Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Filosofiska forumet

Notiser

Filosofiska forumet Tråden för abstrakt tänkande kring tillvaron.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
Aborter. - 2009-02-16, 18:06

Hörde just på radio att en läkare vänt sig till Socialstyrelsen efter att en kvinna gjort två aborter pga. att fostret hade "fel" kön.
Kvinnan hade redan två döttrar och ville absolut ha en pojke, fostren hon aborterade var alltså flickor.
Hur ser ni på det?
Jag vet att många människor blir väldigt upprörda när man gör så och vill gärna diskutera frågan.

Min åsikt är att så länge man får göra abort för att man inte vill ha barn så är alla andra skäl också okej. Sen att JAG personligen inte skulle göra så är en annan sak (jag har kollat könet en gång).

I princip anser jag att man ska få göra abort av vilken anledning som helst och det skulle bli svårt att ha den abortlagstiftning vi har idag om det ska finnas vissa undantag.
Vilka ska bestämma undantagen och med vilken rätt?

Sist ska jag bara påpeka att jag är för fri abort och den lagstiftning vi har idag, jag stödjer även att utländska kvinnor får komma hit och göra abort om det är förbjudet i deras hemländer men abortfrågan verkar fortfarande vara kontroversiell, så vad är era synpunkter?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-16, 18:49

Eftersom vi har fri abort fram till viss vecka så förflyttas frågeställningen till vilka tester man får lov att göra och hur mycket information man skall få. T ex, varför skall man ge föräldrar information om könet egentligen? I Sverige? Fattar inte.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-02-16, 18:56

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Eftersom vi har fri abort fram till viss vecka så förflyttas frågeställningen till vilka tester man får lov att göra och hur mycket information man skall få. T ex, varför skall man ge föräldrar information om könet egentligen? I Sverige? Fattar inte.
Uppenbarligen för att ingen har trott att folk skulle göra abort pga. den informationen..

Det är absurt att man kan göra abort utan konsekvenser. Jag menar, även om man gör abort för att man inte vill barnet, så borde man ställa ett antal frågor innan man gör abort igen av samma anledning.
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-16, 19:09

Verkar helt kokko att göra abort pga fel kön. Har ingen annan kommentar till det hela, eftersom det verkar vara en knasig individ och sådana biter ingen lagstiftning på.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-16, 19:28

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Verkar helt kokko att göra abort pga fel kön. Har ingen annan kommentar till det hela, eftersom det verkar vara en knasig individ och sådana biter ingen lagstiftning på.
I så fall är hela Indiens miljardbefolkning knasig.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-16, 19:31

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
I så fall är hela Indiens miljardbefolkning knasig.
Jag känner inte till Indiens abortlagstiftning.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-16, 19:35

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Jag känner inte till Indiens abortlagstiftning.
You lost me there. Om skälet är att barnet har fel kön så spelar väl inte abortlagstiftningen någon roll?
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-02-16, 19:42

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Eftersom vi har fri abort fram till viss vecka så förflyttas frågeställningen till vilka tester man får lov att göra och hur mycket information man skall få. T ex, varför skall man ge föräldrar information om könet egentligen? I Sverige? Fattar inte.
Varför ska man inte ge den informationen om föräldrar vill veta?

Jag har gjort ett fostervattenprov, då fick man välja om man ville veta eller inte och ringa upp och uppge ett speciellt nummer, vilket jag gjorde. Vet inte hur det fungerar idag, det här var några år sen.

Jag visste då att fostret var friskt men jag ville veta om det var en pojke eller flicka och nej, jag hade inte för avsikt att abortera fostret vad det än var.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-16, 19:42

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
You lost me there. Om skälet är att barnet har fel kön så spelar väl inte abortlagstiftningen någon roll?
Ja, men om det inte är tillåtet med abort där begår de trots allt en olaglig handling att ens göra abort.

Sedan sympatiserar jag väl inte rent krasst med de miljarder människor som väljer barn efter kön.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-02-16, 20:48

Nu var det på Rapport, det var Mälarsjukhuset i Eskilstuna som reagerat.
Första gången hade hon gjort fostervattenprov, andra fått beskedet via ultraljud.
Nu funderar man på om det är okej att tala om för blivande föräldrar vilket kön barnet har, skitdumt tycker jag.

Det enda sättet att undvika sånt är att skriva om hela abortlagstiftningen och då kan man även få in andra saker som gör att kvinnor ska nekas abort, vilket är helt förkastligt tycker jag.
Sveriges lag om rätt till fri abort är viktig att försvara enligt min åsikt.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp