handdator

Visa fullständig version : Dagens lunch?

skumrask
2008-09-29, 14:32
Hur äter ni lunch? Har ni med er eget i matlåda? Går ni ut på lunchen och äter, eller blir det mest hämtmat?

Hur mycket brukar ni spendera och var ligger smärtgränsen för vad ni vill betala?

Det är intressant fenomen det här med luncherna, krogarna tjänar knappt på det och alla kockar jag träffat hatar det. Kunderna vill helt enkelt inte betala det det kostar och lite till, de förväntar sig att dricka och kaffe skall ingå och på det gärna salladsbuffé helst.
Däremot kan de sätta i sig en latte för 35 spänn, men lunchen skall inte kosta.

Män och kvinnor prioriterar dessutom lite olika, män älskar bufféer, dvs ät så mycket du vill. Kvinnor ser gärna till hälso och kaloriaspekten. Eller så hoppar de över lunchen helt.

Observera att ni kan rösta på fler alternativ

Mröff
2008-09-29, 15:58
Förr i tiden hade jag ibland med mig matlåda, eller gick på restaurangen.

Nu när jag är sjuk äter jag hemma, eller hämtmat.

När jag börjar jobba igen kommer jag enbart att käka ute har jag bestämt.

skumrask
2008-09-29, 16:16
Jag läste en artikel nyligen och ställde mig därav frågan. Fenomenet "dagens rätt" är rätt typiskt för just sverige och etablerades under 60-70 talen i och med statssubventionen av måltider i form av riksskuponger. Sedan drogs ju den bort och det är numer arbetsgivaren som bekostar subventionen, om jag har förstått det rätt.

Vi har i Sverige inte riktigt kulturen med affärsluncher, i och med att dessa inte är lika frikostigt avdragsgilla längre. I förlängningen orsakar detta problem för restaurangbranschen, luncherna är ofta ett nödvändigt ont och snarare en marknadsföringsåtgärd för att locka folk till restaurangen vid andra tillfällen. I takt med de ökade livsmedelspriserna drar man ned på råvarukvaliteten och späckar maten med fett istället för proteiner eftersom detta är billigt och ger mättnadskänsla = nöjda kunder. Sedan följer problemen med svart arbetskraft.

Till syvende och sidst blir det faktiskt ett rent folkhälsoproblem. Kanske borde vi införa siesta istället, som latinosen? Man skall inte slafsa i sig maten på 33 minuter.

CodeMAN
2008-09-29, 16:26
Jag har aldrig lyckats med matlåda, dels för att jag inte orkar bära saker till kontoret, och dels för att jag gärna vill ha möjligheten att slippa sitta inomhus hela dagen.

Dessutom har jag suttit i centrala delar av Stockholm, där matutbudet är större än någon annanstans i stan. Ibland har man fått käka 150 kr/pers (på Sturehoff eller East), men oftast har 80-90 kr varit en vanlig(!) summa för lunch, trots att den brukar kosta max 60 kr i resten av landet (nja, nästan).

Gullan
2008-09-30, 07:00
Jag har för det mesta med mig mat. Kan vara någon halvfärdig eller helfärdig fryslåda också. Äter gör jag iaf till 95% i lunchrummet på. Jobbar en bit från centrum så det tar för lång tid att gå och företagets restaurang är ingen höjdare.

Om man ska spara pengar så är matlåda definitivt något att satsa på. Det handlar om många kronor varjedag. Snart ska jag dra igång ett GI-rejs och då blir det matlåda till 100%. Väntar på en Paulun-bok. Får bli en egen tråd om det.

CodeMAN
2008-09-30, 07:07
Snart ska jag dra igång ett GI-rejs och då blir det matlåda till 100%. Väntar på en Paulun-bok. Får bli en egen tråd om det.
GI-rejs is da shit. Jag har käkat GI i snart två år, som dock inte går att lösa via restaurangbesök under lunchtid om man vill äta under 60 spänn. För lösningen i de flesta fall har hetat "stek med grönsaker", som i de flesta fall har kostat över 120 spänn.

skumrask
2008-09-30, 19:02
Nå? Har ni rikskuponger?

selma
2008-09-30, 20:54
50/50 på köp-lunch och matlåda. En lunchrestaurang nära mitt jobb har utkörning så det blir ganska ofta mat därifrån.

Christer
2008-09-30, 21:32
Jag köper alltid vad jag vill ha till lunch, oavsett vad det kostar.

CodeMAN
2008-09-30, 22:22
Nå? Har ni rikskuponger?
Vem har det nuförtiden, förutom statlig anställda?

På den stora banken hade vi subventionerade luncher på bankens egna restauranger, och då hade få anställda kvar sina rikskupongsförmåner.

Mröff
2008-09-30, 22:24
Jag köper alltid vad jag vill ha till lunch, oavsett vad det kostar.

Vad är den dyraste lunch du köpt?

Christer
2008-09-30, 22:30
Vad är den dyraste lunch du köpt?
Äh, det är egentligen inte så farligt som det kanske låter. Men japansk lunchmat ā 120 kronor blir det rätt ofta.

Jo, så har jag ätit lunch på Edsbacka krog en gång (men den betalade jag lyckligtvis inte själv, för den var verkligen scheissedyr).

Mröff
2008-09-30, 22:32
Pju..tänkte att du kanske slog till med en hamburgare med rysk kaviar, bara för att du kände för det..:puh:

Christer
2008-09-30, 22:34
Pju..tänkte att du kanske slog till med en hamburgare med rysk kaviar, bara för att du kände för det..:puh:
Jo, hade jag gillat det hade jag nog inte tvekat. :)

Birger
2008-09-30, 22:38

Sådana såldes i ett gatukök i ... jag tror det var Upplands-Väsby, en gång i tiden.

Christer
2008-09-30, 22:40
Sådana såldes i ett gatukök i ... jag tror det var Upplands-Väsby, en gång i tiden.
Det fanns även dylika burgare i en hamburgerrestaurang i Norrtälje som hette Smack's.

De hade dessutom en hamburgare som hette Smackfeast, har jag för mig. :)

Mröff
2008-09-30, 22:50

Ja, precis. I den där hamburgerbaren som ser ut som en stor flugsvamp. Vad heter den nu igen? Finns den kvar?

Birger
2008-09-30, 22:56
Det fanns även dylika burgare i en hamburgerrestaurang i Norrtälje som hette Smack's.

De hade dessutom en hamburgare som hette Smackfeast, har jag för mig. :)
Inte visste jag att norrtäljeborna var sådana läckergomar. Men något besök blir det inte då det ligger lite väl nära polcirkeln.

Ja, precis. I den där hamburgerbaren som ser ut som en stor flugsvamp. Vad heter den nu igen? Finns den kvar?

Exakt den, ja. Vet ej vad den heter.

Mröff
2008-09-30, 22:58
Är det inte ngt med Daisy...:hmm:

Christer
2008-09-30, 22:59
Mammas!

Mröff
2008-09-30, 23:01
Mammas!

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

Gullan
2008-10-01, 06:05
En sån har jag ätit. Mammas lyx, på väg hem från Solvalla. :cool: Klart överskattad hamburgare.

Pomperipossa
2008-10-02, 22:14
Äte ute ibland, matlåda ibland. Eftersom jag inte äter ute varje dag kan det få kosta 80 kr, men då ska det vara god och näringsrik mat också.

Kickan
2019-01-20, 14:33
Aldrig matlåda :skamsen::skamsen::skamsen:,
men om jag äter ute för nästan 100 spänn ska det tametusan vara värt det. Vilket det är ca 2 ggr/vecka.

Annars köper jag en macka för 20 spänn.

Sven Hedin
2019-01-20, 16:37
Jag hugger in på överdådiga bufféer fem dagar i veckan. Åttio eller nittio spänn per gång och jag stoppar alltid i mig såpass att det är värt varenda krona. Sen så slipper man ju diska också, och det är ju värt ett par spänn.
Folk som vill äta pizza eller på Donken betraktar jag med tillbörlig skepsis.