Visa fullständig version : Tiden
Ujuj...fick mig just en tankeställare angående när saker hände och hur konstigt man kan uppfatta tiden. Började diskutera när en sak inträffade, och jag var bensäker på 2005 men det var tydligen 2006 och hade bara svischat förbi.
Har kommit fram till att 2006 hände en massa saker och jag gjorde en helsikes massa.
Tankeställare:
- Oj, hände det så mycket då. Jag som alltid tänker att det händer så lite.
- Inte konstigt att jag blev utbränd i slutet av det året.
Vad tycker ni om tiden?
Tiden går för fort, det tycker jag om tiden.
Dessutom ska vi visst ställa om till vintertid i helgen, sånt är alltid jobbigt, tur att det är höstlov i samband med det.
Den där jäkla vintertiden. Så det är i helgen.
Men när jag hade supermycket omkring mig så gick tiden tydligen långsamt, eftersom jag har hunnit göra mer än jag trodde.
Nu kom jag på att ibland går tiden för jäkla långsamt, t.ex. när dottern är på ett 3-timmars kalas och jag måste slå ihjäl timmarna mellan 17-20 på en fredag kväll.
Hon var på ett i fredags och ska på ett nu på fredag. :mad:
Svimfärdig
2008-10-20, 21:46
UR LED ÄR TIDEN!
Det var allt jag hade att säga om det. *niger och utgår*
Tack Svimfärdig..:D
Tiden är relativ också..
sås på slipsen
2008-10-20, 22:43
Tid är en väldigt märklig företeelse.
Vad är det för något?
Hastigheten med vilken vi rör oss genom rummet? :unsure:
En tidsmaskin. Det är det jag helst skulle vilja ha. Undrar om det någon gång kommer att finnas...Fast om det fanns skulle det antagligen vara fullskitat med folk från framtiden här. Å andra sidan så har det ju inte uppfunnits någon än, men när det väl gör det kanske det blir massa folk här. Tänk om, till exempel, någon av er varit i New York, den 11/9 då WTC rasade. Ponera att det blir ett vanligt utflyktsmål för tidsresenärer. Då ni var där och räkade se händelsen från en gata en bit bort med perfekt utsikt fanns det bara en handfull människor i närheten.
Om det nu reser dit en massa människor från framtiden kommer det att bli mer och mer folk på gatan.
Okej. Kommer ditt minne av händelsen att "fylla på" med antalet människor, eller kommer ditt dåtida jag att få mer och mer sällskap?
I såfall - är ditt dåtida jag verkligen en yngre variant av ditt nutida?
:|
Christer
2008-10-20, 23:05
Pratar vi om just 2006 var det ett rätt okej år. Annars tänker jag på tiden i princip varje dag och konstaterar att omvärlden förändrats och att jag blivit äldre. Dessutom har jag makabert nog börjat att läsa dödsannonserna i tidningen varje dag, vilket kanske får betraktas som ett ålderstecken.
Om två veckor är det tio år sedan min pappa dog det känns som det var nyss polisen ringde på och talade om det för mig.
Men när det gäller andra saker kan ett år kännas som en evighet.
Men en sak är säker att ju äldre man blir desto fortare går åren.
När det händer mycket och man samtidigt är halvfrusterad över att det inte känns riktigt bra, går tiden både fort och långsamt fast i olika dimensioner.
Det går fort om man distanserar sig, och långsamt om man befinner sig mitt inne i det.
Vore jag journalist skulle jag använda rubriken "Ur tid är leden!" vid nåt lämpligt reportage om gammal skruttig väg eller liknande.
Annars tycker jag tiden är bra. Skulle inte hända mycket utan den.
Det var en gubbe som gick ner i en grotta och levde där i mörkret om det var 120 dagar. Han hade inget begrepp om tiden, och meddelade sig med en telefon när han gick upp, när han lade sig i sovsäcken oc hur länge han trodde han suttit i mörkret.
Det visade sig att kroppen hade en fast rytm, kring 24 timmar varav han var vaken 16. Han hade dock tappat tidsorienteringen i grottan och visste inte hur länge saker tog att utföra.
När han kom upp fattades 25 dagar för honom. Han trodde att datumet han kom upp var tidigare och blev förbannad på sina kompanjoner för att de avbrutit hans experiment.
Gabriel Knight
2008-10-21, 19:11
Det var en gubbe som gick ner i en grotta och levde där i mörkret om det var 120 dagar. Han hade inget begrepp om tiden, och meddelade sig med en telefon när han gick upp, när han lade sig i sovsäcken oc hur länge han trodde han suttit i mörkret.
Det visade sig att kroppen hade en fast rytm, kring 24 timmar varav han var vaken 16. Han hade dock tappat tidsorienteringen i grottan och visste inte hur länge saker tog att utföra.
När han kom upp fattades 25 dagar för honom. Han trodde att datumet han kom upp var tidigare och blev förbannad på sina kompanjoner för att de avbrutit hans experiment.
Vad hade hänt då? Varför fattades 25 dagar? :unsure:
Does Time Really Slow Down during a Frightening Event? (http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0001295)
Observers commonly report that time seems to have moved in slow motion during a life-threatening event.
It is unknown whether this is a function of increased time resolution during the event, or instead an illusion of remembering an emotionally salient event. Using a hand-held device to measure speed of visual perception, participants experienced free fall for 31 m before landing safely in a net.
We found no evidence of increased temporal resolution, in apparent conflict with the fact that participants retrospectively estimated their own fall to last 36% longer than others' falls. The duration dilation during a frightening event, and the lack of concomitant increase in temporal resolution, indicate that subjective time is not a single entity that speeds or slows, but instead is composed of separable subcomponents. Our findings suggest that time-slowing is a function of recollection, not perception.
http://www.plosone.org/journals/plosone/article/fetchObject.action?uri=info%3Adoi%2F10.1371%2Fjour nal.pone.0001295.g001&representation=PNG_M
sås på slipsen
2008-10-22, 12:30
De hade fått ett annat svar om de slängt ut försökspersonerna utan skyddsnät. :whistle:
En tidsmaskin. Det är det jag helst skulle vilja ha. Undrar om det någon gång kommer att finnas...Fast om det fanns skulle det antagligen vara fullskitat med folk från framtiden här. Å andra sidan så har det ju inte uppfunnits någon än, men när det väl gör det kanske det blir massa folk här.
Intressant tanke där. En tidsmaskin med enbart möjligheten att observera, dvs. "look but don't touch!", vore ett grymt sätt att använda tiden som museiföremål. Gud, alla historia-nördar får säkert multipla orgasmer varje gång de tänker på tidsmaskiner.
Kan man vara osynlig samtidigt så har man löst "fullskitat med folk från framtiden"-problemet.
Vad hade hänt då? Varför fattades 25 dagar? :unsure:
Det tycks som om den upplevda tiden skiljer sig från den uppmätbara tiden. Däremot hade kroppen ändock en biologisk tid på kring 24 timmar, varav åtta timmar bestod av sömn.