Logga in

Visa fullständig version : Halloween

Ulvena
2008-10-10, 21:33
Firar ni det? Det börjar närma sig nu och jag som bott på ett ställe där det amerikanska communitet bestämde vad som gällde har börjat älska den högtiden.
Tänkte tälja pumpor och göra pumpasoppa samt bjuda hem folk, massor med godis ska vi ha också.
I Sverige är ju AllHelgona en rätt sorgsen hödtid egentligen, hur gör ni och är det fel att anamma den amerikanska Halloween eller är det kanske bra?

Fortune
2008-10-10, 21:38
Firar ni det? Det börjar närma sig nu och jag som bott på ett ställe där det amerikanska communitet bestämde vad som gällde har börjat älska den högtiden.
Tänkte tälja pumpor och göra pumpasoppa samt bjuda hem folk, massor med godis ska vi ha också.
I Sverige är ju AllHelgona en rätt sorgsen hödtid egentligen, hur gör ni och är det fel att anamma den amerikanska Halloween eller är det kanske bra?
Fast egentligen är det ju två olika datum. Halloween är ju den 31 oktober medan Alla helgon infaller första helgen i november.

Jag firar inte, vare sig det ena eller det andra.

Ulvena
2008-10-10, 21:56
Fast egentligen är det ju två olika datum. Halloween är ju den 31 oktober medan Alla helgon infaller första helgen i november.

Jag firar inte, vare sig det ena eller det andra.

Jo, jag vet men den "riktiga" allhelgona är den 1 november, i typ alla andra kristna länder utom Sverige då som rationaliserat högtiden till första helgen i november för att ta bort en röd dag ur almanackan.

Miriam
2008-10-10, 22:03
Jag tycker att det känns lite löjligt att ta efter Halloween firandet från Usa med pumpor maskeradkläder trick or treat.

För mig känns det som en gigantisk komplott av köpmännen för att vi ska få ytterligare en helg att handla en massa skit på.

Ungefär som alla hjärtans dag som vi inte heller firade tidigare.

Men det är säkert en trevlig helg och jag som är en bitterfitta.

Jag är nämligen en storhelgshatare av stora mått.

Ulvena
2008-10-10, 22:06
Min dotter älskar den helgen.
Jag är ingen älskare av helger med krav alls men just Halloween tycker jag är rätt kul. :skamsen:

Gullan
2008-10-11, 07:02
Jag tycker att det känns lite löjligt att ta efter Halloween firandet från Usa med pumpor maskeradkläder trick or treat.

För mig känns det som en gigantisk komplott av köpmännen för att vi ska få ytterligare en helg att handla en massa skit på.

Ungefär som alla hjärtans dag som vi inte heller firade tidigare.

Men det är säkert en trevlig helg och jag som är en bitterfitta.

Jag snor inlägget förutom sista raden. Stor-/långhelger är bra för då är jag långledig. :cool:

Ett år skrämde vi skiten ur grannarna genom att skaffa en stor pumpa och skära ut ett illa grinande fejs. Eftersom vi bor längst upp på vägen och det inte finns några lampor här (förutom vår egen stolpe som vi själva bestämmer om den ska vara av eller på) så var det ganska scarry. För att den skulle lysa länga använde jag gravljus. Muahahahahahaha

Fortune
2008-10-11, 07:36
Jo, jag vet men den "riktiga" allhelgona är den 1 november, i typ alla andra kristna länder utom Sverige då som rationaliserat högtiden till första helgen i november för att ta bort en röd dag ur almanackan.

Ja, det är ju sant men det skiljer ju ändå en dag mellan alla helgon och halloween. :D

Gullan
2008-10-11, 07:41
Det är två skilda helger. Alla helgons dag som är för att tänka på de döda, en lite eftertänksam helg och så Halloween som är ett rent kommersiellt påhitt. Inget fel att fira det ena eller andra men blanda inte ihop dem.

Tillägg: I grunden är det samma helg men de har utvecklats till två väsensskilda företeelser.

skumrask
2008-10-11, 07:51
Barn och utvecklingsstörda har ju kul åt det i alla fall. Vi har ett gruppboende en bit bort och de brukar klä ut sig, i fjol var det en John Wayne med jättebröst som ringde på och tiggde godis:)