Visa fullständig version : Ger du pengar till fattiga
Tydligen kan det bättra på ens karma enligt vissa religioner. Då är jag väl körd eftersom det blivit en princip att inte ge pengar till olika sk välgörenhetsorganisationer. Senast var det väl rosa bandet som bara lät 20-30% verkligen gå till forskningen. Hur stort förtroende har du för hjälporganisationer som tigger?
Förtroende: Nja.
Ger jag pengar: Nej.
Sven Hedin
2008-11-22, 18:43
Jag är en kallhjärtad och rent hemsk människa som nog aldrig har skänkt en enda slant till fattiga eller behövande. Jag undviker i allmänhet alla former av biståndsorganisationer och ifall jag ser en uteliggare så tänker jag ofta att; Din dumma jävel, hade du inte straffat ut dig från din femte eller sjätte lägenhet så hade du inte behövt stå här ute och sälja Faktum.
Jag är ansluten till God el...:proud:
Sven Hedin
2008-11-22, 20:22
Hade inte Frauenkirche i Dresden redan varit uppbyggd så hade jag kunnat skänka lite pengar.
Jag skänker pengar då och då, jag köpte givetvis Rosa bandet.
Däremot ger jag nästan aldrig pengar till tiggare.
I Polen gav jag julklappar till barnhemsbarn och pengar till de som jobbade med dem.
Jag ger också pengar när katastrofer inträffar, Rädda Barnen eller Läkare utan gränser är de som oftast får lite pengar av mig.
Svimfärdig
2008-11-22, 23:18
Hade jag haft mer pengar hade jag gett till "trovärdiga" samlare... Men som att köpa nåt roooosa bara för att det är Rosa Bandet-hysteri skulle jag icke! "Köp denna för 1000:- så donerar vi, så jävla generöst, 0,000001 öre till..." SUG!
Hade jag haft mer pengar hade jag gett till "trovärdiga" samlare... Men som att köpa nåt roooosa bara för att det är Rosa Bandet-hysteri skulle jag icke! "Köp denna för 1000:- så donerar vi, så jävla generöst, 0,000001 öre till..." SUG!
Well, det var 20:- för att köpa ett rosa band, jag bär det inte ens men bröstcancerforskningen går framåt.
Förr dog nästan alla som fick diagnosen nu överlever 4 av 5 bl.a. för att man har mammografi.
Det tycker jag är bra även om de bara fick 10 öre av mina pengar. Alla som kan bli friska av forskning som jag ger pengar till är av godo.
Jag ger till de jag tror på, kanske inte så mycket men det känns bra att bidra även med små pengar.
Många gånger har jag funderat dock på att köpa hemlösas tidning "Situation". Men jag ville inte betala för en tidning enbart för att hjälpa till, och den är nog inget jag skulle läsa.
Vad skriver man om i "Situation"?
Svimfärdig
2008-11-22, 23:57
Well, det var 20:- för att köpa ett rosa band, jag bär det inte ens men bröstcancerforskningen går framåt.
Förr dog nästan alla som fick diagnosen nu överlever 4 av 5 bl.a. för att man har mammografi.
Det tycker jag är bra även om de bara fick 10 öre av mina pengar. Alla som kan bli friska av forskning som jag ger pengar till är av godo.
Jag ger till de jag tror på, kanske inte så mycket men det känns bra att bidra även med små pengar.
Ja köpa ett band är ok, det har jag med gjort...en gång iaf. Men att köpa alla Rosa produkter dom nasar ut bara för att rida på vågen är bajs.! BAJS SA JAG!
Är bitter och pissed på allt lurendrejeri som går ut över behövande av alla de slag, det är lite därför jag blir suuuuuuuuur över alla idiotiska sätt dom kommer på och folk, alltför många, tror att dom gjort en god gärning när den eg. består i att skicka en peng direkt till ett pg-nummer.
Det är bra att man ger bara man kollat upp vad man ger till och vilka pengarna hamnar hos. Precis som du gör så min harang om bajs är inget hackande på ditt givande. :)
Jag ger pengar till uteliggare, köper deras tidning, lägger pengar i frälsnings arméns bössor....m.m. Fast det är bara när jag är i Stockholm eller Göteborg som jag stöter på dem. Här hemma brukar jag ge mynt eller cigg till skakiga alkisar om de frågar mig. Det går bara till sprit säger sambon och suckar men det bryr jag mig inte om. Är man så långt nere i skiten som de redan är behöver inte jag bidra till ännu mer förnedring genom att fnysa åt dem eller ignorera deras uppenbarelse. Naiv? Ja förmodligen
Droidlife
2009-05-30, 16:12
Jag är med i Facebook gruppen "Vi som är emot svält", så jag har gjort mitt.
Den dagen jag kan ge pengarna direkt i handen på folk som fötts på fel sida om en anständig tillvaro så skulle jag inte snåla. Men när man läser om adliga svin som skor sig så bidragen så absolut nej till allt som luktar mygel. Röda korset kan fetglömma åtminstone mig framöver.:tunga:
Jag ger pengar till ett antal organisationer men när jag får deras informationsblad slänger jag dem och när de ringer lägger jag på direkt. Anledningen till det är att jag känner att vissa saker är viktiga men jag kan ändå inte uppbåda något personligt intresse för deras frågor. Ta mina pengar och lämna mig ifred! Därför gillar jag att betala skatt - jag kan hjälpa till att bygga järnvägar, ge bostadsbidrag till unga ensamstående mammor och rädda liv på cancersjuka barn utan att behöva engagera mig.
Christer
2009-07-05, 23:42
Jag utsattes häromdagen för en tiggande dam på tåget med tryckta färgglada kort som berättade hur fattig hon är. Trots att hon inte kunde prata svenska (enligt kortet) så var det synnerligen välformulerat. Hon fick inga pengar av mig. :no: