktposition över servicepersonalen jag normalt inte åtnjuter. Det är snarast bättre om jag åker till en riktigt brutal diktatur; där vet slöddret vad som gäller och är vana att bli hunsade med. :cool:
Selma. Min irritation var att semestrande svenskar ojade sig över att deras semester stördes av den dagliga verksamheten i en diktatur.
Ok då förstår jag...... fast jag uppfattade det inte som att det gnälldes på att semestrande svenskar störts. Snarare tvärtom.
Vänlige Viktor
2008-12-31, 13:12
Jag med. Besökte ett äkta koncentationsläger från WW2 som låg utanför Weimar. Var iofs inte så kul.
Jag har varit på supresa till forna sovjet inbjuden av kommunistpartiet det ni!
Jag har även varit till Tjeckoslovakien och Östtyskland på samma premisser.
Sven Hedin
2008-12-31, 13:29
Har jag berättat hur oerhört jävla avundsjuk jag är på det där? Nåja... det är jag. Jätteavundsjuk!
Du skulle ha varit politiskt aktiv i APK då fick man fara på resor.
Sen fick man även äran att bli en alldeles egen säkerhetsrisk dessutom.
Sven Hedin
2008-12-31, 13:44
Ja, jag är försent ute. Det är helt klart.