Visa fullständig version : Pippis Ekonominyheter.
Jag VET att Pippi sitter fastnaglad vid teven och tittar på ekonominyheterna varje morgon.
Nu vill jag höra vad som händer på den ekonomiska fronten varje dag.
Vad har hänt idag Pippi?
Jag har inte tittat idag.
Men jag kan meddela att Amerikanska staten har gått in och tagit över bolåneinstituten FannieMae och Freddie Mac.
Även Sverige funderar på att kunna lösa banker i kris.
Det var en väldigt intressant information.
Varför har amerikanska banken så fjompiga namn.
Jag menar
Fannie Mae
Frankie Mac.
Skulle ni lita på en bank med ett sådant namn?
Ja nu var det ju Freddie Mac det heter.;)
Jag tycker oxå det låter lite skumt.
Ja nu var det ju Freddie Mac det heter.;)
Jag tycker oxå det låter lite skumt.
Oj...ursäkta...:blush:
Skall vi starta bank?
Mröffs & Pippis Specialbank.
MPSB...det låter skitseriöst...:veryhappy:
:veryhappy:
:veryhappy:
Seriös tråd... :rolleyes:
Ja det är det. Pippi tittar på ekonominyheterna varje dag.
Och jag vill veta vad som sägs på dem, återgivet av Pippi.
Gabriel Knight
2008-09-13, 14:52
Den svenska ekonomin borde väl bli ännu sämre nu sedan man varslade 900 personer till på Volvo igår och förmodligen drabbas väl även underleverantörerna av en massa varsel under hösten :(
Pippi, hur kommer det att gå för byggbranschen där jag själv är verksam? :)
Blir det en nedgång i bostadsbyggandet och kommer det i så fall att kompenseras av att industrin investerar samt en ökad satsning på infrastruktur?
Det har redan skett en nedgång i bostadsbyggandet. Mest bland hyreslägenheterna tyvärr. Jag tror att du får söka jobb i Norge eller rulla tummarna ett tag.
En liten parantes i detta är att det planeras helt RÖKFRIA bostadsområden. Det tyckte jag verkade intressant. Man får inte ens röka utomhus.
På dina övriga frågor svarar jag: vet inte.
Det har redan skett en nedgång i bostadsbyggandet. Mest bland hyreslägenheterna tyvärr. Jag tror att du får söka jobb i Norge eller rulla tummarna ett tag.
En liten parantes i detta är att det planeras helt RÖKFRIA bostadsområden. Det tyckte jag verkade intressant. Man får inte ens röka utomhus.
På dina övriga frågor svarar jag: vet inte.
Kan jag läsa norska ritningar tror du? :cry:
Jag är mätningstekniker och sköter utsättningen på byggena. Jag läste om ett norskt bygg och anläggningsföretag som skulle bygga en tunnel genom ett berg som skiljde två orter åt. De började bygga från två olika håll och när de skulle möta varandra var de på olika höjd, den ena tunneln kom ovanför den andra. Norrmän! De hade nog två olika lokala höjdsystem som de utgick från :unsure:
Kan jag läsa norska ritningar tror du? :cry:
Jag är mätningstekniker och sköter utsättningen på byggena. Jag läste om ett norskt bygg och anläggningsföretag som skulle bygga en tunnel genom ett berg som skiljde två orter åt. De började bygga från två olika håll och när de skulle möta varandra var de på olika höjd, den ena tunneln kom ovanför den andra. Norrmän! De hade nog två olika lokala höjdsystem som de utgick från :unsure:
De skulle ha fortsatt enligt sina urpsrungsplaner, och resultatet hade blivit två tunnlar istället för en.
Jag läste just att en till amerikansk bank gått i konken - Lehman Brothers.
Kommer detta ha någon effekt på svenska banken och framför allt de vanliga svenska hushållen?
Pippi!!!!
Skall jag sälja mina aktier eller behålla dem?
Hjälp mig.. :crybaby: *paniken nära*
Men fyfan vilka frågor.
Jag vet la fan inte.
Jag vet la fan inte.
Nu blir vi återigen tvungna att randa din lilla rumpa.
:dask:
Pippi!!!!
Skall jag sälja mina aktier eller behålla dem?
Hjälp mig.. :crybaby: *paniken nära*
Vilken bransch?
Vilken bransch?
Telecom :skamsen:
Generellt kan jag säga att man ska hålla sig borta från konsumtionsberoende branscher, t ex teknik- eller byggrelaterade, då har tendens att drabbas hårdast vid lågkonjunktur.
Lite "primitivare" branscher är däremot helt OK, t ex skog, energi, osv. Men panik behöver man inte få, en aktie kan skutta iväg rejält efter en lågkonjunktur.
Pippi svarade inte igår, och nu har mina aktier fallit ännu mer :rant:
Fy fan alltså...snart måste vi döpa om tråden till...
Pippis urusla ekonominyheter.
Kan meddela att trots raset på USA:s börs så ökar bensinpriset.
Fyfan, detta var bra skrivet av mig.
Pippi svarade inte igår, och nu har mina aktier fallit ännu mer :rant:
SÄLJ, KÖP!
Har du någon koll på läkemedelsbranschen.
Några nya mediciner på gång.
Christer
2008-09-16, 09:53
Har du någon koll på läkemedelsbranschen.
Några nya mediciner på gång.
Köp aktier i AstraZeneca. Jag är förkyld och masskonsumerar Alvedon just nu.
http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article3370563.ab (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fw endela%2Frelationer%2Farticle3370563.ab)
Den rådande finanskrisen i England och USA tycks få en oväntad konsekvens: fler barn.
När budgeten är för tajt för pub- och restaurangbesök återstår ett nöje som är alldeles gratis – och det har resulterat i en baby-boom.
Försäljningen av mammakläder har skjutit i höjden, liksom andra produkter som riktar sig till småbarnsföräldrar och gravida.
Källa: The Sun.
Jag hoppas att finanskrisen skall resultera i färre singlar i Sverige, eftersom folk inte längre har råd att bo i egen bostad.
Pippi: Ett Swedbank-kontor i Halmstad har blivit rånat. Har det något att göra med att aktien för banken störtdök igår?
skumrask
2008-09-30, 11:46
Jag har glömt pin-koden till mitt mastercard, vad är den nu igen Pippi?
Christer
2008-09-30, 11:50
Prova 1234, 9999 eller 8520.
Jag kan ge ett preliminärt svar.
Det är ingen ide att du får reda på koden, då kortet redan är övertrasserat.
skumrask
2008-09-30, 12:23
Jag kan ge ett preliminärt svar.
Det är ingen ide att du får reda på koden, då kortet redan är övertrasserat.
Det går inte..:cool:
;)
Är du säker på att du har ett kort med kredit öht?:unsure:
Om så är fallet kan du ge mig kontonumret till platinakortet, så kan jag kolla upp vilken kod du har.
skumrask
2008-09-30, 12:33
Frågan var ställd till Pippi mroeff. Din benägna hjälp är överflödig just i detta fall.
Frågan var ställd till Pippi mroeff. Din benägna hjälp är överflödig just i detta fall.
Jag lämnar över till Pippi.
Hon är dock för närvarande och bevakar börskrisen, och vi försöker hålla en hög servicenivå här på OBS.
Din kukstorlek + ålder.
Där har du koden.
Christer hade alltså rätt. Han vinner en osthyvel..
skumrask
2008-09-30, 13:59
Okej, ut och shoppa loss nu flickor. Sockerpappa bjuder!
Jag är jävligt less på finanskrisen. Ett jävla ord om den och den blir deepfistad av min högernäve.
sås på slipsen
2008-10-07, 20:48
Jag är jävligt less på finanskrisen. Ett jävla ord om den och den blir deepfistad av min högernäve.
Jaa :lol: