Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Mångfotade vänner

Notiser

Mångfotade vänner Djur i största allmänhet.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:08

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
<...> de flesta angrepp sker av familjehundar<...>
Belägg för detta tack?
(jag antar att vi pratar om att bita ihjäl människor och andra hundar, och att "familjehundar" avser raser som inte förknippas med begreppet "kamphund")
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:10

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Min åsikt i frågan är denna.

Kamphundar är snälla och trevliga i rätt sällskap. Det är inte speciellt många attacker som sker varje år, utan de flesta angrepp sker av familjehundar. De är flest och råkar ut för mest "triggers" för att människor går och inbillar sig att det inte är hundar utan levande mjukisdjur.

Däremot kommer man aldrig ifrån kamphundarnas ursprung, dvs att de är framtagna för att kampa med andra hundar. Alltså inte med människor mot vilka de ofta är rent erbarmerligt mysiga, tillgivna och trevliga mot. De rena kamphundarna är också konstruerade på ett sådant sätt att de inte förvarnar med kroppspråk innan de går till attack (mot andra hundar).

Därför hör jag mig för med ägare till kampisar hur deras hund är, om jag träffar på ngn när jag är ute med min lilla (eller ibland stora hundar). Dels för att de finns många felaktiga ägare, dels för kamplusten finns kvar i olika slags grad i höndarna.

Det börjar drösa av olika slags kamphundar i denna stad, verkar gå något slags mode i det. Medelsvennen kommer traskande med en kampis.
Riktigt så enkelt tror jag faktiskt inte att det är. Min hund är tex rejält tikaggressiv och vare sig hundklubben eller nån annan tycker det är konstigt.

Men visst det finns givetvis en egenskap som gjorde att man en gång avlade på Pit´s för hundkamper. Självklart gör det det men återigen: så enkelt är det inte. En Pitbull är INTE med automatik en "mördarhund" det måste till träning från ung ålder och en riktig idiot till ägare som inte bryr sig om hunden blir biten och tilltygad.

Men visst finns kamplusten där även om jag föredrar att kalla den "dådkraft".
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Koolaid
Den bannade vilden
 
Koolaids avatar
 
Inlägg: 511
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:11

Det Mröffan menar är att de flesta sjukhusbesöken efter närkontakt med hundtänder orsakas av labrador&golden!

Så inte attacker attacker. Typ.


Tror jag att hon menar iaf ...



Ååfyfan, ååfyfan, ååfyfan!!!







Koolaid är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:14

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Belägg för detta tack?
(jag antar att vi pratar om att bita ihjäl människor och andra hundar, och att "familjehundar" avser raser som inte förknippas med begreppet "kamphund")
Seriöst nu.

Kan du ta och goggla lite själv? Som jag säger: Avliva alla GR´s. Vidriga hundar. Rktiga mördarhundar.

Varför tar du inte fram lite belägg för det du påstår själv? Sluta snacka en massa skit nu Kickan.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:15

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Belägg för detta tack?
(jag antar att vi pratar om att bita ihjäl människor och andra hundar, och att "familjehundar" avser raser som inte förknippas med begreppet "kamphund")
Jag hade en uppsats i frågan, med statistik om angrepp av hundar och hur de porträtterades i medier. Tror statistiken finns hos Svenska kennelklubben och också hos rasföreningar.

Det jag pratar om är hundattacker, bett etc. Rena dödsfall hos människor och djur pga hundar är ovanligt.

Ett problem med Golden etc är att de avlats på sådant sätt att de tappat förmågan att signalera när ngn inkräktar på deras intima sfär. Därför kan det t.ex. komma blixtattacker från tomma intet, med bitsår som följd om t.ex. en lillunge kommer och rycker den i svansen eller gräver i matskålen för 100 gången.

Kickan:
jag uppfattar ett vi till viss del är inne på lite samma spår, det finns vissa egenskaper hos hundraser rent arvsmässigt.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2008-07-21 klockan 21:21.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:16

Rätta mig om jag har fel. Men Pitbull togs väl från början fram för att hetsas mot tjurar? Därför släpper den inte taget i första hand när den väl bitit sig fast.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:17

LillLasse: Är det en hane eller hona som är tikaggressiv? Vilken ras?

Vill också påpeka att jag inte tycker en enda hundras kan karaktärieras som en "mördarhund".



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:18

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Jag hade en uppsats i frågan, med statistik om angrepp av hundar och hur de porträtterades i medier. Tror statistiken finns hos Svenska kennelklubben och också hos rasföreningar.

Det jag pratar om är hundattacker, bett etc. Rena dödsfall hos människor och djur pga hundar är ovanligt.

Ett problem med Golden etc är att de avlats på sådant sätt att de tappat förmågan att signalera när ngn inkräktar på deras intima sfär. Därför kan det t.ex. komma blixtattacker från tomma intet, med bitsår som följd om t.ex. en lillunge kommer och rycker den i svansen eller gräver i matskålen för 100 gången.
Äntligen en voice of reason.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:18

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
LillLasse: Är det en hane eller hona som är tikaggressiv? Vilken ras?
Tik såklart. Schäfer. Sex år gammal.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-21, 21:22

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
De rena kamphundarna är också konstruerade på ett sådant sätt att de inte förvarnar med kroppspråk innan de går till attack (mot andra hundar).
Medelsvennen kommer traskande med en kampis.
Precis vad min medelsvenne till kompis fick erfara idag..


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp