Visa fullständig version : Hur bor du och hur skulle du vilja bo?
Skäms lite bor i en vanlig hyresrätt visserligen med bra läge men ändå. Samtidigt är jag i grunden statsmänniska och skulle nog dö av tristess om jag lämnade storstan tyvärr. Men visst en lite större lya typ 2-300kvm på t.ex Östermalm skulle inte sitta helt fel. Men vete fan om den skulle sakna en öppen spis? Hörde en stackars 11-12 åring på buss 47 som blev retad av sina rikemanskompisar för att han bara bodde i ynka fem rum och räknade in TV rummet.:D
Svimfärdig
2008-12-29, 13:54
Hyres. En 3:a. Vill bo med Sven Hedin och Kickan i ett kollektiv. Offermossor all ovah och...bisarra samla...samtal.
Nej jag vet fan inte hur jag vill bo. Vart jag än bott dom senaste åren har det inte känts "hemma".
Jävlar vad svår fråga...hahaha. Ni anar inte vad det knakar här. :unsure:
Landet känns...mörkt, jag är fan lite mörkrädd. Stan...ja en lagom stor.
NÄÄÄÄÄÄÄ JAG GER UPP!
Sven Hedin
2008-12-29, 14:20
Ett asbizarrt kollektiv...
Jag bor ju i villa. En ganska vanlig fyrkantig träkåk med källare och skorsten... typ.
Men där vill jag ju inte bo. Nä, jag vill ju bo trafikstört och spännade inne i stan... Som det är nu så har jag spanat in ett ställe som fanemej ligger ovanpå en nedlagd Caltex-station. Det där med bensinstationen hade jag dock inte en aning om, utan det var när jag bläddrade i min nya göteborgs-bok som jag upptäckte det, men lägenheten i sig har jag varit förtjust i ända sedan barnsben. Det ligger i mina favoritkvarter runt Sjöfartsmuseet, och lägenheten, i den mån det verkligen är en lägenhet, har fönster ut mot fiskhamnen och in mot en mörk stump av Djurgårdsgatan. Vad mer kan man önska?
Tidigare så stack det ut ett väldigt dekorativt koppartak precis under de där fönstren, men tyvärr så har det plockats ner nu... Det fina med den där lägenheten, förutom den betagande utsikten över älven, är att den med lite god vilja skulle kunna inkludera en hel radda med ganska stora garage. Det gäller bara att komma över lokalkontraktet från kylfirman som hyr där nu...och kanske lite andra grejor.
Jag är lite inne på ett ödehus i Färjenäs också... Det är en gedigen träkåk med ateljé på övervåningen där nån Wahlgren som var konstnär har huserat. Även detta boende torde vara trafikstört då det ligger ungefär tjugo meter från Älvsborgsbron. Sicket drömläge alltså...
Jo, sen så vill jag ju ha en sommarstuga. Eller kanske två sommarstugor. En i Norrland och en nere i Alperna.
Just nu bor jag utanför stan, eftersom mitt äventyr till och från Gävle slutade med att jag fick använda min kötid hos bostadsförmedlingen, och 4 års kötid räckte enbart till en lägenhet i västerort.
Jag har dock hittat min drömort. Den är på söder, MEN inte var som helst på söder. Det är den delen av Hornstull mot vattnet; området har ett namn, men jag kan inte komma på det nu.
Det finns massor av restauranger med god mat, flera matbutiker, 7-eleven, och t-bana i närheten. Trots kalabaliken i området så är gaturna mot vattnet ganska tysta, och därmed passar bra för farbror Cody. :kaffe:
Just nu bor jag utanför stan, eftersom mitt äventyr till och från Gävle slutade med att jag fick använda min kötid hos bostadsförmedlingen, och 4 års kötid räckte enbart till en lägenhet i västerort.
Jag har dock hittat min drömort. Den är på söder, MEN inte var som helst på söder. Det är den delen av Hornstull mot vattnet; området har ett namn, men jag kan inte komma på det nu.
Det finns massor av restauranger med god mat, flera matbutiker, 7-eleven, och t-bana i närheten. Trots kalabaliken i området så är gaturna mot vattnet ganska tysta, och därmed passar bra för farbror Cody. :kaffe:Du menar Bergsundsstrand antar jag? Ja som sagt ett rätt mysigt område om det inte vore för den djävulska trafiken. Dock nära till Långholmen med sin fina grönska att fly till.
Jag bor i ett stort hus i en skärgårdskommun, som ligger i Stockholms län.
Det är trivsamt men lite långt till affärer och service, å andra sidan har jag skogen utanför dörren på ena sidan och Östersjön på andra sidan.
När jag blir äldre och inte behöver ta ansvar för barnen så vill jag ha en lägenhet inne i stan, söder eller Kungsholmen samt ett sommarhus i skärgården och en lägenhet nånstans där det är varmt på vintern.
Jag skulle vilja bo i ett hus, med gräsmatta för en hammock.
Sedan skall det vara ett stort vardagsrum, badrum, kök och sovrum.
Ett bibliotek vill jag också ha, samt några gästrum.
En öppen spis är given då jag gillar att elda, och det skall inte vara trafikstört eller för nära grannar.
Sven Hedin
2008-12-29, 17:19
Jag kom på att jag på ett annat forum har redogjort för mina, som jag faktiskt medger, ganska konstiga preferenser vad bostäder beträffar...
Jag saxar från det där andra forumet:
Om jag räknar med lite biytor och sånt som folk gärna inreder till gillestugor (brrrr) så kommer jag nog upp i 180 kvadratmeter. Men eftersom det bitvis ändå blir en del som är under jord så vet jag inte om man kan tillgodoräkna sig det som bostadsyta. Men det blir väl en så där 110 eller nåt som är beboligt som det står nu.
Men hur skulle jag egentligen bo då?
1) I en betongkub på ett nedlagt flygfält. I England så har dom massor av fina flygfält från kriget och på dom så brukar det finnas små fina kontrolltorn i två våningar. Det finns i allmänhet en utvändig trappa och en liten balkong med en dörr som leder in i den ganska så glasade övervåningen. Ett sånt vill jag alltså ha med ett ordentligt stycke flygfält och helst också en sån där välvd hangar i korrugerad plåt.
2) I en nybyggd betongkub på en öppen plats. Den bör se ut som ett gigantiskt uppocknerpåvänt L med parkeringsplats under den utskjutande biten. På taket så finns det en lättsköt trädgård som består av åretruntgröna växter i stora krukor. I övrigt omålat och praktiskt taget underhållsfritt.
3)* I en schysst skuggig hörnlägenhet med balkong som går runt hörnet. Det bör vara hyggligt trafikstört, och ett krav är att det är utsikt mot antingen en rangerbangård eller ut över hamninloppet och det som finns kvar av varven.
4) I en svart eller möjligen mörkbrun stuga i skogen. Den kan vara timmrad men det funkar även med liggande panel. Fönstrena är i en speciell grön kulör och fönsterluckor är ett absolut krav. Ingen direkt trädgård utan tomten består nästan enbart av stenar och en hel del välvuxna tallar. En kåk av klassiskt alp-snitt skulle också funka, men då krävs det en något mera kuperad tomt. Gärna vid ett stup eller ett riktigt bråddjup.
5) I ett miniatyr-funkishus. Det finns en och annan gammal butiksbyggnad eller bensinstation som är byggda på det här sättet. Ofta är det väl tilltagna lagerutrymmen eller garage/verkstad i bottenvåningen, och om det dessutom skulle ligga vid en större bro så är det ingen nackdel.
6) Övriga bostäder (medeltida byggnad i Österrike, Frankrike eller södra Tyskland)
*Här är två riktiga kanonvåningar. Den här första har en magnifik utsikt över just hamninloppet och är väl så där lagom trafikstörd. Dessutom så har den en riktigt snygg liten balkong:
http://img201.imageshack.us/img201/1209/drmlgenhetoskarsledenfl1.jpg
Den här andra är mera modest i sin framtoning, men jag kan lova att den har go utsikt över en rangerbangård där det är ett vacker brandgult sken på kvällarna. En jävla paradvåning egentligen...
http://img167.imageshack.us/img167/1508/drmlgenhetredbergsplatsdu4.jpg
Öppen spis är ett jätteplus.
Jag bor i radhus, på änden av längan. Ljusinsläpp från tre håll, ingen insyn. Västersol och altan. Ligger på en klack så runt tomten stupar det brant.
Om jag inte bodde här så skulle jag bo i en jättevåning (minst 250 kvm) inne i Gbg, med svimmis och Hr Hedin, de kunde inreda rummen efter behag, bara jag fick komma släpande på mina kranier, köttätande växter, morbida antikviteter och massiva datorarsenal.
Trodde jag bodde som jag ville, till jag fick lite nya kollektividéer här på forumet :).
Trodde jag bodde som jag ville, till jag fick lite nya kollektividéer här på forumet :).
Jag skulle hellre bo med folk än leva ensam. Så länge man har ett eget rum så kan man ju vara ensam så länge man vill, men vill man umgås så kommer det alltid finnas folk runt omkring.
Den största nackdelen med att bo ensam är att man behöver åka iväg för att träffa folk. Det borde man kunna slippa med kollektiv.
Sven Hedin
2008-12-29, 19:13
Trodde jag bodde som jag ville, till jag fick lite nya kollektividéer här på forumet .
:)
Jag skulle hellre bo med folk än leva ensam. Så länge man har ett eget rum så kan man ju vara ensam så länge man vill, men vill man umgås så kommer det alltid finnas folk runt omkring.
Den största nackdelen med att bo ensam är att man behöver åka iväg för att träffa folk. Det borde man kunna slippa med kollektiv.
Min "gård" är ganska kollektiv, på somrarna sätter folk alltid ut en gemensamgrill, och man tar ut sin kaffekopp. Men på vintrarna är det ju lika isolerat som i övriga bostadssverige :(.
Hoppas det kommer mer kollektivbostadsformer. Som att ha hela lägenheter, men en dörr leder till ett gemensamt vardagsrum. (läst om det.) Bara en sån grej.
Jag bor i en radhustvåa på 60 kvadrat (tillsammans med yngste sonen) och har en liten täppa utanför. I ett bostadsområde med massor av likadana radhus.
Jag skulle vilja bo i ett gammalt hus på landet/i skogen, långt från allfarvägar och grannar.
Jag skulle vilja bo i ett hus, med gräsmatta för en hammock.
Sedan skall det vara ett stort vardagsrum, badrum, kök och sovrum.
Ett bibliotek vill jag också ha, samt några gästrum.
En öppen spis är given då jag gillar att elda, och det skall inte vara trafikstört eller för nära grannar.
Sådär bor jag men jag vill ha närhet till fiske- och badvatten så jag surfar runt och letar tomt. En billig en, max 150.000, på rimligt avstånd härifrån (max en timme med bil). Där tänkte jag slå upp en friggebod med stor altan och ha som spartansk sommar-/sportstuga. Inget vatten eller el. Matlagning får ske utomhus och på gas eller ved och dricksvatten får man släpa med. Diskvatten etc tas i sjön.
Där skulle jag ha en brygga man kan sitta på och en bra båt som man kan ge sig ut att fiska i. På kvällen rullar man antingen ut sovsäckar i friggeboden eller åker hem.
Så få grannar som möjligt och helst ingen insyn. En jävla enslig idyll.
Sådär bor jag ...
Lyckost....:tunga:
sås på slipsen
2008-12-30, 12:12
Jag bor precis som jag vill. :kaffe:
Hoppas det kommer mer kollektivbostadsformer. Som att ha hela lägenheter, men en dörr leder till ett gemensamt vardagsrum. (läst om det.) Bara en sån grej.
Flytta till en studentkorridor. Skriv in dina barn på någon enkel kurs i systemvetenskap så kan de bo i ett angränsande rum.
Flytta till en studentkorridor. Skriv in dina barn på någon enkel kurs i systemvetenskap så kan de bo i ett angränsande rum.
Nej men jag menar ju en vuxens lägenhet. Stor och lyxig. Fast ändå med den där dörren som leder till andra människor.
Jag bor i en hyres 3:a nära Sthlm och trivs med det.
Vissa grannar försöker ombilda till br men det har de inte lyckats med.
Jag tycker att det ska finnas hyreslägenheter oss som trivs med den möjligheten.
Jag skulle jag vilja ha tillgång till ett äldre hus på landet, som har en bastu och ligger nära en brygga.
Jag ska hämta nycklar till min nya bostad i eftermiddag. En trivsam trea med havsutsikt, det känns som om det kommer att bli något av en drömbostad. Tyvärr finns det inga fönster i badrummet, det hade ju varit trevligt att kunna titta på måsar och solnedgång när man uträttar sina behov :)
skumrask
2008-12-30, 21:45
Jag bor egentligen på ställen, ett ställe i en träkåk som är ett gammalt kommunistkollektiv av någon form där folk växt upp och skaffat katt. Men det kommer fortfarande massa proletärtidningar.
Sedan bor jag i Sven Hedins favoritkvarter, eller ett stenkast bort, i en br-3:a.
Jag bor i ett tvåplans hus på 125 kvadrat och har en friköpt tomt på 1200 kvadrat. Jag känner mig ganska nöjd men skulle önska att huset var lite större. Men för tre personer är det väl eg ganska ok. Mitt vardagsrum är för litet men jag har högt flygande planer på en utbyggnad både på söder (altan)och väster (vardagsrum) sidan av huset. Har fått en ritning gjord och ska ansöka hos kommunen för bygglov.
Har ett fristående hus på tomten på ca 65 kvadrat där ett slags "spa" ska inredas. Har dragit in avlopp och vatten och köpt en gaugantisk dusch med en massa finesser som ska installeras så fort det kaklats och klinkats klart därute.
På det stora hela är jag nöjd men inget är ju så bra än det inte kan bli bättre. Vill ha en vedeldad bastu därute också men jag vet inte vilka regler som gäller. Får man elda med ved hursom helst i ett villa område? Måste skorstenen vara visst högt upp osv? Jag har inte en aning
Jag bor en en hyrestrea i ett hus byggt 62 den är i behov av renovering och ganska sliten.
Men jag trivs eftersom huset är litet och ligger mitt i ett villakvarter.
Mina grannar är trevliga vi lånar mjölk kaffe ägg och toapapper mellan varandra.
Vi matar varandras katter vattnar blommor och sopar bilar åt varandra vid behov.
Här skulle inte någon behöva ligga död länge innan det upptäcktes.
Jag har även fri tillgång till en sommarstuga när jag vill så jag trivs bra med mitt boende.
Jag bor i ett tvåplans hus på 125 kvadrat och har en friköpt tomt på 1200 kvadrat. Jag känner mig ganska nöjd men skulle önska att huset var lite större. Men för tre personer är det väl eg ganska ok. Mitt vardagsrum är för litet men jag har högt flygande planer på en utbyggnad både på söder (altan)och väster (vardagsrum) sidan av huset. Har fått en ritning gjord och ska ansöka hos kommunen för bygglov.
Har ett fristående hus på tomten på ca 65 kvadrat där ett slags "spa" ska inredas. Har dragit in avlopp och vatten och köpt en gaugantisk dusch med en massa finesser som ska installeras så fort det kaklats och klinkats klart därute.
På det stora hela är jag nöjd men inget är ju så bra än det inte kan bli bättre. Vill ha en vedeldad bastu därute också men jag vet inte vilka regler som gäller. Får man elda med ved hursom helst i ett villa område? Måste skorstenen vara visst högt upp osv? Jag har inte en aning
Hur kan 125 kvadrat vara för litet för TRE personer? Vi var fyra på knappt 80 och det var alldeles tillräckligt stort, vi hade ju en stor tomt utanför.
Sven Hedin
2008-12-30, 21:56
Fan vad nöjda alla verkar. Det är ju bara jag som gnäller. :unsure:
Hur kan 125 kvadrat vara för litet för TRE personer? Vi var fyra på knappt 80 och det var alldeles tillräckligt stort, vi hade ju en stor tomt utanför.
eg är det ju inte det men man vill ju alltid ha mera.
eg är det ju inte det men man vill ju alltid ha mera.
Okay, mycket vill ha mer och arslet blir aldrig fullt. :p
Jag hade 300 kvm. på fem det var lagom tycker jag :).
Jag hade 300 kvm. på fem det var lagom tycker jag :).
Alldeles för mycket att städa. :yes:
skumrask
2008-12-30, 22:06
Jag växte upp i ett hus på 450 kvm, det tyckte jag var rätt lagom, då behövde man inte stöta på varandra i onödan.
När jag växte upp var mitt rum på si så där 500 kvadrat. Det var ödsligt och ensamt :cry:
Sven Hedin
2008-12-30, 22:12
Så jävla svårmöblerat va... :unsure:
Fan vad nöjda alla verkar. Det är ju bara jag som gnäller. :unsure:
Jag är inte nöjd. :mad:
Behöver fan ett bibliotek, en öppen spis, en gräsmatta och en hammock....främst....
Sven Hedin
2008-12-30, 22:15
Dig kan man lita på. :)
Du får fan ta någon av dina femton bilar eller 30 mopeder och komma och fixa en öppen spis till mig....och bygga till ett tredje rum...
Börjar bli lite leds på DVD-brasan.
Jag är inte nöjd. :mad:
Behöver fan ett bibliotek, en öppen spis, en gräsmatta och en hammock....främst....
Jag är inte heller så nöjd, fast det tjänar inget till att vara missnöjd så jag finner mig. ;)
Jag delade rum med min syster till jag var 12 år.
När jag var hos pappa fick jag soffa på soffan i vardagsrummet.
Jag hade skitlångt till skolan också!!
Sven Hedin
2008-12-30, 22:19
Du får fan ta någon av dina femton bilar eller 30 mopeder och komma och fixa en öppen spis till mig....och bygga till ett tredje rum...
Rent så där så hade det varit ett ganska lagom projekt. Är dom knussliga med byggloven i ditt område eller skall vi inkräkta på grannens kvadratmetrar?
När jag växte upp var mitt rum på si så där 500 kvadrat. Det var ödsligt och ensamt :cry:
500 kvm är ju jättestort, hur bodde ni då?:unsure:
Fick du också pulsa till skolan genom skogen. En mil i en meter djup snö och minus 30 grader.
Sven Hedin
2008-12-30, 22:20
Vi fick kallt grus att äta.
Edit: När vi gick till skolan så stoppade mor glödande kol i våra träskor så vi inte skulle förfrysa fötterna när vi gick de två milen dit.
Rent så där så hade det varit ett ganska lagom projekt. Är dom knussliga med byggloven i ditt område eller skall vi inkräkta på grannens kvadratmetrar?
Tänker mig ett svartbygge. En etage ner i två grannars förråd på källarplan.
Sven Hedin
2008-12-30, 22:24
Tänker mig ett svartbygge. En etage ner i två grannars förråd på källarplan.
Smidigt... Det hade jag nog kunnat fixa på en helg. Men det blir värre med skorstenen.
Så jävla svårmöblerat va... :unsure:
Ja det är ju tur att rokoko är stort och klumpigt annars hade det sett aningen tomt ut
500 kvm är ju jättestort, hur bodde ni då?:unsure:
Stort som själva faen ;)
http://www.raingod.com/angus/Gallery/Photos/Europe/France/Paris/images/Versailles01.jpg
Vi fick kallt grus att äta.
Edit: När vi gick till skolan så stoppade mor glödande kol i våra träskor så vi inte skule förfrysa fötterna när vi gick de två milen dit.
Bara två mil du var lycklig du fem mil barfota vinter som sommar.
Vintern var bättre för i 40 minus är det mygg och knottfritt.
Vi var ständigt anemiska pga av blodförlusten myggen gav oss.
Kallt grus det måste ha fyllt ut mysigt här var det lite sand på helgen.
Sven Hedin
2008-12-30, 22:26
Ja det är ju tur att rokoko är stort och klumpigt annars hade det sett aningen tomt ut
Hahaha! :lol:
Sven Hedin
2008-12-30, 22:27
Bara två mil du var lycklig du fem mil barfota vinter som sommar.
Vintern var bättre för i 40 minus är det mygg och knottfritt.
Vi var ständigt anemiska pga av blodförlusten myggen gav oss.
Kallt grus det måste ha fyllt ut mysigt här var det lite sand på helgen.
:ledsen: Jag vet när jag är besegrad...
:ledsen: Jag vet när jag är besegrad...
Var det inte du som sade att morsan stoppade in en varm tops i urinröret så du inte skulle får urinvägsinfektion på väg till skolan...:unsure:
Sven Hedin
2008-12-30, 22:32
Var det inte du som sade att morsan stoppade in en varm tops i urinröret så du inte skulle får urinvägsinfektion på väg till skolan...:unsure:
Jo, det var det ju, men på sommaren så var det ju fan varmt när man gick till skolan, så det gills inte riktigt.
Har ni gått i skolan? :unsure:
skumrask
2008-12-30, 23:39
Fick ni gå i vanlig skola? Era måckel..
Själv blev jag pryglad varje dag med den niosvansade av abotten på klosterskolan.
Skola? Vad är det? :unsure:
Sven Hedin
2008-12-30, 23:46
Det är sånt som Skumrask beskrev och som vi fick betala för att få gå i.
Det är sånt som Skumrask beskrev och som vi fick betala för att få gå i.
Jag förstod nog inte riktigt alla konstiga ord i det inlägget. :kaffe:
Fick ni gå i vanlig skola? Era måckel..
Själv blev jag pryglad varje dag med den niosvansade av abotten på klosterskolan.
Ja, det var tider det :)
Jag ska hämta nycklar till min nya bostad i eftermiddag. En trivsam trea med havsutsikt, det känns som om det kommer att bli något av en drömbostad. Tyvärr finns det inga fönster i badrummet, det hade ju varit trevligt att kunna titta på måsar och solnedgång när man uträttar sina behov:)
Muhahahahahahahha....jag har fönster på min toalett...:peka:
Muhahahahahahahha....jag har fönster på min toalett...:peka:
Det där är faktiskt något av en antiklimax när man äntligen fått en hyresrätt i stans bättre kvarter. Jag hade hellre haft fin utsikt från toaletten än från köket...aldrig är man nöjd :(
Det är inte meningen att man skall vara nöjd i den här tråden.
Fönstret i min toalett är frostat, det tycker jag är trist för då ser ingen in..:mad:
Jag är rätt nöjd ändå, tänk positivt, se det frostade glaset som ett angenämt rim jobb så här i vintriga tider :)
Det är inte meningen att man skall vara nöjd i den här tråden.
Fönstret i min toalett är frostat, det tycker jag är trist för då ser ingen in..:mad:
Men hur svårt kan det vara att öppna fönstret? :rolleyes:
Men hur svårt kan det vara att öppna fönstret? :rolleyes:
Öhhh....det har jag faktiskt inte ens tänkt på....:hmm::blush:
Öhhh....det har jag faktiskt inte ens tänkt på....:hmm::blush:
Vilken tur då att jag tipsade dig om det. Jag brukar ibland ställa fönstren på vid gavel och lägga mig i badet och titta ut på himlen och höra trädens sus. På sommarn då förstås, annars blir det alldeles för kallt.
Sven Hedin
2009-05-02, 22:24
Jag har kommit till plötslig insikt, jag skall ju inte alls bo in någon trafikstörd lägenhet utan jag skall bo i en nedlagd men ändock stundtals riktigt hyggligt bullrig och skakig miljö. Lösningen på mina bostadsbryderier heter stationsbyggnad eller banvaktarstuga, och självklart skall jag förfoga över en dressin.
Ett väldigt spännade och tjusigt komplex som jag faktiskt har tittat närmare på irl:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Tornetr%C3%A4sk_j%C3%A4rnv%C3%A4gstation.jpg
En något mera modest men oerhört charmig stuga:
http://www.ekeving.se/tele/linjer/Storstupet_780604.jpg
Min Mamma är uppvuxen i en banvaktstuga i Niemisel en liten by utanför Boden.
Mormor tog Dressinen när hon måste fara och handla.
Sven Hedin
2009-05-02, 22:31
Som du förstår så är jag grymt avis.
Jag också jag hade gärna växt upp i en sån stuga.
Vi har varit dit och tittat flera gånger.
Jag hade gärna åkt dressin regelbundet.
Sven Hedin
2009-05-02, 22:57
Ja, dressin is the shit. Såna där stugor med. Jag hade en halvslipprig dröm för ett par år sen där jag var och kollade på en nedlagd lokverkstad som låg vansinnigt häftigt ovanför en tunnel och som var till salu. Det var nog förresten en vanlig verkstad för det hade varit svårt att få upp tågen för backen, men jag har för mig att det låg ett par rostiga dressiner vid sidan av rälsen. :yes:
Edit:
< när jag plötsligt såg KÅKEN, alltså det optimala för oss verkstads-fetischister. Det var en putsad ljusgul byggnad som satt som klistrad mot bergväggen ovanför en stor järnvägstunnel. Det gick två svängda backar på var sida upp mot huset och det verkade som om man kunde köra in på ena sidan och ut på den andra. Järnvägen verkade nedlagd sen många år men det fanns en liten rangerbangård med spännande plåtskjul och så stod den dressin vid sidan av spåret.
-Det skall jag bara ha, ropade jag! >
Bor ensam i lägenhet.
Skulle vilja bo med möjlighet till ensamhet och umgänge. Typ gäng med sympatiska människor köper en stor gård med ett flertal hus. Eller ett gemensamt lägenhetshus. Men lite lantligare i a f.
Jag skulle kunna döda för en öppen spis. En fästing eller en mygga. Helst inget större. En äggcell! Det är perfekt. Om jag inte blir med barn följande månad, får jag en öppen spis då?
Så fånigt, jag rekommenderade just dressinåkning i en annan tråd. :skamsen:
Ska man bo i en banvaktarstuga tror jag det är lämpligt att välja en som ligger vid en nedlagd eller nästan nedlagd järnväg. Brorsans tomt gränsar mot Södra stambanan... Rätt irriterande att behöva avbryta sig för att vänta att godståget/X2000 passerat innan man kan avsluta meningen. :mad:
Har alltid drömt om sjöutsikt så en flytande liten stuga skulle sitta fint.
http://www.solstadstrom.se/tobbesboat.jpg
Eller en ombonad skuta vid någon av Sthlms många kajer.:rolleyes:
Tror att du skulle få väldigt många våldgäster under sommaren med en sån bostad. Eller så rör du på dig tillräckligt mycket att det blir en vild jakt genom Sverige för att försöka hitta var du är just nu. :D
Sven Hedin
2009-05-03, 09:07
Jag skulle kunna döda för en öppen spis.
Samma här! Jag var hemma hos några jävlar härom kvällen som hade tre (3) öppna spisar. Det var två "vanlig" snygga grejor som liksom satt ihop med samma stock men i olika rum, men så hade dom en på utsidan... Inne i en nedsänkt och gott övervuxen pergola! Spisen satt dessutom i ett litet timrat hus med hela ena långväggen öppen. Otroligt grannt... Jag funderar på att ha ihjäl allihopa och sno hela anläggningen. :mad:
Så fånigt, jag rekommenderade just dressinåkning i en annan tråd. :skamsen:
Haha! Jag såg det. :D
Undrar om det där med järnvägar kommer med åren? Jag kan inte minnas att jag tidigare har varit speciellt intresserad av räls, men nuförtiden så har jag svårt att tänka mig någonting mera spännade och snyggt än en bit tillgänglig järnväg på tomten. Tänk en nitad bro i fackverk med rejäla murade fundament och lite vatten... Det vore mumma det!
Det finns en gubbe i NV-Skåne som har en järnväg i hela trädgården och om jag inte missminner mig, halva huset. Googlade men hittar ingenting. Ska frånga Dagge när han vaknar. Det är iofs inte i full storlek men ändå. Kanske lagom för en dagsutflykt för dig?
Nu har han vaknat. :) I Konstnärsgården i Mölle är det. En av Europas största modelljärnvägar. Finns dåligt när man googlar men du kanske kan hitta eller åka dit?
Samma här! Jag var hemma hos några jävlar härom kvällen som hade tre (3) öppna spisar. Det var två "vanlig" snygga grejor som liksom satt ihop med samma stock men i olika rum, men så hade dom en på utsidan... Inne i en nedsänkt och gott övervuxen pergola! Spisen satt dessutom i ett litet timrat hus med hela ena långväggen öppen. Otroligt grannt... Jag funderar på att ha ihjäl allihopa och sno hela anläggningen. :mad:
Jag kan hjälpa dig. Inte att döda dem, men vi kan skrämma bort dem. Det är asenkelt. Lite högljudda backanaler nära intill bara. Galna blickar och nakenfisar får iväg de flesta.
Sven Hedin
2009-05-03, 21:12
Nu har han vaknat. :) I Konstnärsgården i Mölle är det. En av Europas största modelljärnvägar. Finns dåligt när man googlar men du kanske kan hitta eller åka dit?
Men är det verkligen där? Gubben verkar däremot heta Mölle i efternamn, men precis som du säger så fanns det sorgligt dåligt med material om honom och hans järnväg. Men absolut, modelljärnvägar är också någonting som har börjat kännas högaktuellt och jag skulle gärna se den. :)
Men är det verkligen där? Gubben verkar däremot heta Mölle i efternamn, men precis som du säger så fanns det sorgligt dåligt med material om honom och hans järnväg. Men absolut, modelljärnvägar är också någonting som har börjat kännas högaktuellt och jag skulle gärna se den. :)
Jag har varit där, och det var i Mölle. Om det hette Konstnärsgården eller inte vet jag inte, den infon har jag fått från nätet men, hur stort är Mölle? Kanske går att fråga sig fram? Eller ringa någon turistinformation i Höganäs eller så?