handdator

Visa fullständig version : Vad gör vi av julmaten när julen är över?


Gullan
2008-12-27, 14:45
Tipstråd till Miriam, mig och kanske någon annan som har massor av julmat över och ingen som har lust att äta av den.

Ost- och skinkpaj. Självklart gjord på julskinkan och överblivna ostar, för mig blev det lika delar cheddar och greve.

Gullan
2008-12-27, 14:48
Ett inlägg från Skumrask och en annan tråd:

Så vad gör man med all överbliven julmat?

Lax (både ungsbakad, rökt eller gravad) gör man lätt en laxmousse av som man rullar in i tunnbröd, lägger dem i frysen och serverar som snittar på nyårsafton.

Det är bara att röra ihop med gräddfil, mixad gurka, rödlök, dill, kanske överbliven stenbitsrom eller dylikt och smaka av med salt och peppar och lite citron.

Miriam
2008-12-27, 14:51
Jag brukar göra en pyttipanna på prinskorv köttbullar purjolök några skivor skinka och kall kokt potatis.
Jag steker i hop allt i en ugnsform.

Till det steker några ägg och man kan med fördel äta upp den sista
rödbetsalladen till pytten.

Sven Hedin
2008-12-27, 16:15
Här blir det sällan någonting över... Kanske lite skinka men den brukar ha blivit grön innan jag slänger bort den. Förr så gav jag den alltid till katten, men hon får inte äta sånt nuförtiden.

skumrask
2009-01-03, 19:34
Idag gjorde jag en omelett av det sista av julskinkan, inte min då men någon annans. Det blev: Kapris, tomater, soltorkade tomater, julskinka, riven brännvinsost, svarta oliver, paprika samt säkert något annat jag glömt bort.

Sedan gjorde jag en sillsmörgås på rågbröd, ägg och kaviar var det också.