handdator

Visa fullständig version : Badrumsstädning


Christer
2008-11-11, 00:33
Jaha gott folk, vi ska prata om något känsligt, närmare bestämt om er städning av badrummet. Hur ofta städar ni där? Städar ni allt eller putsar ni bara bort eventuella bromsspår i toaletten (som det givetvis är någon annan som åstadkommit)? Vad använder ni för rengöringsmedel? :unsure:

Själv beväpnar jag mig med en flaska Grumme såpa - företrädesvis gul såpa - och besprutar i princip allt. Därefter vidtar ett gnuggande med fleeceduk och därefter besprutar man rubbet med vatten.

Resultat? Ett kliniskt rent och väldoftande badrum! :yes:

Städfrekvensen är ungefär en gång i veckan, plus minus några dagar.

Seså, berätta nu!

Pomperipossa
2008-11-11, 08:11
Jag har liknande rutiner men jag använder Vim istället, eller Jif som det numera heter.

Östen
2008-11-11, 16:01
Jag rengjorde silen i duschavloppet för några veckor sen. Jag tror att jag fiskade upp ett kg hår, det blev en halv systempåse :)

Mröff
2008-11-11, 18:34
Just rensa avloppet är ju en trevlig sysselsättning. Därför sparar man det till sista sekunden, för att dra ut på fröjden.

Jag kör såpa i sprayflaska (för det använde dom i rent hus på teve och bakterietanten är en av mina idoler). Kör väl en omgång där en gång i veckan, sedan rengör jag nog handfatet oftare, och badkaret mer sällan. I toalettstolen har jag någon WC-anka som är effektiv som sjutton.

Jag tycker det blir dammigt i mitt badrum fort. Vad kan det bero på?

Christer
2008-11-11, 19:14
Badrummet blir säkert dammigt av allt ludd från handdukarna.

Golvbrunnar är ett kapitel för sig! Jag har gjort ett par arkeologiska utgrävningar i sådana och det är märkligt att hår kan lukta så vidrigt... :blä:

Sven Hedin
2008-11-11, 19:21
Jo, men det är ju inte bara hår, utan det är ju dessutom en massa annan gegga nere i brunnen. Tänk dig hur mycket rövsmör och gamla flytningar det kan samlas i ditt vattenlås... Om man jämför med ett köksavlopp så är det ju en helt annan lukt. Förresten...brukar du kissa i duschen?

Mröff
2008-11-11, 19:23
Sven...kiss fastnar inte i avloppet...

Sven Hedin
2008-11-11, 19:26
Men det fastnar aromämnen och salter i allt håret! :evilgrin39:
Jag har rensat pissoarer, så jag vet. Det kunde bli som stora stenar i krökarna och då fick man värma dom med svetsen och knacka ur dom. En väldigt speciell doft det där...

Christer
2008-11-11, 19:36
Jo, men det är ju inte bara hår, utan det är ju dessutom en massa annan gegga nere i brunnen. Tänk dig hur mycket rövsmör och gamla flytningar det kan samlas i ditt vattenlås... Om man jämför med ett köksavlopp så är det ju en helt annan lukt. Förresten...brukar du kissa i duschen?
Det är uppenbart att jag måste försöka komma över en skyddsdräkt 701 från försvarsmakten. Den funkade att rensa kemiska stridsmedel i, så då funkar den nog här också. :cool:

Sven Hedin
2008-11-11, 19:43
En sån hade jag velat ha när (och det här är sant):

Jag var uppe hos en tant för att rensa hennes golvbrunn då va... Men när jag lyfte av fronten för att komma åt så stank det nåt så förbannat och det flöt fullt med skit därunder! Jag vet inte hur hon hade fått dit det, men jag gissar på att hon brukade ta nån sorts lavemang, men att det gått snett och orsakat stopp i brunnen. Det konstiga var att det var så stora bitar...

Mröff
2008-11-11, 19:47
Mysigt.....:blä:

Jag har inga stenar i min golvbrunn...men jag kissar ju inte i duschen så....

Sven Hedin
2008-11-11, 19:49
Jag visste väl att du skulle gilla det. :)

Mröff
2008-11-11, 19:50
Pissoarer är under min värdighet...:proud:

Sven Hedin
2008-11-11, 19:54
Hann du se den som låg under marknivå i Brunnsparken? Åh, ett sånt ställe det var... Fantastiskt tjusigt kakel och en massa snygga trädetaljer. Jag tror den var byggd på tjugotalet, eller kanske ändå tidigare, och där fanns nog en damtoalett också.

Edit: Det sägs att den finns kvar under ett par luckor och alltså aldrig blev igenfylld. Jag vet inte om det stämmer, men sicken UE-utflykt det hade kunnat bli.

Mröff
2008-11-11, 19:55
Den har jag nog missat.:(

Sven Hedin
2008-11-11, 19:57
Jag skall se ifall det inte går att ordna några bilder.

Östen
2008-11-11, 20:02
Hann du se den som låg under marknivå i Brunnsparken? Åh, ett sånt ställe det var... Fantastiskt tjusigt kakel och en massa snygga trädetaljer. Jag tror den var byggd på tjugotalet, eller kanske ändå tidigare, och där fanns nog en damtoalett också.

Edit: Det sägs att den finns kvar under ett par luckor och alltså aldrig blev igenfylld. Jag vet inte om det stämmer, men sicken UE-utflykt det hade kunnat bli.

Jo, den minns man allt :)

CodeMAN
2008-11-11, 20:19
Jag har en polsk städtant som använder någon skum "icke-godkänt-i-EU-men-det-skiter-väl-polacker-i" såpa. Mitt ex tyckte att det inte var riktigt klokt, men det sket vår städtant i.

Badrummet blir skinande rent iaf. Och då ska man inte klaga om någon j-a såpa. Å nej... :)

Sven Hedin
2008-11-11, 20:25
Den har jag nog missat.:(

Här vid de små låga staketen gick man ner sörru:


http://img297.imageshack.us/img297/2184/16764od.jpg
Bilden är från 1940, så observera särskilt den mobila vaktkuren som säkert var till för att vakta själva anläggningen. Ett fantastiskt och kulturhistoriskt intressant ställe...

Mröff
2008-11-11, 21:28
Rektalkulinariska anrättningar och vintips är flyttade till en ny tråd. Dr fotpalls vintips./frk.

Svimfärdig
2008-11-13, 18:22
Städa? WTF? :unsure:

Kickan
2009-01-09, 18:36
Här vid de små låga staketen gick man ner sörru:


http://img297.imageshack.us/img297/2184/16764od.jpg
Bilden är från 1940, så observera särskilt den mobila vaktkuren som säkert var till för att vakta själva anläggningen. Ett fantastiskt och kulturhistoriskt intressant ställe...
Var inte det en klassisk inrättning för Göteborgs bögar, från tiden?

Christer
2009-06-03, 22:04
Nu har jag precis piffat till badrummet. Det stinker gul såpa i hela lägenheten. :)

Kickan
2009-06-22, 22:19
Mitt badrum luktar skunk, utan att jag kan komma på varför.

Christer
2009-06-22, 23:06
Mitt badrum luktar skunk, utan att jag kan komma på varför.

Hmmm, kanske du har någon utgången tub med brylcreme som luktar? :unsure:

Evert
2009-06-23, 19:53
Eftersom jag ska få stamrenoverat med start i mitten av augusti verkar det väldigt onödigt att städa badrummet när de ändå ska riva ut allting. Det var några veckor sedan jag städade sist och nu behöver jag inte städa mer :)