Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
Kooperationen var bättre förr - 2009-07-27, 22:47

När jag är på Coop och storhandlar som jag var idag så brukar jag alltid fälla en tår av saknad över det Blåvita sortimentet. "Kvalitetsprodukter som är billiga för att det inte läggs pengar på reklam" hette det i min barndom.

Ibland lyxades det även till med delikata produkter från Winner och Foodia från samma koncern eller en back läsk av varumärket Vårby. Jag har t.o.m läst att det fanns planer på att lansera en egenkonstruerad folkbil under 70-talet. På den tiden var Konsum nästan lika mycket ideologi som mataffär.

Vad har ni andra obsklassare för åsikter om gamla hederliga Konsum?
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-07-27, 23:51

Jag minns återbäringen väldigt tydligt mamma räknade i hop alla kvitton och skickade in dom i en liten påse en gång per år.

Jag jobbade på en konsum butik i Uppsala när det blåvita sortimentet lanserades.
Vi i personalen fick ha t-shirtar på oss där det stod pojke/flicka med det blåvita trycket.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-28, 07:08

Minns också hur mamma samlade kvittona och räknade ihop!
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-28, 10:58

Det finns Coop i Norge också.

De har tydligen bytt namn nyligen, de hette någonting långt förut som förkortades "Samlaget".
Situationen blev tydligen ohållbar.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-29, 09:10

Det finns otroligt många Coop i Norge! Vartenda litet samhälle (typ 3 hus)man kör igenom har en liten Coop-butik, om de så inte har någon annan service överhuvudtaget.

Coop i Sverige har blivit lite väl strömlinjeformat och kundserviceinriktad. Saknar den gamla goda tiden när de anställda, på äkta öststatsmanér, snäste åt en om man gjorde fel i kassan, stod i en hukande flock i nån gång och sladdra, och sedan fly med ilskna blickar när en kund närmade sig med en fråga, ifrågasätta och förhöra när man klagade på en felaktig vara, och himla med ögonen om man hade för stor sedel. Det var tider det, man kände sig hemma .
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-29, 10:07

Ja, det var tider det. När de stod i sina konsumrockar och skurade affären själva och blängde surt på kunder som kom och skitade ner.

När skinnet låg tjockt på Winner-glassen.

När de blåvita grejerna gjorde sitt intrång och affären såg ut som ett koloniallager.

När det fanns både Konsum, Domus och OBS!



Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-29, 13:18

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Det finns otroligt många Coop i Norge! Vartenda litet samhälle (typ 3 hus)man kör igenom har en liten Coop-butik, om de så inte har någon annan service överhuvudtaget.

Coop i Sverige har blivit lite väl strömlinjeformat och kundserviceinriktad. Saknar den gamla goda tiden när de anställda, på äkta öststatsmanér, snäste åt en om man gjorde fel i kassan, stod i en hukande flock i nån gång och sladdra, och sedan fly med ilskna blickar när en kund närmade sig med en fråga, ifrågasätta och förhöra när man klagade på en felaktig vara, och himla med ögonen om man hade för stor sedel. Det var tider det, man kände sig hemma .
Glöm inte den förnärmade blicken när man inte ville ha kvittot.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-31, 02:34

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Det finns Coop i Norge också.

De har tydligen bytt namn nyligen, de hette någonting långt förut som förkortades "Samlaget".
Situationen blev tydligen ohållbar.
här i södra sverige heter de små sura butikerna konsum, och de stora coop. och de jätterstora (som man har svårt att cykla till något i stil med coop extra eller obs)

men i samtliga dessa kommer ungefär hälften av grunkorna från danmark.

jag har levt i en lögn. jag har trott att kooperationen bestod av bönder (såna som odlar och påtar i marken med pinnar och stora maskiner) som slöt sig samman här i svedala för att göra konsumtionen av deras sidfläsk billigare, och att vi därmed skulle strunta i att köpa danskarnas sidfläsk.

men jag kan ha fel.

till och med sockret är danskt, trots att jag ser arlövs sockerbruk om jag går upp på en pall i hallen. för att inte tala om honungen som de av någon anledning köper från argentina, trots att småvägarna runt om stan kryllar av små hjulbenta gubbar som försöker prångla på en honung för löjligt små pengar.

hur tänker de? (coop alltså, inte gubbarna)

snart är väl mjölken från polen.

och vattnet från sydafrika.


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2010-01-11, 13:03

Kooperationen är bra på vissa saker fortfarande.

Idag köpte jag en påse (500 gr) av Copp Extras Lakritskonfekt.
Sött och gott så in i bomben att tungan krullar sig



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2010-01-16, 09:50

Citat:
Ursprungligen postat av dr fotpall Visa inlägg
<Massa text om semi-danmark>

snart är väl mjölken från polen.

och vattnet från sydafrika.
Mjölken är ju redan nu från Tyskland, Klöver-mjölk tror jag den heter men den vägrar jag. Kör med Sju gårdars-mjölk alla dar i veckan. http://www.sjugardar.se/

Ni har glömt Kooperationens varuhus, Forum. Ett sånt fanns här en gång i tiden i centrala Uppsala. Numera heter huset/kvarteret Forumgallerian. Den gamla slitna stentrappan som var det enda sättet att ta sig till övervåningen finns fortfarande kvar. Så småningom installerades det rulltrappa!

Försökte hitta en bild på betonghuset men det finns bara små snuttar på entréer till affärerna. Helt ointressant.

Blåvitts deodorant var helt enastående. Luktade ingenting och höll en tvärtorr. Alldeles för bra för att behålla med andra ord. Den saknar jag.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp