Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Sverige och Utrikes

Notiser

Sverige och Utrikes Samhälle, politik och debatt.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:43

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Ja, men partnerskap och adoptioner tycker jag är en annan mer mänsklig fråga och handlar inte bara om att få sexualiteten upptryckt i ansiktet. Det handlar ju om kärlek och samhörighet på ett djupare plan är "bonka".

Fattar inte varför Rosenberg skall stå och vråla "vi måste sluta knipa med könet" på Skansen. Det finns ju mer relevanta frågor som behöver vara fokus för en Pride-vecka. När hon säger "kön" blir det ju också en fråga om biologi och underlivets konstruktion, dvs inte lika mycket om sociala definitioner som genus. Tycker hon emotsäger sig själv.
Jag är mer förundrad över hur man kan bli professor i ett så luddigt ämne som genusforskning? Har hon överhuvudtaget lyckats att prestera några forskningsresultat ännu?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:54

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Jag är mer förundrad över hur man kan bli professor i ett så luddigt ämne som genusforskning? Har hon överhuvudtaget lyckats att prestera några forskningsresultat ännu?
Genusforskning är ett viktigt ämnesområde, enligt mitt sätt att se det, då etablerade ramar för att se på saker måste problematiseras.

Den har däremot ofta en explicit politisk inriktning, då de helt enkelt vill förändra saker i samhället mer offensivt.

Tiina Rosenberg har producerat en mängd vetenskapliga och populärvetenskapliga skrifter, så hon är väl meriterad vilket en professur vid Lunds universitet bevisar. Rosenberg kan däremot snarare anses som en queerforskare, vilkas intresse är hur sexualitet konstrueras.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2008-08-03 klockan 11:59.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:58

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Jag är mer förundrad över hur man kan bli professor i ett så luddigt ämne som genusforskning? Har hon överhuvudtaget lyckats att prestera några forskningsresultat ännu?
Man kan kalla det kvinnoforskning också. Ytterligare en galen feminist: Eva Lundgren
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 12:00

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Genusforskning är ett viktigt ämnesområde, enligt mitt sätt att se det, då etablerade ramar för att se på saker måste problematiseras.

Den har däremot ofta en explicit politisk inriktning, då de helt enkelt vill förändra saker i samhället mer offensivt.

Tiina Rosenberg har producerat en mängd vetenskapliga och populärvetenskapliga skrifter, så hon är väl meriterad vilket en professur vid Lunds universitet bevisar. Rosenberg kan däremot snarare anses som en queerforskare.
Visst är det viktigt, skitviktigt eftersom nästan halva befolkningen instisterar på att inga skillnader i förutsättningar finns. Men måste man verkligen vara mer eller mindre galen för att få synas och bedömas som maktfaktor?
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 12:08

På det planet har medierna stor makt, vilka de tillåter komma fram i debatten.
Tiina Rosenberg betraktas som en kontroversiell figur, som folk har åsikter om. Det ger mer uppmärksamhet, och medierna tar in det.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 18:57

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
På det planet har medierna stor makt, vilka de tillåter komma fram i debatten.
Tiina Rosenberg betraktas som en kontroversiell figur, som folk har åsikter om. Det ger mer uppmärksamhet, och medierna tar in det.
Ja oss män har hon inga höga tankar om. Gissar att hon har ett finger med i texten till FIs kampsång
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 19:06

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Man kan kalla det kvinnoforskning också. Ytterligare en galen feminist: Eva Lundgren
Tragiskt att rubbade och skvatt galna kärringar får sätta agendan för feministrörelsen.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
Raffe_P
Elev
 
Raffe_Ps avatar
 
Inlägg: 8
Reg.datum: Aug 2008
2008-08-16, 01:20

Pridefestivalen och dess lilla karnevaltåg med utspökade bögar torde ju vara det största hotet mot HBT-människorna själva. Tillsammans med HBT-förespråkarnas kontroversiella galningar som, kanske tack vare media, blivit deras ansikte utåt. Jo bland dessa galningar räknar jag in både Tiina och Eva L, som med sina åsikter ibland snarare får en att tänka på 1933 än 2008.

En helt vanlig medborgare med rösträtt, åsikter, ett sunt förnuft och någorlunda svensk etik ser på detta bögspektakel som ett roligt jippo man snarare skrattar åt än med. Dessa queers, utspökade bögar, huvudhårslösa flator och tillhörande fjollerier bekräftar ju snarare och spär på en oinsatt och oförstående persons fördomar om kulturen än bryter ner dom. Hur ska man kunna ta en fjäderprydd, sminkad fjolla i högklackat som febrilt viftar med sin regnbågsflagga på allvar?

Men vad vet jag, en bitter och småfull gubbe.
Raffe_P är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp