Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Globetrotteri

Notiser

Globetrotteri Resor och andra kulturer.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
Flygresor (delad tråd) - 2008-07-17, 19:20

Starten och landningen är ju det enda roliga med att flyga. Tiden däremellan är bara tråkig och händelselös. Det är kapten som talar, vi befinner oss på tiotusen meters höjd och beräknas landa om 4,5 timme. Å fy fan vad tråkigt man har då.

Tur det finns sprit och öl ombord.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-17, 19:23

Om man åker längre sträckor brukar det finnas en karta man kan följa på skärm...den visar också höjd och hastighet.

Kom inte här och lek tuff...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-07-17, 19:33

Citat:
Ursprungligen postat av LillaLasse Visa inlägg
Starten och landningen är ju det enda roliga med att flyga.
Yes.

Skulle flyga till Ängelholm några år sen, och hade otroligt kul när flygplanet fick flyga över banan två gånger utan att kunna landa pga. storm, för att sedan vända mot Göteborg (man får försöka högst två gånger).

Annars kan man beskriva resten av resan med "whisky-toa-mat-whisky-mp3-toa-sova-snarka-ba".


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-17, 19:33

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Om man åker längre sträckor brukar det finnas en karta man kan följa på skärm...den visar också höjd och hastighet.

Kom inte här och lek tuff...
Kartan tycker jag är bra men när kapten talar om att det är minus 65 grader Celsius utanför brukar jag fnissa för mig själv.
Vem bryr sig liksom, jag har inte tänkt stiga av här i allafall, hur kallt eller varmt det än är.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-07-17, 19:35

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Vem bryr sig liksom, jag har inte tänkt stiga av här i allafall, hur kallt eller varmt det än är.
Nja, negermänniskor som försökte att fly landet i hjuluttrymmet för några år sedan, man kan tycka att de borde ha bättre koll.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-17, 19:39

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Yes.

Skulle flyga till Ängelholm några år sen, och hade otroligt kul när flygplanet fick flyga över banan två gånger utan att kunna landa pga. storm, för att sedan vända mot Göteborg (man får försöka högst två gånger).

Annars kan man beskriva resten av resan med "whisky-toa-mat-whisky-mp3-toa-sova-snarka-ba".
Jag reste till Köpenhamn för rätt längesen med en bebis, som tur var hade jag mat till honom i handbagaget, när vi skulle landa meddelade kaptenen att det tyvärr inte gick pga. dimma men vi kunde ta det lugnt, det fanns bränsle för åtminstone 1, 5 timme kvar.
Efter 1 timme försökte han landa men lyckades inte, jag såg landningsbanan när han drog på och gick upp igen.
Sen fick vi åka och tanka nån annanstans (minns inte vart) ingen alkohol eller annat att dricka än vatten fanns på planet och vi fick inte stiga ut.
Kom fram typ 5 timmar försenade och hade såklart missat vårt anslutningsflyg till Barcelona. Fast vi fick hotellrum och ett nytt flyg dagen därpå.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-17, 19:40

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Nja, negermänniskor som försökte att fly landet i hjuluttrymmet för några år sedan, man kan tycka att de borde ha bättre koll.
Fast tror du de hörde vad kaptenen sa där, det är ju svårt att höra vad han mumlar om även om man sitter i kabinen.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-17, 19:42

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Kartan tycker jag är bra men när kapten talar om att det är minus 65 grader Celsius utanför brukar jag fnissa för mig själv.
Vem bryr sig liksom, jag har inte tänkt stiga av här i allafall, hur kallt eller varmt det än är.
Själva farten brukar variera också.
När maskinen "bara" går 765 km/h tror jag att de kör för långsamt och vi skall trilla ner, och när de kör 1000 km/h tror jag att vi skall explodera av farten.

Mao...är jag aldrig riktigt nöjd med hur piloterna kör.

Ulvena: Det där med den dåliga kvaliten på pilotens små berättelser i högtalarsystemet har jag funderat på ofta. OM man nu kontruerar en maskin som kör där uppe bland molnen, varför lyckas man inte med att fixa ett ordentligt högtalarsystem?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-07-17, 19:47

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Fast tror du de hörde vad kaptenen sa där, det är ju svårt att höra vad han mumlar om även om man sitter i kabinen.
Alltså, jag har aldrig fattat varför man inte kan låta kabinpersonalen, som i övrigt brukar prata relativt tydligare, meddela det som ska meddelas. Kaptenen använder ju inte några kapten-aktiga termer som enbart får användas av kaptener, skriv ner allt det där med höjden, temperaturen och annat roligt på ett papper, och skicka det vidare. Ba, liksom.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-17, 19:50

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Själva farten brukar variera också.
När maskinen "bara" går 765 km/h tror jag att de kör för långsamt och vi skall trilla ner, och när de kör 1000 km/h tror jag att vi skall explodera av farten.

Mao...är jag aldrig riktigt nöjd med hur piloterna kör.
Sånt funderar jag aldrig på, jag gillar när vi inte är över vatten och man ser att de kör in tiden.
Det är rätt träligt ombord på ett flygplan tycker jag.
När man flyger till Dakar måste man byta så den längsta sträckan är nästan 6 timmar, det är inte roligt men okej.
Om man flyger 10 timmars så är det så segt, jag har svårt att sova och även om de alltid visar film så går tiden så långsamt.

Jag har dock varit med om en del läskiga flygturer, en gång när jag flög Wawa-Kphn så var det sån turbulens att man fick hålla i allt och kaptenen mer eller mindre störtdök (det kändes så) till en lägre höjd för att folk höll på att få panik.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp