handdator

Visa fullständig version : Dags för IDOL igen!

Mröff
2008-09-03, 10:07
En tråd om det lilla sång- och dansprogrammet.

Jag börjar med att säga att jag just såg juryn i TV4 Morgonsoffa,
och genast blev irriterad eftersom jag är en väldigt ytlig typ.

Killen hade en tröja som hade mycket för djup urringning, vaxat bröst och petimeteransatt skägg.
Snackade med en sådan där fejkad "sexy/bakis/koks-igår" röst.

Tjejen hade en stor platinablond kalufs, plastpattar och så stram i ansiktet
att när hon rynkade pannan blev det inte två streck utan tjugo. Såg ut som en barbiedocka.

De babblade om att de hade valt ut yngre personer denna gång
för 16-åringar är mer formbara.

Med dessa irritationsmoment, måste jag nog tyvärr meddela
att jag känner mig tvungen att titta på första avsnittet.

sås på slipsen
2008-09-03, 10:14

Killen hade en tröja som hade mycket för djup urringning, vaxat bröst och petimeteransatt skägg.

att när hon rynkade pannan blev det inte två streck utan tjugo. Såg ut som en barbiedocka.

Självklart. Ser fram mot årets upplaga med stor förväntan.
Nu såg jag inte juryn imorse, men jag är naturligtvis sympati-irriterad. :mad:
Men sånt är bra, då kan man ju alltid snacka skit om dem om artisterna är ointressanta. http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/Lighten.gif

pippi
2008-09-03, 10:24
Programmen är alltid roligast i början. När folket sjunger som fan inte kan sjunga.
Funderar på att ställa upp nästa år.

Mröff
2008-09-03, 11:25
Det blir nog uttagningarna för mig också.

Pippi....anmäl dig till nästa år. Kanske skulle du köra lite black metal :hmm:

h2wDagHD0ts

skumrask
2008-09-03, 11:49
Jag kommer såklart titta. Men om jag inte gillar jurymedlemmarna eller de helt enkelt är tv-mässiga kommer nog programmet falla platt.

pippi
2008-09-03, 12:40
Jag kommer såklart titta. Men om jag inte gillar jurymedlemmarna eller de helt enkelt är tv-mässiga kommer nog programmet falla platt.

Det är ju roligare att titta på folk man inte gillar.
Men jag gillar dig skumrask. Kan du sjunga eller? Känner du Håkan?

Eeeeh...*klappa på*

skumrask
2008-09-03, 13:04
Jo men om de bara är töntiga kommer ju programmet falla, idol baserade ju sig på att det ändå fanns någon slags personkemi och att de var rätt vassa ändå.

Jag försöker se klipp från nyhetsmorgon men hittar inte.

Jag skulle inte kunna säga att jag KAN sjunga men jag sjunger fan bättre än genomsnittet i alla fall.

pippi
2008-09-03, 13:18
Jo men om de bara är töntiga kommer ju programmet falla, idol baserade ju sig på att det ändå fanns någon slags personkemi och att de var rätt vassa ändå.

Jag försöker se klipp från nyhetsmorgon men hittar inte.

Jag skulle inte kunna säga att jag KAN sjunga men jag sjunger fan bättre än genomsnittet i alla fall.

En del av det programmet är väl att juryn ska vara töntiga och förmer än andra?

Sven Hedin
2008-09-03, 13:24
Programmen är alltid roligast i början. När folket sjunger som fan inte kan sjunga.

Visst är det kul? Jag vill inte gärna erkänna det men det där med förnedrings-tv är nog min grej och det är inte många avsnitt från uttagningarna som jag har missat... Men det där som kommer sen med finaler och grejor är helt ointressant och jag har inte en aning om vilka vinnare som har pressats fram genom åren. Men jag har för mig att det var nån rödhårig postsorterare som vann en gång.

pippi
2008-09-03, 14:45
Jag flytta lite inlägg för helvete / Moderaten

Mröff
2008-09-03, 21:05
Jag kryper till korset.

Gillar skäggfarbrorn och tjejen i juryn, men inte han som har vaxad bringa och fiskögon. Den sista står under observation fortfarande.

selma
2008-09-03, 21:22
Jag kan inte kolla i början för jag skäms så förbannat när folk som inte kan sjunga gör bort sig. Det gör ont i mig och jag måste byta kanal

sås på slipsen
2008-09-03, 21:26
Fiskögon är ordet. Som en abborre som ligger på bryggan med bruten nacke.

Miriam
2008-09-03, 21:26
Det jag undrar mest över är föräldrarna till en del av ungarna har mamma och pappa suttit och tutat i sitt tondöva barn att han eller hon är skitbra. Skrämmande i såna fall det är en jävla skillnad på att uppmuntra och ljuga.

selma
2008-09-03, 21:33
Hjälp!
Jag som säger till dottern att hon är jätteduktig när hon sitter och filar på sin cello.............. Det låter nämligen helt förjävligt men jag ljuger och säger att det låter jättefint :skamsen:
Vad har jag startat för nåt tror ni? Blir hon en självupptagen människa med noll i självkritik senare i livet :cry:

Men jag har ju inte hjärta att säga nåt annat, hon är ju så übersöt

Mröff
2008-09-03, 21:37
Jag blev skitsugen att vara med. :D

Sitter just och funderar på lämplig låt och "performance".

Vovven skall med i alla fall, det är bestämt.

Det var roligt när skäggfarbrorns golden med tratt juckade på bulldoggen..:D

Edit: Måste man vara med ensam. SKulle vara roligt att åka dit och framföra en riktig kärleksduett.
http://www.youtube.com/watch?v=1BdiAQmEaf0 <- likande denna.

skumrask
2008-09-03, 21:59
Tycker det var alldeles för hetsigt producerat och massa ointressant egenreklam. Lite mer effektiv tid hade varit uppskattat.

Tyckte juryn var helt okej, även han med fiskögon.

Christer
2008-09-03, 22:01

Du får inte skriva så här långa inlägg. Din kommentar om dina nya boppar hamnar under avataren, vilket ser konstigt ut. Oneliners, max! :yes:

Jag gillar förnedringsdelen i Idol. Även om det är grymt och elakt så korrigerar det väl åtminstone någon fullständigt felaktig självbild.

elbastardo
2008-09-04, 00:02
Ja jag håller mig till den sidan som njuter av att se de små liven lipa och i *smälla dörr* när de förbannar juryn. Det är ju hur roligt som helst att se huruvida de skall inse eller inte att de suger - är ju faktiskt roligast med de som inte inser faktum hehe.

En av favoriterna är ju så klart...
"-Om du åker ut, vad tänker du göra då?
-Det finns inte!
-Det finns inte?
-Nä.
-Va cool du e!
-mmh...!"
MYzXhBs5zaE

Den seriösa biten i slutet är ju skitlam i jämförelse.

Mröff
2008-09-04, 09:47
Jag blir lite irriterad på de som blir uttagna. Ofta sjunger de så starkt att örontrumpeten blir helt demolerad och rutorna skallrar.

Ingår det inte i baskunskaperna att det går att sjunga med olika styrka. Som jury (om jag var det nu då, men det är jag ju inte) skulle aldrig släppa igenom en "skrikmås" utan att de testsjöng svagare oxå.

Nu blir det mer "vem vrålar högst men inte falskt".

pippi
2008-09-04, 09:51
Jag tyckte programmet sög. Juryn kanske var lite rolig men resten var kasst. Besviken.

Mröff
2008-09-04, 09:55
Det blir bättre nästa år, då vi förenar oss runt i landet.

Vi sprider ut oss och sjunger Håkan Hellström-låtar för juryn på alla ställen de bevistar..:proud:

I randig tröja...och liten hatt.
Jag skall sjunga.

http://www.youtube.com/watch?v=NOQVH4vwIUU

pippi
2008-09-04, 09:59
JA!

Woohooo :veryhappy:

Sven Hedin
2008-09-04, 10:02
Jag tyckte programmet sög. Juryn kanske var lite rolig men resten var kasst. Besviken.

Jag hade det på i bakgrunden och tittade inte på det, men det var inte ett enda extremfall vad jag kunde höra. Inga som rappade om juryns mammor eller blev så där gott förbannade va?

pippi
2008-09-04, 10:06
Jag hade det på i bakgrunden och tittade inte på det, men det var inte ett enda extremfall vad jag kunde höra. Inga som rappade om juryns mammor eller blev så där gott förbannade va?

Bara tjejer som fulgrät.

Sven Hedin
2008-09-04, 10:12
Skit....

skumrask
2008-09-06, 09:58
Alltså, allvarligt. Vad gör den här killen i idol?

gyviTDD2yuE&NR=1

Känns som jag just klev in i Pennebakers fantastiska dokumentär om Bob Dylan och just snubblade över en ung Donovan.

Holy shit! Den här killen hade jag köpt en skiva av på gatan.

pippi
2008-09-06, 10:10
Den killen var grymt bra. Charmig var han oxå. Jag köper oxå skivan.

Mröff
2008-09-06, 10:13
Ja, vad är en idol egentligen. En stor idol är väl ngn som gör sin grej, har karisma och är målmedveten.
Varför skall det vara britney/pojkbands-ideal på tävlingen.

Den där killen berör faktiskt någon långt inne i hjärtat med sin musik, även om den på ytan kanske inte är "superavancerad".

pippi
2008-09-12, 19:19
1I9QW9rj7BE

selma
2008-09-13, 15:20
pda3WAXwttU

Mröff
2008-09-27, 10:45
Det är en fråga som mer och mer äter mig under sändningarna av Idol. Jag kommer inte till ro innan jag får klarhet i den.

Hoppas ni kan hjälpa.

Den där Andreas "döda fiskögonen" Carlsson har ju barn med Hanna Graaf, eller om det är den andra systern. Jag kan aldrig hålla reda på dem. I ngn tidning läste jag att de aldrig har har bott med varandra etc, och aldrig har varit tillsammans. Vad jag förstår det.

Hur fungerar detta? Är det ett ONS-barn? Var de KK?

Hur funkar det att amma med silikonpattar, och undrar om hon bajsade på sig samt filmat under förlossningen?...:tihihi:
i
Snälla hjälp mig!

Mröff
2008-09-29, 18:30
BUMP.

Är det ingen som vet ngt? :mad:

sås på slipsen
2008-09-29, 23:38
BUMP.

Är det ingen som vet ngt? :mad:

Skiter väl jag i.

Jag är mer undrande hur Yasminas bröst kan sitta monterade mellan nyckelbenen. Undrar om hon fick en bra deal när hon tog bort halsmandlarna och fick silikonpattar i samma operation...:unsure:

Fortune
2008-09-29, 23:46
Det är en fråga som mer och mer äter mig under sändningarna av Idol. Jag kommer inte till ro innan jag får klarhet i den.

Hoppas ni kan hjälpa.

Den där Andreas "döda fiskögonen" Carlsson har ju barn med Hanna Graaf, eller om det är den andra systern. Jag kan aldrig hålla reda på dem. I ngn tidning läste jag att de aldrig har har bott med varandra etc, och aldrig har varit tillsammans. Vad jag förstår det.

Hur funkar det att amma med silikonpattar, och undrar om hon bajsade på sig samt filmat under förlossningen?...:tihihi:
i
Snälla hjälp mig!
Det enda jag kan svara på är att ja det går att amma med silikonbröst.

Sen har jag ingen aaaning. Visste inte ens att han och hon (vilken av dom det nu är) hade barn tillsammans.

Mröff
2008-09-29, 23:47
Mäh Sås...jag tänker inte svara på din fråga då. :tjurig:

Men...hon är ju bara 16 år...så har hon silikonpattar skall jag emigrera till ngt "hängpatteland".

skumrask
2008-09-30, 09:36

Hoppas ni kan hjälpa.

i
Snälla hjälp mig!

Varför ogillar du honom så mycket? Du låter ju rent av bitter.

Som svar på din fråga antar jag att de helt enkelt hade sex med varandra.
Eftersom vi inte lever i ett strängt katolskt eller muslimskt land anses det vara okej att ha sex utanför äktenskapet.

Om Hannah bajsade på sig under förlossningen vet jag däremot inte, men vad jag förstår är det inget konstigt om det skulle hända. Jag tror iofs att man inte äter så nära inpå men jag har ingen koll, fråga någon av forumets mödrar.

Mröff
2008-09-30, 09:54
Varför ogillar du honom så mycket? Du låter ju rent av bitter.

Suck....du sprider sur galla runt omkring dig i vanlig ordning. :mad:

Ta och skriv en bok eller ngt så du får ur dig några frustrationer..

skumrask
2008-09-30, 10:15
Suck....du sprider sur galla runt omkring dig i vanlig ordning. :mad:

Ta och skriv en bok eller ngt så du får ur dig några frustrationer..

Men...jag undrade bara varför du verkar så bitter över den där Andreas med fiskögonen? Det här med silikonpattar och allt? Tänkte att du snarare skulle sympatisera med ensamstående mammor men iställer låter du så fördömande?

Jag är inte ett dugg frustrerad, i'm a happy bobcat.

Mröff
2008-09-30, 10:59
Jag sympatiserar med ensamstående morsor.
Du övertolkar mig så in i helvete.

JAG UNDRAR HUR DET LIGGER TILL
Är det ingen som läser skvallertidningarna på forumet...

skumrask
2008-09-30, 11:37

skumrask
2008-09-30, 11:40
Jag är mer undrande hur Yasminas bröst kan sitta monterade mellan nyckelbenen. Undrar om hon fick en bra deal när hon tog bort halsmandlarna och fick silikonpattar i samma operation...:unsure:

Men blicken...blicken..

Mröff
2008-09-30, 12:15
Men blicken...blicken..

Vuxna karl ...sitter du och drägglar efter 16-åringar.. :tjurig:

Detta dräggel efter småtjejer är väl inte speciellt annorlunda än giftemål med småtjejer i andra kulturer.

skumrask
2008-09-30, 12:22

Detta dräggel efter småtjejer är väl inte speciellt annorlunda än giftemål med småtjejer i andra kulturer.

Äh lägg av. Det ingår i paketet som artist.

Får man inte tycka att en 16-åring är söt för övrigt?

Mröff
2008-09-30, 12:28
Så du tyckte hennes blick var ...söt?:unsure:

Erkänn. Hon hade ju lärt sig kåtblick multi.

skumrask
2008-09-30, 12:31
Så du tyckte hennes blick var ...söt?:unsure:

Erkänn. Hon hade ju lärt sig kåtblick multi.

Jaha. Och?

Mröff
2008-09-30, 12:33
Jag tycker det är störande att småtjejer skall köra med den stilen (inte för att jag är en bitter kärring), utan för att jag vill problematisera hur unga tjejer som just kommit på att de är sexuella varelser exponerar sitt prövande av denna sexualitet i offentligheten.

skumrask
2008-09-30, 12:44
Men snälla...skall du bura in karlarna i juryn då för att de kommenterar utseendet, både för tjejerna och killarna för den delen.

Jag tycker att det är jävligt störande att äldre tanter skall gå in och bestämma huruvida unga tjejer skall experimentera med sin appeal.
Det är artistbranschen för fan, inte småstjärnorna.

Mröff
2008-09-30, 13:07
Men om du lyssnade på jury, så var de inte odelat förtjust i den framtoningen.

Jag är jävligt leds på äldre gubbar som jämt skall skuldbelägga äldre tanter för att de anses pracka på unga tjejer en sexualitet. Gubbarna är ju de som ser dem som sexuella varelser, och prackar på dem sexualiteten lika mycket. Dessutom runkar de till dem, dvs ser dem som ett objekt för sin egen sexualitet.

Skulle vilja höra vad föräldrar till småtjejer tycker om att barn sexualiseras redan när de är 16 år.

En artistbransch behöver inte vara skitig, om man inte gör den till det.

CodeMAN
2008-09-30, 13:16
Skulle vilja höra vad föräldrar till småtjejer tycker om att barn sexualiseras redan när de är 16 år.
Frågan är hur föräldrarna tänker om/när deras barn sexualiseras? Sitter de bland publiken och uppskattar naivt hur bra deras barn presterar?

skumrask
2008-09-30, 13:23
Juryns invändningar hade inte det minsta med det att göra, det handlade om att det blev kaka på kaka om en sockersöt tjej sjunger en sockersöt låt.
Jag håller med om att det kan finnas gränser för vad man skall visa i teve vad beträffar unga tjejer men det här var ju långt från den gränsen.
Det handlade om närvaro och ja, förmåga att flirta med kameran och tittarna. Big deal.

Värst vad du vet mycket om gubbars runkobjekt, rör det sig om ett specialintresse?

Du får nog finna dig i att "småtjejer" även i fortsättningen utforskar sin sexualitet och även gör det rent fysiskt, och ibland till och med *SPOILER* killar:o */SPOILER*. Vi har en femtonårsgräns här i landet, är du inte nöjd med det föreslår jag att du vänder dig till närmaste riksdagsman.

Mröff
2008-09-30, 13:30
Rent kommersiellt funkar ju inte sockersöta tjejen-imagen. Skall hon tänka i större banor bör hon snarare köra punkiga stilen - vilket juryn också påtalade. Då talar vi image, och att ikläda sig en offentlig roll, vilket en yngre tjej/kille får göra då de anses mer "formbara", och rent krasst är mindre individuellt formade än en äldre person.

Orsaken till att jag inte gillar "fisköga" är att han har kalla ögon och ett uttryckslöst blasé ansikte. Samt att han ger korta och inte speciellt utvecklande kommentarer till de som framträder.

För övrigt är jag väldigt förtjust i Anders och Leila Bagge. Sedan i Sepideh som har en helt makalös röst. Hon är faktiskt fascinerande. Jag får gåshud på armarna varje gång hon sjunger.

Vad gäller den underliggande psykologiska motiven till mitt uttalande om sexualitet i offentligheten och manligt kvinnligt har jag inga kommentarer.

När det gäller gränsen för sexuellt umgänge är jag inte speciellt förvånad att tjejer och killar tom har sex innan den gränsen. Hade jag en egen dotter på 15-16 år skulle jag emelletid ha en rejäl undersökning om hon kom hem med en karl som kanske var 10 år äldre än henne. Man får inte glömma att de flesta peddosar debuterar i 20-årsåldern.
Många jag träffat på som varit tillsammans med killar som sedan tom dömts som pedofiler har varit med betydligt äldre killar när de var kring 15 år. De känner sig ofta i vuxen ålder ha blivit påprackade en sexualitet, eftersom de inte hunnit undersöka den innan, och också är det en jäkla chock om personen sedan döms för pedofila brott.

skumrask
2008-09-30, 13:40
Det finns många exempel på sockersöta imager som funkar kommersiellt, Amy Diamond är väl det närmaste exemplet. Nu får hon nog iofs revidera sin image lite om hon skall hitta ny publik, men hon kan ju sjunga så det skall säkert gå bra. Där verkar hennes familj vara väldigt vettig, och satt ned foten när det behövts.

Att man ikläder sig vissa roller och även formas är ju själva musik och underhållningsbranschens essens. Vissa äts ju upp av sin egen myt och det är ju såklart ett problem, men det är nog svårt att backa det bandet.

Vad beträffar dina egna underliggande psykologiska motiv så var ju frågan högst befogad, då du dels förkunnade att en massa gubbar satt och runkade till sextonåringar, och jämförde min kommentar om Yazmins blick med barnbröllop och pedofili. Kanske inte går till historien som det mest balanserade inlägg du skrivit, för att uttrycka sig milt.

skumrask
2008-09-30, 13:42
Du etiterar ju bara hela tiden, det är ju meningslöst att replikera då du bara ändrar hela tiden. Suck.

Mröff
2008-09-30, 13:43
Skall vi räkna obalanserade inlägg ligger nog herrn själv på topp. Att beteckna inlägg som obalanserade är bara en urgammal strategi från er gubbar att kategorisera alla inlägg som spetsar till saker av en kvinna. Suck...:trist:

Jag skulle kunna gå så långt som att ha en intellektuell diskussion om kontroll av unga tjejers sexualitet kroppsligt respektive psykiskt i olika kulturer. Så jag ser det inte som ett speciellt obalanserat inlägg.

Mröff
2008-09-30, 13:46
Du etiterar ju bara hela tiden, det är ju meningslöst att replikera då du bara ändrar hela tiden. Suck.

Jag editerar jämt, har du inte sett det.

Edit: Du kan ju inte påstå att Amy Diamond kör med sexblick...

skumrask
2008-09-30, 13:51
Skall vi räkna obalanserade inlägg ligger nog herrn själv på topp. Att beteckna inlägg som obalanserade är bara en urgammal strategi från er gubbar att kategorisera alla inlägg som spetsar till saker av en kvinna. Suck...:trist:

Jag skulle kunna gå så långt som att ha en intellektuell diskussion om kontroll av unga tjejers sexualitet kroppsligt respektive psykiskt i olika kulturer. Så jag ser det inte som ett speciellt obalanserat inlägg.

Jaha, var det manlig härskarteknik nu också? Bättre kan du väl ändå, med tanke på hur många högskoleprov du sitter inne med.

I såfall gav du prov på en synnerligen beprövad och sliten härskarteknik själv, när du dels använder dig av diminutivet "småtjejer" och sedan viftar med pedofilflaggan och kommer med insinuanta kommentarer som likställer en försynt komplimang med barnarov typ. Löjligt.
Tjejen är ju snygg, det ser de flesta män och även kvinnor. Hoppas det inte är där skon klämmer.

Det finns dock något som heter "se men inte röra".

Edit:
Edit: Du kan ju inte påstå att Amy Diamond kör med sexblick...

Öh, nej? Men hon kanske börjar göra det nu när hon blir äldre. Hon tar ju i alla fall ut svängarna lite mer på scenen. Hoppas att hon inte börjar svänga på arslet bara förrän hon är minst 28.

Mröff
2008-09-30, 14:07
Jaha, var det manlig härskarteknik nu också? Bättre kan du väl ändå, med tanke på hur många högskoleprov du sitter inne med.

I såfall gav du prov på en synnerligen beprövad och sliten härskarteknik själv, när du dels använder dig av diminutivet "småtjejer" och sedan viftar med pedofilflaggan och kommer med insinuanta kommentarer som likställer en försynt komplimang med barnarov typ. Löjligt.
Tjejen är ju snygg, det ser de flesta män och även kvinnor. Hoppas det inte är där skon klämmer.

Det finns dock något som heter "se men inte röra".
.

Personligen tänker jag inte köra ngn grej ang "manliga härskartekniker". Eller något trams om vem som kör fler härskartekniker än ngn annan.

Jag har blivit anklagad för epitetet "småtjejer" förrut. Jag står för det ordet, och anser det inte som nedvärderande. Vad är det för negativt med att vara barn/ung och tjej?
Dessutom är det ett dialektalt uttryck, precis som "jordgubbe" eller "småfolk".

Jordgubbe = begravd död person
Småfolk=barn

Personligen tar jag inte åt mig av att någon kallar mig för "tant" eller "gumman". Det tycker jag är charmigt, och kan kalla mig själv "tant". Har tom gjort det sedan jag var 25 år. Det beror inte på själva ordet, utan hur det sägs.

Suck igen...bla bla "tanten har problem med att hon ser bra ut"...hört den förr också. :trist:
Jag har inga problem med att tjejen är söt, för det är hon. Dessutom sjöng hon väldigt bra och jag håller inte med juryn om att hennes tolkning av låten var helt platt.

Nu diskuterar vi emellertid "småtjejers" sätt att spela på sexualitet i offentligheten.

Mröff
2008-09-30, 14:13
.

Hoppas att du också sitter inne med några tentor från högskola/universitet (provet har jag personligen bara gjort en gång för att komma in). Du verkar vara intresserad av psykologi, så få höra ngn utvecklingspsykologisk tolkning av fenomenet. Det vore spännande.

skumrask
2008-09-30, 14:26
Jag tycker att "småtjejer" är ett förklenande uttryck som används av äldre kvinnor när de känner sig hotade av olika skäl. Men då undantar jag dig från den diagnosen.

Var går f.ö gränsen för småtjej? När är man inte det längre? Eller står det i relation till hur gammal personen som myntar epitetet själv är? Kan en 45 åring kalla en 25-åring för småtjej? Det är intressant ur en rent etnologisk och sociologisk aspekt. Jag kan tänka mig att du inte blev allt för glad om du fick höra det bakom ryggen från en äldre person som kanske var konkurrent om samma anslag/tjänst etc. Och ja, fenomenet förekommer definitivt. När äldre kvinnor skall sätta yngre på plats. Men det är en annan diskussion.

Hoppas att du också sitter inne med några tentor från högskolan (provet har jag personligen bara gjort en gång för att komma in). Du verkar vara intresserad av psykologi, så få höra ngn utvecklingspsykologisk tolkning av fenomenet. Det vore spännande.

Jag tror förklaringen är ganska enkel, jag tror att du surnat till på mig och ville passa på att ge mig ett tjuvnyp. Slut på lektionen.

Mröff
2008-09-30, 15:03
Varning...detta inlägg är OT.

Jag tycker att "småtjejer" är ett förklenande uttryck som används av äldre kvinnor när de känner sig hotade av olika skäl. Men då undantar jag dig från den diagnosen.

Var går f.ö gränsen för småtjej? När är man inte det längre? Eller står det i relation till hur gammal personen som myntar epitetet själv är? Kan en 45 åring kalla en 25-åring för småtjej? Det är intressant ur en rent etnologisk och sociologisk aspekt. Jag kan tänka mig att du inte blev allt för glad om du fick höra det bakom ryggen från en äldre person som kanske var konkurrent om samma anslag/tjänst etc. Och ja, fenomenet förekommer definitivt. När äldre kvinnor skall sätta yngre på plats. Men det är en annan diskussion.

Jag tror förklaringen är ganska enkel, jag tror att du surnat till på mig och ville passa på att ge mig ett tjuvnyp. Slut på lektionen.

När det gäller tillsättning av tjänster/anslag är universitetsvärlden mer subtil -därmed mindre explicit och ofta mer skrämmande - än att någon kallar en tjej för något som kan uppfattas som nedlåtande. De är en för bildad miljö för att kunna säga sådant, utan att det faller tillbaka på dem. Fördelningen av de som håller tillbaka en ung kvinna är dessutom jämt mellan könen, med den skillnaden att männen kan vara fler eftersom de numerärt är i överläge i branschen. Strategin nr ett är att nedvärdera, klanka ner och skvallra negativt om en person i skymundan. Där har männen en klar fördel i skvallrandet och maktspelet eftersom de har en starkare social kultur och längre period av att besitta mer makt än kvinnor. Detta fenomen kan teoretiskt skulle kallas för "homosocialitet", inte att män är homosexuella utan socialiserar sig med andra män och en kvinnan kan ses som ett hot i en sådan konstelleration.

Det finns dock en mängd andra förklaringar än kön ang tjänster/anslag.

Småtjej för mig är en tjej som inte blivit myndig, från den åldern då de gillar att vara lite vuxna (experimentera med smink etc etc). Kan iofs lika gärna kalla dem för smådamerna iofs, eller damerna.

Du missförstod min passning ang. psykologi som ett tjyvnyp. Jag har av vissa poster i terapisoffan förstått att du är beläst inom området, och var intresserad av en sådan tolkning av fenomenet. Men är du inte det, så fine.

skumrask
2008-09-30, 15:37
Varning...detta inlägg är OT.

När det gäller tillsättning av tjänster/anslag är universitetsvärlden mer subtil -därmed mindre explicit och ofta mer skrämmande - än att någon kallar en tjej för något som kan uppfattas som nedlåtande. De är en för bildad miljö för att kunna säga sådant, utan att det faller tillbaka på dem. Fördelningen av de som håller tillbaka en ung kvinna är dessutom jämt mellan könen, med den skillnaden att männen kan vara fler eftersom de numerärt är i överläge i branschen. Strategin nr ett är att nedvärdera, klanka ner och skvallra negativt om en person i skymundan. Där har männen en klar fördel i skvallrandet och maktspelet eftersom de har en starkare social kultur och längre period av att besitta mer makt än kvinnor. Detta fenomen kan teoretiskt skulle kallas för "homosocialitet", inte att män är homosexuella utan socialiserar sig med andra män och en kvinnan kan ses som ett hot i en sådan konstelleration.

Det finns dock en mängd andra förklaringar än kön ang tjänster/anslag.

Småtjej för mig är en tjej som inte blivit myndig, från den åldern då de gillar att vara lite vuxna (experimentera med smink etc etc). Kan iofs lika gärna kalla dem för smådamerna iofs, eller damerna.

Du missförstod min passning ang. psykologi som ett tjyvnyp. Jag har av vissa poster i terapisoffan förstått att du är beläst inom området, och var intresserad av en sådan tolkning av fenomenet. Men är du inte det, så fine.

Med tjuvnypet avsågs följande inlägg:

Jag vet inte riktigt vilken utvecklingspsykologisk vinkel du förväntar dig. Tjejers sexualisering i det offentliga rummet? Troligen är det väl så att den "lilla byn" ersatts av en större och artificiell offentlighet. Rollmodeller kommer idag lika mycket från medier. Om vi ponerar att en människa kan hålla reda på säg 500 personer så är det en allt större andel av dessa som är fiktiva eller utgörs av offentliga personer och personer som inte är fysiskt närvarande, men ändå subjekt för en inre dialog, som förebilder, hjältar etc. För unga tjejer kan nog detta bli en väldigt vansklig vandring, då de är i en fas då de måste testa gränser och frigöra sig från föräldrarna, men samtidigt kan bli hårt utnyttjande. Men som sagt, det är inte konstigt att unga tjejer dras till denna artificiella verklighet som flugor till ett flugpapper.

Sedan skall man inte glömma bort att "sexualiseringen" faktiskt kan ha positiva sidor, som upplysning, avlägsnandet av skambegrepp kring sexualitet och till och med som en källa till upphetsning.

Mröff
2008-09-30, 15:39
Ok...det hann jag inte läsa.

Jag är på samma våglängd som dig i det inlägget.

skumrask
2008-09-30, 15:45
Vad heter det förresten om man som man mest socialiserar med kvinnor? På arbetsplatser och överallt egentligen?

Heterosocialitet?
Det är nog det jag är.
:D

skumrask
2008-09-30, 19:57
Dags för idol igen. Ni kollar väl?

Vet inte vad, men jag tycker nästan alltid att det är roligast att kolla på killarna. Mer bett i mansröster, ofta. Mer som kan gå åt pipan, men när det är bra är det jävligt bra.

Mröff
2008-09-30, 21:07
Jag kollade naturligtvis. Inte en enda kommentar av juryn kring killarnas kläder...:mad:

Gillar inte de som gör en nervös när de sjunger.
Nu var det maltesen, första killen och "bridge over troubled water"- gossen som gav mig magknip.

"Bridge over troubled water"- gossen skall bort. Han var inte bra.

Ulvena
2008-09-30, 21:19

Fast han var ju otroligt söt, vilka fantastiska ögonen han hade.

Mröff
2008-09-30, 21:27
Fast han var ju otroligt söt, vilka fantastiska ögonen han hade.

Sådant bländverk går inte tant Mröff på...:tjurig:

skumrask
2008-09-30, 21:36
Jag kollade naturligtvis. Inte en enda kommentar av juryn kring killarnas kläder...:mad:

Gillar inte de som gör en nervös när de sjunger.
Nu var det maltesen, första killen och "bridge over troubled water"- gossen som gav mig magknip.

De kommenterade ju visst killarnas utseende. Du ser ut som en popstjärna etc. Bridge-killen var urtrist men han kanske kan bli bättre. Jag vill ha bort solstickspojken i början. Eller ligisten då.

sås på slipsen
2008-09-30, 23:35
Håller med skum. Ola II - kaviarpojken - sög något kopiöst.
Kvällens sämsta tätt följt av den mörkhårige "ligist"fjanten.

Kickan
2008-12-27, 20:16
Tog den här tråden bara slut, eller flyttades diskussionen nån annanstans? :unsure:

Hursomhelst så vann maltersaren med de noppade ögonbrynen. Och se vad som hände, han är ISKALL. Borta från svenska scener. Inget genombrott alls.
Theory confirmed.

Mröff
2008-12-27, 23:33
Men...hans låt låg etta på ngn topplista på P3 jag lyssnade på.
Typ Tracks....men det heter inte tracks längre...:(

Dessutom kommer han och sjunger på stora shoppingcentret här i stan om ngn dag...:D

Miriam
2008-12-27, 23:37
Waow det kan du ju inte missa va coolt.
Själv var jag på hockey för att par veckor sedan bara för att få se Marcus Fagervall åka konståkning och sjunga nationalsången fast inte samtidigt.

Han åkte faktiskt den där coola med stolarna till Justin låten.

Mröff
2008-12-28, 12:05
Men Fagervall är jag lite smygkär i...:blush:

Gullan
2013-04-24, 22:49
Har fortfarande dålig koll på Idol-deltagarna. Såg en av dem på nåt frågeprogram häromkvällen. Hon åkte nog ut innan slutrundan i frågesporten men var med rätt länge i Idol. Fast hon sjunger tydligen inte alls längre, sa att det var en knepig bransch.