Visa fullständig version : Tror du på en vit jul?
Är lite glömsk men när hade vi det sist i mellan och sydsverige? Just nu snöar det utanför mitt fönster så peppar peppar.:kaffe:
Det var väl inte så himla många år sedan det var en vit jul i hela Sverige? Sedan vi flyttade till vischan (2000) så har det bara varit en barmarksjul och det var förra året. Så statistiskt sett tror jag på en vit jul, för min egen del i alla fall.
Japp...dit jag skall kommer det med all säkerhet att vara snö.
Ofta brukar temperaturen ligga på kring minus 25-30 grader på festdagarna (juldagen, annandagen och nyårsafton) när man skall ut på lokal i tunnstrumpbyxor.
Nja här i Sthlms trakten är det glest med vykortsjular tyvärr. Brukar bli en köldknäpp ungefär så här dags men sedan bara skit med vintern. Annat var det när man var ung för typ en evighet sedan.:(
"När jag var ung"...en klassiker. Undrar om den stämmer.
Kanske beror det på att snön var så intressant då. Nu är alla ungar ute och åker pulka här.
Sven Hedin
2008-11-22, 11:45
Det stämmer inte... Här har det knappt varit en enda vit jul sen början av förra seklet. Nu hade jag turen att få fira jul lite längre in i landet, så det har nog blivit ytterligare några för min del, men annars så har det varit skralt med snön.
Titta här:
http://i38.tinypic.com/2ry3k2t.gif
Åh vilket fint diagram Sven! :clap:
Nåja, några år sedan, 2001... Ack ja, tiden går så fort. :gungstol:
Sven Hedin
2008-11-22, 12:10
Ja visst sörru, men däremot så har det ofta blivit en jävla massa snö kring nyårsafton. :)
Gabriel Knight
2008-11-22, 12:28
I fjol vinter var det mest is kring jul, det snöade visserligen veckan innan men sedan smälte det och så blev det grönt och isigt. Jag skulle åka hem från en kompis under julhelgen och det var jättehalt och det var massor med människor som hade fastnat i backarna upp mot Sollefteå och på E4 mot Övik :(
Nu är det som sagt vitt på marken sedan det snöade för fullt i 2 dagar och i natt snöade det lite också så i år blir det en vit jul :)
Sven Hedin
2008-11-22, 12:34
Här snöade det i... ja, säkert en hel minut i går eftermiddag. Det kom lite hagel på natten också. Men det är kallt.
Här snöade det i... ja, säkert en hel minut i går eftermiddag. Det kom lite hagel på natten också. Men det är kallt.
En hel minut....tog du vara på den minuten?..:D
Kom just på att man säkert vet hur julen blir 30 november. Om iddisarna inte har ändrat almanacken helt bort i tok! Anders braskar - julen slaskar och tvärt om. :)
Nej, enligt wikipedia så har Anders fått behålla sin namnsdag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders Tänk så tokigt det hade varit om de flyttat anders till 19 maj eller så! :tihihi:
Sven Hedin
2008-11-22, 12:40
En hel minut....tog du vara på den minuten?..
Oh ja, jag stod i fönstret och drömde mig bort...
Svimfärdig
2008-11-22, 23:27
Tror varken på vit jul eller tomten. :tunga:
Tror varken på vit jul eller tomten. :tunga:
Jag tror på tomten men inte en vit jul. :D
Svimfärdig
2008-11-22, 23:54
Jag tror på tomten men inte en vit jul. :D
Du Ulvena...*sätter sig mittemot och tar din hand i mina*...det är dags att du får veta en sak...*tittar lite sorgset på dig*... Det är så här...*tror inte du pallar sanningen*...att...eehmm...jo, det är så här att...*ser att du darrar lite*...jo alltså...uhm..*försöker febrilt komma på nåt annat att säga*...jo, storken finns inte. :skamsen:
Du Ulvena...*sätter sig mittemot och tar din hand i mina*...det är dags att du får veta en sak...*tittar lite sorgset på dig*... Det är så här...*tror inte du pallar sanningen*...att...eehmm...jo, det är så här att...*ser att du darrar lite*...jo alltså...uhm..*försöker febrilt komma på nåt annat att säga*...jo, storken finns inte. :skamsen:
Klart att storken finns han har ju levererat inte mindre än tre barn till mig och ja, jag är naturligtvis oskuld och förresten visade jag tomten senast idag vilket duntäcke jag ville ha i julklapp, klart att han finns!
:D
Svimfärdig
2008-11-22, 23:59
Klart att storken finns han har ju levererat inte mindre än tre barn till mig och ja, jag är naturligtvis oskuld och förresten visade jag tomten senast idag vilket duntäcke jag ville ha i julklapp, klart att han finns!
:D
Har du sett till Påskharen nåt då? :whistle:
Har du sett till Påskharen nåt då? :whistle:
Det är ju ett tag till påsk men när det är dags så kommer han. :yes:
Precis som tandfén, hon vet också när hon ska komma över med en peng i glaset.
;)
Svimfärdig
2008-11-23, 00:02
Det är ju ett tag till påsk men när det är dags så kommer han. :yes:
Precis som tandfén, hon vet också när hon ska komma över med en peng i glaset.
;)
Ja DET är ett mysterium! Henne ser man ju aldrig till! Kommer mitt i natten och lämnar pengar. Inte förstått hur hon vet precis när man tappat?
Är vi OT nu? :unsure:
Postmannen då?
Länge sedan han ringde på två gånger här...:mad:
Svimfärdig
2008-11-23, 00:11
Postmannen då?
Länge sedan han ringde på två gånger här...:mad:
*RING RING!*
Nya tider, Postkvinnan har äntrat scenen.
På tal om Post så hade vår postiljon/ner knarkat HÅRT i veckan som var. Var flera st som fick fel post och ett par fick sin post instucken i andras direktreklam. Wtf? Ja, OT jag vet so kill me. :skamsen:
Jag väntade på jääääääätteviktig post i fredags och jag hoppas fan inte att det kommit bort.
Nu varnas det för ett riktigt busväder här på ostkusten framåt kvällen. Får en tvåa på varningsskalan. Äntligen vinter igen. Som vanligt blir väl snöröjningen tagna på sängen.:D
Enligt prognosen skall en sjuhelsikes storm komma in från Finland. Kan bli spännande.
Det varnades redan i morse. Vi har haft heldagssnö. Det började med lite flingor i solsken i morse. Nu har det övergått till ymnigare snöande men det blåser inte särskilt mycket... ännu...
Idag skulle det inte snöa, däremot i morgon och en del på tisdag. Forsätter det så här har vi definitivt en vit jul! :clap:
Nu börjar det falla lite flingor utanför mitt fönster. Men ingen blåst ännu tyvärr.
Christer
2008-11-23, 16:15
Det snöar ute! Inte mycket, men ändå. :yes:
Undrar var snögränsen går med tanke på hur det snöar här? Nu har det börjat blåsa, inte så farligt mycket bara sådär så det yr från taken.
Christer
2008-11-23, 16:29
Jag skulle tycka det var mysigt med lite snöoväder och blåst utanför fönstret.
Problemet är väl bara att det alltid ställer till med ett kaos i trafiken, och att de som anser att man inte MÅSTE ha vinterdäck vid halt väglag före den 1 december kommer vara ute och köra på sina sommardäck...
Nu kollade jag några vädersajter och... på torsdag blir det plusgrader, massor, 6! och sen fortsätter det så i minst en vecka. :crybaby:
Christer
2008-11-23, 16:35
Nu kollade jag några vädersajter och... på torsdag blir det plusgrader, massor, 6! och sen fortsätter det så i minst en vecka. :crybaby:
Scheisse. :(
Snö är bra i början, men inte i längden. Jag har dubbdäck på min moppe, men dubbdäck klarar ju inte av tjock snö.
Å andra sidan, när jag bodde i Gävle, så åkte jag mellan Gävle och Sandviken varje dag med min moppe. Landsvägen var täckt med snö hela tiden, och vägen gick via en stor skog, som gjorde att snö omvandlades till is ganska fort. Det gick dock utmärkt att köra på något djupt hjulspår där det ofta saknades snö.
Hur är vägarna ute i stan, törs man köra iväg med moppen?
Sven Hedin
2008-11-23, 18:01
Du skall skaffa dig ett par rediga skoterkängor. Sen så kör du med fötterna i backen så snön yr. På det där sättet så har jag kört åtskilliga vintermil med moped och med ett rött fårskinn så blir du fan ballast på vägen.
Börjar det inte blåsa till lite nu?..:w00t:
Christer
2008-11-23, 19:04
Börjar det inte blåsa till lite nu?..:w00t:
Här på min sida av stan så snöar det från höger till vänster utanför fönstret. :)
Bandyklubba
2008-11-28, 01:48
Jag tror ABSOLUT att det blir en vit jul.
Christer
2009-12-15, 18:13
JAAAA!
:veryhappy:
Här har slöslungan varit ute för första gången, och vägen sandad för en pensionärs skull...
Det föll lite snöblandat regn när jag körde hem från jobbet idag :)
Christer
2009-12-16, 22:45
Just nu snöar det från vänster till höger utanför mitt fönster. :)
Gunnar Brogren
2009-12-17, 18:28
Det har snöat som fan hela jävla dagen. Detta innebär naturligtvis att all kollektivtrafik har kukat ur fullständigt. Man måste trängas med massa otvättade läskiga människor som köpt bukkakefilm och spikmattor i julklapp. Helevete vad jag är arg!!!!!! jKLJKLJÖIPÖLKYGUYG :mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Christer
2009-12-17, 21:35
De har säkert köpt nån CD med Amy Diamond också. :whistle:
Christer
2009-12-17, 23:38
0Mjb4yLMeK8
Gunnar Brogren
2009-12-18, 00:07
CUDWLp1yIWw
Jag har varit på Östermalm idag och då brukar jag känna ungefär såhär
Gunnar Brogren
2009-12-18, 00:08