Visa fullständig version : Dr Fotpalls vintips
dr fotpall
2008-11-11, 20:36
Jag tar mig friheten att starta en tråd där dr fotpall kan ge råd och tips om viner som passar ihop med olika slags anrättningar och tillfällen
Det är bara att fråga om ni har några funderingar kring allt från vad som passar bäst till en bok av Heinrich Böll, en musikstund till Rammsteins Engel: till en bjudning där en laxtartar kan anses vara en lämplig förrätt./frk
-------------------------------------
Rövsmör? Tss, vilket språkbruk. Alla med minsta kulinarisk bildning vet att det heter rektalpastej, eller som fransoserna själva säger: Paté de Rectal.
Otänkbart utan ett yvigt Rhône-vin.
Jo, men det är ju inte bara hår, utan det är ju dessutom en massa annan gegga nere i brunnen. Tänk dig hur mycket rövsmör och gamla flytningar det kan samlas i ditt vattenlås... Om man jämför med ett köksavlopp så är det ju en helt annan lukt. Förresten...brukar du kissa i duschen?
Sven Hedin
2008-11-11, 20:41
Rövsmör? Tss, vilket språkbruk. Alla med minsta kulinarisk bildning vet att det heter rektalpastej, eller som fransoserna själv säger: Paté de Rectal.
Otänkbart utan ett yvigt Rhône-vin.
Men jag skulle nog tänker mera på sån där kaviar ifall jag satt på en filt i Boulognerskogen och blev bjuden på Paté de Rectal.
dr fotpall
2008-11-11, 20:46
Det finns en avgörande skillnad, som man med lätthet lär sig identifiera. Kaviar är något grynig, medan patén är slätare men har en anstrykning åt det feta hållet. Rulla en teskedsstor klutt mellan tungan och gommen, så känner du.
Edit: Först därefter kan man välja vin. Ibland också sällskap.
Men jag skulle nog tänker mera på sån där kaviar ifall jag satt på en filt i Boulognerskogen och blev bjuden på Paté de Rectal.
Sven Hedin
2008-11-11, 20:48
Det där kommer jag nog aldrig att glömma... :)
Finns det någon vin i systembolagets sortiment du rekommenderar, eller blir det beställningsvara?
dr fotpall
2008-11-11, 21:00
Var lugn. Det är blott smulor från den stora visdomens bord.
Det där kommer jag nog aldrig att glömma... :)
dr fotpall
2008-11-11, 21:08
Mycket kan rekommenderas, men just till kaviar skulle jag nog föredra en mycket torr, nästan metalliskt Alsace. Till patén, om den inte är alltför kraftig i smaken, en Bourgogne från en appellation i distriktets norra del, idealt nära Dijon. Är patén kraftigare (eller fetare) bör ett vin längre söderut fungera väl. Vid Lyon-trakten finns flera välrennomerade kommuner.
Finns det någon vin i systembolagets sortiment du rekommenderar, eller blir det beställningsvara?
Jag brukar sitta och titta på den här musikvideon med Rammstein ganska ofta. Det var Christer här på forumet som tipsade mig om den.
Buck Dich.
Om du kollar igenom videon, skulle du kunna ge mig ett lämpligt vintips som passar till denna musikaliska performance.
bW03c4Vmr0k
dr fotpall
2008-11-11, 22:01
Hmm, det var knepigt. Efter fyra sekunders funderande kom jag dock på en briljant kompromiss mellan kraft och spritsighet: en Tattinger kan fungera, om den inte är alltför kall. Det gäller att få till en bra knall. Studera Michael Schumachers teknik.
Jag brukar sitta och titta på den här musikvideon med Rammstein ganska ofta. Det var Christer här på forumet som tipsade mig om den.
Buck Dich.
Om du kollar igenom videon, skulle du kunna ge mig ett lämpligt vintips som passar till denna musikaliska performance.
bW03c4Vmr0k
Ja, det kan verkligen vara värt att prova. Det kan vara värt att lägga några kronor extra på en champagne. Kanske en brut réserve.
dr fotpall
2008-11-11, 22:22
En Tattinger är en fullvärdig medlem av Champangernas familj. Lite insmickrande dock, men det kan behövas till musikvideons något sockersöta bildspråk.
Ja, det kan verkligen vara värt att prova. Det kan vara värt att lägga några kronor extra på en champagne. Kanske en brut réserve.
Jag är glad att ha fått god vägledning. Skulle dock tycka att en demi-sec vore intressant, men tyvärr tillhör den Systembolagets beställningssortiment. Känns lite lyxigt att dra hem en hel kartong, den bör i sådana fall även passa till annan musik. Någon musik du kan rekommendera?
dr fotpall
2008-11-11, 22:43
Denna lilla subtila pärla ur ett belgiskt 80-tal skulle kunna fungera:
http://www.youtube.com/watch?v=wu8ww4wyeQc
The Neon Judgement framför här sin finstämda sång Nion.
Live, bara en sån sak.
Jag är glad att ha fått god vägledning. Skulle dock tycka att en demi-sec vore intressant, men tyvärr tillhör den Systembolagets beställningssortiment. Känns lite lyxigt att dra hem en hel kartong, den bör i sådana fall även passa till annan musik. Någon musik du kan rekommendera?
Nu tror jag minsann att jag skall starta min skrangliga cd-spelare och lyssna på Jan G:s Madame Terror.
Behöver vintips.
Vad passar till en historia om en rysk attackubåt, Carl Hamilton, en kvinnlig representant för palestinska underrättelsetjänsten- Mouna - och en attack mot det onda Israel.
Nu tror jag minsann att jag skall starta min skrangliga cd-spelare och lyssna på Jan G:s Madame Terror.
Behöver vintips.
Vad passar till en historia om en rysk attackubåt, Carl Hamilton, en kvinnlig representant för palestinska underrättelsetjänsten- Mouna - och en attack mot det onda Israel.
Till historien du beskriver vill jag rekommendera brännvin - i stora mängder. Inte som komplement utan som ersättning. Storyn suger fett.
dr fotpall
2008-11-14, 01:36
app app app, lugn i stormen. brännvin kommer inte på fråga.
till en rutten Gijjjou kan, om man avhåller sig från lut, desinfektiva medel, tomteskur och svavelsyra, ett portvin, gärna churchill, late bottled vintage från 2001, eller ännu hellre, om pungen är ospräckt, ett 1995. pressa in en liten triangel grönmögelost - helst en len höng&buko grön, eller en kvibille grädd, upp i gomseglet innan portvinet tages. verktyget bör vara eneträ för att inte igångsätta kemiska processer av icke önskvärt slag. skölj sakta, inhalera ångorna och njut. det är sådant livet går ut på.
pressa fram underkäken.
muttra: fantaschhhischhhkt...
sen är du hemma. helt utan sprit.
Till historien du beskriver vill jag rekommendera brännvin - i stora mängder. Inte som komplement utan som ersättning. Storyn suger fett.
Behöver vintips.
Är det försent för vintipset?
Rekommenderar ett halvtorrt mousserande, och något knaprigt godis med volym och bara lätt sötma. Har du såna där goda risbräck med choklad t ex? Vinet kan vara Törley, eller Prosecco de Robina, eller liknande.
Men den rekommendationen skulle jag iofs ge till vilken avkoppling som helst, bok, musik, vänner på besök.
dr fotpall
2008-11-25, 23:41
Såhär i den bleka vinterkvällens kalla och isande ljus känner jag att jag borde inkomma med ett vintips som kan återställa balansen mellan den inre och yttre ångesten.
För en enkel Pot au Feu såhär i diset, kombinerat med en god bok och en varm filt över knäna, alternativt en katt - död eller levande - kan en Dourthe La Grand Cuvée passa bra. Jag vill minnas min senaste avprovade årgång var 05, och den var kanske inte spektakulär, men ändå av gott snitt, om det återhållna, och något strama, men diskreta stil som kännertecknar vin från Graves uppskattas. Rekommenderas inte minst till grytor och varför inte en fin, len svamprisotto med en liten liten liten (obs liten) nypa tärnat lättrökt sidfläsk och en gnutta körvel.
Men jag föredrar nog Pot au Feu med en riktigt seg nackbit som fått koka 3, 3 1/2 timme. Var noga med iläggandet av rotfrukterna, så de inte blir alldeles mosiga. Köttet marineras med fördel i en flaska enklare Rhonevin ett till ett och ett halvt dygn innan. Klappa sedan av köttet med en handduk och mjöla lätt innan ni bryner det. Spara vintet (o de enbärsfrön och rosmarinskvistar ni nedlagt i vinmarinaden) för att sedan spä Pot:ten när den väl "kommit igång". Allt brukar gå åt, men nyttja lite åt gången, så blir även den sedaste nacke mör.
Kom bara ihåg att lufta er Dourthe La Grand Cuvée innan ni häller upp i era väldiskade Spiegelau.
sås på slipsen
2008-11-25, 23:46
Såhär i den bleka vinterkvällens kalla och isande ljus känner jag att jag borde inkomma med ett vintips som kan återställa balanden mellan den inre och yttre ångesten.
För en enkel Pot au Feu såhär i diset, kombinerat med en god bok och en varm filt över knäna, alternativt en katt - död eller levande - kan en Dourthe La Grand Cuvée passa bra. JAg vill minnas min senaste avprovade årgång var 05, och den var kanske inte spektakulär, men ändå av gott snitt, om det återhållna, och strama som kännertecknas vin från Graves uppskattas. Rekommenderas inte minst till grytor och varför inte en fin, len svamprisotto med en liten liten liten (obs liten) nypa tärnat lättrökt sidfläsk och en gnutta körvel.
Men jag föredrar nog Pot au Feu med en riktigt seg nackbit som fått koka 3, 3 1/2 timme. Vsr noga med iläggandet av rotfrukterna, så de inte blir alldeles mosiga. Köttet marineras med fördel i en flaska enklare Rhonevin ett till ett och ett halvt dygn innan. Klappa sedan av köttet med en handduk och mjöla lätt innan ni bryner det. Spara vintet (o de enbärsfrön och rosmarinskvistar ni nedlagt i vinmarinaden) för att sedan spä Pot:ten när den väl "kommit igång". Allt brukar gå åt, men nyttja lite åt gången, så blir även den sedaste nacke mör.
Kom bara ihåg att lufta er Dourthe La Grand Cuvée innan ni häller upp i era väldiskade Spiegelau.
Så kultiverat. Lät ju finfint det där. :)
dr fotpall
2008-11-25, 23:56
Så kultiverat. Lät ju finfint det där. :)
oooja. visst låter det kultiverat när man beskriver enkel husmanskost som inte är svensk.
ännu mer kultiverat är att prova själv (minns: Totte kan), och undvika att söla ned sin kravatt under tiden ;-)
en sådan gryta är hur enkel att göra som helst, och den behöver inte passas under tiden. bott späs då o då. o kryddas upp med jämna mellanrum så den inte glider ut i en menlös periferi. lagerblad, kryddpeppar och en smula vitlök klarar man sig långt med. men lite svartpeppar är inte helt fel heller mot slutet.
det viktiga är att få tag på en riktig dålig (läs: grovtrådig) köttbit, som INTE är mörad, och absolut inte utan ben.
/dr gandhi
sås på slipsen
2008-11-26, 00:04
oooja. visst låter det kultiverat när man beskriver enkel husmanskost som inte är svensk.
ännu mer kultiverat är att prova själv (minns: Totte kan), och undvika att söla ned sin kravatt under tiden ;-)
en sådan gryta är hur enkel att göra som helst, och den behöver inte passas under tiden. bott späs då o då. o kryddas upp med jämna mellanrum så den inte glider ut i en menlös periferi. lagerblad, kryddpeppar och en smula vitlök klarar man sig långt med. men lite svartpeppar är inte helt fel heller mot slutet.
det viktiga är att få tag på en riktig dålig (läs: grovtrådig) köttbit, som INTE är mörad, och absolut inte utan ben.
/dr gandhi
Det lämpar sig ju mycket bättre för långkok. Det blir ju sån häftig köttsmak!
Samma med gris. Göra en bogbladsstek i ugnen på låg värme - under 75 grader i 6-8 timmar blir helt sensationellt gott.
dr fotpall
2008-11-26, 00:07
Det lämpar sig ju mycket bättre för långkok. Det blir ju sån häftig köttsmak!
Samma med gris. Göra en bogbladsstek i ugnen på låg värme - under 75 grader i 6-8 timmar blir helt sensationellt gott.
ha-haa! sant! precis som en gulash som får stå o puttra 3-4 timmar tills löken (1-2 gula, klyftade, lökar per 100 gram kött) helt kokat sönder och paprikan blott kan förnimmas med förstoringsglas och spektrometer.. ;-)
sås på slipsen
2008-11-26, 00:21
ha-haa! sant! precis som en gulash som får stå o puttra 3-4 timmar tills löken (1-2 gula, klyftade, lökar per 100 gram kött) helt kokat sönder och paprikan blott kan förnimmas med förstoringsglas och spektrometer.. ;-)
Exakt. Bara man fiskar upp paprikaskalen...;)
På tal om vin: Vad är doktorns diagnos på Chateau Musar från Libanon?
skumrask
2008-11-26, 13:52
eklit
I ala fal den orgong såm fans nu.
dr fotpall
2008-11-26, 19:58
Exakt. Bara man fiskar upp paprikaskalen...;)
På tal om vin: Vad är doktorns diagnos på Chateau Musar från Libanon?
Hmm, den är inte alls dålig för att komma från östra medelhavsregionen, men den är kanske lite väl högt prissatt, för den kvalitet den uppvisar vid jämförbara viner. Kontrastera den gärna mot ett vin från Apulien eller Sicilien så förstår du ungefär hur jag menar.
/dr
sås på slipsen
2008-11-26, 21:16
Hmm, den är inte alls dålig för att komma från östra medelhavsregionen, men den är kanske lite väl högt prissatt, för den kvalitet den uppvisar vid jämförbara viner. Kontrastera den gärna mot ett vin från Apulien eller Sicilien så förstår du ungefär hur jag menar.
/dr
Sicilien? :o
Det förknippar jag med syraspäckade pizzaviner med kort men kruttorr eftersmak. :kaffe:
Det är alltså bara mina fördomar som talar.
Har du förslag på någon sort som bör testas?
Sicilien? :o
Det förknippar jag med syraspäckade pizzaviner med kort men kruttorr eftersmak. :kaffe:
Det är alltså bara mina fördomar som talar.
Har du förslag på någon sort som bör testas?
Finns ju massor av goda och prisvärda viner från Sicilien, ta vilket som helst som kostar mer än 70 SEK.
:yes:
dr fotpall
2008-11-26, 22:28
Finns ju massor av goda och prisvärda viner från Sicilien, ta vilket som helst som kostar mer än 70 SEK.
:yes:
Häpp! Nu skall vi inte sätta ribban så lågt att vi riskerar få den i skrevet.
Pizzavin, ja kanske, om man nödvändigtvis inhandlar dyngan som de prånglar ut från mindre erkända vinhus. Betänk att Italiens klassificeringssystem DOC och DOCG är en röra av olika bestämmelser och att många av de bättre vinerna helt saknar klassning, och helt enkelt benämns bordsvin. Men jag skulle rekommendera att dubbla priset, jämfört med föregående talare. En 120-150 kr räcker gott för ett bra vin om man också beaktar att det bör vara ett Nero d'Avola och gärna minst 2, gärna 3 år gammalt.
/dr
För oss med lite skral plånbok. Vilket vin skall jag välja, för att få mest kvalitet för minst pengar?
dr fotpall
2008-11-26, 23:59
För oss med lite skral plånbok. Vilket vin skall jag välja, för att få mest kvalitet för minst pengar?
Aaaah, det var en intrikat fråga, eller som man plägar säga här i kustbandet: "DET var en intrikat fråga"..
Svaret på denna intrikalitet är inte helt enkel att på ett entydigt sätt presentera, då det givetvis har så mycket med personlig smak och vad man ämnar förtära till vinet att göra.
Är det så att det är en enklare maträtt, men av ett visst medelhavssnitt - exempelvis en välkomponerad pizza, en fin sallad med tonfisk, eller skaldjur, eller en lättare pastarätt, nåste jag slå ett slag för en Beaujolaise. För nybörjaren känns det som en omogen version av ett enklare Bourgogne, och det är på ett sätt riktigt om man inte fullt ut låter sina smaklökar göra sitt jobb. En Bourgogne är ofta (alltid, nästan, om den är bra) av Pinot Noir-typ, medan en Beaujolaise är baserad på en Gamaydruva, vilket gör den lättare och fruktigare. Men var på er vakt så den inte ligger för länge. Den bör vara av senaste årgången (kommer i disk sen höst), och bör drickas innan sommaren, om den skall vara så prissatt som ni önskar. Man kommer lätt undan med en 70lapp. Kyl den försiktigt till 14-15 grader..
Hej Dr Fotpall.
Jag har ett dilemma. Är på gång att beställa en liten fin cognac från ett av de charterbolag som trafikerar vår runda jord.
Vilken skall jag välja av dessa varianter?
Braastad Cognac VSOP / 100 cl -279 kr.
Braastad Cognac X.O /100 cl - 399 kr.
Courvoisier Exklusif / 100 cl - 399 kr
Larsen V.S / 100 cl - 229 kr
Otard V.S.O.P / 100 cl - 329kr
Remy Martin V.S.O.P /100 cl - 329 kr.
Renault Carte Noire Extra / 100 cl - 389 kr.
Devisen är bästa möjliga cognac till billigaste priset.
Den jag tjänar mest på i förhållande till butikspris är Courvoisiern som går lös på 850 kr i butik (är däremot en VSOP).
Finns en Renault Carte D´argent XO som går lös på 1500 pix i butik men finns för 499 kr /70 cl.
Eller en BACHE-GABRIELS X.O. THOMAS PRESTIGE som går lös på 1000 pix i butik men kostar 499 kr/100 cl. Verkar dock ha lite kraftigare smak.
Hjälp mig i denna snåriga cognacsdjungel..
Den här kommer jag också beställa...
http://se.airshoppen.com/Images/Image.aspx?ItemNo=5152
/mvh Mröff
dr fotpall
2009-04-06, 19:20
Jag skulle utan tvekan ta Renault Carte Noire Extra. Den har en fin komlexitet och är rund på toppen.
Hej Dr Fotpall.
Jag har ett dilemma. Är på gång att beställa en liten fin cognac från ett av de charterbolag som trafikerar vår runda jord.
Vilken skall jag välja av dessa varianter?
Braastad Cognac VSOP / 100 cl -279 kr.
Braastad Cognac X.O /100 cl - 399 kr.
Courvoisier Exklusif / 100 cl - 399 kr
Larsen V.S / 100 cl - 229 kr
Otard V.S.O.P / 100 cl - 329kr
Remy Martin V.S.O.P /100 cl - 329 kr.
Renault Carte Noire Extra / 100 cl - 389 kr.
Devisen är bästa möjliga cognac till billigaste priset.
Den jag tjänar mest på i förhållande till butikspris är Courvoisiern som går lös på 850 kr i butik (är däremot en VSOP).
Finns en Renault Carte D´argent XO som går lös på 1500 pix i butik men finns för 499 kr /70 cl.
Eller en BACHE-GABRIELS X.O. THOMAS PRESTIGE som går lös på 1000 pix i butik men kostar 499 kr/100 cl. Verkar dock ha lite kraftigare smak.
Hjälp mig i denna snåriga cognacsdjungel..
Den här kommer jag också beställa...
http://se.airshoppen.com/Images/Image.aspx?ItemNo=5152
/mvh Mröff
Så du menar att jag skall skita i Courvoisiern...:hmm:
El Miracle (cava brut)
71 spänn. Smakar som old style champagne, till en femtedel av priset. Köp! :yes:
Åh vilket trevlig tråd. Från att inte gilla rödvin alls har jag blivit lite vinsnobb. :cool:
Just nu rekommenderar jag Massimago Valpolicella Superiore 2010. 2011:an finns på systemet, antar att den är helt ok den också. En ripassos med bra, rund smak, inte alls sträv i gommen. Passar utmärkt till pasta eller en bit rött kött. Det enda udda med den är att färgen är ganska ljus.