Visa fullständig version : Vad händer med den marksända digital-tv:n (DVB-T) idag 15/9?
Vissa säger att man skall göra ny kanalsökning, andra säger att man skall ominstallera avkodningsprogramvaran.
Vad skall man göra?
Och Vad händer med sändningarna, kan man hoppas att det nu (äntligen) skapas utrymmer för DVB-T HD-kanaler?
*kollat*
Nej DVB-T HD sänds bara av svt (kanalen svt-hd) i Mälardalen, Uppsala och Stockholm, och det blir ingen förändring på det.
Däremot kan andra operatörer än svt också börja sända hd nu, eftersom formatet blir mer komprimerat. Men om det kommer att ske, det hittar jag inte.
Och mottagaren skall ominstalleras.
*kollat*
Nej DVB-T HD sänds bara av svt (kanalen svt-hd) i Mälardalen, Uppsala och Stockholm, och det blir ingen förändring på det.
Däremot kan andra operatörer än svt också börja sända hd nu, eftersom formatet blir mer komprimerat. Men om det kommer att ske, det hittar jag inte.
Och mottagaren skall ominstalleras.
Flytta? :tihihi:
Sven Hedin
2008-09-15, 10:17
Jag läser den marksända digital-tv:n...
Då kan jag som parabolägare bara luta mig tillbaks då?
Haha..har du parabol...fy fan vad Bagdad...:lol:
Jag skall försöka få igång min digitalbox idag då...har inte satt igång den...inte för att jag ha några kanaler iaf.
Sven Hedin
2008-09-15, 10:21
Jag skall försöka få igång min digitalbox idag då...
Haha... Det kan du ju försöka med. :rolleyes:
Haha... Det kan du ju försöka med. :rolleyes:
Jag har åtminstone inte parabol...:lol:
Svenne har paraboool...svenne har parabooooolll...
Jag läser den marksända digital-tv:n...
Då kan jag som parabolägare bara luta mig tillbaks då?
Ja du kan luta dig tillbaka (om du har ryggstöd). Paraboler tar satellitsändningar, som sänds på DVB-S.
skumrask
2008-09-15, 11:04
Är det någon viss tid? Jag såg på morgonteve idag utan problem med min box.
Är det någon viss tid? Jag såg på morgonteve idag utan problem med min box.
Jag vet inte. Det är tydligen svt1 som flyttas, men de gamla positionerna liggar kanske kvar över dan?
skumrask
2008-09-15, 12:06
Alla mina kanaler funkar nu i alla fall, utan problem. Har inte installerat om någonting.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22130&a=1241571&lid=puff_1232065&lpos=lasMer
Här finns en del matnyttigt i alla fall.
Om jag fattat rätt så innebär dagen ändring att sändningarna görs i komprimerad MPEG4 i st MPEG2-format. Men MPEG4-formatet funkar i MPEG2-avkodande mottagare, fast man får ju inte den höga upplösningen.
Någon däremot? :unsure:
Också passar man på att flytta en del kanaler.
skumrask
2008-09-15, 12:53
Ja, jag får väl köra en ominstallation när jag kommer hem då. Det finns utförliga beskrivningar av hur man gör på de olika operatörernas hemsidor.
Vissa säger att man skall göra ny kanalsökning, andra säger att man skall ominstallera avkodningsprogramvaran.
Om jag fattat rätt så innebär dagen ändring att sändningarna görs i komprimerad MPEG4 i st MPEG2-format.
Det handlar om både ominstallation OCH ny kanalsökning.
Ominstallation behövs för att uppdatera avkodningsmjukvaran, så att den kan hantera MPEG4, men samtidigt kommer kanallistan att försvinna (vet ej exakt varför, men kanske för att lägga kanalerna tätare), vilket kommer att kräva en ny kanalsökning.
Anledningen till omplacering av kanaler kan vara olika, men en sak jag kan komma är att kunna ha fler kanaler om alla kanaler ligger tätt intill varandra.
Nu skall jag försöka ominstallera digitalboxen = dra ut elkontakten och se vad som händer när jag sätter på den igen.
Återkommer!
Sven Hedin
2008-09-15, 13:25
*fniss*
hon har varit borta ett tag nu va... :unsure:
hoppas det inte gick på tok med elkontakten
Jag hittade en massa nya kanaler, och en hade försvunnit...
Kanal 9 är borta
Axess TV, Aftonbladet TV och The Voice (musikkanal) fanns...
Passade på att ordna till några sladdar. Det ser förjävligt ut bakom min teve. En ormgrop.
Men du mroeff.... har du verkligen marksänd (dvs i luften som finns över marken :tihihi:...) digital-tv?
Säkert att det inte är ur en sladd i väggen aka DVB-C dvs kabel-tv?
Ja, jag har en sladd i väggen ba, kopplad till en digitalbox med en jättegrov sladd. Någon HD tvivlar jag på att det är. Det går ju inte att lagra saker.
Varför skall man ha marksänd HD-teve.
Det leder väl bara till elallergi, hjärntumörer och demens?
:shakeass:
Du behöver inte ominstallera en DVB-C-avkodare när det är DVB-T-sändningarna som görs om.......
Men det verkar ha varit på tiden att du gjorde det ändå. Ditt kanalutbud verkar ha ändrats med tidens lopp.
:)
markksänd digital-tv är alltså det som sänds ut i vanliga luften..... och tas emot med en egen liten antenn. F ö så har du säkert HD-kanaler, både satellit och kabelsändnignarna har det, det är vi stackare som är hänvisade till den begränsade resursen "frekvenserna i den vanliga luften omkring oss" som får vänta...
Ja, jag har en sladd i väggen ba
Är det armeringsjärn du pratar om?
Annars har du förhoppningsvis en "kontakt" i väggen, inte en sladd... :rolleyes:
Jag har en kontakt...jag har kontakt med etervågorna...
Jag har åtminstone inte parabol...:lol:
Svenne har paraboool...svenne har parabooooolll...
Ehh... jag har oxå parabol....:skamsen: Föraktar du mig då? :crybaby:
Fast på övervåningen har vi boxer :tjurig:
Sven Hedin
2008-09-15, 19:14
Boxer fungerade inte här. Det gick ibland, men så fort det blåste eller regnade så försvann bilden. Då prövade jag att sätta antennen på en jättelång stång, och eftersom det var så jämrans fult så fick jag flytta upp den på gäststugetaket, men då verkade det istället som om den långa sladden snodde signalerna. Det fick bli en parabol men tyvärr så förlorade jag Discovery.
Sven Hedin
2008-09-15, 19:27
Parabol is the shit! :yes:
Uppdatering:
Jag varken ominstallerade eller kanalsökte. Och alla kanaler är kvar på sina platser. Inkl svt1.
Vi fick söka rätt på svt 1. Det var det enda....och plättlätt va´re oxå :proud:
Jag tycker alltid det sägs att ngt revolutionerande skall hända, kanaler försvinna eller gå upp i rök. Sedan är allt som vanligt på teven.
:pash:
det KAN bero på att du har kabel-tv, förändringarna gäller utrymmet i luften och hur det används (sändningstillstånd, uppkodning osv)
*omåttligt överlägsen och nedlåtande min*
*klappar på skulten*
heeeee heeee
Du är irriterande haj på just signaler och signalsystem...:hmm:
Christer...kolla..
Christer
2008-09-16, 10:32
Du är irriterande haj på just signaler och signalsystem...:hmm:
Christer...kolla..
Jobbar Kickan på FRA, månne? :unsure:
Jobbar Kickan på FRA, månne? :unsure:
Hmm...jag skulle kunna tro som konsult till NSA. Tror inte FRA har kompetens på den nivån redan.
skumrask
2008-09-16, 11:30
Varför har du digitalbox när du har kabeltv mroeff? Jag behöver inte det inne i stan.
Är det för att det skall se coolt ut eller?
Varför har du digitalbox när du har kabeltv mroeff? Jag behöver inte det inne i stan.
Är det för att det skall se coolt ut eller?
Jag vill svara jag vill svara :hiya:
Det kan distribueras olika typer av signaler ser du. Jag har också kabel-tv i väggen. Men det är ett färdigt paket som ingår i hyran, de läggs ut avkodade, analoga, och jag vill inte ha eländet. Men om de läggs ut digitalt, och man betalar individuellt för vilket paket man köper, så får man ha en DVB-C-avkodningsbox.
skumrask
2008-09-16, 13:17
Och den avkodningsboxen går s a s inte koppla förbi då eller, och ändå få alla kanaler utan att betala för dem?
Makes sense i så fall
Och den avkodningsboxen går s a s inte koppla förbi då eller, och ändå få alla kanaler utan att betala för dem?
Makes sense i så fall
Nej, inte om du inte har hittat något s k piratkort :o då behöver du inte boxen, det är den krypteringen du betalar kabeltv-bolagen för.
I mitt fall var det så att jag fick en digitalbox i handen när jag blev kund hos comhem. Sedan ploppade jag in den, och hade en helskottas massa kanaler som jag sedan sade upp.
Nu har jag bara basutbudet och det går via digitalboxen, men det går också att få in kanalerna utan boxen. Några kanaler kommer inte med då iofs, men då får jag istället Kanal 9. Konstigt.
Det enda jag märkt är att bilden utan digitalbox är av väldigt tveksam kvalitet.
I mitt fall var det så att jag fick en digitalbox i handen när jag blev kund hos comhem. Sedan ploppade jag in den, och hade en helskottas massa kanaler som jag sedan sade upp.
Nu har jag bara basutbudet och det går via digitalboxen, men det går också att få in kanalerna utan boxen. Några kanaler kommer inte med då iofs, men då får jag istället Kanal 9. Konstigt.
Det enda jag märkt är att bilden utan digitalbox är av väldigt tveksam kvalitet.
Det beror på att du via boxen har digital signal, utan boxen har du samma (fria) kanaler fast analoga. Om du inte har pytteliten tv är digital signal att föredra.
Du borde ha kanal 9 via boxen också, gissar att de sänder ut de fria kanalerna. Men det gör de som de själva vill, förstås.
Det beror på att du via boxen har digital signal, utan boxen har du samma (fria) kanaler fast analoga. Om du inte har pytteliten tv är digital signal att föredra.
Du borde ha kanal 9 via boxen också, gissar att de sänder ut de fria kanalerna. Men det gör de som de själva vill, förstås.
Nä, nu skall du få höra. Jag har inte en pytteliten teve.
Jag har en 28 tum widescreen tjockteve med fjärrkontroll..:proud:
Det extra viktigt med bra bildkvalitet, då jag pröjsade nästan 2500 kronor för den.
Nä, nu skall du få höra. Jag har inte en pytteliten teve.
Jag har en 28 tum widescreen tjockteve med fjärrkontroll..:proud:
Det extra viktigt med bra bildkvalitet, då jag pröjsade nästan 2500 kronor för den.
28 tum :peka:
I dare say...:rolleyes: