handdator

Visa fullständig version : Flygtråden

Sidor : [1] 2

Mröff
2008-07-08, 15:15
Hur kunde jag glömma att genast starta en sådan här viktig tråd. Även om det bara är jag själv som kommer skriva i den. :veryhappy:

Kan meddela att jag senast i lördag tillbringade en eftermiddag med att sitta i en solstol vid Bålsta och titta på flyg som brummade förbi vid Arlanda.

Det var Boeing 737, Airbus 310 och 320 serien.
En långdistans flög också förbi, kunde däremot inte se om det var en Airbus 330 eller en Boeing 757, 767 eller den sk. trippelsjuan.
Att jag inte exakt kunde se vilken det var stör mig något enormt.

KrämigaBajsTjyven
2008-07-08, 16:36
Hur kunde jag glömma att genast starta en sådan här viktig tråd. Även om det bara är jag själv som kommer skriva i den. :veryhappy:

Kan meddela att jag senast i lördag tillbringade en eftermiddag med att sitta i en solstol vid Bålsta och titta på flyg som brummade förbi vid Arlanda.

Det var Boeing 737, Airbus 310 och 320 serien.
En långdistans flög också förbi, kunde däremot inte se om det var en Airbus 330 eller en Boeing 757, 767 eller den sk. trippelsjuan.
Att jag inte exakt kunde se vilken det var stör mig något enormt.

Gillar du flyg? Jag gillar också flyg. Jag har tagit massor av flygbilder. Jag har bilder på helikopeter också. En gång kom det en helikopeter här som jag tog massa bilder på. ISO-talet i kameran var felinställt. Det blev en mörk helikopeter och bilden blev kornig. Vill du se den bilden Mroeff, vill du det?

Mröff
2008-07-08, 17:35
Ja, visa gärna helikoptern.

Ragnar
2008-07-08, 18:39
Jag är inte mer än normalbegeistrad över flygande manicker, men tjejer med bizarra intressen fascinerar mig mycket.

Kan man kombinera planespottingen med öldrickande eller ser man för många plan då?

KrämigaBajsTjyven
2008-07-08, 18:56
Ja, visa gärna helikoptern.

Här är helikopeter. Som du ser har den även barbastickan ute, ifall att den skulle flyga på någon helikopetra att penetrera i rotorn.

http://img233.imageshack.us/img233/55/chuggachuggatk7.jpg

Ulvena
2008-07-08, 20:16
Jag, som flyger oftare än vad jag vill, lovar att meddela varje typ av flygplan jag blir ombordtvingad på.
Nu ska jag inte flyga förrän i augusti, tack och lov.

Mröff
2008-07-08, 20:37
Jag är inte mer än normalbegeistrad över flygande manicker, men tjejer med bizarra intressen fascinerar mig mycket.

Kan man kombinera planespottingen med öldrickande eller ser man för många plan då?

Jag har ett bizarrt intresse...:veryhappy:

Planespotting går att kombinera med vad som helst, det är en fantastisk sysselsättning. Kombinerar du det med öl, och tar en bild, kanske inte planet kommer med. Men då har du med inflygningsrutten, och det kan vara lika spännande.

Ulvena: Jag förväntar mig flygplansmodell, flygbolag, rutt och bilder på alla flyg du åker med...:D

Ragnar
2008-07-08, 21:20
Men då har du med inflygningsrutten, och det kan vara lika spännande.

Försöker komma på nåt vettigt att skriva men kan inte sluta skratta.

Kristen Etik och Moral
2008-07-08, 21:24
Mroeff är som kvinnan med Berlinmuren-fetischen. Fascinerande men säkrast studerad på behörigt avstånd.
Jag hade kunnat acceptera fixeringen om det fanns en förklaring till den. Exempelvis far som var pilot, påbörjade flyglektioner eller någonting annat yrkesrelaterat. Med den information vi har idag rörande Mröff's intresse så snackar vi dock ren freakyness.
Ungefär som en man som uppvisar ett fanatiskt intresse för havandeskapets olika aspekter.

Ulvena
2008-07-08, 21:28
Ulvena: Jag förväntar mig flygplansmodell, flygbolag, rutt och bilder på alla flyg du åker med...:D

Jag kommer självfallet rapportera exakt hur, var, med vem och vilken flygplanstyp jag flyger.
Sånt brukar jag ha stenkoll på, samt hur ofta de störtar och hur många som dör.
Jag är inte så förtjust i att flyga men jag gör det.

Mröff
2008-07-08, 21:30
Mroeff är som kvinnan med Berlinmuren-fetischen. Fascinerande men säkrast studerad på behörigt avstånd.
Jag hade kunnat acceptera fixeringen om det fanns en förklaring till den. Exempelvis far som var pilot, påbörjade flyglektioner eller någonting annat yrkesrelaterat. Med den information vi har idag rörande Mröff's intresse så snackar vi dock ren freakyness.
Ungefär som en man som uppvisar ett fanatiskt intresse för havandeskapets olika aspekter.

Men...du och Lasse Anrell är ju blomsterodlare. Är inte det lite freaky. :cool:

Gullan
2008-07-08, 21:36
Jag kom på att jag har ett fint flygplan speciellt för dig. :)

En bit bort
http://i240.photobucket.com/albums/ff171/Glittret/DSCN5708.jpg

Närmare...
http://i240.photobucket.com/albums/ff171/Glittret/DSCN5707.jpg

Ragnar
2008-07-08, 21:37
Vi får vara glada att hon inte gillar dammsugare och tvättmaskiner också för då hade det kunnat bli riktigt illa.:D

Mröff
2008-07-08, 21:39
Jag kom på att jag har ett fint flygplan speciellt för dig. :)

En bit bort
http://i240.photobucket.com/albums/ff171/Glittret/DSCN5708.jpg

Närmare...
http://i240.photobucket.com/albums/ff171/Glittret/DSCN5707.jpg

Ahhhhhh....ett praktfullt exemplar...:w00t: Såg ett sådant på JFK en gång. Det såg pyttelitet ut bredvid en 747:a.

Gullan
2008-07-08, 21:41
Ahhhhhh....ett praktfullt exemplar...:w00t: Såg ett sådant på JFK en gång. Det såg pyttelitet ut bredvid en 747:a.

Taget av yours truly på Charles de Gaulle-flygplatsen. Det är ju också rätt viktig info, att den befinner sig i rätt miljö.

Mröff
2008-07-08, 21:43
Taget av yours truly på Charles de Gaulle-flygplatsen. Det är ju också rätt viktig info, att den befinner sig i rätt miljö.

Ja, precis.
Det är inte samma sak att se Eiffeltornet i Paris som kopian i Tokyo.

Nästa år är det 100-årsjubileum på flygmässan Le Bourget i Paris. Då måste jag ju bara dit.

Christer
2008-07-08, 21:44
Du fattar väl att det du lade ut nu till Mröff är som att ge en porris till en sexmissbrukare eller sprit till en alkis...

Kristen Etik och Moral
2008-07-08, 21:50
Men...du och Lasse Anrell är ju blomsterodlare. Är inte det lite freaky. :cool:

Nej det är det inte. Jag är en helt vanlig stonerslusk som odlar maja. Helt acceptabelt normmässigt för en man. Du bryter emot normen med din flygplansfixering.
Ge oss bakgrunden.

Gullan
2008-07-08, 21:50
Du fattar väl att det du lade ut nu till Mröff är som att ge en porris till en sexmissbrukare eller sprit till en alkis...

Ja... och? :unsure: Jag kom på att jag hade bilden på en CD som tillhör en resedagbok jag och sonen förde när vi var i Paris härom året. Självklart ser jag då en möjlighet att smöra arslet av mig måste då Mröffan få den. Problem med det?

Christer
2008-07-08, 21:54
Ja... och? :unsure: Jag kom på att jag hade bilden på en CD som tillhör en resedagbok jag och sonen förde när vi var i Paris härom året. Självklart ser jag då en möjlighet att smöra arslet av mig måste då Mröffan få den. Problem med det?
Närå, inte alls egentligen. Jag är rätt flitig med att smöra för Mröffan själv faktisk... :rolleyes:

sås på slipsen
2008-07-09, 01:10
Jag har 1562 flygtimmar.

Men jag har aldrig flugit ett sjöflygplan. :(
Det är någon lycklig jävel som har en Cessna med pontoner i närheten och på helgerna är det ett jävla flygande. Antingen har han kursverksamhet, eller så har han mycket vänner och släktingar som vill upp eller också är det helt enkelt lika jävla kul som det ser ut.
Sån här ungefär är det:

http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/642_ubde.jpg

cAPS LOCK
2008-07-09, 01:22
eN 185 sKYDRAGON VORE NAJS ATT FÅ RATTA EN STUND. jAG UNDRAR DOCK IFALL PONTONERNA GER NÅGOT KÄNNBART LUFTMOTSTÅND DÅ DE ÄR MONTERADE. mÅSTA MAN BERÄKNA KURSAVVIKELSER ANNORLUNDA VID SIDVIND ETC?

Gullan
2008-07-09, 08:21
Tänk om jag haft kameran med när det kom ett stooooooort transportflygplan, ett ryskt och landade på F16 för några år sedan. Jag såg när det lyfte och maken till lååååååååångsam avfärd. Tungt som fanken. Kommer inte ihåg vad typen heter, ska fråga Dagge senare.

Eftersom jag har sett det så har du nästan sett det, Mröffan. :yes:

sås på slipsen
2008-07-09, 08:36
eN 185 sKYDRAGON VORE NAJS ATT FÅ RATTA EN STUND. jAG UNDRAR DOCK IFALL PONTONERNA GER NÅGOT KÄNNBART LUFTMOTSTÅND DÅ DE ÄR MONTERADE. mÅSTA MAN BERÄKNA KURSAVVIKELSER ANNORLUNDA VID SIDVIND ETC?

Avdriften vid sidvind med avseende på navigering är alltid konstant oavsett flygplanets utformning - planet bärs ju av lufthavet och följer därmed vinden.

Däremot - vid landning kanske man får passa sig lite om man måste gå ner på fast mark vid sidvind...landar man på sjön kan man ju nästan alltid välja en riktning som ger maximal motvind.

En 185:a är nästan exakt samma upplevelse som en 172:a. Skillnaden är att de lite äldre (har jag för mig), är aningens större och har constant speed propeller, dvs du kan ställa skjuvningen på propellerbladen.

Mröff
2008-07-09, 10:38
Såsen: Har du 1562 flygtimmar...:veryhappy:
Då måste du lära mig lite flygtermer i den här tråden.

Gullan: Wow...hur många motorer?

Gullan
2008-07-09, 10:44

Du får vänta till Dagge vaknar! Tåla dig! Han vet, lovar. :yes: Då kan jag nog tom ragga en bild på den världsomspännande vida väven.

cAPS LOCK
2008-07-09, 12:19
... Skillnaden är att de lite äldre (har jag för mig), är aningens större och har constant speed propeller, dvs du kan ställa skjuvningen på propellerbladen.
jAG TROR BANNE MIG DE HAR OLIKA LUFTINTAG TILL MOTORN OCKSÅ.

Kristen Etik och Moral
2008-07-09, 12:55
Du den där capslock-idén såg nog roligare ut på ritbordet än vad den blev i själva genomförandet. Du har inte funderat på att registrera om dig?

CodeMAN
2008-07-09, 13:12
Du den där capslock-idén såg nog roligare ut på ritbordet än vad den blev i själva genomförandet.:D

Mröff
2008-07-09, 13:13
Du den där capslock-idén såg nog roligare ut på ritbordet än vad den blev i själva genomförandet. Du har inte funderat på att registrera om dig?

Det kanske är fel på tangentbordet..:unsure:

Ödmjukhet KEM, Ödmjukhet...

sås på slipsen
2008-07-09, 13:30

Klockrent. :D

Gullan
2008-07-09, 13:32

Nu har vi diskuterat och det jag kommer ihåg var att det INTE var en Herkules. Vingarna hängde neråt och den såg otroligt seg ut när den startade, långsamt liksom, väldigt tungt. En Antonov med allra största sannolikhet men jag är tveksam till att AN-225 eller 226 skulle ta sig upp från F16 startbana så förmodligen var det AN-124. Dvs fyra motorer.

http://www.wingweb.co.uk/wingweb/img/450-Antonov_An-124_Condor.jpg

Mröff
2008-07-09, 13:34
Nu har vi diskuterat och det jag kommer ihåg var att det INTE var en Herkules. Vingarna hängde neråt och den såg otroligt seg ut när den startade, långsamt liksom, väldigt tungt. En Antonov med allra största sannolikhet men jag är tveksam till att AN-225 eller 226 skulle ta sig upp från F16 startbana så förmodligen var det AN-124. Dvs fyra motorer.

Ohhh....det ante mig...får nog ta en sväng förbi den flygplatsen någon dag.:w00t:

Ryska motorer brukar skrika så in i helskotta.

sås på slipsen
2008-07-09, 13:35
Såsen: Har du 1562 flygtimmar...:veryhappy:
Då måste du lära mig lite flygtermer i den här tråden.

Jag kan ju ge lite privatlektioner. Jag har flyglärarcert för enmotor, flermotor, instrument + instruktör mark utöver mina kommersiella cert.

Vi kan börja med att lära dig flaxa med vingarna! :crazysmile:

sås på slipsen
2008-07-09, 13:37

Kanske var en amerikansk Galaxy?
Ett stort as som påminner om ovan.
Rätt kul att se dem starta - vingar slokar ordentligt i början för att sedan ståndaktigt resa sig mot skyn efter ungefär halva startsträckan. :)

Gullan
2008-07-09, 13:38
Ohhh....det ante mig...får nog ta en sväng förbi den flygplatsen någon dag.:w00t:

Ryska motorer brukar skrika så in i helskotta.

Ingen större idé det där med svängen. Once upon a time there was someting called ett svenskt försvar. De har skrotat det nu. Snipp, snapp, snut och så var sagan slut.

Men annars var adressen F16, Ärna flygfält, Uppsala.

Mröff
2008-07-09, 13:39
Jag kan ju ge lite privatlektioner. Jag har flyglärarcert för enmotor, flermotor, instrument + instruktör mark utöver mina kommersiella cert.

Vi kan börja med att lära dig flaxa med vingarna! :crazysmile:

Perfekt...jag har en flygkarta över den östra hemisfären så jag inte flaxar vilse när jag får upp farten.

The Pilots Free Flight Atlas. Ett måste i alla bokhyllor.

:veryhappy:

Ulvena
2008-07-09, 13:39
Jag har flugit i en Hercules en gång, det var inget vidare faktiskt men kul att ha provat.

Gullan
2008-07-09, 13:41
Rätt kul att se dem starta - vingar slokar ordentligt i början för att sedan ståndaktigt resa sig mot skyn efter ungefär halva startsträckan. :)

Skulle det mycket väl ha kunnat vara. Det som har stört mig när jag nu googlat som besatt är att planet var helgrått. De Antonov jag har sett har blåa streck lite överallt.

http://www.aviationexplorer.com/aircraft_thumbs/c5_3.jpg

sås på slipsen
2008-07-09, 13:41

Här är en bild på åbäket:

http://www.richard-seaman.com/Aircraft/AirShows/Oceana2005/Highlights/C5Arriving.jpg

Gullan
2008-07-09, 13:42
Mröffan - du får själv välja vilken det var. Ett stort schabrak var det hur som helst. :)

Mröff
2008-07-09, 13:42
Ingen större idé det där med svängen. Once upon a time there was someting called ett svenskt försvar. De har skrotat det nu. Snipp, snapp, snut och så var sagan slut.

Men annars var adressen F16, Ärna flygfält, Uppsala.

Ett ex till en bekant var stridsflygare där. Han flyttade dit när hon fick jobb i stockholm, sedan tog det slut.. snipp snapp snut så var den sagan också slut.:|

Hmmm svår fråga Gullan...men svenskarna är ju cobojskramare, då det kan ha varit det amerikanska alternativet.:hmm:

Huvudsaken att den inte bar atombomber.

cAPS LOCK
2008-07-09, 19:32

jO, MÅNGA GÅNGER, MEN DET HAR INTE RIKTIGT BLIVIT AV. mEN NU ÄR DET GJORT, OCH HÄR (http://www.obsklassen.se/member.php?u=40) ÄR JAG FRÅN DENNA STUND. tACK FÖR ATT DU FICK MIG ATT DRA UR TUMMEN UR BAJLÅDAN.

topic, för bövelen!!!!

vILKEN ÄR DEN LÄNGSTA FASTA TURISTRUTTEN - I ETT STRECK - SOM FINNS IDAG?

sås på slipsen
2008-07-09, 22:57
Vissa har schyssta rabatter, en del har en hammock - andra kanske har trädgårdstomte eller en annan skulptur.

Men sen har vi helt andra sorter av människor.
Den här killen t.ex., som jag var förbi ikväll.
Redan på håll känns det som att något inte riktigt stämmer.

http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/ttomte1.jpg

:o Men...? Men....är det inte en....?
J35 Draken? Jorå serrusåattteh....
http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/ttomte2.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/ttomte3.jpg

Som sagt. Alla kan inte ha samma smak vad som gäller för att pryda sin tomt. :D

Christer
2008-07-09, 23:01
Enormt läckert! :)

Mröff
2008-07-09, 23:04
Jag skulle inte ha något emot att ha en sådan på tomten...:skamsen:

Christer
2008-07-09, 23:23
Jag funderar faktiskt på att baxa upp en Caravelle här utanför lägenheten.

sås på slipsen
2008-07-10, 10:41
Ja, jag har inget annat att tillägga än att jag har sorg över att inte Redbull Air Race i Stockholm blev av. Nog har jag viss förståelse, men de kunde väl ha flyttat det till någonstans i närheten, Nacka, Värmdö eller Nynäshamn eller så...:(

Mröff
2008-07-10, 11:00
Ja, jag har inget annat att tillägga än att jag har sorg över att inte Redbull Air Race i Stockholm blev av. Nog har jag viss förståelse, men de kunde väl ha flyttat det till någonstans i närheten, Nacka, Värmdö eller Nynäshamn eller så...:(

Nämen, vad är det du säger.

Har det beslutats nu?

sås på slipsen
2008-07-10, 12:04
Nämen, vad är det du säger.

Har det beslutats nu?

Ja. :(
Det skulle ju redan har varit.
Så här står det på hemsidan:

Red Bull Air Race regrets to announce that the race in Stockholm, scheduled for 5 & 6 July, will not take place.

A late change to the location of the race area in Stockholm impacted the Red Bull Air Race flight operations thus compromising the safety and quality of the race. Despite all efforts to ensure the race would go ahead, Red Bull Air Race has made the decision to withdraw the application.
Bernd Loidl, CEO of Red Bull Air Race GmbH, was quick to express his disappointment that the people of Stockholm will be denied the chance to see the most exciting motorsport in the world saying:
“Safety is paramount for an event of this scale and we are proud of our strong safety standards and track record of 33 successful races around the world. We really regret our decision to cancel the Stockholm race.”
Rotterdam in the Netherlands will now be the fourth stop of the season and takes place on 19 & 20 July.
Ticket holders for the Stockholm race will be given a full refund. More details will be available on our ticketing website (https://redbullairrace.showare.ch/Performance/ShoWareFrontEndPerEventWithImage.aspx?ACTION=CATEG ORY&CATEGORYID=66).

Mröff
2008-07-10, 12:21
Ja, det var tråkigt. Hade väl eg. bara gått att flytta lite på lokaliseringen, så den inte stör inflygningen till Bromma etc.

sås på slipsen
2008-07-10, 12:23
Ja, det var tråkigt. Hade väl eg. bara gått att flytta lite på lokaliseringen, så den inte stör inflygningen till Bromma etc.

Exakt. Jag kan tänka mig att det är precis hur häftigt som helst att titta på det där. Alltså, de gör saker med planen som är totalt omänskliga...

Mröff
2008-07-10, 12:25
Exakt. Jag kan tänka mig att det är precis hur häftigt som helst att titta på det där. Alltså, de gör saker med planen som är totalt omänskliga...

Dessutom är det en liten prestigeförlust för Stockholms Stad. Grejen är stor internationellt och sänds på olika tevekanaler.

Luftfartsverket hade tydligen bl.a. reagerat att de bara skulle flyga 5 meter över vattenytan, de ville han gränsen på 150 meter. Men det blir ju absolut inte samma sak.

Tycker att om de flyger ett stridsflygplan under teststadiet, och det kraschar på Långholmen, är det en betydligt större grej.

Mröff
2008-07-10, 12:32
Endel piloter verkar vara ett roligt släkte, skämtar och kan sätta sig och flyga ett totalt skrotplan.

Denna incident är ju lite kvirre-vitt, och ett litet "pilotskämt".

XDzNAznrPDg

sås på slipsen
2008-07-10, 12:32
Dessutom är det en liten prestigeförlust för Stockholms Stad. Grejen är stor internationellt och sänds på olika tevekanaler.

Luftfartsverket hade tydligen bl.a. reagerat att de bara skulle flyga 5 meter över vattenytan, de ville han gränsen på 150 meter. Men det blir ju absolut inte samma sak.

Tycker att om de flyger ett stridsflygplan under teststadiet, och det kraschar på Långholmen, är det en betydligt större grej.

Det är nog den blundern vi kan tacka det här beslutet för. Om det blir en repris kommer de politiska huvudena att rulla. :)
Därför:Vem har något emot 5 meter över vattnet ute vid Fjäderholmarna, vid Skurubron eller i Nynäshamns hamn? Fast de kanske har en uttalald policy att det skall vara i storstäder?

Mröff
2008-07-10, 12:38
Det är nog den blundern vi kan tacka det här beslutet för. Om det blir en repris kommer de politiska huvudena att rulla. :)
Därför:Vem har något emot 5 meter över vattnet ute vid Fjäderholmarna, vid Skurubron eller i Nynäshamns hamn? Fast de kanske har en uttalald policy att det skall vara i storstäder?

Ja, det är nog en del av affärsiden för racet. Att det skall vara i spektakulära statsmiljöer, som t.ex. Themsen i London. De vill väl ha najs bakgrundsbilder.

sås på slipsen
2008-07-10, 12:49
Endel piloter verkar vara ett roligt släkte, skämtar och kan sätta sig och flyga ett totalt skrotplan.

Denna incident är ju lite kvirre-vitt, och ett litet "pilotskämt".

XDzNAznrPDg

Jag förstår inte problemet. Det måste ju varit mycket värre om piloten flugit alldeles för högt och svimmat. :p

Land behöver man ju inte vara rädd för; då skulle man ju aldrig våga landa. :unsure:

Mröff
2008-07-10, 13:02
Jag förstår inte problemet. Det måste ju varit mycket värre om piloten flugit alldeles för högt och svimmat. :p

Land behöver man ju inte vara rädd för; då skulle man ju aldrig våga landa. :unsure:

Du ser.....piloter...vad var det jag sade....:whistle:

sås på slipsen
2008-07-17, 23:53
Du ser.....piloter...vad var det jag sade....:whistle:

Vad menade du med det där egentligen? :)

Mröff
2008-07-17, 23:58
Vad menade du med det där egentligen? :)

"Tjohoo...kolla det står några gubbar där nere på fältet...vi drar ner maskinen och fönar deras hår....tjohooo"....

Ungefär så..:whistle:

sås på slipsen
2008-07-18, 00:01
Allt jäkla flygsnack på det här forumet gör att jag får flashbacks från min yrkesverksamma tid.

Ikväll har jag kommit att tänka på min gamla chefspilot - en norrman som hade förvirrat sig till västindien, skaffat fru och börjat jobba därnere.
Han höll i kursen för Twin Otter själv, vilket var rätt festligt då klassen bestod av jag och en svensk till, en fransman, en engelsman och resten var puertoricaner. Det festliga var naturligtvis den norska accenten. Engelska med falsett låter rätt kul...:D

En sak han sade glömmer jag aldrig. Han snackade om bränslesystemet och jag fråga hur ofta vi skulle draina tankarna, dvs tömma ur det längst ner. Det blir kondensvatten i tankarna i tropikerna som hamnar i botten.

-Näver. It dassent käre abaut våter. It just gobbels it in. You cän piss in it if you want tå, it just runs like notting häppend.

sås på slipsen
2008-07-18, 00:05
"Tjohoo...kolla det står några gubbar där nere på fältet...vi drar ner maskinen och fönar deras hår....tjohooo"....

Ungefär så..:whistle:

Ungefär det där stuket fick vi köra på en liten, liten ö som vi landade på när vi hade St. Martinrutten. Jag kommer inte ihåg vad den hette men det var en av de engelska öarna därnere.
Vi fick göra ett par lågsniffar för att påkalla uppmärksamhetenho - och jaga på - en herde som höll till i närheten av banan så att han skulle skynda sig att jag bort sina getter från runway. Sen var det så nära till nästa stopp att vi inte flög över 500 fot. En skitläcker tur var det.

Mröff
2008-07-18, 00:06
Gobbels it in.... vilket fint uttryck...:D

Flög du där nere med maskinen. Sådana där åker väl mellan/på öarna?

sås på slipsen
2008-07-18, 00:16
Gobbels it in.... vilket fint uttryck...:D

Flög du där nere med maskinen. Sådana där åker väl mellan/på öarna?

Mm. :D

Ja, vi flög utifrån San Juan till många av öarna i Västindien som t.ex St. Martin, St. Croix, Tortola, St.Thomas, Antigua och Montserrat.

I och med att det är rätt kort emellan var det starter och landningar hela tiden. Mycket gräsfält och även landningar på sandstränder. Underbart. :)

sås på slipsen
2008-07-21, 19:04
n8L-ZZSc8JU

Kristen Etik och Moral
2008-07-21, 19:08
Aah. Fyllekomik!
Så mycket mer underhållande än tråkiga flygplan.
Yeah I said it, tråkiga!

sås på slipsen
2008-07-21, 19:09
Aah. Fyllekomik!
Så mycket mer underhållande än tråkiga flygplan.
Yeah I said it, tråkiga!

Ajabaja. Icke svära i kyrkan!

Koolaid
2008-07-21, 19:22
Den där sketchen är underbar - den bästa fylleristen någonsin. Syns att Robert Gustafson sett den ett par ggr.

Gullan
2008-07-21, 19:55
Jätteroligt! :lol:

Mröff
2008-07-21, 21:45
Jag är mycket besviken på KEM:s inställning till flygplan. :fight:

Det må vara hänt om det finns skilda uppfattningar om de flesta frågor på forumet, men inte om flygmaskinerna.

Här kommer t.ex. P Diddy ut från en flygmaskin.

http://www.gnextinc.com/bbo/pdiddy/pdiddy_plane.jpg

sås på slipsen
2008-07-21, 22:40
Jag är mycket besviken på KEM:s inställning till flygplan. :fight:

Det må vara hänt om det finns skilda uppfattningar om de flesta frågor på forumet, men inte om flygmaskinerna.

Här kommer t.ex. P Diddy ut från en flygmaskin.

Han har dåliga erfarenheter av flygplan. :|

http://www.technoccult.com/wp-content/uploads/2008/01/cocainesmuggledbycia.jpg

Kristen Etik och Moral
2008-07-21, 23:17
Haha.

Det finns vissa balla flygmaskiner även i min lilla värld av blommor(och flygplansoinintresse).
Titta vad Fitzenstrahl på BS skakade fram idag!

Ser ju hur kul som helst ut.
zXvEzG8fjV8

Skyrunning kallas det tydligen.
Flygmaskinerna finns på Hobbex.
http://www.hobbex.se/p/productmenu,356/pid,3647/t/product.html

sås på slipsen
2008-08-06, 23:39
OH! Bara så jag inte glömmer det:
Det kommer Red Bull Air Race från London på lördag kl 1600...Eller söndag!
Vet inte vilken kanal heller men det är i faggorna!
Hjälp mig komma ihåg så försöker jag påminna dig osså. :)

Mröff
2008-08-06, 23:40
Åh..flygplan.
Hoppas det är ngn kanal jag har, annars får jag väl våldgästa ngn granne med fler kanaler.

Kanske skulle bege mig ut till Arlanda i morgon och titta på flygplan i terapeutiskt syfte.

Här sitter jag inknölad i en stooor motor till en Airbus 330. Den var på service i en hangar. Fattar inte hur de fick in den. Var ungeför 0.5 meter spelrum för vingarna åt sidorna.

http://i36.tinypic.com/14myr1k.jpg

sås på slipsen
2008-08-06, 23:53
Åh..flygplan.
Hoppas det är ngn kanal jag har, annars får jag väl våldgästa ngn granne med fler kanaler.

Kanske skulle bege mig ut till Arlanda i morgon och titta på flygplan i terapeutiskt syfte.

Här sitter jag inknölad i en stooor motor till en Airbus 330. Den var på service i en hangar. Fattar inte hur de fick in den. Var ungeför 0.5 meter spelrum för vingarna åt sidorna.

http://i36.tinypic.com/14myr1k.jpg

Hehe. Svaret är antagligen fusklinjer på golvet. Håll noshjulet på strecket, annars blir det dyyyrt. :D

Visst är de otäckt stora de där motorerna?

Mröff
2008-08-06, 23:59
Jag flyttade flygdiskussionen...

Ja, de är jäääävligt stora...fick hasa mig upp och även fast jag är lång ser jag ut som en smurf. Benen når inte ut över framkanten till motorn.

En flygmekare hade ett roligt jobb. Att sitta och spela dataspelen i passagerardelen för att se om de funkade..:D

sås på slipsen
2008-08-07, 00:11
Jag flyttade flygdiskussionen...

Ja, de är jäääävligt stora...fick hasa mig upp och även fast jag är lång ser jag ut som en smurf. Benen når inte ut över framkanten till motorn.

En flygmekare hade ett roligt jobb. Att sitta och spela dataspelen i passagerardelen för att se om de funkade..:D

Hur lång är du? Kunde du stå raklång i motorn? :unsure:

Kommer osökt att tänka på denna:

After every flight, UPS pilots fill out a form, called a "gripe sheet," which tells mechanics about problems with the aircraft. The mechanics correct the problems; document their repairs on the form, and then pilots review the gripe sheets before the next flight.

Never let it be said that ground crews lack a sense of humor. Here are some actual maintenance complaints submitted by UPS ' pilots (marked with a P) and the solutions recorded (marked with an S) by maintenance engineers. By the way, UPS is the only major airline that has never, ever, had an accident.
P: Left inside main tire almost needs replacement.
S: Almost replaced left inside main tire.

P: Test flight OK, except auto-land very rough.
S: Auto-land not installed on this aircraft.

P: Something loose in cockpit
S: Something tightened in cockpit

P: Dead bugs on windshield.
S: Live bugs on back-order.

P: Autopilot in altitude-hold mode produces a 200 feet per minute descent
S: Cannot reproduce problem on ground.

P: Evidence of leak on right main landing gear.
S: Evidence removed.

P: DME volume unbelievably loud.
S: DME volume set to more believable level.

P: Friction locks cause throttle levers to stick.
S: That's what friction locks are for.

P: IFF inoperative in OFF mode.
S: IFF always inoperative in OFF mode.

P: Suspected crack in windshield.
S: Suspect you're right

P: Number 3 engine missing.
S: Engine found on right wing after brief search.

P: Aircraft handles funny. (I love this one!)
S: Aircraft warned to: straighten up, fly right, and be serious.

P: Target radar hums.
S: Reprogrammed target radar with lyrics.

P: Mouse in cockpit.
S: Cat installed.

P: Noise coming from under instrument panel. Sounds like a midget pounding on something with a hammer.
S: Took hammer away from midget.

Mröff
2008-08-07, 00:20
Haha...jag hängde med mekanikerna en dag på Arlanda.

De snackade mycket skit om piloter. På de flesta flighter i Europa är det rökfritt i kabinen. Det hindrar dock inte piloterna, i detta fall på Iberia och AirItalia; att blossa så in i helvete i Cockpit.

När jag var där hade en italiensk pilot tappat sin tändare, så den åkt ner under golvet i nosen. Det tog ett tag för mekanikerna att försöka krypa in och pillra ut den.

En annan pilot hade tappat juice på en databox i mittkonsollen, så den var tvungen att bytas ut.

De loggar jag tittade på, var det nästan aldrig något att göra. Iofs var inget av planen på "hemma" utan vände bara, så då koncentrerar sig mekarna på att kunna skicka iväg planet för grundligare genomgång på hemmabas.

sås på slipsen
2008-08-07, 00:32
Eftersom du sket i att svara på min fråga har jag nu fått googla mig gul och blå. http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/inv.gif

Motorernas turbiner är nästan tre meter i diameter. :tjurig:

Mröff
2008-08-07, 00:40
Jag är 1.75...vet inte hur långt jag kom upp. Vågade inte ställa mig.
Det var metall och så jävla långt ner till marken... :|

MEn jag borde kommit lite mer än halvvägs.

sås på slipsen
2008-08-07, 00:44
Jag är 1.75...vet inte hur långt jag kom upp. Vågade inte ställa mig.

Hehe..vore ju snyggt om man ska stajla, tappar balansen och ramlar bakåt och böjer ett rotorblad med skallen. :D

Hm. Man kanske får slå i rätt ordentligt för att böja ett rotorblad förresten. Har aldrig sett de där i närbild nångång...

Mröff
2008-08-07, 19:53
Jag vågare inte heller bryta och kolla hur stabila rotorbladen var..:skamsen:

Här kommer en nostalgisk flyglåt.

DI2K8d-52rE

Mröff
2008-08-08, 12:24
Jag flyttade några inlägg angående det polyamorösa giftemålet mellan mig och Såsen till chattråden. För vidare info i frågan hänvisas ni dit. Gullan har lovat att vara med i ormgrop på bröllopsnatten, jag låta som ett flygplan och såsen göra helikoptern. Smekdagen kommer tillbringas i stallet med mockning av mig, medan Såsen tittar på teve med Fru Sås nr 1.

Nu fortsätter vi vår fokuserade och intressanta flygdiskussion...*skriiiik*<- startande rysk Tupolev. /Fröken Rektor.

Sven Hedin
2008-08-08, 13:41
Här kommer en nostalgisk flyglåt.

Sann nostalgi! :)

Torsten
2008-08-20, 18:16
Vad var det jag misstänkte? Det är farligt att flyga och bara en tillfällighet att inte jag också blev grillad levande som dom stackarna i dagens olycka i Madrid. En motor fattar bara plötsligt eld och över 100 människor omkommer.:(

Mröff
2008-08-20, 20:45
Det är lite skumt, måste berott på ngn annan faktor/kombination av faktorer.

En motor som fattar eld behöver eg. inte vara så katastrofalt, vad jag förstår. Den släcks inifrån motorn där det finns brandsäkra skott och det går att starta med bara en motor. Det kan inte ha lyft innan det hände.

Hmm...detta är ett fall som jag måste följa.

http://airdisaster.com/

http://aviation-safety.net/index.php

Mröff
2008-08-20, 23:08
Jag såg just på teven att det går att köpa en skrotad Boeing 747 för enbart priset på aluminium = 30 000 dollar...

:o:o

En gubbe (eller snarare man i 45-årsåldern) hade köpt upp ett och höll på att bygga ett hus av det. Ett sådant vill jag ha...

Sven Hedin
2008-08-20, 23:12
Jag nöjer mig med en hangar i korrugerad plåt och kanske några rostiga FockeWulf-motorer på baksidan.

Mröff
2008-08-20, 23:15
Kom igen....en stor flygmaskin skall man bo i...

Han sågade itu planet och använde vingarna till tak...etc etc...

F A N T A S T I S K T

Undrar om den gamla bortglömda TransJet:en (747) finns kvar på Arlanda?
Den håller på att förfalla totalt, och borde gå att köpa loss....

Fy vad schysst om man var multimiljonär...hade man kunnat bli en excentrisk multimiljonär med 747-hus.

Christer
2008-08-20, 23:17
Ur min favvisfilm "Gula divisionen":

TRHV-KIPtl8

Jag konstaterar att Barkarby och Akalla är lite mer bebyggt nu än då... Och till årsskiftet finns det inte mer något flyg på Barkarby. Snart är det bara hus där. :(

sås på slipsen
2008-08-21, 00:39
Kom igen....en stor flygmaskin skall man bo i...

Han sågade itu planet och använde vingarna till tak...etc etc...

F A N T A S T I S K T

Undrar om den gamla bortglömda TransJet:en (747) finns kvar på Arlanda?
Den håller på att förfalla totalt, och borde gå att köpa loss....

Fy vad schysst om man var multimiljonär...hade man kunnat bli en excentrisk multimiljonär med 747-hus.

Den stod där för någon månad sen. :yes:

Har jag berättat att jag höll på att köpa ett nosparti från ett större ryskt plan att använda som korvkiosk? :D
Faktum är att jag budade på framdelen på Gottröraplanet...de ville inte sälja. :rolleyes:

Mröff
2008-08-21, 02:30
WOW...imponerande Snoret.

Vad hände med planet från Gottröra? Var finns det nu?

Det var ju två Transjet från början, men den ena "råkade" flyga iväg en natt. Nu svävar den förmodligen omkring för ngt mer olycksdrabbat flygbolag i Afrika eller Sydamerika.

Undrar om man måste betala "parkeringsböterna" på Arlanda till Luftfartverket om man vill köpa loss den andra?

Var och traskade upp för trappan för ngt år sedan. Såg ut att vara i ganska risig form redan då. Och det lär inte vara bättre nu.
Så den lär nog aldrig "råka" flyga iväg.

sås på slipsen
2008-08-21, 03:35
WOW...imponerande Snoret.

Det var ju två Transjet från början, men den ena "råkade" flyga iväg en natt. Nu svävar den förmodligen omkring för ngt mer olycksdrabbat flygbolag i Afrika eller Sydamerika.

Undrar om man måste betala "parkeringsböterna" på Arlanda till Luftfartverket om man vill köpa loss den andra?

Var och traskade upp för trappan för ngt år sedan. Såg ut att vara i ganska risig form redan då. Och det lär inte vara bättre nu.
Så den lär nog aldrig "råka" flyga iväg.

Vad jag förstår skulle det skrotas under mycket diskreta former.

Transjet vet jag inte så mycket om. Ingenting egentligen, utom att jag såg den där tokskabbiga jumbon för inte alltför länge sen.

Börjar bli dags för en Arlandados snart igen. :)

Christer
2008-08-21, 09:30
Cockpiten fanns kvar på Ekerö härom året:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article236700.ab (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fn yheter%2Farticle236700.ab)

Resten av vraket användes tydligen för att göra nödträningssimulatorer av.

Mröff
2008-08-21, 10:02
Det är ju katastrof.
Varför skall det alltid klantas till.
Var det den cockpiten du bjöd på, snoret?

Ett bogvisiret har länge stått längst ut på kajen i Södertälje. Det måste ha varit det, för en sådan karaktäristisk form, finns ju knappt på ngt annat. När man kom med tåget och stannade vid Södertälje Syd stod det där, men en dag när jag åkte förbi i våras var det borta.

Så då har det alltså flyttats det från Älvsnabben till hamnen i Södertälje och....vad hände sedan?

Eller var det ett annat bogvisir, nästan läge att ringa Scania och höra vad det var som stod där?

Christer
2008-08-21, 10:11
Det är ju katastrof.
Varför skall det alltid klantas till.
Var det den cockpiten du bjöd på, snoret?

Ett bogvisiret har länge stått längst ut på kajen i Södertälje. Det måste ha varit det, för en sådan karaktäristisk form, finns ju knappt på ngt annat. När man kom med tåget och stannade vid Södertälje Syd stod det där, men en dag när jag åkte förbi i våras var det borta.

Så då har det alltså flyttats det från Älvsnabben till hamnen i Södertälje och....vad hände sedan?

Eller var det ett annat bogvisir, nästan läge att ringa Scania och höra vad det var som stod där?
Nope, det var vad jag vet Estonias bogvisir som stod i Södertälje.

sås på slipsen
2008-08-21, 10:30
Cockpiten fanns kvar på Ekerö härom året:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article236700.ab (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fn yheter%2Farticle236700.ab)

Resten av vraket användes tydligen för att göra nödträningssimulatorer av.

:o Ja jävlar.
Det var INTE vad SAS-representanten sa till mig.
Jag kanske var lite snabb - jag var på dem redan när vraket fanns i Gottröra...:(

Mröff
2008-08-21, 11:20
:o Ja jävlar.
Det var INTE vad SAS-representanten sa till mig.
Jag kanske var lite snabb - jag var på dem redan när vraket fanns i Gottröra...:(

Men ta kontakt med den där snubben på Ekerö. Den står förmodligen kvar där ännu.

Stjärtfenan till det störtade JAS:et hittades på en skrot på Lugnets Industriområde.
Nuvarande Hammary Sjöstad.

Men var sjutton har Estonias bogvisir tagit vägen?

Mröff
2008-08-21, 12:02
För övrigt är jag djupt imponerade av piloterna vid kraschen i Gottröra.
Vilken grej att lyckas med det, när du är fulltankad.

Enligt vad jag hört (via mek.källor i gruppen, där en tom skickade iväg planet) var det inte bara vingarna som var isiga. En av de bidragande orsakerna var att piloterna inte hade tomkört motorerna på varv, för att smälta bort ev kondens (is) inne i motorerna innan start.

Mek-killen mådde inte så bra efter grejen, vet inte om han fortsatte arbeta efter det.

sås på slipsen
2008-08-21, 12:04
Men ta kontakt med den där snubben på Ekerö. Den står förmodligen kvar där ännu.

Stjärtfenan till det störtade JAS:et hittades på en skrot på Lugnets Industriområde.
Nuvarande Hammary Sjöstad.

Men var sjutton har Estonias bogvisir tagit vägen?

Näee...nu har jag ingen nytta av det längre, om jag inte ska impa på snubben som har en J35.
Bogvisiret står ju på Älvsnabben enligt artikeln?

Mröff
2008-08-21, 12:05
Näee...nu har jag ingen nytta av det längre, om jag inte ska impa på snubben som har en J35.
Bogvisiret står ju på Älvsnabben enligt artikeln?

Men artikeln är från 2004. Det är efter det jag sett visiret i Södertälje.
Foliehatt-Christer verkar också konfirmera den uppgiften.

Min gissning är att någon hyfsat högt uppsatt instans blev jävligt förbannad efter artikeln, och flyttade på det snabbt som sjutton.

sås på slipsen
2008-08-21, 12:08
För övrigt är jag djupt imponerade av piloterna vid kraschen i Gottröra.
Vilken grej att lyckas med det, när du är fulltankad.

Enligt vad jag hört (via mek.källor i gruppen, där en tom skickade iväg planet) var det inte bara vingarna som var isiga. En av de bidragande orsakerna var att piloterna inte hade tomkört motorerna på varv, för att smälta bort ev kondens (is) inne i motorerna innan start.

Mek-killen mådde inte så bra efter grejen, vet inte om han fortsatte arbeta efter det.

Mm. Snudd på ett mirakel. Fast jag är inte på imponerad av kapten Rasmussen.

Mröff
2008-08-21, 12:10
Mm. Snudd på ett mirakel. Fast jag är inte på imponerad av kapten Rasmussen.

Berätta!

Som jag kommer ihåg det var det väl en pilot som bara råkade åka med i kabinen, som rusade in i cockpit och också hjälpte till.

Christer
2008-08-21, 13:49
Berätta!

Som jag kommer ihåg det var det väl en pilot som bara råkade åka med i kabinen, som rusade in i cockpit och också hjälpte till.
Det finns en mycket intressant P3-dokumentär som kan rekommenderas (bara att tanka hem). Inte bara den om Gottröra, de flesta är bra ("Orgasmens historia" kan man dock hoppa över).

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/index.asp?ProgramID=2519 (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.sr.se%2Fcgi-bin%2Fp3%2Fprogramsidor%2Findex.asp%3FProgramID%3D 2519)

Nu hittar jag ju inte "Orgasmens historia", men den landade i min iPod eftersom jag har lag upp en prenumeration på alla dokumentärer. Hursomhelst, skit i den..

Christer
2008-08-21, 13:53
Jag hittade den!

Helt OT, men den här dokumentären är inte bra:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=2309&artikel=2143118

Mröff
2008-08-21, 14:15
Den får jag banne mig inte missa.
Gottröra-dokun...den om orgasmen verkar totalt ointressant.

Christer
2008-08-21, 14:19
Den får jag banne mig inte missa.
Gottröra-dokun...den om orgasmen verkar totalt ointressant.
Ja den är faktiskt det. Bara en massa snusk.

Gottröradokumentärern, däremot, är mycket spännande. På flygtemat kan dokumentären om flygkapningen på Bulltofta också rekommenderas.

Mröff
2008-08-21, 14:20
Ja den är faktiskt det. Bara en massa snusk.

Gottröradokumentärern, däremot, är mycket spännande. På flygtemat kan dokumentären om flygkapningen på Bulltofta också rekommenderas.

Vad är det för hjon som sitter och lyssnar på en dokumentär om orgasm. Det skall väl praktiseras.

Flygplansdokumentärer leder dock till omedelbar orgasm.

Christer
2008-08-21, 14:22
Vad är det för hjon som sitter och lyssnar på en dokumentär om orgasm. Det skall väl praktiseras.

Flygplansdokumentärer leder dock till omedelbar orgasm.
I så fall kan vi väl sammanfatta orgasmens historia med att den uppfanns när det första flygplanet lättade från marken!? :whistle:

Mröff
2008-08-21, 14:42
I så fall kan vi väl sammanfatta orgasmens historia med att den uppfanns när det första flygplanet lättade från marken!? :whistle:

Det är lite olika det där. Kan bara referera till mig själv, och går nog igång mer på jetmotorer. Så iom jetmotorns introduktion blev det väldigt trevligt...

Edit: Gula divisionen är fö en höjdpunkt i den svenska filmhistorien.

Christer
2008-08-21, 14:54
Edit: Gula divisionen är fö en höjdpunkt i den svenska filmhistorien.
Du har god smak, du! :yes:

Mröff
2008-08-21, 14:59
Du har god smak, du! :yes:

För de som missat mästerverket finns lite info här:

http://www.imdb.com/title/tt0047057/

"Gula divisionen står stridsberedd under ledning av den kylige divisionschefen Wreting." Som det står på baksidan av dvd:n.

Christer
2008-08-21, 15:03
För de som missat mästerverket finns lite info här:

http://www.imdb.com/title/tt0047057/ (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.imdb.com%2Ftitle%2 Ftt0047057%2F)

"Gula divisionen står stridsberedd under ledning av den kylige divisionschefen Wreting." Som det står på baksidan av dvd:n.
Och missa inte Youtubeklippet jag lade in för några inlägg sedan. J29-onani på hög nivå. :yes:

sås på slipsen
2008-08-21, 16:21
Berätta!

Vad jag förstår bröt den gamle Rasmussen ihop tämligen direkt och blev apatisk. Snubben som kom inspringande och andrepiloten är de verkliga hjältarna; andrepiloten flög planet och snubben spanade lämplig landningplats för att sedan skrika hastigheter och annat matnyttigt medan Rasmussen grät och bad till Gud. :rolleyes:

Typ. Det är vad jag fick höra av mina kontakter på den tiden det begav sig, men jag vet inte om det stämmer till 100 %.

Mröff
2008-08-21, 21:04
Hmmm....det kanske var Rasmussens sista flygning innan pensionen...:hmm:

Christer
2008-08-21, 21:16
Som sagt, lyssna på dokumentären. Där beskrivs allt som hände före, under och efter dramat.

Mröff
2008-08-21, 21:40
Jag lyssnar på den i detta nu. Återkommer med reflektioner... http://www.smileyskit.com/guns-vehicles-smileys_files/plane.gif

selma
2008-08-21, 22:01
redigerat eftersom jag tydligen missade de sista sidorna i tråden:skamsen:

Mröff
2008-08-21, 23:05
Selma...välkommen till flygtråden...en mycket intressant plats på forumet.

Jag har nu lyssnat på dokumentären som var väldigt bra. Måste nog samla mig och låta den sjunka in innan jag kommer med några funderingar.

sås på slipsen
2008-08-22, 23:58
Det är lite skumt, måste berott på ngn annan faktor/kombination av faktorer.

En motor som fattar eld behöver eg. inte vara så katastrofalt, vad jag förstår. Den släcks inifrån motorn där det finns brandsäkra skott och det går att starta med bara en motor. Det kan inte ha lyft innan det hände.

Hmm...detta är ett fall som jag måste följa.

http://airdisaster.com/ (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fairdisaster.com%2F)

http://aviation-safety.net/index.php (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Faviation-safety.net%2Findex.php)

Ja,jag fattar ingenting.
Ärligt talat låter det som ett motorbortfall, följt att ett diametralt felaktigt agerande - att piloten tryckt rodret åt fel håll!
Det skulle få till följd att det först blir en tvär gir, följt av en power-on stall vilket på den låga höjden med endast en motor betyder krasch.

Mröff
2008-08-23, 00:37
Jag känner också på mig att det är ett fatalt pilotfel.
Du vet säkert bättre ang förloppet när det gäller flygförmåga.

Jag tänker på att flaps/slats inte är utfällda??? Men det är ju basic.

De verkar inte ha fått lyftkraft förrän banan var slut och inte ens då. En pilot som var på inflygning bredvid hade uppmärksammat det. Överlevande har berättat att planet svängde hit och dit..."gungade".
Tänker på en olycka i USA, där ett plan vinglade iväg och kraschade pga den flaps/slats.

Att motorerna skulle knasat så, borde väl ha märkts tidigare. Nu var planet iofs tungt och fullastat. Någon brand verkar det inte ha varit tal om heller enligt övervakningskameror.

Mycket mysko.

Överlevande fanns i främre delen av kabinen också, så det var väl ingen noskrasch...

sås på slipsen
2008-08-23, 00:46
Jag känner också på mig att det är ett fatalt pilotfel.
Du vet säkert bättre ang förloppet när det gäller flygförmåga.

Jag tänker på att flaps/slaps inte är utfällda??? Men det är ju basic.

De verkar inte ha fått lyftkraft förrän banan var slut och inte ens då. En pilot som var på inflygning bredvid hade uppmärksammat det. Överlevande har berättat att planet svängde hit och dit..."gungade".
Tänker på en olycka i USA, där ett plan vinglade iväg och kraschade pga den flaps/slaps.

Att motorerna skulle knasat så, borde väl ha märkts tidigare. Nu var planet iofs tungt och fullastat. Någon brand verkar det inte ha varit tal om heller enligt övervakningskameror.

Mycket mysko.

Överlevande fanns i främre delen av kabinen också, så det var väl ingen noskrasch...

Kanske. Fast MD-planen har jävligt kraftiga motorer och med tillräckligt med bana lyfter de ändå.

Hörde du att det var en Boeing MD-82 på nyheterna? :rolleyes:

Mröff
2008-08-23, 00:50
Kanske. Fast MD-planen har jävligt kraftiga motorer och med tillräckligt med bana lyfter de ändå.

Hörde du att det var en Boeing MD-82 på nyheterna? :rolleyes:

Ja, man upphör aaaaldrig att förvånas över okunskapen på tevenyheterna. De borde faktiskt alltid ge lite bakgrund när det gäller de viktiga flygplansfrågorna.

Boeing köpte väl upp MD så nu heter flygplanet Boeing MD-82...helt bisarrt...som att en bil skulle heta Volvo Saab 94

Det är tom så knasigt på boeings hemsida..

http://www.boeing.com/commercial/md-80-90/index.html

Får hålla mig au jour med krasch-sidorna på internet, där brukar ibland innehållet i svarta lådorna sippra ut innan det kommer i tidningarna.

Edit: Funderade på sista hundpromenaden.
Det med flaps/slats med fungerande motorer kan inte varit problemet, för då vore scenariot att planet åkte upp och vinglade iväg framåt. Känns det som. Nu hamnade det som du sade på höger sida direkt efter start.

sås på slipsen
2008-08-23, 01:42
Ja, man upphör aaaaldrig att förvånas över okunskapen på tevenyheterna. De borde faktiskt alltid ge lite bakgrund när det gäller de viktiga flygplansfrågorna.

Boeing köpte väl upp MD så nu heter flygplanet Boeing MD-82...helt bisarrt...som att en bil skulle heta Volvo Saab 94

Det är tom så knasigt på boeings hemsida..

http://www.boeing.com/commercial/md-80-90/index.html (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.boeing.com%2Fcomme rcial%2Fmd-80-90%2Findex.html)

Får hålla mig au jour med krasch-sidorna på internet, där brukar ibland innehållet i svarta lådorna sippra ut innan det kommer i tidningarna.

Edit: Funderade på sista hundpromenaden.
Det med flaps/slats med fungerande motorer kan inte varit problemet, för då vore scenariot att planet åkte upp och vinglade iväg framåt. Känns det som. Nu hamnade det som du sade på höger sida direkt efter start.

Det är än värre. Från början hette det McDonnel-Douglas.
Det är som om bara för att Ford köpt upp Volvo, så ska nu alla äldre bilar också byta namn. Ford Amazon. Smaka på den. :D

Boeings hemsida. :rolleyes: Jösses. :rolleyes:

:rolleyes:

Rapportera in om du ser nåt på kraschsidorna! Jag följer inte de där...:)

Mröff
2008-08-23, 01:46
Jag är för närvarande väldigt frustrerad. Vet en jäkla bra flygincidentssida där fackfolk är inne och skriver. Men kommer inte på url:n...

Där hade de löst haverifrågan ang. Olympia-planet utan tryckkabin mycket lång före haverikommissionen.

sås på slipsen
2008-08-23, 01:48
Jag är för närvarande väldigt frustrerad. Vet en jäkla bra flygincidentssida där fackfolk är inne och skriver. Men kommer inte på url:n...

Där hade de löst haverifrågan ang. Olympia-planet utan tryckkabin mycket lång före haverikommissionen.

Otroligt. Jag är tokimponerad av dig. Vilken koll! :o

:notworthy::notworthy::notworthy::notworthy:

Mröff
2008-08-23, 01:57
Äh...du kan ju flyga maskinerna...:notworthy::notworthy:

sås på slipsen
2008-08-23, 02:09
Äh...du kan ju flyga maskinerna...:notworthy::notworthy:

Det vete sjutton....det var länge sen nu.
Men jag landade en simulator under hyfsat tråkiga förhållanden för ett par år sen...http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/ohyea.gif

Mröff
2008-08-27, 10:38
http://www.aftonbladet.se/resa/article3187558.ab :lol:

sås på slipsen
2008-08-27, 11:16
http://www.aftonbladet.se/resa/article3187558.ab (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fr esa%2Farticle3187558.ab) :lol:

Åh herregud. :rolleyes:

CodeMAN
2008-08-27, 11:46
Undra varför det inte heter "tantband"... :rolleyes:

Mröff
2008-08-27, 12:15
Men visst är det fantastiskt innovativt att hon satte sig själv på bandet...:D

Vore perfekt om de hade den servicen för pensionärer.

CodeMAN
2008-08-27, 12:17
Vore perfekt om de hade den servicen för pensionärer.
...och småbarnsfamiljer, tjatiga ungdomar och annat pack... :p

Mröff
2008-08-27, 12:20
...samt stoners och världsfrånvända professorer. :whistle:

Kickan
2008-08-27, 12:55
Jag tror hon helt enkelt gjorde det på hyss, och använde sin ålder att skylla på.
Hela livet igenom går ju folk och tittar på de där banden, och känner lockelsen att sätta sig och fara iväg på dem.

10 poäng till tanten.

CodeMAN
2008-08-27, 13:07
Jag tror hon helt enkelt gjorde det på hyss, och använde sin ålder att skylla på.
Jag har funderat på samma sak, dvs. att skylla på åldern när man hittar på en massa bus, och det kan mycket väl vara så.

Man kan fan säga att man var dement och inte fattade riktigt. Vem skulle våga påstå motsatsen?

Jag tänker att spåra ur rejält när jag blir gammal. "Hörrrudu, jag är dement, schizo, impotent och förbannad. Så basta!"

Mröff
2008-08-27, 16:12
Hela livet igenom går ju folk och tittar på de där banden, och känner lockelsen att sätta sig och fara iväg på dem.

10 poäng till tanten.

Jag har faktiskt tänkt tanken och velat göra det flera gånger...:skamsen:

Vad skall jag skylla på?

Mröff
2008-08-31, 21:58
Madrid-planet har undersökts lite närmare. Det tycks som om ena bromsen (reversen) varit ute.
Mycket läskigt. http://smilies.vidahost.com/contrib/tweetz/scared.gif

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6445

sås på slipsen
2008-08-31, 23:44
Madrid-planet har undersökts lite närmare. Det tycks som om ena bromsen (reversen) varit ute.
Mycket läskigt. http://smilies.vidahost.com/contrib/tweetz/scared.gif

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6445 (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.flygtorget.se%2FAk tuellt%2FArtikel%2F%3FId%3D6445)

Jaha. Det verkar vara substans i ryktena alltså.
Otroligt. Hur i helvete är det möjligt?

Mröff
2008-09-01, 00:36
Det kan man fråga sig.
Jag har inte den blekaste aning, men skall forska i frågan.

Känns som jag skulle behöva hela manualen
till flygmaskinen för att ev kunna komma på det...
inom en tioårs-period. :D

sås på slipsen
2008-09-01, 01:08
Det kan man fråga sig.
Jag har inte den blekaste aning, men skall forska i frågan.

Känns som jag skulle behöva hela manualen
till flygmaskinen för att ev kunna komma på det...
inom en tioårs-period. :D

Det skulle vara intressant att studera konstruktionen lite närmare. Den är i princip omöjlig att aktivera av misstag, så något har ju pajat så den åkt ut jetströmmen. Undrar om fästet eller låset kan vibrera sönder så den börjar hänga ner? Näe, konstittt....

Mröff
2008-09-01, 01:47
Felet de åtgärdade innan start, var tydligen ngt luftintag framme i cockpit (som jag förstår).

Det skall egentligen inte ha ngn inverkan på reversen, utan kan vara vad som helst, från en kylannordning till intrument till "aircondition"-utsläpp. Skall inte ha speciellt mycket med reversen att göra.

Kollade in Lauda Air -en Boeing 767 där en motor reverserade i luften 1991 - och planet bröts sönder. Proceduren verkar vara att lägga den reverserade motorn på tomgång då. En varningspanel blinkande, men det skulle inte vara möjligt utom på mark, så besättningen antod att det var ngn fukt som jäklades med varningsknappen, och enligt manual skulle det inte påverka vare sig flygning eller landning. Sedan kom ngn slags handling bland piloterna att justerar rodret till vänster. (bla bla...mycket grejs här)

Det tycks som om anledningen till den reverseringen inte riktigt hittades, och enda rekommendationen till FAA var att kolla upp ground reverse och designen för denna.

Kolla om du hittar ngt om du har lust, tid och intressen. Kanske kan tolka lite mer än mig.

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19910526-0

Mröff
2008-09-01, 01:57
Här är Fokker-100 från 1996.

Verkar finnas en switch för "grund/air". Kanske är det ngn sådan som knasat sig?

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19961031-0

Mröff
2008-09-01, 20:05
Har kontaktat flygexpertisen, aka under kodnamnet "Skruvo".

Denne skrattade åt att tidningarna kallade det strålbroms...

Ang revers (två teorier).

- Antingen fel på en varningslampa.
- Pilot fel.

Mröff
2008-09-04, 10:16
Nu kan eventuellt och kanske planets svarta låda ha visat att vingklaffarna inte var utfällda.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=6466

Gullan
2008-09-14, 19:06
Nu vet jag inte riktigt om det här hör hemma här men jag är ändå mån om att Mröffan ser det.

Jumbohostel :kaffe:Kan det vara nåt för en forumträff. Vi kan äta frukost i caféet och sen går vi på vingen.

http://www.jumbohostel.se/DynPage.aspx?id=58283&mn1=4924

Mröff
2008-09-14, 19:11
Det vore väldigt trevligt..:D

Frukost???...vilken tid tänker du då?:unsure:

Gullan
2008-09-14, 19:16

Det är ju ett vandrarhem. Tänkte att du kanske sover där och så dyker vi andra upp lagom till frulle? :unsure:

Eller så provar vi fiket? Vad tror du om balansövningar på vingen? Kan bli rätt coola foton. :cool:

Hade du koll på det sen förut?

Ulvena
2008-09-14, 19:21

Jag hörde om det där på radio för några veckor sen, tänkte direkt på Mröff. :)

I Polen hade de ett antal gamla plan på olika ställen som var ombyggda till vägserveringar, jag förundrades alltid över dem när jag åkte förbi.
Jag menar varför skulle man vilja knöla in sig i ett gammalt flygplan för att äta lunch, liksom? :unsure:

Mröff
2008-09-14, 19:39
Det är ju ett vandrarhem. Tänkte att du kanske sover där och så dyker vi andra upp lagom till frulle? :unsure:

Eller så provar vi fiket? Vad tror du om balansövningar på vingen? Kan bli rätt coola foton. :cool:

Hade du koll på det sen förut?

Ahhh....du menar så. Naturligtvis. Jag bosätter mig för evigt bor en natt på vandrarhemmet så möts vi där på frukost..:D

Fika och vinge verkar perfekt.

mm...hade koll på det...det är ju den rostande transjeten jag ville köpa..

Jag hörde om det där på radio för några veckor sen, tänkte direkt på Mröff. :)

I Polen hade de ett antal gamla plan på olika ställen som var ombyggda till vägserveringar, jag förundrades alltid över dem när jag åkte förbi.
Jag menar varför skulle man vilja knöla in sig i ett gammalt flygplan för att äta lunch, liksom? :unsure:

Host...det där är sådant vanliga männikor aldrig kommer förstå....host..

Gullan
2008-09-14, 19:41
Du visste men tänkte hålla det för dig själv? Hur länge tänkte du mörka? Jag bara undrar. :tjurig:

Mröff
2008-09-14, 19:44
Du visste men tänkte hålla det för dig själv? Hur länge tänkte du mörka? Jag bara undrar. :tjurig:

Jag tänkte att jag väntar, så får Gullan skriva lite i Flygtråden. :cool:

Kändes väldigt roligt att det var någon annan än jag som "bumpade" tråden..

Ulvena
2008-09-14, 19:45

Fast jag vidhåller min åsikt, åka och sätta sig i ett uttjänt gammalt plan för att dricka kaffe och äta en macka? :unsure:

Inte min grej, har druckit kaffe och ätit smörgåsar i alldeles för många plan redan och då har jag ju ändå varit på väg nånstans men att sitta i ett på marken för "nöjes" skull, nope.

Gullan
2008-10-19, 07:59
*slumpbump*

Hur gick det egentligen med flygplansfikat? Eller har ni smygforumträffats utan att berätta det för mig? :tjurig:

Mröff
2008-10-19, 13:38
Flygplansfikat gick alldeles finemang. Det var lunch på sky city för vidare transport till en plane spotting-sajt. Där tittades det på flygplan, luktades på flygbränsle och en skrikande motor puttrade förbi.

Mycket trevlig dag, som kan göras till en stående träff med jämna mellanrum med flera inblandade.

Jag har nu också inhandlat en digital radio, så kommunikationen från flygtornet går att få in mer elegant. Den förra var en ren misär.

Sås hade också funktionen av expert, och kunde svara på alla flygrelaterade funderingar som uppkom. Cody fotade en landning med sin mobiltelefon. Jag glodde mest.

Christer
2008-10-19, 15:46
Lite flygporr till Mroeff:

zpxz_-ELi6U

En JA37 som förevisar en STOL (Short Take Of/Landing). :)

sås på slipsen
2008-10-19, 22:14
Imponerande att han vänder om.
Normalt har man ju en stor nytta av motvind vid både start och landning, och medvind förlänger bägge avsevärt.

Gullan
2008-11-10, 07:33
Stor och imponerande. Till Mröffan förstås. Kolla hur han parerar med stjärten!

f3NmLD5Z3EY

YGziYTZfdzQ

Mröff
2008-11-10, 10:33
Det är fina maskiner.

Jag började fundera på om jag skulle starta en flygplansskrot..:hmm:
Åtminstone ett plan borde de kunna sända till mig för skrotning.

Mröff
2008-12-15, 13:36
Dags att damma av min favorit-tråd.

Lite ATC/pilothumor:

One day the pilot of a Cherokee 180 was told by the tower to hold short of the active runway while a DC-8 landed. The DC-8 landed, rolled out, turned around, and taxied back past the Cherokee. Some quick-witted comedian in the DC-8 crew got on the radio and said, "What a cute little plane. Did you make it all by yourself?" The Cherokee pilot, not about to let the insult go by, came back with a real zinger: "I made it out of DC-8 parts. Another landing like yours and I'll have enough for another one."

Allegedly, a Pan Am 727 flight waiting for start clearance in Munich overheard the following:
Lufthansa (in German): "Ground, what is our start clearance time?"
Ground (in English): "If you want an answer you must speak in English."
Lufthansa (in English): "I am a German, flying a German airplane, in Germany. Why must I speak English?"
Unknown voice from another plane (in a beautiful British accent): "Because you lost the bloody war."

Control tower to a 747: "United 329 heavy, your traffic is a Fokker, one o'clock, three miles, Eastbound."
United 239: "Approach, I've always wanted to say this... I've got the little Fokker in sight."

Remember reading this somewhere from ATC to concorde heading into JFK.

ATC: "ah can you descend 20,000 feet in the next 18 miles."

Speedbird xx: (in very cultured English voice) "dare say I could old boy but I couldn't bring the aircraft with me."

Torsten
2009-01-16, 18:58
Gissar att mirakellandningen på Hudsonfloden måste vara en historisk bragd. Att ha nerver nog att hitta exakt rätt vinkel utan att planet bryts sönder är mer än många skulle klara av. Men piloten såg på bild både äldre och säkert mycket erfaren ut och har nog haft åtskilliga flygtimmar bakom sig. Och det kan nog passagerarna tacka både honom och gud för. Skulle vår egen forumpilot ha grejat något liknande?:innocent:

Ulvena
2009-01-16, 20:36
Gissar att mirakellandningen på Hudsonfloden måste vara en historisk bragd. Att ha nerver nog att hitta exakt rätt vinkel utan att planet bryts sönder är mer än många skulle klara av. Men piloten såg på bild både äldre och säkert mycket erfaren ut och har nog haft åtskilliga flygtimmar bakom sig. Och det kan nog passagerarna tacka både honom och gud för. Skulle vår egen forumpilot ha grejat något liknande?:innocent:

Dessutom måste det varit första gången i världshistorien det var nån mening med att sätta på sig de där flytvästarna de har i flygplan, alla andra passagerarplan som försökt landa på vatten har ju, mig veterligen misslyckats kapitalt.
Kul att nån lyckades för en gångs skull.

sås på slipsen
2009-01-17, 03:10

Jag har nödlandat vid tre tillfällen.
En gång satte jag ner planet på en landningsbana för modellplan (!) som var ca 25 meter lång. Det var värre att komma därifrån..:)

Dessutom har jag landat i en mörklagd stad med trasigt landningsljus, dvs det var i det närmast helt mörkt förutom månsken. DET var läskigt.

Plus en tredje gång då jag fick motorproblem strax efter starten. En ventil hängde sig på en cylinder vilket gjorde att motorn gick runt men var helt orkeslös. Jag fick kasta runt planet och landade medvinds en bit före banänden med någon meters marginal till staketet. Ett klart bättre alternativ än stadsbebyggelsen rakt fram.

Alla gångerna med nerverna helt i behåll, men med ben som började skaka efteråt. Efter landningen i mörkret hoppade de ordentligt. Vilken rush!

Med det sagt vill jag bara berömma piloten i Hudsonfloden. Det är oerhört svårt att ditcha (nödlanda i vatten) snyggt. För det första finns inga marginaler i sidled. Får inte bägge sidor av planet kontakt med vattnet EXAKT samtidigt svänger det runt DIREKT mot sidan som nuddat vattnet först. Det blir nämligen tvärstopp. Då svänger hela planet runt och landar med sidan före, vilket brukar bryta sönder planet och vanligen lägga det upp- och ned. Dessutom kräver det sin man att ta ner hastigheten planet i ground effect ovanför vattenytan och låta hastigheten gå ner maximalt - i låg fart är det mycket svårare att inte vingla, och i hög fart blir smällen elak.
En RIKTIGT bra landning gjorde han!

Mröff
2009-01-17, 11:05
Åhh..jag blir helt fast i dina flygberättelser Såsen. :blush:

Skall ta och läsa inlägget några gånger...

ditcha...
ground effect....

sås på slipsen
2009-01-17, 11:19
Åhh..jag blir helt fast i dina flygberättelser Såsen. :blush:

Skall ta och läsa inlägget några gånger...

ditcha...
ground effect....

:D

sås på slipsen
2009-01-17, 13:09
Det syns inte så bra, men här är landningen iallafall.
Hur snyggt som helst.

http://www.expressen.tv/nyheter/Utrikes/1.1435200/forsta-bilderna-pa-nodlandningen

Mröff
2009-01-17, 13:24
Satt just och tittade på den ett tiotal gånger. Det såg smidigt ut. Kort landningssträcka, mer ett "glid"....

Hoppas bara de inte hade några hundar i djurutrymmet...:|

Ulvena
2009-02-03, 22:24
Jaha, hörni, det går inget vidare för SAS just nu, något som inte förvånar mig alls.
Nu ska de satsa på affärsresenärer igen, förra gången de gjorde det var det första spiken i kistan enligt mig.
Dagens affärsresenärer väljer (åtminstone på kortare sträckor) nästan undantagslöst de billigaste biljetterna.

Hur länge till finns SAS? :unsure:

Christer
2009-02-04, 00:47
Den här var helt bizarr:

9lCnUyv0uMM&feature=related

:(

Mröff
2009-02-04, 01:07
Ajajajaj...

men det är hårt att vara reporter....speciellt flygreporter.

MSru8l92UG4

CodeMAN
2009-02-07, 11:14
Några Cross-wind landningsförsök:

jfB4xyM7tMw

79LE4ty_gkM

JiZvBDBGSm8

Torsten
2009-02-07, 12:37
Varför måste passagerna nöja sig med ynkliga midjebälten medans personalen har rejäla säkerhetsbälten som även går över axlarna? Dessutom sitter dom bakvänt. :innocent:

tokyo
2009-02-07, 13:04
Jag var 15 år första gången jag flög och jag gillar det fortfarande inte. För det första kan man dö, och om man gör det har man ett antal minuters dödsångest framför sig. Inför cyanidkapsar i stolsryggarna. För det andra känns det ibland som min käke ska sprängas när vi landar så jag sitter och håller tillbaka tårarna medan passagerarna tittar på mig som jag vore en skobombare.

Tacka vet jag tåg. Rälsbunden transportation är framtiden, se Minority report om ni inte tror mig.

Mröff
2009-02-13, 12:47
Dash i marken vid inflygning till Buffalo i USA. Allt normalt, sedan bara försvann kärran från radar vid 2300 fot höjd och kraschade in i ett hus. Alla tvärdog.

Det spekuleras i isbildning pga av dimma. Sikten fanns först under 1100 fot.

Såsen, var vänligt att spekulera och förklara för Mröff flygnerd.

sås på slipsen
2009-02-13, 13:09
Dash i marken vid inflygning till Buffalo i USA. Allt normalt, sedan bara försvann kärran från radar vid 2300 fot höjd och kraschade in i ett hus. Alla tvärdog.

Det spekuleras i isbildning pga av dimma. Sikten fanns först under 1100 fot.

Såsen, var vänligt att spekulera och förklara för Mröff flygnerd.

Sorry, jag vet för lite ännu för att ens kunna spekulera. Otäckt är det iaf.

Mröff
2009-02-13, 13:32
De spelade upp konversationen mellan kontrolltornet och cockpit på CNN.
Ena sekunden gick planet ner till 2300 fot och 150 knop (tror jag) och allt var OK. Sedan kom kontrollen in och började anropa planet frenetiskt, efter att det försvunnit från radar. Inget svar.

De planen skall ju ha system för avisning av vingar och propellrar vid sådana lägen. Funderar om det kan ha varit ngt fel på instrumentlandningen alt vindkantring, pga att de boende hörde ett för lågt flygande plan och sedan ett PANG. Verkar inte ha kraschat rakt ner med nosen först, för hela bakre partiet var kvar och delar av flygkroppen. Låg på sidan.

Tja...spekulerar bara vilt.

Torsten
2009-02-14, 08:19
Har väl varit skrämmande många incidenter med just det flygplanet? Inget jag skulle frivilligt sätta mig i .
JJxcdCvzN1U

sås på slipsen
2009-02-18, 12:26
:w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t:

Kolla va coolt!
http://www.flygradar.nu

Specielt coolt är :
http://www.flygradar.nu/karta.php

Mröff
2009-02-18, 12:40
:veryhappy: :veryhappy:

Men vad är call sign?

Använder de flygplanets namn, och inte avgångens namn?

T.ex. KLM1167 och UAE 210 som nu avgått från sthlm....

tokyo
2009-02-18, 12:43
Vari ligger spänningen? Små blippar på en Enirokarta. Ja... där åker Brussels airlines strax sder om Västerås... ja... det kunde man inte tro...

Mröff
2009-02-18, 12:45
Du är ingen flygnörd...:rant:

Förklara vad UAE201 gör över Falun?
Skall störta in i backhoppningsrampen?

tokyo
2009-02-18, 12:46
Tacka vet jag tåg. Har du sett ett flygplan med restaurangvagn? Nej just det.

sås på slipsen
2009-02-18, 12:51
Vari ligger spänningen? Små blippar på en Enirokarta. Ja... där åker Brussels airlines strax sder om Västerås... ja... det kunde man inte tro...

Jag såg en fraktkärra på väg till Tokyo i 800 km/h! :w00t:

:unsure:

Mröff: Vet ej. :)

tokyo
2009-02-18, 12:56
Jag såg en fraktkärra på väg till Tokyo i 800 km/h! :w00t:

Oj, det var... snabbt?

Mröff
2009-02-18, 13:04
Ahhhh....UAE 201 är en Airbus 380 som är på väg från Dubai till New York....:w00t:

Den har barhörna!

http://www.nancarrow-webdesk.com/warehouse/storage2/2008-w30/img.282198_t.jpg

tokyo
2009-02-18, 13:12
Snälla, försök inte ens...

http://i43.tinypic.com/2aa0aiw.jpg

CodeMAN
2009-02-18, 13:18
Öh... :whistle:

http://msspnexus.blogs.com/photos/uncategorized/2007/10/25/airbus_a380_first.jpg

http://www.gadgetreview.com/wp-content/uploads/2007/10/airbus-a380-suites.jpg

http://msspnexus.blogs.com/mspblog/2007/10/inside-singapor.html

Mröff
2009-02-18, 13:23

http://i43.tinypic.com/2aa0aiw.jpg

En precis sådan har jag dinerat i flera gånger, utan de vita dukarna förstås. Den finns på norrlandstågen.

Jojo Cody...den hytten vore något för en rejäl bögbaluns som även involverar den manliga kabinpersonalen. :evilgrin39:

CodeMAN
2009-02-18, 13:24
En bekvämmare "10 000 ft"-klubb... :cool:

Mröff
2009-02-18, 13:26
En bekvämmare "10 000 ft"-klubb... :cool:

Observera att två asiatiska karlar står och tittar in i hytten på första bilden. Undrar vad de tänker på...:evilgrin39:

Verkar vara något väldigt ekivokt med tanke på att de visar Simpsons på teven...

Mröff
2009-02-18, 13:30
Nu jäklar är det turkar på ingång. De fräser förbi Gotland i 750 km/h.
Beware! :scared:

selma
2009-02-18, 13:33
Varför får man aldrig flyga i de där planen? Vart flyger de? Vem får åka med?
Jag har flugit reguljärt till Asien med både Malaysia Air och Qatar Airways och det fanns fan ingen bar eller sängar :tunga:

Mröff
2009-02-19, 12:25
Jag vet då var jag vill tillbringa bröllopsnatten ifall jag gifter mig...:drool:

Ohh...nu är A380 på ingång över sverige. befinner sig utanför norge.....

WTF....de kommer en från Dubai också och de möts över Sverie...:w00t:

sås på slipsen
2009-02-19, 21:59
Kust nu passerar ett Finnairplan Stockholm på 12000 meters höjd.
FL 390. Det är rätt högt upp.

Tänkte bara att ni ville veta det. :kaffe:

Christer
2009-02-19, 22:07
Såg ni bilden idag på ett flygplan som någon tappat en handgranat i? :unsure:

Edit: Här var länken jag letade efter: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4449701.ab

Stackars DC3:a... :(

Mröff
2009-02-19, 22:23
Nu mot kvällskröken och natten börjar alla plan till Hong Kong, Seoul, Peking, Shanghai och andra konstiga ställen att puttra över Sverige.

Är ett helt pärlband av stoooooooooora plan som åker efter varandra.
Jag som alltid känt mig så ensam inne i det stora flygplanet, och sedan visar det sig att det är en enorm kö av plan...:w00t:

Skall aldrig mer vara rädd att flyga, är ju inte ensam där uppe precis.

Mröff
2009-02-19, 23:08
En liten incident har ikväll inträffat med flygtråden. Den var låst en stund, men ni behöver inte vara oroliga. Allt funkar och det har ingen inverkan på flygsäkerheten. Incidenten kommer dock utredas noga, för att förhindra att saken återupprepas. /frk.

Sven Hedin
2009-02-19, 23:19
Jag satt här och hetsade upp mig till bilder på flygbåtar, mest Boeing 314 eftersom dom är snyggast, men får man vara med i tråden ifall man går igång på såna? Det är ju en lite speciell fetisch.

sås på slipsen
2009-02-19, 23:22
Jag satt här och hetsade upp mig till bilder på flygbåtar, mest Boeing 314 eftersom dom är snyggast, men får man vara med i tråden ifall man går igång på såna? Det är ju en lite speciell fetisch.

Nu gick det för mig

Sven Hedin
2009-02-19, 23:33
*Hans Villius-mode on*

Året är 1941. Sven Hedin skall just till att kliva ombord på planet som skall ta honom från Batavia till Macao. Maskinen, en Boeing 314, ligger klar för start. Det är tät dimma och Hedin kontrollerar en sista gång att de hemliga dokumenten ligger gömda i planets lastutrymme.

Jo det där sätter fart på hormonerna...

Svimfärdig
2009-02-19, 23:35
HAHAHAHHAHAAA!!! :D

Mröff
2009-02-20, 00:07
Ni kan då konsten att hetsa upp varandra...:lol:

Fortune
2009-02-25, 00:37
En alldeles egen smilie till er i den här tråden: http://i10.photobucket.com/albums/a132/Nette40/flying.gif

Mröff
2009-02-25, 14:21
Oh noo...ännu ett flygplan som demolerats. Nu på Shiphol. :crybaby:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1478711/passagerarplan-i-valdsam-krasch-i-amsterdam

sås på slipsen
2009-02-25, 16:22
Oh noo...ännu ett flygplan som demolerats. Nu på Shiphol. :crybaby:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1478711/passagerarplan-i-valdsam-krasch-i-amsterdam (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2FNyh eter%2F1.1478711%2Fpassagerarplan-i-valdsam-krasch-i-amsterdam)

Jaha. Där kom den, nummer tre, den här gången.

sås på slipsen
2009-02-25, 16:43
Den damp ner fem kilometer innan flygplatsen utan brand.
Soppatorsk? :unsure:

CodeMAN
2009-02-25, 17:28
Den damp ner fem kilometer innan flygplatsen utan brand.
Soppatorsk? :unsure:
Har kollat lite turkiska tidningar på nätet.. Passagerarna säger att flygplanet har "fallit" kraftigt, likt vid turbulens, precis efter de fick höra att de strax skulle landa.

En del pratar om motorstopp, och soppatorsk. Båda piloterna verka ha dött dock, de har tydligen klämts fast.

Mröff
2009-02-25, 18:09
Men, planet måste ju haft en bränslemätare tycker jag...:unsure:

Mröff
2009-03-05, 00:39
Fel på höjdmätaren!!!!!! :scared:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1487038/hojdmatare-bakom-turkisk-flygkrasch

Va fan...skulle de landa på auto pilot....det var slappt.

sås på slipsen
2009-03-05, 01:46
Fel på höjdmätaren!!!!!! :scared:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1487038/hojdmatare-bakom-turkisk-flygkrasch (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2FNyh eter%2F1.1487038%2Fhojdmatare-bakom-turkisk-flygkrasch)

Va fan...skulle de landa på auto pilot....det var slappt.

:hmm:

Mröff
2009-04-05, 20:06
Nu får vi börja spara pengar och åka på plane spotting i St. Martin. En paraplydrink, solstol och flygscanner på den flygplatsen vore en dröm...:w00t:

eJ4C6Bh6m98

Spännande strandaktiviteter, istället för vattenskoter.

vGb0TPbX904

Sven Hedin
2009-04-05, 20:47
Jag såg en jätteintressant dokumentär om de Havilland idag. :)

sås på slipsen
2009-04-05, 21:00
Jag har startat och landat på St Maarten massor av gånger... :cry:

Mröff
2009-04-05, 21:01
Jag har startat och landat på St Maarten massor av gånger... :cry:

Berääättaaaaaaa

sås på slipsen
2009-04-05, 21:05
Berääättaaaaaaa

Jag gjorde ju just det :unsure:

Äh, inget speciellt, en fräsch liten flygplats med mycket cool inflygning - man landar ju bara några meter från stranden och swoshar in över huvudena på de solande, men det syns ju på filmen.
Hade en väldigt nära midair precis efter takeoff där vid ett tillfälle. Det var nog inte mer än 30-50 meter emellan.

sås på slipsen
2009-04-13, 22:23
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1532140/passagerare-hjalte-nar-piloten-dog

Som en skröna. Helt otroligt. :kaffe:

tokyo
2009-04-17, 15:12
Det här flygplanet gjorde en farlig överflygning. Över mitt huvud. Vad är det för plan? Jag måste nämligen klaga.

http://i40.tinypic.com/1zdarko.jpg

Mröff
2009-04-17, 20:06
OM du kunde haft liiiite mer skärpa så man kunde se hur nödutgångarna var placerade. Då kunde du fått ett mer specifikt svar. :whoco5:

Det kan dock röra sig om en Boeing 737, eller "den flygande bratwursten", pga vingarnas utformning.

sås på slipsen
2009-04-18, 00:46
Ingen aning. Jag hade sagt Airbus, men Mröff är nog mycket vassare på det där.

Mröff
2009-04-18, 09:56
När jag tittar närmare på vingarna kan det lika gärna vara en Airbus i 319-321. Har du någon mer specifik avgångstid och plats du utsattes för den farliga överflygningen? Då går det att sondera flygplansflottan för det aktuella flygbolaget, så du kan framföra ett klagomål. Tror dock att det kan vara en Boeing 737.

Här är lite info, med de väsentliga informationerna i fetstil om Airbus.

Vingarnas längd sattes efter en mängd olika tester till 33.91m. Man hade experimenterat med sex olika spännvidder. Vingen var lång och smal och hade sidoförhållande över 9, detta gör att vingen fick ett stort försprång över sina konkurrenters vingar.
Till de nya vingarna sattes två ”Fowlerklaffar”. Dessa sträckte sig från vingroten till skevrodren längst ut på vingen. Nytt på A320 var systemet LAF (Load Alleviation Function) Detta system var till för att avlasta vingarna och ge dem längre liftlängd. Två av de fem spoilers som finns på vingen används till LAF, och när planet färdas snabbare än 200 knop genom turbulens så aktiveras spoilers och skevroder så att turbulensen mer eller mindre elimineras inne i planet. Detta för att passagerarkomforten ska vara maximal. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/Wing.slat.600pix.jpg/200px-Wing.slat.600pix.jpg

tokyo
2009-04-18, 11:55
Den flög över Solna igår mitt på dagen. Mer exakt än så kan jag inte vara.

Jag tog en bild på en helikopter som kränkte mitt luftrum också men ni kanske bara gillar saker med vingar?

sås på slipsen
2009-04-18, 13:05
Den flög över Solna igår mitt på dagen. Mer exakt än så kan jag inte vara.

Jag tog en bild på en helikopter som kränkte mitt luftrum också men ni kanske bara gillar saker med vingar?

:yes:

En helikopeter har ju faktiskt roterande vingar. :)

sås på slipsen
2009-04-20, 12:55
Idag ska jag ut och åka MD81.
Till Heathrow. :kaffe:

Mröff
2009-04-20, 15:05
Det skall inte jag...:sotis:

Har aldrig åkt till Heathrow utan att få cirkla runt någon halvtimme innan landningstillstånd.
En gång blev jag alldelens snurrig till piloten kom på att han kunde byta varv.

CodeMAN
2009-04-20, 15:12
Heathrow suger häströv! :arg:

För stort, för mycket folk. En gång fejkade jag att jag höll på att svimma pga. min diabetes, och fick slippa halvkilometer långa kön vid bagagekontroll. :tihihi:

sås på slipsen
2009-04-24, 10:38
Vi låg i vänt 10min. :) idag bär det av hemåt. Min pc kukade ur i måndags så jag har varit offline sen dess. :(

sås på slipsen
2009-05-08, 01:54
Vad hände här egentligen? :unsure:

d0Ufxwf__Xk

Mröff
2009-05-08, 12:29
Hmm....dåligt underhåll....:unsure:

Sprickbildningar i plåten.

Eller kanske planet var ett hemmabygge.
Sens moral: Bygg aldrig ett eget plan i garaget.

sås på slipsen
2009-05-08, 12:40
Det ser verkligen skitkonstigt ut. Båda vingarna går rakt av - i planflykt?!
Möjligen har piloten satsat på en kraftig pull-up och förtagit sig.

Hursomhelst måste landningen gjort väldigt ont i huvudet. :(

Stortån
2009-05-08, 17:03
Eller så var det ett självmord. Nån som ville ha publik.

Gullan
2009-05-15, 08:18
Hur, eller kanske var man inte ska lasta bagage...

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article5126786.ab

CodeMAN
2009-05-15, 19:55
Eller så var det ett självmord. Nån som ville ha publik.
Självmord genom att tappa vingarna? Det var nytt... :hmm:

Stortån
2009-05-15, 20:31
Självmord genom att tappa vingarna? Det var nytt... :hmm:

Mja, i så fall skulle det ju inte handla om att tappa dem.
Mord kan det ju också vara.

Mröff
2009-06-02, 08:59
Airbus från Brasilien borta...:o

CodeMAN
2009-06-02, 09:42
Airbus från Brasilien borta...:o
Det där är verkligen mysko. Utan nödanrop eller liknande?

[foliehatt på]

Bermudatriangeln?

[foliehatt av]

Miriam
2009-06-02, 09:58
Jag tror det är som Lost på riktigt.

sås på slipsen
2009-06-02, 10:38
Läbbigt som satan. :(

Återkommer i ämnet...

Mröff
2009-06-02, 12:13
Det är något mysko...kan vara UFON inblandade. :|

Om inte Såsen har någon mer realistisk tolkning...

Var har foliehatt-smileyn tagit vägen...:scared:

Ulvena
2009-06-02, 16:38
Sånt där händer alltid innan jag ska ut och flyga av nån anledning, allt är mitt fel. :cry:

CodeMAN
2009-06-02, 16:52
Sånt där händer alltid innan jag ska ut och flyga av nån anledning, allt är mitt fel. :cry:
Yes, läs nedersta raden:

http://img444.imageshack.us/img444/7463/untitled1ja5.gif

Ulvena
2009-06-02, 17:43
Yes, läs nedersta raden:

http://img444.imageshack.us/img444/7463/untitled1ja5.gif

Ja, jag vet men faktum är att så snart jag ska ut och resa med flyg så dråsar det ner mängder med plan, problemet är att de brukar vara tre i stöten så nu kommer det hända två flygolyckor till inom de närmaste veckorn och om det inte gör det så blir det Fritidsresors flight till Dalaman den 19 juni. :(

Jag vet att ni inte tror mig men jag vet hur det fungerar, nästan 300 människor dog för att jag ska ut och flyga. :cry:

Mröff
2009-06-02, 19:17
De frågade på Aftonbladet, hur detta påverkade din inställning till att flyga.

Tryckte att det inte påverkade mig alls, för jag är ju redan flygrädd...:proud:

Ulvena
2009-06-02, 19:25
Jag retar mig på att det hände efter 4 timmar, herregud i vanliga fall kallsvettas jag bara när man lyfter och landar, det här innebär att jag måste vara rädd hela tiden. :mad:

CodeMAN
2009-06-02, 19:28
Äsch, jag är inte rädd för att flyga, tvärtom, älskar landningar i kraftig vind eller snöfall.

En gång fick vi flyga över Ängelholms flygplats (skulle till Båstad) två gånger pga. snö innan vi vände mot Göteborg. Skojigt var det... :kaffe:

Flyget till Dalaman blir nog ett tråkigt 4 timmars (och 20 minuter?) flyg. Om man åker bil (eller hoj) varje dag så kan man nog lätt konstatera att flyget 1000 gånger säkrare.

Ulvena
2009-06-02, 19:47
Äsch, jag är inte rädd för att flyga, tvärtom, älskar landningar i kraftig vind eller snöfall.

En gång fick vi flyga över Ängelholms flygplats (skulle till Båstad) två gånger pga. snö innan vi vände mot Göteborg. Skojigt var det... :kaffe:

Flyget till Dalaman blir nog ett tråkigt 4 timmars (och 20 minuter?) flyg. Om man åker bil (eller hoj) varje dag så kan man nog lätt konstatera att flyget 1000 gånger säkrare.

En gång fick jag sitta på ett plan som cirklade över Köpenhamn i nästan 2 timmar, till sist fick det landa i typ Århus för att bränslet var slut. Där fick vi sitta i planet i 3 timmar, jag hade en bebis då som var med, tur att jag hade mat till honom i handbagaget för allt vi fick var ett glas vatten. Sen missade vi vårt flyg till Barcelona och fick sova på hotell men det var ju bättre än att störta.
Piloten provade att landa, vi kunde se landningsbanan men sen lyfte han igen.
Inte loligt! :(

Mröff
2009-06-02, 20:17
Jag retar mig på att det hände efter 4 timmar, herregud i vanliga fall kallsvettas jag bara när man lyfter och landar, det här innebär att jag måste vara rädd hela tiden. :mad:

Risken för att plan störtar på marschhöjd är mycket liten under en flygtur. Och då är det redan säkert att flyga.

Det vet jag statistiskt och logiskt, även om min känslohjärna inte fattat det. :D

Ulvena
2009-06-02, 20:30
Risken för att plan störtar på marschhöjd är mycket liten under en flygtur. Och då är det redan säkert att flyga.

Det vet jag statistiskt och logiskt, även om min känslohjärna inte fattat det. :D

Ja, jag vet det, därför brukar jag bli lugn när man får lossa säkerhetsbältena men efter det här kan man ju inte känna sig trygg ens då längre, planet hade ju varit uppe i 4 timmar när det försvann.

CodeMAN
2009-06-02, 21:00
Ja, jag vet det, därför brukar jag bli lugn när man får lossa säkerhetsbältena men efter det här kan man ju inte känna sig trygg ens då längre, planet hade ju varit uppe i 4 timmar när det försvann.
Man ska alltid ha säkerhetsbältet på, även när man går på toan:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-fragor-vantar-pa-svaren-1.882092

När en Boeing 737 i april 1988 tappade en stor del av taket klarade sig passagerarna tack vare ett piloten snabbt kunde gå ned från 7.200 meters höjd. En person sögs ut ur planet och omkom.

Mröff
2009-06-02, 22:32
Ja, men hur vet du att taket över toa slets bort...:dummajag:

Det kanske är säkrast att sitta inne på toan om man kraschar.
Eller inne i flygvärdinnornas klädskåp.

sås på slipsen
2009-06-03, 01:40
Jag tror att de åkt in i åskväder.
Piloten har chansat på att åskcellen inte skulle hinna ladda ur innan de var förbi, eller också var det ett så stort område att de inte kunde komma runt eller över det. En blixt har träffat planet och slagit ut delar av elektroniken, bl.a. väderradarn. Med den utslagen har de inte kunnat se var de värsta molnen är och helt enkelt kört in i ett fett åskmoln där de uppåt- och nedåtgående vindarna med hagel i har förstört planet.
Det har varit väldigt läskigt för passagerarna.
Processen har ju tagit en stund tydligen, flera hade ju skickat SMS till släkt och vänner. Det kanske var alla mobiler som sattes på som var den sista spiken i kistan - autopiloten fick spelet och lade kärran i spinn :scared..