handdator

Visa fullständig version : Ekonomi


Ulvena
2008-12-05, 21:41
Vi har väl ingen sån tråd, va?

Iom att vi flyttade till Sverige så fick vi betydligt mindre pengar att röra oss med, det är jävligt jobbigt men man får försöka vänja sig.

Idag lyssnade jag på P4 och där konstaterade man att om man ger saker eller pengar till folk så mår man bättre.
Jag har ibland gjort det men jag känner mig sämre efter det.
Jag ger bort saker jag inte vill ha, eller lite pengar där det behövs men jag känner mig sämre som person av det. Som om jag är en rik kärring som kan skänka lite, jag är inte rik men kärring är jag.

Nu blir det nog inget utomlandsjobb, så hunden får avlivas vid årsskiftet och sen ska här sökas jobb, det tror jag att jag skulle må bra av.
:)

Mröff
2008-12-05, 21:46
Skall du avliva vovven???? :(

Jag ger stålar om jag har stålar, och bjuder på saker. Under en period när jag haft apålig ekonomi hamnade jag i någon slags bytesekonomi med andra fattiglappar. Köttbullar mot en elsladd etc. Inte uttalat, men man gav det man hade som andra behövde och fick tillbaka.

Skulle bli glad som fan om någon gav mig en hundralapp etc, när jag hade det som värst ekonomiskt. Så skänk vidare!

Nu skänker jag dock enbart genom att vara ansluten till GodEl...

Ulvena
2008-12-05, 21:52
Skall du avliva vovven???? :(



Ja, vad har jag för alternativ?
Han kan ju inte vara ensam hemma ens 10 minuter utan att förstöra saker och jag kan ju inte låsa in honom i en bur i flera timmar.
Han trivs inte och mår inte bra hemma hos mig. Jag kan inte vara runt honom 24 timmar om dygnet, i synnerhet inte om jag skall arbeta.

pippi
2008-12-05, 22:35
Behöver du hundråd så är min bästa vän expert Ulvena. Ger dig gärna numret till henne.

Christer
2008-12-06, 00:34
Hoppas att alla marknadsräntor faller nu när reporäntan gått ner. Då blir det åtminstone lite fart på min privatekonomi. :yes:

Mröff
2008-12-06, 00:37
Ja, alla utom Swedbank har jö sänkt med över 1 procent.

Iofs är det ju tremånaders även om det är rörligt...:trist:

Christer
2008-12-06, 00:40
Och så hoppas jag att räntesänkningen fixar lite drag i ekonomin i övrigt. :)

Mröff
2008-12-06, 00:41
Och så hoppas jag att räntesänkningen fixar lite drag i ekonomin i övrigt. :)

Ja, ALLA aktörer i hela det ekonomiska systemet sitter och kniper på stålarna av rädsla.

Pomperipossa
2008-12-06, 18:39
Ja, vad har jag för alternativ?
Han kan ju inte vara ensam hemma ens 10 minuter utan att förstöra saker och jag kan ju inte låsa in honom i en bur i flera timmar.
Han trivs inte och mår inte bra hemma hos mig. Jag kan inte vara runt honom 24 timmar om dygnet, i synnerhet inte om jag skall arbeta.

Har du försökt omplacera honom?

Ulvena
2008-12-06, 19:13
Har du försökt omplacera honom?

Ja, lite har jag försökt men alla "förstå-sig-påare" hävdar att han är för gammal för det, han är 9 år. Dessutom är han omplacerad till oss redan, det var mina föräldrars hund.
Kanske blev flytten till Sverige för besvärlig för honom? :unsure:
Han var inte alls så här i Warszawa, där kunde han vara själv i några timmar utan att förstöra saker. I början här var han inte så utan det är en olat han lagt sig till med.

Torsten
2008-12-06, 19:15
Och så hoppas jag att räntesänkningen fixar lite drag i ekonomin i övrigt. :)Risken är väl att inflationen tar ny fart igen.

Pomperipossa
2008-12-06, 23:33
Vad är det för ras? Det är alltid svårare att omplacera en hund ju större och äldre den är, men det är ingen omöjlighet. Är det en liten hund finns det många äldre människor som gärna har en kompis att fylla dagarna med. Kontakta Hundstallet, sätt ut en annons, hör runt bland grannar och bekanta och börja ensamhetsträna honom. Det är säkert bara omställningen och går att fixa med lite tålamod. Det är så synd att en frisk hund ska behöva avlivas för en sådan sak. :(

skumrask
2008-12-07, 15:30
När det blir lågkonjuktur blir det fart på utbildningsbranschen, fullt med sökande till olika universitet och skolor. Så den enes död den andres bröd.

Sen är det klart att folk blir ju sjuka och kolar vippen även under dåliga tider, så visst finns det jobb. Fast då drar jag mig nog hellre tillbaka till mitt franska vinslott:)

Kickan
2008-12-07, 17:44
Vi har väl ingen sån tråd, va?

Iom att vi flyttade till Sverige så fick vi betydligt mindre pengar att röra oss med, det är jävligt jobbigt men man får försöka vänja sig.

Idag lyssnade jag på P4 och där konstaterade man att om man ger saker eller pengar till folk så mår man bättre.
Jag har ibland gjort det men jag känner mig sämre efter det.
Jag ger bort saker jag inte vill ha, eller lite pengar där det behövs men jag känner mig sämre som person av det. Som om jag är en rik kärring som kan skänka lite, jag är inte rik men kärring är jag.

Nu blir det nog inget utomlandsjobb, så hunden får avlivas vid årsskiftet och sen ska här sökas jobb, det tror jag att jag skulle må bra av.
:)
Kanske en floskel, men utgifterna har mycket större genomslag än inkomsterna.

Ibland tycker jag man kan komma in i ett "flow", där man av nån anledning knappt gör av med pengar alls men ändå är jättelycklig. Skafferi och kylskåp töms ner i botten innan man handlar nytt, och då bara några få saker som tar en över de närmaste dagarna, utan överdrifter.

Ja, man har mindre pengar till hands i Sverige. Men det finns väldigt stora möjligheter att ha det bra utan att det kostar ett öre, än så länge.

Mröff
2008-12-07, 18:31
Att ligga på marginalen för att kunna käka fil och pasta/pesto, röra sig en gång i veckan med billigaste transportmedel är inte roligt.

Pengar betyder mycket.

De ger en manöverutrymme och grundläggande trygghet som mat och ett hem. Allt blir lättare med stålar.
Först då inkomsterna ligger på en stabil nivå går det att dra ner på vanorna, för konsumtionen ökar lätt är pengarna börjar trilla in.

Ulvena
2008-12-07, 18:48
Jag var väldigt deppig igår och är det idag också.
Det är naturligtvis så att jag inte alls lever ett "fattigt" liv rent materiellt men det är så trist när man kollar utgifterna varje månad och hela tiden ligger på minus trots att jag verkligen försökt att dra ner på allt.
Handlar bara mat på typ Willys och försöker att hålla mig till extrapriser, just matkontot ligger väl iofs rätt okej just nu.
Jag shoppar inga kläder eller bra och ha saker heller, vi har inga lån på huset och ändå går vi på minus.
Jag blir galen av det, vi har ju en bra ekonomi och ändå!!!!????
:mad:

skumrask
2008-12-07, 18:55
Äh, låt de äldsta ungarna ta ett extrajobb och tjäna ihop sina egna fickpengar, de dör de inte av och är karaktärsdanande.

Jag har jobbat sedan jag var femton och titta bara vilket praktexemplar och föredöme jag blivit!

CodeMAN
2008-12-07, 19:11
Först då inkomsterna ligger på en stabil nivå går det att dra ner på vanorna, för konsumtionen ökar lätt är pengarna börjar trilla in.
Jag tror inte att man skulle kunna dra ner på vanorna även om man ligger på en stabil nivå. Det kommer alltid att dyka upp nya vanor, människor (över)lever på kickar.

Och det finns inget slut på det. Det är som klättring, först börjar man med ett litet berg, sedan ett lite större, osv. Till slut klättrar man på Everest, först med, sedan utan, syrgas. Det finns liksom inget slut på det.

Det är därför folk blir narkomaner/alkisar/osv, man kan inte bemästra sina kickar längre. Det vettigaste i ett sånt läge är att hitta mindre skadliga kickar, kickar som inte kostar pengar eller skadar hälsan lika mycket. Vettefan vad de nu kan vara...

skumrask
2008-12-07, 19:32
Sex är gratis..

Mröff
2008-12-07, 19:32
SEX och SNUSK

:D:D:D

hundpromenader är ganska billiga också.

selma
2008-12-07, 19:35
Sex är gratis..

Inte för alla :|

skumrask
2008-12-07, 20:15
Inte för alla :|

Nej det är sant, man får ju hösta upp för mäklarbrickan först.

selma
2008-12-07, 22:24
:D Kanske är det så

För att gå tillbaka till topic så känner jag mig lite skitnödig över att mista jobbet och därmed mista min och min familjs ganska goda ekonomi. Jag VILL inte tillbaka till det liv jag levde på 90 talet med a-kassa och makaroner :(

Framtiden
2009-09-14, 16:22
:D Kanske är det så

För att gå tillbaka till topic så känner jag mig lite skitnödig över att mista jobbet och därmed mista min och min familjs ganska goda ekonomi. Jag VILL inte tillbaka till det liv jag levde på 90 talet med a-kassa och makaroner :(

Makaroner är väl gott? För övrigt så tror jag absolut inte på en bättring av ekonomin

Christer
2009-09-14, 20:36
Här kan ni ta del av lite spartips från Alejandro Fuentes Bergström:

tTkKl3uOa0k

Gullan
2009-09-15, 06:24
:lol: :lol:

Hysteriskt. Verkar finnas fler filmsnuttar med AFB! Vad är det för en snubbe och var kommer han ifrån?

