Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Mångfotade vänner (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Hur får man bort äckliga småflugor? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=658)

Gabriel Knight 2008-09-19 00:08

Hur får man bort äckliga småflugor?
 
Jag har fått in en massa äckliga småflugor i lägenheten och får inte bort dem. De är små och lite orangeaktiga äckliga saker som flyger runt överallt och jag har inte hittat något bra medel att ta kål på dem med. Ett tag tänkte jag köra 556 på dem men vågade inte för då hade ju hela lägenheten blivit förstörd av universalolja så jag har provat med en sådan där elektrisk flugfälla men det gick de inte på och jag har tänt ett flugfälleljus som ska locka dem in i elden men inte heller det har lyckats. Hur ska jag göra för att få kål på dem? Det verkar ju inte ens finnas några flugdödarmedel på affären heller längre. Det fanns medel mot fästingar, getingar och myggor men de hjälper ju inte mot småflugor :(

Kickan 2008-09-19 06:17

Fick en gång ett tips, att ställa fram ett glas med såpvatten, eller om det var ättika, i. Så skulle flugorna söka sig till vätskan, och drunkna.
Men gör inte det, det fungerade inte.

Däremot tror jag på hederligt flugpapper. Inte är så lätt att få tag på nuförtiden tyvärr. Men jag stalkade upp det. På "Lantmännen"... heter det inte "Granngården" nu kanske?.. finns det. Kor i ladugårdar besväras av fortfarande av flugor.

Gullan 2008-09-19 06:46

Flugpapper har jag inte provat, tack för tipset.

Jag brukar ställa en plastpåse på diskbänken. Lite frukt i botten, gärna med fruktköttet blottat. Påsens kanter ska vara upprätta så att det finns ett rejält djup. På morgonen smyger jag mig fram och kniper snabbt ihop påsen och försluter.

Sen är det en fördel att ha en überren diskbänk och slask och att inte ha frukt framme.

Torsten 2008-09-19 07:30

Kanske den här fungerar? http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...k&artnr=340009

elbastardo 2008-09-19 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Knight (Inlägg 20051)
Jag har fått in en massa äckliga småflugor i lägenheten och får inte bort dem. De är små och lite orangeaktiga äckliga saker som flyger runt överallt och jag har inte hittat något bra medel att ta kål på dem med. Ett tag tänkte jag köra 556 på dem men vågade inte för då hade ju hela lägenheten blivit förstörd av universalolja så jag har provat med en sådan där elektrisk flugfälla men det gick de inte på och jag har tänt ett flugfälleljus som ska locka dem in i elden men inte heller det har lyckats. Hur ska jag göra för att få kål på dem? Det verkar ju inte ens finnas några flugdödarmedel på affären heller längre. Det fanns medel mot fästingar, getingar och myggor men de hjälper ju inte mot småflugor :(

Sluta mata dem - så enkelt är det!

De finns där mat finns - det behöver inte vara entrecote med gräddsås, de klarar sig på smaskiga sopor, frasigt damm eller blomkrukor med mumsmums i. :kaffe:
Gå runt något varv i en butik så tar det inte lång tid att se var det flesta flugorna befinner sig; lökhörnan, hyllor med gammal frukt, halvrisiga blomavdelningen, pantinlämningen, sopor... etc

Mröff 2008-09-19 14:30

En metod som funkade hyfsat för mig en gång var att suga in dem i dammsugaren.

sås på slipsen 2008-09-19 14:37

Stänga gylfen kanske hjälper? :unsure:

skumrask 2008-09-19 14:42

En metod jag använde mig av en gång var gammal fixspray som var andtändbar, dvs invänta rätt tillfälle, sedan fjuttar man eld på strålen och vips har man en eldkastare. Tar kål på en hel generation fruktflugor på en sekund.

Tyvärr blev väggen lite svedd efteråt.

Grejen med att ha ett glas med lite saft eller dylikt i (jag antar att det var det som Kickan svamlade om) och tillsätta lite yes är att man förstör ytspänningen, de drunknar alltså. Det funkar lite, men inget vidare faktiskt.

Annars funkar hederlig Radar-spray, man kan köpa det i järnhandeln i alla fall.

Kickan 2008-09-19 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av skumrask (Inlägg 20150)
Grejen med att ha ett glas med lite saft eller dylikt i (jag antar att det var det som Kickan svamlade om) och tillsätta lite yes är att man förstör ytspänningen, de drunknar alltså. Det funkar lite, men inget vidare faktiskt.

Vad hette det jag hade då?
"Rätt", hette det:yawn:

skumrask 2008-09-19 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 20168)
Vad hette det jag hade då?
"Rätt", hette det:yawn:

Ättika och såpa?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson