Visa fullständig version : Ubåtstråden
Sven Hedin
2008-09-18, 20:16
Här kan vi posta snygga bilder på ubåtar och sånt som hör till ämnet.
Här är en snygg bild på en ubåt:
http://upload.moldova.org/movie/movies/d/das_boot/thumbnails/tn2_das_boot_2.jpg
Här är en bild på sånt som hör till:
http://tocagames.com/images/LaRochelle%20France2.jpg
Här är en bild från en som dom har plockat upp. SÅ jävla häftigt!
http://farm3.static.flickr.com/2223/2219340590_f5cc03f8eb.jpg?v=0
Jag har ju redan postat en liten u-korv (såg det mer ut som)
U-båtar är läskiga saker, jag var inne i en nånstans i Tyskland en gång det var klaustrofobiskt i kvadrat.:(
Sven Hedin
2008-09-18, 21:27
Jag gick miste om en titt när jag var i Karlskrona. Den låg iofs på land och var inte så stor men det var väldigt synd.
De hade en gammal rysk ubåt, modell whiskey, vid Wasamuseet för en herrans massa år sedan.
Ubåten var tillverkad långt innan den digitala revolutionen, så det fanns MILJARDER små rattar i hela båten.
Ja, det var trångt och toaletten låg inklämd mellan några rattar och rör.
Sven Hedin
2008-09-18, 21:29
Hur såg den ut? Toaletten alltså...
Hur såg den ut? Toaletten alltså...
Den var liten och vit i porslin.
En sådan där låg utan lock eller sittring.
Även om den förmodligen var städad, såg den ganska sunkig ut.
Porslinet var nött och vissa avlagringar fanns.
Behöver du mer info, eller ser du den framför dig.
De hade en gammal rysk ubåt, modell whiskey, vid Wasamuseet för en herrans massa år sedan.
Ubåten var tillverkad långt innan den digitala revolutionen, så det fanns MILJARDER små rattar i hela båten.
Ja, det var trångt och toaletten låg inklämd mellan några rattar och rör.
Den undrar jag om jag inte tvingades gå i genom någon gång också.
U-båtar är inte min kopp av te. :(
Inget som är instängt gillar jag förresten, öppna landskap det är grejer det. :D
KURSK
http://www.aeronautics.ru/img003/kursk-017.jpg
Sven Hedin
2008-09-18, 21:33
Den var liten och vit i porslin.
En sådan där låg utan lock eller sittring.
Även om den förmodligen var städad, såg den ganska sunkig ut.
Porslinet var nött och vissa avlagringar fanns.
Behöver du mer info, eller ser du den framför dig.
Ohhhh... Jag har en klar bild i mitt huvud.
http://sportsmed.starwave.com/i/magazine/new/caddyshack_doody.jpg
Sven Hedin
2008-09-18, 21:58
Den måste ha kommit från en sån där ubåtstoalett! :o
Hur förhåller det sig med toaletterna på en ubåt? Jag kan tänka mig att det blir en väldig massa bajs när besättningen är nere så där länge som dom kan vara nuförtiden.
Jag hittar ingen vettig bild på toaletten på internet.
Däremot verkar det som om den kan ha varit av järn..
Mitt minne kan ha svikit mig.
Vänlige Viktor
2008-09-19, 11:32
Jag åkte Ubåt i en kanske 4 dagar för ganska länge sedan.
Var hur cool som helst.
Innan jag klev ner hade jag lite angst över klaustrofobi, men det kom på skam helt och hållet.
Man kanske skulle se om den där filmklassikern dass båt? :unsure:
Sven Hedin
2008-09-19, 11:48
Hahaha! :lol:
Jag åkte Ubåt i en kanske 4 dagar för ganska länge sedan.
Var hur cool som helst.
Innan jag klev ner hade jag lite angst över klaustrofobi, men det kom på skam helt och hållet.
4 dar? Fungerade tarmen?
Hur töms ubåtstoaletten?
sås på slipsen
2008-09-19, 12:50
Jag har varit med att kasta ner en surströmmingsburk i en ubåt en gång.
Det tog lååång tid innan den dök igen. :whistle:
Sven Hedin
2008-09-19, 17:00
Det gjorde du helt rätt i! :D
Jag har hört att astronauter får problem med matsmältningen. Undrar om det är samma när man åker ubåt? Eller blir det tvärt om när man är under vattnet?
Det gjorde du helt rätt i! :D
Jag har hört att astronauter får problem med matsmältningen. Undrar om det är samma när man åker ubåt? Eller blir det tvärt om när man är under vattnet?
Jag har ju dykt intensivt under några år, och kan rapportera att man ibland s a s fick fart på matsmältningen efter djupa dyk.
Men en ubåt har atmosfärstryck (väl?:unsure:) så det är inte jämförbart.
Men jag gissar att den påtvingade fysiska inaktiviteten kan göra att man inte funkar så bra.
Sven Hedin
2008-09-20, 08:30
Jag har ju dykt intensivt under några år, och kan rapportera att man ibland s a s fick fart på matsmältningen efter djupa dyk.
Men en ubåt har atmosfärstryck (väl?:unsure:) så det är inte jämförbart.
Men jag gissar att den påtvingade fysiska inaktiviteten kan göra att man inte funkar så bra.
Jag googlade på det och det verkar som om de amerikanska ubåtarna har mycket grövre rör till den septiska tanken än vad de ryska har. Men det kanske blir så när man mäter i tum och proppar i sig jordnötssmör och lightöl istället för torkad fisk som är upplöst i vodka.
Undrar hur dom gör när dom tömmer den? Nuförtiden så får dom säkert inte släppa det rakt ut i havet, men undrar om dom fyllde upp en tank och tömde den rakt ut när dom inte var i u-läge, då medans man fortfarande kunde göra så, eller ifall det via någon fiffig anordning kunde åka ut med en gång? Hade jag haft en ubåt med stor septitank så hade jag ju inte velat ha någonting i den... Tänk om det blev fel på några ventiler och det enorma trycket där nere i havet pressade tillbaks fyra kubikmeter bajs... :tihihi:
Jag har besökt en u-båt på Skara sommarland (förra millenniet). Surfade den sajten nyss men hittar inte u-båten. Har för mig att där fanns en toa liknande den som beskrivs tidigare i tråden.
Sven Hedin
2008-09-20, 08:35
Hur var det med den egentligen? Var det verkligen DEN ubåten, den som skulle ha gått på grund i Blekinge?
Det sas så men icke att förglömma... det var under tiden Bert Karlsson var herre över Skara sommarland. Så vad som var sant och skröna kanske inte var helt lätt att bedöma.
Men eftersom jag var där så väljer jag att tro på att det var U137. :cool:
Sven Hedin
2008-09-20, 08:51
Klart att det var den! :)
Vänlige Viktor
2008-09-20, 09:01
4 dar? Fungerade tarmen?
Hur töms ubåtstoaletten?
Gissningsvis har de flesta moderna ubåtar septitankar.
Töms i hamn eller kanske ute till havs.
elbastardo
2008-09-20, 17:41
I en instängd miljö som hos µ-båtar och med tanke på dagens miljöansvar så gissar jag på att de återanvänder; bajset torkas till pellets och används som bränsle i ångpannan, papperet strykmanglas mellan heta torpeder och ges till signalistslusken som plottpapper och kisset sparas i kannor som gödsel till byssträdgården.
När Koolaid var tuff skogsmatros tog vi oss in på Berga under en innästlingsövning och dekorerade en ubåt med en fin Neptun-gaffel.
Inte poppis alls visade det sig då båtfan hade ett ytskikt av tydligen dyrt gummimateriel :whistle:
Mycket snack och lite bilder.
Varför är de ryska ubåts-toaletterna gjorda i gjutjärn och ser betydligt otymligare ut?
Rysk toa:
http://i.pbase.com/g6/68/763068/2/79449689.JtuIrYHj.jpg
I den amerkanska toaletten (under WWII) så hade toaletten en sittring och stål(?).
http://www.rogerwendell.com/images/toilet/pampanito_submarine_toilet_1.jpg
Notera också ryssens fascination för olika kranar och mätare. Även där toan ligger.
För den som inte tycker toa är roligt/intressant kan jag meddela att fransoserna tillverkat en egen ubåt som heter "Le Terrible". Naturligtvis är den atomdriven.
http://static.howstuffworks.com/gif/nuclear-submarine-1.jpg
För den som inte tycker toa är roligt/intressant kan jag meddela att fransoserna tillverkat en egen ubåt som heter "Le Terrible". Naturligtvis är den atomdriven.
http://static.howstuffworks.com/gif/nuclear-submarine-1.jpg
Grodätarna borde hålla sig till mögliga ostar och vintrampande.
Det är tydligen helt datadesignad...
Det var tydligen Fiat Ritmo också...
Sven Hedin
2008-12-22, 20:48
Jag hittade en sån fin en så jag var bara tvungen att bumpa den här tråden.
http://farm1.static.flickr.com/106/299521782_bd3f296912.jpg
Smäckra linjer må jag säga :)
Jag besökte det maritima centrumet i helgen och var ombord på ubåten där, mycket intressant. Fast jagaren Småland var nästan ännu häftigare, den hade när den var i drift en besättning på nästan 300 man men knappt några toaletter alls.
Vänlige Viktor
2009-05-14, 13:16
Jag besökte det maritima centrumet i helgen och var ombord på ubåten där, mycket intressant. Fast jagaren Småland var nästan ännu häftigare, den hade när den var i drift en besättning på nästan 300 man men knappt några toaletter alls.
Vad är det för snack?
Jag låg på Halland som var systerfartyg till Småland och det fanns så vitt jag minns inga som helst problem att gå på toa.
Tyckte inte att jag såg så många toaletter men jag kan såklart ha missat dom, det fanns så mycket annat spännande att se. Jag har läst att Tre kronor och Göta lejon åtminstone ska haft gott om toaletter.
Det måste ha varit häftigt att tjänstgöra på ett så magnifikt fartyg :)
Vänlige Viktor
2009-05-14, 17:32
Tyckte inte att jag såg så många toaletter men jag kan såklart ha missat dom, det fanns så mycket annat spännande att se. Jag har läst att Tre kronor och Göta lejon åtminstone ska haft gott om toaletter.
Det måste ha varit häftigt att tjänstgöra på ett så magnifikt fartyg :)
Vi låg mestadels inne i berget på Muskö. :(
Men visst är det kul att ha tjänstgjort på en jagare.
Jag hittade en sån fin en så jag var bara tvungen att bumpa den här tråden.
http://farm1.static.flickr.com/106/299521782_bd3f296912.jpg
Den där ser nästan handknackad ut...:hmm:
Gjord av några rejäla smeder.
Men...hur var toaletterna i den modellen?
Sven Hedin
2009-05-15, 22:56
Det var nog såna där tysk där avföringen först hamnar på en liten hylla nere i själva klosetten innan den sköljs vidare ut i systemet.
Det var nog såna där tysk där avföringen först hamnar på en liten hylla nere i själva klosetten innan den sköljs vidare ut i systemet.
Du har också observerat den konstruktionen, ja.
Det måste vara för att man skall ha tillgång till det s a s, innan man (ev) beslutar att skicka iväg det. :detektiv:
Är det inte dags att vi diskuterar Sveriges fantastiska historia av ubåtsjakt.
Händelserna i t.ex. Hårsfjärden, Sundsvall och Töre.
Var det senegalesiska ubåtar eller var kom dom ifrån?
Hur såg spåren efter de misstänkta ubåtarna ut egentligen,
var det deras "spillning" man hittade? :tihihi:
Det var några slags traktorspår...:hmm:
Vänlige Viktor
2009-06-02, 13:33
Just där var jag med och jagade.
Fällde en massa skarpa sjunkbomber och jäkla vilken eldfest det var.
Men inget napp. :(
Då finns det tre scenarier:
1) Marinen inte är speciellt bra att leta/upptäcka ubåtar.
2) Det aldrig fanns ubåtar
3) Det fanns ubåtar, som skulle släppas ut, eftersom de kom från väst.
Därför gavs order av marinledningen att bomba på fel ställen.
Jag är rätt säker på att Senegal inte ens har u-båtar, jag har varit i landet och det känns osannolikt att ett sånt land skulle lägga pengar på sånt, de är ju inte ens i konflikt med något annat land.
Jag är rätt säker på att Senegal inte ens har u-båtar, jag har varit i landet och det känns osannolikt att ett sånt land skulle lägga pengar på sånt, de är ju inte ens i konflikt med något annat land.
Hade Sovjetunionen så imponerande ubåtsflotta i Östersjön under 1980-talet? :tihihi:
Skulle den i sådana fall vara extremt intresserad av Sverige?
Om jag inte missminner mig hade de lite större bestyr i t.ex. Afghanistan etc, och ett lagomt sönderfallande samhällsystem. Några ubåtar låg säkert redan då i Murmansk och höll på att rosta sönder.
Hade Sovjetunionen så imponerande ubåtsflotta i Östersjön under 1980-talet? :tihihi:
Skulle den i sådana fall vara extremt intresserad av Sverige?
Om jag inte missminner mig hade de lite större bestyr i t.ex. Afghanistan etc, och ett lagomt sönderfallande samhällsystem. Några ubåtar låg säkert redan då i Murmansk och höll på att rosta sönder.
Skämtsam politik åsido, så är jag övertygad om att Sovjet hade ubåtar i Östersjön, ja. Många. Varför inte? De hade ubåtar i alla världshav, varför avstå från det närmaste lilla vattnet, som gränsade till en massa stater?
Vänstervriden som jag är till trots, så har jag aldrig funnit påståendet om Sovjets militära närvaro som "löjlig" och allt vad man skulle kalla det :unsure:
Vänlige Viktor
2009-06-03, 00:17
Då finns det tre scenarier:
1) Marinen inte är speciellt bra att leta/upptäcka ubåtar.
2) Det aldrig fanns ubåtar
3) Det fanns ubåtar, som skulle släppas ut, eftersom de kom från väst.
Därför gavs order av marinledningen att bomba på fel ställen.
1.
Jag tror också på ettan.
Men nu vill jag veta lite om käket på ubåtar.
Finns det något absolut aldrig aldrig serveras? :tihihi:
Och i så fall varför?
(dagens smiley ----> :tihihi:)
Vänlige Viktor
2009-06-03, 11:18
Men nu vill jag veta lite om käket på ubåtar.
Outstanding!
Iallafall i den svenska marinen.
De dar jag var ombord var det first class.
De handplockar kockarna och har typ dubbel matranson vilken medför fint käk.
Ubåtsofficeren var (är?) ofta överviktig. Förmodligen beroende på mycket och gott käk. Kanske kombinerat med lite motion därnere.
Fast jag vet iofs inte hur många av sina dagar om året han var sjöburen.
Antar att idag är det BETYDLIGT mycket färre dagar till sjöss än för 20 år sedan.
Då hade vi 8 fullt utrustade ubåtar som ingick i kustflottan (om jag minns rätt).
Vad har vi idag? 1? 2?
sås på slipsen
2009-06-04, 18:30
Jag gjorde lumpen på sjöbevakningen.
Det fanns magnetslingor som vi bevakade, och när de gav larm så fick man kuta dit och kika på en TV-monitor som visade vattnet ovanför slingan.
Sen fick man anteckna namn och typ av båt eller fartyg på grafen som instrumentet ritade upp. Tänk seismograf eller lögndetektor.
Vid ett par tillfällen kom det GIGANTISKA utslag, men det fanns ingenting på ytan. :) Då blev det liv i luckan.
Svenska ubåtar får inte åka under vattnet inomskärs. :kaffe:
Jag tror på 3.
Allvarligt?
JA
Marinen lämnade inte ens ut info till ubåtsutredningen 2001, som regeringen hade rätt till.
Om inte regeringen får kontrollera det, så är det väl något mysko.
Enligt undersökningar hade inte Sovjet bottengående ubåtar av den typ som gett spår i Hårsfjärden.
De hade en prototyp i två ex. som den skrotat, sedan de testat den uppe vid Ishavet.
Tror du på Sions vises protokoll också?
Generellt sett så kan man avfärda ALLA konspirationsteorier där det krävs att fler än 2-3 personer avsiktligt har vantolkat informationen de fått.
Tror du på Sions vises protokoll också?
Generellt sett så kan man avfärda ALLA konspirationsteorier där det krävs att fler än 2-3 personer avsiktligt har vantolkat informationen de fått.
1 ) nix.
2) kan du förtydliga påståendet, förstod inte.
Ubåtsfrågan måste vi gå till botten med. :mad:
Större antal människor än så kan inte agera gemensamt på den nivån som krävs för att konspirationen skall fungera.
Större antal människor än så kan inte agera gemensamt på den nivån som krävs för att konspirationen skall fungera.
Marinledningen är inte så stor, rör sig nog om en handfull personer, och gjorde fuck-tecken åt regeringen.
Sverige gjorde bort sig totalt internationellt i ubåtsfrågan. Finnar och norrmän gjorde "puckotecken" åt oss.
Carl Bildt skriver brev till Jeltsin och säger att det kan bli hårda repressalier för ryssarna utan att det finns några bevis för ryska ubåtar. Svenske ambassadören i Moskva sliter sitt hår, och inser vad han måste jobba med i relationerna med Ryssland för år framöver.
Boris blir förbannad och ville kalla in oberoende utredning från OSSE. Ryske försvarsministern meddelade finske Koivisto, som vidarebefordrade meddelandet till Bildt att svenskarna fan får börja bomba järnet, och få upp den jävla ubåten snart, så det blir slut på saken.
Sedan är svenskarna ett folk som naivt alltid låter sig föras bakom ljuset. Erkänn att du stod med kikaren och spanade efter ubåtar, det gjorde jag..:D
Bara nuvarande NATO-övningen.
Hallå, när har Sverige gått med i NATO, är inte vi ett alliansfritt och neutralt land?
Nä, glada i hågen hojtar försvaret ut på sin hemsida att operation "Loyal Arrow" skall gå av stapeln, och inte många reagerar.
Christer
2009-06-07, 18:48
Vi är ju redan med i NATO sedan länge, varför inte bara erkänna det inför hela världen. :unsure:
Marinledningen är inte så stor, rör sig nog om en handfull personer, och gjorde fuck-tecken åt regeringen.
Sverige gjorde bort sig totalt internationellt i ubåtsfrågan. Finnar och norrmän gjorde "puckotecken" åt oss.
Carl Bildt skriver brev till Jeltsin och säger att det kan bli hårda repressalier för ryssarna utan att det finns några bevis för ryska ubåtar. Svenske ambassadören i Moskva sliter sitt hår, och inser vad han måste jobba med i relationerna med Ryssland för år framöver.
Boris blir förbannad och ville kalla in oberoende utredning från OSSE. Ryske försvarsministern meddelade finske Koivisto, som vidarebefordrade meddelandet till Bildt att svenskarna fan får börja bomba järnet, och få upp den jävla ubåten snart, så det blir slut på saken.
Sedan är svenskarna ett folk som naivt alltid låter sig föras bakom ljuset. Erkänn att du stod med kikaren och spanade efter ubåtar, det gjorde jag..:D
Bara nuvarande NATO-övningen.
Hallå, när har Sverige gått med i NATO, är inte vi ett alliansfritt och neutralt land?
Nä, glada i hågen hojtar försvaret ut på sin hemsida att operation "Loyal Arrow" skall gå av stapeln, och inte många reagerar.
Här uppe har vi minsann demonstrerat mot övningen.
Samerna bla annat eftersom dom var upprörda över ordet Lapistan.
Sen var det en del kloka ungdomar som protesterade pga av smyganslutningen till NATO osv.
Jag vill inte vara med i NATO, men jag tror ändå att svenska miltären är helt ok, och att ryska ubåtar varit inne i alla skrymslen i Östersjön inklusive de svenska.
Vilket parti skall jag rösta på då??!!?? :dummajag::baby::crybaby:
Sven Hedin
2009-06-07, 20:45
Nähä...? :tihihi:
[/b]Här uppe har vi minsann demonstrerat mot övningen.
Sen var det en del kloka ungdomar som protesterade pga av smyganslutningen till NATO osv.
Det är bra...det skall demonstreras....
Är det inte kalvning för renarna nu...detta är ett hot mot samerna.Det är dom som NATO är ute efter...:mad:
Jag vill inte vara med i NATO, men jag tror ändå att svenska miltären är helt ok, och att ryska ubåtar varit inne i alla skrymslen i Östersjön inklusive de svenska.
Vilket parti skall jag rösta på då??!!?? :dummajag::baby::crybaby:
Nationaldemokraterna borde vara för ett helsvenskt försvar...men är inte riktigt säker...:hmm:
Det borde vara USCH för dem att t.ex. turkar befinner sig i stridsflygplan på svensk mark.
Hur är det med det gamla hederliga NRP då? Finns dom nuförtiden? :unsure:
Nähä...? :tihihi:
Joho det var en lappgubbe som var mäkta upprörd eftersom samerna är kända som ett fredligt folk ville dom inte alls kopplas i hop med våld och hemskheter.
Christer
2009-06-07, 21:54
Jag tror att jag ska skicka iväg ett mail och ansöka om ett personligt NATO-medlemskap. Tänk om någon skulle mucka med mig på T-Centralen; efter en sådär tjugo sekunder skulle amerikanska marinkåren storma stället och blåsa huvudena av angriparna.:)