Visa fullständig version : Mat med kvalitet
Här kan vi samla ihop tips på råvaror/mat etc som håller hög kvalitet, har ett fåtal tillsatser och förslag på alternativ till konstgjorda matvaror.
skumrask
2008-10-27, 14:54
Öh..typ..fisk kanske?
Potatis är inte dumt det heller.
Vetekli från den där kooperativa affären Fram kanske? :unsure:
Jag minns att det handlades sånt där till hushållet när jag var liten.
skumrask
2008-10-27, 17:51
Saltå kvarn har bra biodynamiska produkter. Köper dinkelmjöl, linfrö och sådant därifrån.
ökenräven
2008-10-27, 20:13
Här kan vi samla ihop tips på råvaror/mat etc som håller hög kvalitet, har ett fåtal tillsatser och förslag på alternativ till konstgjorda matvaror.
Det viktigaste är att köpa råvaran och skippa förädlingsprocessen. Alltså: fisken hel och färsk (efter tillgång), potatisen rå med skalet på. Det finns ingen advance i den rena råvaran och sådan mathållning blir mycket billigare och nyttigare i längden.
Hårfällerskan
2008-10-28, 12:25
Ja men grädde och smör orkar man faktiskt inte göra själv. Vilka är bäst? Willy:s vispgrädde satsar jag på :D
Såg min favorit- (nåja, en av dem) tv-kock Karin Fransson göra nåt jätteenkelt på tv imorse:
Dela tomater (skär gärna bort stjälkfästet) och lägg dem med den snittade sidan upp i en ungsform. Strö lite socker över, ringla över rapsolja med vitlök i, lägg på lagerblad, timjanskvister och rosmarinkvistar (eller vad ni nu har för kvistar hemma), låt gå i ugnen ca 20 minuter i 200 grader.