Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Sverige och Utrikes

Notiser

Sverige och Utrikes Samhälle, politik och debatt.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
Pride och HBT - 2008-08-03, 10:46

Vi får inte knipa med könet (som Tiina Rosenberg säger). Men är det relevant om ngn kniper könet eller inte?

Nu kommer jag säga ngt kontroversiellt, men jag är leds på att exponeras för HBT-personers sexualitet utan är intresserad av dem som människor i större perspektiv.

OK, Pridefestivalen är skitskoj. Det är för sällan det är karnevalståg i Svedala.

Däremot är jag skitleds på att det bara skall pratas om vad folk gör sexuellt med varandra. Det är lite som att måsta höra på vad arbetskamrater etc har för sig i sänghalmen.

Ibland går det tom så långt, som när jag blev ovän med en homosexuell kompis. Jag försökte hindra honom att bli nedslagen i Norrbotten, när han offensivt försökte stöta på asfaltarbetare i Tornedalen. Vi rök ihop för han sade att jag inte accepterade hans sexualitet...

Kanske gjorde jag fel...men å andra sidan respekterade ju han inte min "tråksexualitet".



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2008-08-03 klockan 10:58.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 10:54

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Vi får inte knipa med könet (som Tiina Rosenberg säger). Men är det relevant om ngn kniper könet eller inte?

Nu kommer jag säga ngt kontroversiellt, men jag är leds på att exponeras för HBT-personers sexualitet utan är intresserad av dem som människor i större perspektiv.

OK, Pridefestivalen är rolig och den är skitskoj. Det är för sällan det är karnevalståg i Svedala.

Däremot är jag skitleds på att det bara skall pratas om vad folk gör sexuellt med varandra. Det är lite som att måsta höra på vad arbetskamrater etc har för sig i sänghalmen.

Ibland går det tom så långt, som när jag blev ovän med en homosexuell kompis. Jag försökte hindra honom att bli nedslagen i Norrbotten, när han offensivt försökte stöta på asfaltarbetare i Tornedalen. Vi rök ihop för han sade att jag inte accepterade hans sexualitet...

Kanske gjorde jag fel...men å andra sidan respekterade ju han inte min "tråksexualitet".
Det där är ju precis samma dumma resonemang som en del invandrare använder. "Jag kan inte göra dittan och blattan bara för att alla är rasister och hindrar mig!" Så fula knep att ta till och samtidigt så nedvärderande av den egna personen att förminska sig till, i ditt exempel, en sexualitet.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 10:59

Ja, det som diskriminerar HBT-personer är ju deras sexualitet men samtidigt förstärker de den diskrimineringen genom att i många fall enbart definiera sig utifrån sin sexualitet

Det blir ett moment 22.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-08-03, 11:25

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Det där är ju precis samma dumma resonemang som en del invandrare använder. "Jag kan inte göra dittan och blattan bara för att alla är rasister och hindrar mig!" Så fula knep att ta till och samtidigt så nedvärderande av den egna personen att förminska sig till, i ditt exempel, en sexualitet.
De, homosexuella alltså, har kanske en poäng där, men å andra sidan behöver man inte skylta med sina intressen var som helst och hur som helst.

Jag är en drogliberal, och pratar gärna om mina erfarenheter om cannabis med folk, men inte med t ex arbetskamrater. Sociala normer har vi valt att acceptera genom att inte leva i skogen, därför bör vi lära oss hur de fungerar.

Dock måste jag säga att Sverige är ett av de få länder som har den mest liberala synen på homos (har hört det från homokompisar som bor bl a i England och Tyskland). Vi är förbi partnerskapsfasen, och diskuterar homo-adoptioner. Som homo får man säkert en känsla av att man alltid kan höja ribban.

Senast redigerad av CodeMAN den 2008-08-03 klockan 11:30. Anledning: Grammatikfel.
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:29

Ja, men partnerskap och adoptioner tycker jag är en annan mer mänsklig fråga och handlar inte bara om att få sexualiteten upptryckt i ansiktet. Det handlar ju om kärlek och samhörighet på ett djupare plan är "bonka".

Fattar inte varför Rosenberg skall stå och vråla "vi måste sluta knipa med könet" på Skansen. Det finns ju mer relevanta frågor som behöver vara fokus för en Pride-vecka. När hon säger "kön" blir det ju också en fråga om biologi och underlivets konstruktion, dvs inte lika mycket om sociala definitioner som genus. Tycker hon emotsäger sig själv.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:30

Jag fattar inte det där med att knipa med könet, vad menar hon?
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:34

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Jag fattar inte det där med att knipa med könet, vad menar hon?
Det vette Gudarna, tror det var ngn slags konstig referens till Susanne Lanefeldt. Däremot kan jag tycka att t.ex. även HBT-kvinnor kan må bra av att göra knipövningar för att motverka inkontinens på äldre dar eller HBT-män som ejakulerar kan knipa och lära sig uthållighet i sänghalmen...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-08-03, 11:35

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Fattar inte varför Rosenberg skall stå och vråla "vi måste sluta knipa med könet" på Skansen. Det finns ju mer relevanta frågor som behöver vara fokus för en Pride-vecka.
Självklart.

Jag kan dock tänka mig att det är svårt för storstadstanter att föreställa sig hur en homo i Kebnekaise upplever sin vardag, och då får man en konstig prioteringslista som enbart berör likasinnade. Vad gör Tiina för dem, åker dit och "föreläser" även där?
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:35

Ingen aning om hur prideriet ser ut i dag men tidigare (av vad jag sett) har det hela handlat väldigt mycket om sexualitet. Å ena sidan vill man visa upp sig själva som de "normala" människor man är och minska fördomar osv. Å andra sidan fullständigt vrålar man ut sin sexualitet och verkligen skriver folk densamma på näsan.

Nu bryr jag mig inte särskilt men jag tror det finns all anledning att hålla ögonen på det här för det är inte orimligt att kraven från HBT-rörelsen och pk-maffians förmåga och vilja att gå i andras ledband tom kan ge upphov till omvänd diskriminering.

Vilket väl egentligen redan skett. Precis som i invandringsfrågan f.ö.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:39

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Självklart.

Jag kan dock tänka mig att det är svårt för storstadstanter att föreställa sig hur en homo i Kebnekaise upplever sin vardag, och då får man en konstig prioteringslista som enbart berör likasinnade. Vad gör Tiina för dem, åker dit och "föreläser" även där?
Det är lite intressant det där. Vilken plats har de mer lågmälda HBT-människorna i en rörelse som verkar baseras mycket på exibitionism?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp