Visa fullständig version : Förändrat smaksinne.
Jag kan äta lite starkare ostar och häromdan åt jag oliver.
Jag har alltid hatat ovanstående.
Fan är det frågan om??? Varför har mitt eminenta smaksinne helt plötsligt ändrat sig??
Har ni vart med om samma sak?
Charley?
2008-08-26, 09:25
Smaksinnet förändras med åldern. Vissa smaker tycker man inte om som ung men börjar gilla när man blir äldre.
Vissa mediciner (tramadol, tricykliska antidepressiva, etc) kan förändra smaksinnet.
Smaksinnet förändras med åldern. Vissa smaker tycker man inte om som ung men börjar gilla när man blir äldre.
Vissa mediciner (tramadol, tricykliska antidepressiva, etc) kan förändra smaksinnet.
Jag käkar ju anafranil som tillhör tricyklska antidepp. Kan det bero på det??
Ibland är allt så enkelt. Att jag skulle vara äldre vägrar jag att gå med på.:tjurig:
Jag kan äta lite starkare ostar och häromdan åt jag oliver.
Jag har alltid hatat ovanstående.
Fan är det frågan om??? Varför har mitt eminenta smaksinne helt plötsligt ändrat sig??
Har ni vart med om samma sak?
Jag tycker det låter mer som du ändrat personlighet.:o
Jag tycker det låter mer som du ändrat personlighet.:o
Va? jag ba...så sa hon ba...å sen kom en tihihihihihih...å då ba...dog.
Snarare...
"mmmmm.... den här osten har mognat lagom länge...ahhh en ton av nöt och källarvalv *vinslurp*
... oliver finns i många sorter, själv tycker jag bäst om de sicilianska.."
:D
Jag håller på att bli:
http://www.vinguiden.com/foton/bfk02.jpg
:(
Sven Hedin
2008-08-26, 10:11
Varför smakar inte pizza likadant som det gjorde förr? Jag tror att det kan ha med osten att göra och att det slarvas med oreganon, men så jädrans många pizzor som jag har ätit de senaste tjugo åren (det var ungefär så längesedan som dom började smaka annorlunda) så borde ju åtminstone någon ha smakat som dom gjorde förr.
Prickikorv var bättre förr. Har inte hittat en enda som smakar så bra nu som då.
Sven Hedin
2008-08-26, 10:15
Det finns ett speciellt gelégodis som inte heller smakar som förr. Det är änna som stora Svarta Katten men med fruktsmak.
Charley?
2008-08-26, 13:15
Ibland är allt så enkelt. Att jag skulle vara äldre vägrar jag att gå med på.:tjurig:
Ja, det kan mycket väl bero på det. Jag tar Tryptizol och har upplevt lukt- och smakförändringar.
Men om du tagit Anafranil (hur sjutton fick du det utskrivet?) under en längre tid och smakförändringarna kommit först nu tror jag att det beror på någonting annat. Smakförändringarna brukar komma i början av behandlingen (men det är möjligt att de kommer senare), alternativt när man ändrar doseringen.
Ja, det kan mycket väl bero på det. Jag tar Tryptizol och har upplevt lukt- och smakförändringar.
Men om du tagit Anafranil (hur sjutton fick du det utskrivet?) under en längre tid och smakförändringarna kommit först nu tror jag att det beror på någonting annat. Smakförändringarna brukar komma i början av behandlingen (men det är möjligt att de kommer senare), alternativt när man ändrar doseringen.
Jag har inte tagit anafranil så länge.
Min läkare slänger anafranil efter mig. Vill du ha hans namn och adress så pma.
Charley?
2008-08-26, 16:31
Jag har inte tagit anafranil så länge.
Min läkare slänger anafranil efter mig. Vill du ha hans namn och adress så pma.
Finns det någon orsak till att din läkare vill att du ska ta just Anafranil? Det är väldigt ovanligt att man skriver ut tricykliska preparat istället för SSRI (eller liknande) nu för tiden.
Har du inte tagit det så länge skulle jag tippa på att det är medicinerna som gör det.
Finns det någon orsak till att din läkare vill att du ska ta just Anafranil? Det är väldigt ovanligt att man skriver ut tricykliska preparat istället för SSRI (eller liknande) nu för tiden.
Har du inte tagit det så länge skulle jag tippa på att det är medicinerna som gör det.
Denna läkaren är en förespråkare av anafranil. Varför vet jag ej.
Charley?
2008-08-26, 18:09
Denna läkaren är en förespråkare av anafranil. Varför vet jag ej.
Weird... Tricykliska antidepressiva har betydligt fler biverkningar än t ex SSRI.
Weird... Tricykliska antidepressiva har betydligt fler biverkningar än t ex SSRI.
Jag har skrivit lite om hans kåthet i min anafraniltråd.
Svimfärdig
2008-10-28, 01:33
Hur har det gått med smaklökarna? Lika heta som dina andra lökar? :rolleyes:
Gabriel Knight
2008-10-28, 07:26
Varför smakar inte pizza likadant som det gjorde förr? Jag tror att det kan ha med osten att göra och att det slarvas med oreganon, men så jädrans många pizzor som jag har ätit de senaste tjugo åren (det var ungefär så längesedan som dom började smaka annorlunda) så borde ju åtminstone någon ha smakat som dom gjorde förr.
På de pizzerior jag besöker verkar de ha slutat helt med oregano numera så pizzan inte smakar som förr. Kanske man kan ta med sig en oreganoburk och hälla på vid bordet? :unsure:
Kanske är det så att man inte vågar krydda pizzan som förut för att man är rädd att kunden ska tycka att det inte smakar gott och klaga :skamsen:
skumrask
2008-10-28, 13:39
Jag har inte ätit pizza på tre månader tror jag. Kanske är dags nu?
Jag tycker tvärtom att pizzorna är godare nu förtiden, med alla stenugnar, äkta mozzarella och parmaskinka och annat sånt som är modernt. Betydligt bättre än 80-talets slafsiga capricciosa