Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Sverige och Utrikes

Notiser

Sverige och Utrikes Samhälle, politik och debatt.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-18, 13:14

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Det finns en hel del (eller massor) att önska vad gäller kvinnors rättigheter i muslimska länder. Däremot går det inte att dra alla över en kam och säga muslimska män begår hedersmord. Hedersmord tillhör ofta en "byamentalitet" som inte på något sätt är representativt för alla muslimer. Det är som att säga att alla i Sverige tillhör Livets ord, trots att många går ur även den svenska kyrkan.

Vad gäller feminister vet inte jag någon jag känner som kallar män djur eller talibaner. Känner du någon, Torsten?
Det var väl ordföranden för kvinnoorganisatiorna Ireen von Wachenfeldt som utryckte sig så i en interviu. Och Gudrun Shcyman (FI) kallade svenska män för talibaner minns jag.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-18, 13:21

Personligen känner jag inte dem.

Att män är djur kan jag däremot hålla med om, eftersom kvinnor också är djur.

Jag tycker däremot inte att det finns något som pekar på att svenska män är talibaner. Eller har någon upptäckt något talibanliknande?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-18, 13:25

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Personligen känner jag inte dem.

Att män är djur kan jag däremot hålla med om, eftersom kvinnor också är djur.

Jag tycker däremot inte att det finns något som pekar på att svenska män är talibaner. Eller har någon upptäckt något talibanliknande?
Nja Gudrun var väl lite het på flaskan eller "boxen" på den tiden tror jag.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-01-18, 14:04

En kurdisk väninna tittade på mig en gång och sa du lämnar barn på dagis och skola åker och jobbar handlar hämtar barn åker hem lagar maten färdigt till din man kommer hem.
Sen diskar du lägger barn plockar undan.

Sen fortsatte hon jag stiger upp gör frukost skickar barn till skolan sköter hemmet tar emot barnen och mannen serverar middag.

Sen sa hon i bland undrar jag vem som är mest lurad du eller jag du jobbar och gör nästan allt hemma i alla fall.

Det ligger något i det faktiskt.

Det som glöms bort i debatten är att inte alla muslimska män är svin som förtrycker sin fru och sina döttrar.
Lika lite som att alla svenska män slår sina fruar när dom druckit.
Svin finns bland alla nationer och av alla kön.

Min yngsta syster är väldigt aktiv i kvinnojouren och hon brukar säga att det är tur att hon känner så många bra män annars skulle hon bli manshatare av allt hon får höra och se.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-18, 15:20

Citat:
Ursprungligen postat av Miriam Visa inlägg

Det som glöms bort i debatten är att inte alla muslimska män är svin som förtrycker sin fru och sina döttrar.
Naturligtvis finns det undantag men tycker ändå att allt för många tillåts att förtrycka döttrar och fruar och att samhället ser mellan fingrarna med problemen. Just kurder står väl för majoriteten av dom hedersmord som utförts här i landet med Fadime som ett exempel. Och vad hjälper det att Mona står och snyftar och fördömer sådana handlingar när man fortfarande läser om döttrar som mystiskt råkar falla ut från balkonger eller blir mystiskt dödade i sina hemländer? Det har väl även varit fall där familjer fått feta skadestånd pg av att bevisningen varit för svag.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-01-18, 17:01

Jo där kan jag tycka att du har rätt i Sverige får vi inte slå våra barn så döm alla som gör det ta ingen hänsyn till ursprung.
Kalla det inte hedersmord när en pappa eller bror dräper sin dotter eller syster kalla det mord och döm därefter.

Jag tycker vi ska acceptera andra kulturer men vi ska inte acceptera brott.

Jag kommer i håg en idiot på FB som skrev ett långt inlägg om alla vidriga blattar som dräper sin flickor om dom skaffar en svensk kille osv det var ett långt dumt och hatiskt inlägg om araber.

Sen avslutade han med att skriva att skulle hans dotter komma hem med arabjävel skulle han slå i hjäl henne.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-18, 17:09

Citat:
Ursprungligen postat av Miriam Visa inlägg
Jo där kan jag tycka att du har rätt i Sverige får vi inte slå våra barn så döm alla som gör det ta ingen hänsyn till ursprung.
Kalla det inte hedersmord när en pappa eller bror dräper sin dotter eller syster kalla det mord och döm därefter.

Jag tycker vi ska acceptera andra kulturer men vi ska inte acceptera brott.

Jag kommer i håg en idiot på FB som skrev ett långt inlägg om alla vidriga blattar som dräper sin flickor om dom skaffar en svensk kille osv det var ett långt dumt och hatiskt inlägg om araber.

Sen avslutade han med att skriva att skulle hans dotter komma hem med arabjävel skulle han slå i hjäl henne.
Ha ha det är inga raketforskare som håller till i I&I precis. Ungefär som idioten som skulle flytta till ett land som inte tog emot invandrare.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp