handdator

Visa fullständig version : Silvererfiskar jag hatarndom

Torsten
2008-09-05, 15:01
Tyvärr är dom snabba och kryper undan när man efter en längre tid tänder ljuset. Några tipps hur att bli av med kräken?

elbastardo
2008-09-05, 15:08
Tänd ljusen! :cool:

sås på slipsen
2008-09-05, 15:11
Håll gylfen stängd? :whistle:

Fortune
2008-09-05, 15:26
Vi kan byta, du får mina tvestjärtar så tar jag hand om dina silverfiskar. :kaffe:

Torsten
2008-09-05, 16:16
Men allvarligt hittade jag t.om en i taket i sonens sovrum. Så här snackar vi tydligen tredje världskriget i miniaityr. Jag mot silverfiskarna. :(

Miriam
2008-09-05, 17:30
När jag hittade silverfiskar hemma hos mig ringde jag hyresvärden och han tillkallade Anticimex som kom hem till mig och sprutade någonting sen var dom borta ett år. Men sen kom de vidriga kräken tillbaka och då blev det samma procedur igen så där har det hållit på några gånger. Men det jag fick lära mig var att dom trivs i fuktiga utrymmen och lever på cellulosa så badrum är ett paradis för silverfiskar och har man en gång fått in dom kommer dom tillbaka.

Mröff
2008-09-05, 17:34
Jag ringde till Anticimex en gång pga silverfiskar i badrummet.
De bara gapflabbade i örat på mig.

- Muahahaha...de går inte att få bort.

Så jag tände lampan istället.

Torsten
2008-09-05, 18:21
När jag hittade silverfiskar hemma hos mig ringde jag hyresvärden och han tillkallade Anticimex som kom hem till mig och sprutade någonting sen var dom borta ett år. Men sen kom de vidriga kräken tillbaka och då blev det samma procedur igen så där har det hållit på några gånger. Men det jag fick lära mig var att dom trivs i fuktiga utrymmen och lever på cellulosa så badrum är ett paradis för silverfiskar och har man en gång fått in dom kommer dom tillbaka.Låter inte trevligt. Bara att acceptera kräken med expertinsens råd eller?:(

Mröff
2008-09-05, 18:24
Jag har för mig att jag hört ett råd om att hälla kokande vatten i avloppet.
Att de skatt mörda dem ett tag,
innan de återuppstår.

Hårfällerskan
2008-09-06, 10:02
Kokande vatten mördar de mesta krypen och alla jävliga bakterier. Men det är svårt att hålla vattnet vid 100 grader när du häller ner det. :(

Mröff
2008-09-06, 11:03
Jag har just använt silverputs. Det är ett fint medel.
Rengjorde en hel flöjt med det, så nu glänser den.:)

Gullan
2008-09-06, 11:08
Jag har för mig att jag hört ett råd om att hälla kokande vatten i avloppet.
Att de skatt mörda dem ett tag,
innan de återuppstår.

Men hallå! Silverfiskar simmar inte i avloppen :rolleyes:. De heter nog bara fiskar för de har den formen. De finns under lister och gillar fuktiga utrymmen.

Att försöka bli kvitt dem är helt omöjligt såvida man inte behandlar ett helt hus samtidigt. Om det sprayas i en lägenhet flyttar de bara vidare till nästa lägenhet, våtrumsutrymmena sitter ihop via ledningar = silverfiskens migrationsväg.

Ska det dödas silverfisk med kokande vatten bör vattnet hällas ut i sprickor vid lister och såna plejs i badrummen. Snacka om egenskapad fuktskada. Dessutom behövs det inte 100-gradigt vatten för att koagulera protein.

Dammsug ofta och se till att det är så torrt som möjligt, enda sättet att minska storleken på silverfiskkolonin.

Mröff
2008-09-06, 11:14
De silvrisar jag hade i en annan lägenhet slingrade sig ner i avloppet. Kanske var enda stället, då badrummet i övrigt var helkaklat.

skumrask
2008-09-06, 11:28
I min första egna lägenhet fanns det silverfiskar, jag måste säga att jag tyckte de var rätt festliga.

Torsten
2008-09-06, 11:31
Enligt Anticimex är lite myrmedel som strös ut ett effektivt sätt att ta kål på även silverfiskar. Återkommer med en rapport hur det gått.:kaffe:

Mröff
2008-09-06, 11:31
Faktiskt!
De är riktigt roliga djur.

Något att begrunda och studera den tid man tillbringar inne i toan.
Dessutom behöver man inte direkt vara rädd att de anfaller en.

Torsten
2008-09-06, 11:41
Värre är det om man som jag råkade ut för sådana här en gång i en tillfällig evakueringslägenhet
UZ8MLB1Fy0E&feature=related