Visa fullständig version : Svampar
Vilka sorter vågar ni plocka?
Hur tillreder ni dem?
:mad:
Jo, tänkte bara berätta om hur det är att vara ute i skogen med vana svampplockare. Man vet att de hittat svamp, när det plötsligt är knäpptyst och man inte ser dem förrän man spanar ordentligt. Då ser man dem hukande, eller knäande med arslet i vädret, rakandes rent ett område innan nån annan hunnit dit. Sen blir de plötsligt väldigt sociala, och försöker manövrera sin välfyllda korg på ett diskret sätt.
Men så länge de ger läten ifrån sig har de inte hittat nåt.
Jag utvecklade 2 egna metoder att hitta kantareller.
Ta häng på en van plockare, men håll avstånd. När ni då och då möts slås hundvalpblicken på, utan kommentar. Resulterar i att den vana plockaren nådigt pekar ut ställen.
Lyft på valfri grästuva. Där sitter de små onskefulla gynnarna och försöker gömma sig.
Jag plockar enbart kantareller, de få gånger jag hittar några.
För massor med år sedan var jag på en svampföreläsning. Den var inte så uppmuntrande, för i slutet sade han som höll i den.
- Kolla på den här svampen, den ser ut som många andra svampar. Äter ni den, märker ni ingenting. Några dagar senare pajar njurarna och ni dör.
Där dog min karriär som svampplockerska. :|
- Kolla på den här svampen, den ser ut som många andra svampar. Äter ni den, märker ni ingenting. Några dagar senare pajar njurarna och ni dör.
Sa han vad den sorten hette?
Jo, det sade han men det har jag glömt bort. Var väl någon slags skivling, som försökte se snäll ut.
Det var så länge sedan.
:puh: Plockar inte skivlingar. Såvida de inte ser ut som kantareller.
Kollade på internet och det måste vara ngn slags spindelskivling.
Om jag råkar ha kantareller hemma smörslungar jag dem och käkar på macka.
Vänlige Viktor
2008-09-15, 09:33
Karl Johan, kantarell, gul trumpet och trattkantarell.
Högklassiga och enkla och går inte att ta miste på.
Karl Johan o kantareller hamnar i pannan och i frysen om jag inte käkar upp dom direkt på ugnsmacka, eller till en köttbit.
Trumpeterna o trattisarna torkar jag på tidningar och stoppar i glasburkar.
Tas fram vid tillfälle. Perfekt att ge bort i julklapp (burk med torkade trattisar) till de som inte plockar eller till äldre släktingar som inte längre kan plocka.
Svamp är ju förjävla gott! Godast är utan konkurens Karl Johan.
För några år sedan hittade jag murklor i maj.
En jävla massa murklor.
Dom är ju dock grymt giftiga sägs det.
Jag torkade och sedan när det vart dags kokade.
Å kokade en gång till.
Detta var rejält med 'overkill' sa en kompis, men jag var ändå inte helt säker inombords.
Just denna lilla känsla förstörde måltiden. Det var liksom inte gott att äta en svamp som en gång varit giftig.....
Annars är ju murkelsås fantastiskt gott.
/VV
Jag plockar KarlJohan, gula kantareller, trumpetsvamp, höstkantareller, citronskivling, blekt taggsvamp, blodriskor.
Jag torkar trumpetsvamp och höstkantareller, de andra steker jag i smör sen brukar min man snabbt äta upp dem om jag inte hinner före.
skumrask
2008-09-15, 10:18
I våra värmländska trakter finns så grymt mycket kantareller att det är overkill att ens ge sig på något annat, en och annan sopp slinker väl med kanske. Ostronskivling och champinjoner kan det ju bli också.
Efter ett tag lär man sig ungefär hur det brukar se ut där de växer, då ställer man in blicken liksom så att den varnar när den får syn på den gula färgen.
Jag brukar antingen smörslunga dem i panna eller förvälla dom, sedan fryser jag in dem i sitt spad, i gamla mjölkpaket.
Och obs, ta vara på renset! De lägger ni på lämpligt ställe, har ni tur självsår de till nästa år.
Här uppe finns det minsann nästan ingen svamp alls men vi har en massa hjortron och lingon så inte slipper man trava runt med en hink i skogen och på myren i alla fall.
Jag minns i småskolan när vi skulle sjunga har du sett herr kantarell då borde vi ha sjungit NÄÄ som svar.
Här uppe finns det minsann nästan ingen svamp alls men vi har en massa hjortron och lingon så inte slipper man trava runt med en hink i skogen och på myren i alla fall.
Jag minns i småskolan när vi skulle sjunga har du sett herr kantarell då borde vi ha sjungit NÄÄ som svar.
Mmmm...instämmer.
Det var bara någon Karl-Johan som man såg under uppväxten. Eventuellt en röksvamp.
Gick på svampföreläsningen däruppe , och när jag och en kompis skulle ut och leta svamp hittade vi nog bara ett fåtal maskätna.
Svamp är eg. lite "onödig mat", som knappt har ngn näring i sig.
skumrask
2008-09-15, 11:02
Mmmm...instämmer.
Det var bara någon Karl-Johan som man såg under uppväxten. Eventuellt en röksvamp.
Gick på svampföreläsningen däruppe , och när jag och en kompis skulle ut och leta svamp hittade vi nog bara ett fåtal maskätna.
Svamp är eg. lite "onödig mat", som knappt har ngn näring i sig.
Finns en hel del mineraler i, samt antioxidanter. Kantareller innehåller c-vitamin.
Hörrni norrlänningarna.....
Hur kan det "knappast finnas svamp"? Jag minns Tjernobylnedfallet, och att rådjur och renar hade ätit svamp, och därför kunde ni inte äta dem.
Ni har väl inte letat tillräckligt. :kaffe:
De äter ju inte svamp ...
Renar äter lavar...:whoco5:
Så jäkla många rådjur ser man inte heller där öppe, men jag tvivlar på att rådjur äter svamp ens här nere.
Det är bara människor, maskar och insekter som äter svamp.
skumrask
2008-09-15, 13:44
De äter ju inte svamp ...
Renar äter lavar...:whoco5:
Så jäkla många rådjur ser man inte heller där öppe, men jag tvivlar på att rådjur äter svamp ens här nere.
Det är bara människor, maskar och insekter som äter svamp.
Kor äter gärna svamp. Det vet jag med 100% säkerhet.
Jodå. Djuren hade ätit svamp, det var därför de blev radioaktiva. :whistle:
Jodå. Djuren hade ätit svamp, det var därför de blev radioaktiva. :whistle:
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Sven Hedin
2008-09-15, 16:34
...för dom var självlysande och syntes ända till Göteborg! :yes:
Jag håller mig till kantareller/trattisar. Det här är från dagens skogspromenad.
http://i240.photobucket.com/albums/ff171/Glittret/CIMG1818.jpg
Skulle inte ens våga ta trattkantareller. Jag skulle lyckas förväxla dem med någon spindelskivling..
Jo jag undrar en grej: jag brukar inte skölja bär (:blush:) för jag tycker de förlorar i smak då. Trodde det var samma sak med svamp, men en kompis sa att svampens smakämnen är fettlösliga (i st f vattenlösliga som bärens) och alltså finns kvar även om man sköljer.
Stämmer detta?
Trattisar kan inte förväxlas. Inte ens du är så duktig Kickan. :p
skumrask
2008-09-20, 21:03
Man skall helst inte skölja, man skall borsta med en bakpensel eller dylikt.
Vågar du dig på trattisar är de dessutom väldigt lättrensade, mycket enklare än den gula varianter.
Skulle inte ens våga ta trattkantareller. Jag skulle lyckas förväxla dem med någon spindelskivling..
Jo jag undrar en grej: jag brukar inte skölja bär (:blush:) för jag tycker de förlorar i smak då. Trodde det var samma sak med svamp, men en kompis sa att svampens smakämnen är fettlösliga (i st f vattenlösliga som bärens) och alltså finns kvar även om man sköljer.
Stämmer detta?
Trattisar går inte att förväxla, tratten går alltid nedåt och stammen är aldrig hel utan delbar om du förstår.
Skogen börjar fyllas av dem nu.
Trattisar går inte att förväxla, tratten går alltid nedåt och stammen är aldrig hel utan delbar om du förstår.
Skogen börjar fyllas av dem nu.
Foten är ihålig och oftast gul/orange. Näe, de går inte att missta för någon annan svamp.
Det växer gärna inte ätliga/giftiga svampar i närheten, kolla foten.
skumrask
2008-09-22, 12:53
Den här är jättegod kickan, svår att ta fel på och finns hur mycket som helst av. Det är bara att göra en jättegod stuvning.:yes:
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1790.jpg
Lite andra bilder från förra helgens svampexkursion:
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1791.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1793-1.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1798.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1808-1.jpg
:cooter:
Den här är jättegod kickan, svår att ta fel på och finns hur mycket som helst av. Det är bara att göra en jättegod stuvning.:yes:
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1790.jpg
Lite andra bilder från förra helgens svampexkursion:
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1791.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1793-1.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1798.jpg
http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_1808-1.jpg
:cooter:
Jag har läst i Norstedts svampbok att man kan torka den röda flugsvampen och äta den som den är, jag har dock inte testat det själv.
Fråga: Kommer jag dö om jag plockar denna svamp?
Här på tomten växer det vita svampar som ser ut som en trattis. Efter de har varit vita blir de bruna. När man tar på stammen skivar den sig.
Misstänker att det är en "dödssvamp", men den hade en sådan där "hatt" med en topp på mitten.
Nu när jag ser på era trattiser ser jag ju att det är en utgröpning i hatten på dem...:hmm:
Fråga: Kommer jag dö om jag plockar denna svamp?
Här på tomten växer det vita svampar som ser ut som en trattis. Efter de har varit vita blir de bruna. När man tar på stammen skivar den sig.
Misstänker att det är en "dödssvamp", men den hade en sådan där "hatt" med en topp på mitten.
Nu när jag ser på era trattiser ser jag ju att det är en utgröpning i hatten på dem...:hmm:
De enda vita svampar man kan plocka och äta är champinjoner och möjligen unga bläcksvampar, annars kan du utgå från att aldrig plocka eller äta vit svamp.
Champinjoner känner du igen på att skivorna alltid färgade, på unga ex. är de lust rosa.
Jag har konstaterat att jag och vild svamp inte går ihop.
Därför har jag inhandlat ett halvt kilo kantareller på torget, så jag slipper tänka.
Hahahaha
Välkommen till min värld mröff :D
Jag gör också så, eller får av pappa när han varit i skogen
Jag är totalt talanglös ute i naturen :(
Det är ju jättemysigt att gå i skogen och plocka svamp, den där känslan när man hittar ett ställe där det växer t.ex. höstkantareller och när man böjer sig ner för att plocka dem så ser man hur det växer ännu fler runt om.
Sånt gillar jag! :heart:
Jag gillar också att vara i skogen, det är bara svampplockandet jag är totalt usel på. Hittar aldrig nåt och OM jag gör det så litar jag aldrig på att de är ätbara så jag skippar att plocka dem. :p
Sven Hedin
2008-09-26, 10:58
Ungefär så där som ni beskriver känner jag mig när jag går i skogen och hittar spännade lador och gamla kvarlämningar. Hösten är en perfekt tid för sånt där promenenerande eftersom löven håller på att falla av och det inte längre är så varmt.
Nu har jag varit ute med hunden och plockat in dagens skörd av svamp.
Svarta trumpeter, trattisar och 2 gula kantareller. :yes:
Jag skall nog göra lite pastasås av mina kantareller.
Hur torkar man de som blir över?
Läste lite. Vad tror ni om att lägga dem på ugnsgallret och ha smörpapper under, så det blir luftcirkulation.
Jag skall nog göra lite pastasås av mina kantareller.
Hur torkar man de som blir över?
Läste lite. Vad tror ni om att lägga dem på ugnsgallret och ha smörpapper under, så det blir luftcirkulation.
Man kan lägga dem på tidningspapper i några dagar men gula kantareller är det egentligen bättre att antingen koka vattnet ur dem och sen frysa eller frysa som de är.
Man kan lägga dem på tidningspapper i några dagar men gula kantareller är det egentligen bättre att antingen koka vattnet ur dem och sen frysa eller frysa som de är.
Men blir de inte geggiga om man tinar dem efteråt, för de innehåller väl rätt mycket vatten?
Vi får se hur mycket jag orkar laga under helgen, annars torkar jag resten.
Men blir de inte geggiga om man tinar dem efteråt, för de innehåller väl rätt mycket vatten?
Vi får se hur mycket jag orkar laga under helgen, annars torkar jag resten.
Du kokar ur dem då i stället. :yes:
Trattisar funkar att frysa direkt men gula bör man förvälla innan man fryser.
I nästa vecka ska jag på svampexkursion med ett gäng från jobbet, på arbetstid! Jag ska baka kanelbullar i morgon och ta med ett gäng så blir det riktigt utflyktsfika.
Trattisar funkar att frysa direkt men gula bör man förvälla innan man fryser.
I nästa vecka ska jag på svampexkursion med ett gäng från jobbet, på arbetstid! Jag ska baka kanelbullar i morgon och ta med ett gäng så blir det riktigt utflyktsfika.
Fast det går att frysa gula, jag köpte ofta frysta gula i Polen. Personligen tycker jag man ska koka ur dem först men det är min åsikt.
Jag vill också gå på svampexkursion och lära mig om kremlor.
Jag fattar inte vad du menar med "koka ur". Ska jag koka dem i vatten, för att bli av vattnet i svampen? :unsure:
Jag fattar inte vad du menar med "koka ur". Ska jag koka dem i vatten, för att bli av vattnet i svampen? :unsure:
Förvälla. Lägg svamparna i kall stekpanna och sätt på och låt vattnet i svamparna kommar ur och sedan koka tillbaka in i svamparna.
Fast det går att frysa gula, jag köpte ofta frysta gula i Polen. Personligen tycker jag man ska koka ur dem först men det är min åsikt.
Jag vill också gå på svampexkursion och lära mig om kremlor.
Olika skolor. :)
Vi har en som är riktigt duktigt på svamp med oss. Bara genom att se en svamp kan hon säga vad det är. Och så vet hon sånt där konstigt som att vit flygsvamp har vita sporer och champinjoner har bruna (eller vad det nu var för giftig svamp med vita sporer).
Förvälla. Lägg svamparna i kall stekpanna och sätt på och låt vattnet i svamparna kommar ur och sedan koka tillbaka in i svamparna.
Jahaaa, på det viset... :D
Tack. :skamsen:
Jahaaa, på det viset... :D
Tack. :skamsen:
Man ska lära sig något nytt varje dag. :yes:
Man ska lära sig något nytt varje dag. :yes:
Du är uppenbarligen tydligare än vad jag är.
Du är uppenbarligen tydligare än vad jag är.
Ja, underligt med tanke på att du har minst lika många års erfarenhet av att tala till karlar som jag har. :tihihi:
Nu har jag totalt ledsnat på att torka svamparna. Det tar ju år och dar..
Slängde in dem i ugnen för att påskynda torkprocessen.
Nu ligger de där inne och luftas i 40 grader...
Men var är Kickan?
Har hon dött av svamparna nu?:unsure:
skumrask
2008-09-29, 08:36
Hon kunde nog inte motstå frestelsen att gå klädd i en gul regnrock.
Nu är det för torrt för trattkantareller, hittade inte en enda senast jag tittade efter.
Herregud vad svamp det är i år.
Idag gick jag en sväng för att plocka alla svarta trumpetsvampar jag haft ögonen på, hittade jättemånga sen kollade jag trattkantarellerna och fick ihop en hel del och hittade dessutom rätt mycket gula kantareller.
Gjorde en stuvning på de gula och trattarna som jag la på en tjock skiva lantbröd tillsammans med cheddarost och gratinerade i ugnen och bjöd min man på till lunch (jag tog lite jag med), jättegott!
Tror att det blir en skogspromenad idag. Jag har sett misstänkta blåmusseroner när jag varit ute tidigare eller så var det bockspindelskivling...
Blåmusseronsoppa är så helt hysteriskt gott. *dräglar*