Kickan
2009-09-15, 07:40
Hahaha, vad bra!

Framtiden
2009-09-15, 16:02
Lasse berghagen också :D

Christer
2009-09-15, 21:58
:lol: :lol:

Hysteriskt. Verkar finnas fler filmsnuttar med AFB! Vad är det för en snubbe och var kommer han ifrån?
Jag tror att han kommer från Chile, faktiskt. :whistle:

Christer
2009-09-15, 22:03
Alejandro visar hur bokföringen bör vara organiserad:

MhmNUSao418&feature=related

selma
2009-09-16, 08:46
:D Kanske är det så

För att gå tillbaka till topic så känner jag mig lite skitnödig över att mista jobbet och därmed mista min och min familjs ganska goda ekonomi. Jag VILL inte tillbaka till det liv jag levde på 90 talet med a-kassa och makaroner :(
Jaha, nu har jag varit arbetslös i tre veckor. Inga makaroner än......... ingen akassa heller iofs men det har jag förstått kommer dröja. Varför anställer akassorna inte mer fölk kan man ju undra :unsure:

Christer
2009-09-16, 17:07
Jaha, nu har jag varit arbetslös i tre veckor. Inga makaroner än......... ingen akassa heller iofs men det har jag förstått kommer dröja. Varför anställer akassorna inte mer fölk kan man ju undra :unsure:

Men Selma, vad tråkigt att höra. Minns jag fel, eller bytte inte du jobb rätt nyligen? :pash::pash:

Framtiden
2009-10-26, 13:33
Ny har 2010 års Liberty Silver mynt kommit ut.

Myntet är designat från konceptet "FREE OUR MONEY".

Mynten har präglas av Birmingham Mint, de är välkända för sin höga präglingskvalité och är världens äldsta självständiga myntpräglare, etablerade sen 1794 och leder sen dess utvecklingen framåt genom att stå för många av präglingsteknologins framsteg.

Temat "FREE OUR MONEY" handlar om att upplysa, skapa uppmärksamhet och kunskap om ett valutasystem där människor själva får välja vilken typ av valuta de vill använda.

Liberty Silver mynten är bra på så sätt att det går att köpa och sälja utan någon som helst spread. Vilket gör det snabbt och enkelt att sälja tillbaka sina Liberty Silver mynt.

http://libertysilver.se/libertysilvermynt-c-66.html (http://libertysilver.se/libertysilvermynt-c-66.html) Liberty Silver mynten hittar du utlagda här.

http://libertysilver.se/pages.php/page/lsrounds (http://libertysilver.se/pages.php/page/lsrounds) läs mer om hur priset på Liberty Silver mynten sätts, hur du köper och säljer myntet.

Christer
2009-10-26, 19:49
Kan man betala med mynten? :unsure:

Framtiden
2009-10-27, 14:21
Guld och silver baserad valuta är den säkraste som finns.
Om du menar att du kan gå in på ica och handla bananer för Liberty Silver mynten så är svaret nej.

Tackorna och mynten du kan köpa är en investeringsform som är god i dåliga tider som råder nu.

Christer
2009-10-28, 21:15
Jag har en liten myntsamling i bankfacket, men jag vet liksom inte vad jag ska ha den till. Det går inte att handla för mynten och så tar de plats.

Ulvena
2009-10-28, 22:07
Jag har mina myntsamlingar (ja, jag har två) i en ask (utländska) och i en burk (svenska) men det är riktiga mynt som man kan handla för.
Där ligger de till nästan ingen nytta alls men ibland plockar jag lite femmor och tior ur svenskburken. :)

Framtiden
2009-11-06, 01:11
Om det är guld och silver mynt ni har kan ni sälja de till Liberty Silver kolla närmre hur du gör här http://libertysilver.se/pages.php/page/we_buy

Förövrigt har den nya omåttligt populära lunar serien kommit in med sina mynt year of the tiger och silverkoala i absolut nyskick och årtal 2010.

Kickan
2009-11-06, 06:43
Min filosofi är enkel: investera i det som bankpersonalen inte försöker pracka på dig.

Alltså: inga fonder eller pensionförsäkringar. Nä det enda vettiga (om man inte är bankanställd och därmed är med i ett vinstdelningssystem som går ut på att flytta dina pengar till deras privata fickor) är att äga en fastighet. Helst en obebyggd markbit, kostar ingen hyra. Den kan sen ligga och ticka år efter år, och man kan plocka ut värdeökningen genom att belåna den i takt med att den ökar i värde.

Typ: din köpesumma och insats: 300'
Efter 2 år är den värd 500', du behöver en ny bil och belånar den med 100', räntan blir 1%.
Efter 2 år till är den värd 6-700', du kan höja belåningen med 100' till, till samma låga ränta.
osv