Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Filosofiska forumet

Notiser

Filosofiska forumet Tråden för abstrakt tänkande kring tillvaron.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#41) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-06, 17:34

Jag är inte emot abortlagstiftningen, jag tycker att det är bra som det är som sagt. Skulle någon jag nuppat bli med barn skulle jag ta mitt ansvar som vilken ansvarstagande man som helst, och det innebär inte att ge någon tvåhundra spänn till en taxi.

Jag kan dock inte frigöra mig från tanken att det är en individ, gränsen när man definierar en människa är godtycklig och flytande. Det är en känslomässig fråga för mig, men jag vill inte låta den stå över kvinnors fria val att bestämma över sina egna kroppar. Se, var jag inte en fin kille nu?


Jag är överempatisk och jag tror på det själv
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#42) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka
 
Pomperipossas avatar
 
Inlägg: 307
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-06, 19:07

Det är lagstiftning jag hänvisar till med siffrorna (givetvis), men man kommer inte ifrån att det är subjektivt när ett foster blir ett barn. Är graviditeten välkommen så blir det nog ganska omgående ett barn därinne medan det vid en oönskad graviditet kanske ses som ett foster. Jag tycker inte att det är särskilt kontroversiellt.
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#43) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-06, 19:13

Rent definitionsmässigt blir inte ett foster ett liv förrän det kan hållas vid liv utanför moderns kropp, nu med hjälp att teknisk utrustning. Eftersom den tekniska utvecklingen går framåt, kanske den övre gränsen för abort kommer problematiseras i framtiden.

Jag har personligen inget problem med den definitionen, utan tycker den är rimlig.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#44) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-06, 19:20

Det blir problematiskt om redan embryon skall betraktas som barn. T ex försenade menstruationer för nån som försöker bli med barn, är ofta spontanaborterade embrynon som inte "funkar" av nån anledning. Och så har vi embryoselektion, när man planterar in embryon med en viss anlagsuppsättning. Är resten av embryona "aborter"?

Senast redigerad av Kickan den 2009-03-06 klockan 19:43.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#45) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-03-06, 19:29

Jag har inga som helst problem med definitionsfrågan, när de kan överleva utanför livmodern och är så levnadsdugliga att de kan klara sig, då är det en "levande" varelse innan dess är det okej att abortera tycker jag.

Om vi ska återgå till utgångspunkten, om kvinnan som aborterade sitt flickfoster, så vet ju inte personalen varför kvinnan valde att abortera, de drar bara sina egna slutsatser, så länge aborten sker innan 18:e graviditetsveckan får man abortera fritt.
Från 18 till 24 veckan måste Socialstyrelsen godkänna aborten efter 24:e veckan är det förbjudet om inte uppenbarlig risk föreligger för moderns liv, om jag förstått det hela rätt.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#46) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2009-03-06, 19:29

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Det blir problematiskt om redan embryon skall betraktas som barn. T ex försenade menstruationer för nån som försöker bli med barn, är ofta spontanaborterade embrynon som inte "funkar" av nån anledning. Och så har vi embryoselektion, när man planterar in embyon med en viss anlagsuppsättning. Är resten av embryona "aborter"?
Ja men när blir man då människa?


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#47) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-03-06, 19:31

Citat:
Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
Ja men när blir man då människa?
När man kan leva utanför livmodern?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#48) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2009-03-06, 19:36

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
När man kan leva utanför livmodern?
Är det så enkelt?


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#49) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-06, 19:42

Ja, det finns ju ingen annan rimlig logik om man skall behålla abortlagstiftningen. Jag köper den filosofiska utgångspunkten.

När skulle gränsen annars sättas?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#50) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-03-06, 19:42

Citat:
Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
Är det så enkelt?
Det är en "smaksak", jag väljer att se det så, kan man inte överleva utan att växa i en annan kropp är man inte en människa.
Nånstans måste man sätta gränsen och jag tycker Sverige har valt en bra väg att legalisera aborter och tidsgränser som de gjort. Ytterst få barn som föds före vecka 24 överlever och om de gör det är det tyvärr oftast med svåra skador.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp