handdator

Visa fullständig version : Beijing eller Peking, varför denna envishet?

CodeMAN
2008-08-24, 00:37
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.175296

Kineserna skriver Beijing när de skriver med västerländska bokstäver och de stora amerikanska medieföretagen skriver Beijing. Men i Sverige ska det, av någon anledning som jag inte förstår, fortfarande heta Peking.

...

Så varför envisas TT, Sveriges Radio och Sveriges Television med att använda stavningen Peking?

Jag förstår inte förändringsskräcken. Efter första och andra världskriget bytte ett antal städer namn. Vem kallar i dag Polens huvudstad för Warschau eller Litauens huvudstad för Vilna?

Ja, varför? Artikeln listar en del anledningar till att använda "Beijing", men medier insisterar fortfarande på "Peking".

I övrigt är artikeln skriven av Anders Lottson, IDG:s språk-krönikör. Hans artiklar heter "Språksamt", och kan hittas här:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.108?actionType=tocSearch&queryText=+Spr%E5ksamt

Christer
2008-08-24, 16:18
Tja, de finsktalade finnarna kallar väl inte Helsingfors för Helsingfors, så att vi kallar Peking för Peking känns helt OK faktiskt. Det var åtminstone vad det hette när jag gick i skolan.

Pomperipossa
2008-08-24, 16:22
Jag trodde alla sa Beijing nu för tiden. Har inte tänkt på att svensk press skriver Peking.

Det var åtminstone vad det hette när jag gick i skolan.

Jojo. Pluto var en planet då också.

pippi
2008-08-24, 16:24
Jag trodde alla sa Beijing nu för tiden. Har inte tänkt på att svensk press skriver Peking.

Pluto är en hund.:proud:

Christer
2008-08-24, 16:26

Sant. Faktum är att när jag började i skolan så var homosexualitet fortfarande en sjukdom (enligt Socialstyrelsen, alltså). :o

CodeMAN
2008-08-24, 16:27
:D

Det är exakt min poäng. Ska inte pressen följa de ändrade språkreglerna, måste de fortsätta skriva som tidningen trycktes på tidigt 70-talet?

Jag pratar inte om ett fall av "tomata tomato", för Peking anses vara fel, och alla anledningar till varför ordet kom upp existerar inte längre:

Det moderna sättet att skriva kinesiska med västerländska bokstäver heter pinyin.
...
Det viktigaste sättet att stava kinesiska före pinyin hette och heter Wade-Giles, uppkallat efter upphovsmännen Thomas Wade och Herbert Giles.
...
Med Wade-Giles sätt att stava kinesiska hette staden Pei-ching. Stavningen Peking kommer från en annan källa: det kinesiska postverkets officiella lista över kinesiska ortnamn. Den listan infördes 1906 och har successivt kommit ur bruk.

Wade-Giles är dött, det kinesiska postverkets lista är död, men pinyin lever och frodas.

Christer
2008-08-24, 16:31
Jojo, men vi måste väl ändå ha rätt att kalla ett utländskt namn vad vi vill i Sverige och på svenska? Jag tänker aldrig säga att jag ska till Helsinki om jag ska till Helsingfors (undantaget om jag säger det på engelska).

CodeMAN
2008-08-24, 16:36
Staden kallades "Peking" även på engelska, namnet är alltså inte svenskt, utan kommer från kinesiska postverkets lista från 1906.

Söker man på ordet på Google så får man en massa träffar på svenska. Sidor på engelska kommer upp också, men de är väldigt få, troligen just för att engelskspråkiga länder har slutat använda ordet.

Pomperipossa
2008-08-24, 16:36
Problemet är att det heter Beijing på svenska. Peking är ett gammalt namn. Out with the old, in with the new. Get with the programme, get with Oprah.

Visst, du kan kalla de Peking om du vill. Men jag håller med Codeman, tidningarna borde kalla staden för dess riktiga namn.

Christer
2008-08-24, 16:40
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
:tjurig:

CodeMAN
2008-08-24, 16:41
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING!
:tjurig:
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!
NEJ! NEJ!

Christer
2008-08-24, 16:43
<text>
Hmmm, jag känner igen det här från någonstans... :D

CodeMAN
2008-08-24, 18:03
Jag tror att vi behöver Obsklassens presskorrespondent Kickans hjälp här.

För möjligtvis kan vi ställa frågan till tidningarna, och se vad de har att komma med. Jag är säker på att även Magdelena Ribbing har något att säga om saken. :)

Ulvena
2008-08-24, 18:29
Jag röstar för Beijing för det brukar jag kalla Kinas huvudstad. :yes:

Mröff
2008-08-24, 18:34
Jag vägrar också som Christer att säga annat än Peking. :tjurig:

De som bor där är gula, har sneda ögon och pratar tjing-tjong.

Skall vi börja döpa om allt blir det helt ohållbart.

Mt Everest måste få tillbaka sitt gamla namn, och inte vara namngivet efter en kolonial britt som hasade sig upp där.
Varför kallar vi inte Burma för Myanmar, som de döpt om det till.

Kickan
2008-08-24, 19:43
Tja, de finsktalade finnarna kallar väl inte Helsingfors för Helsingfors, så att vi kallar Peking för Peking känns helt OK faktiskt. Det var åtminstone vad det hette när jag gick i skolan.
Bra poäng. Varför har det blivit så att man måste benämna (och uttala) en stad på samma sätt som invånarna i den gör?
Jag kan iofs förstå att det svenska ordet "lapp" inte är lämpligt, men i sig är det dock det svenska namnet på ..öh... samer.
Liksom jag förbehåller mig rätten att säga Vadstena och inte vasstennaaaaa

Mröff
2008-08-24, 20:06
Men varför är det OK att kalla det för "lappmarken". Ingen säger väl "samemarken"...

Då blir det väl "sameland" och skall det vara deras språk blir det sápmi.
Däremot bor det ju andra där också, som kallar det Sverige.

Kickan
2008-08-24, 20:24
Men varför är det OK att kalla det för "lappmarken". Ingen säger väl "samemarken"...

Då blir det väl "sameland" och skall det vara deras språk blir det sápmi.
Däremot bor det ju andra där också, som kallar det Sverige.
Jag tycker faktiskt man hör ordet sameland allt oftare. Snart kommer landskapet Lappland att byta namn, mark my word.

Mröff
2008-08-24, 20:33
Jag tycker faktiskt man hör ordet sameland allt oftare. Snart kommer landskapet Lappland att byta namn, mark my word.

I samband med det kommer tjuvskyttet på renar att öka med 10000 %

Christer
2008-08-24, 20:33
I samband med det kommer tjuvskyttet på renar att öka med 10000 %
Vaddå, får man inte skjuta dem hur som helst, menar du? Man får ju köra över dem! :whistle:

Mröff
2008-08-24, 20:36
Vaddå, får man inte skjuta dem hur som helst, menar du? Man får ju köra över dem! :whistle:

Hihi...avslöja nu inga fler hemligheter...

Christer
2008-08-24, 20:38
Hihi...avslöja nu inga fler hemligheter...
Vaddå, som att jag heter Runar IRL?! :unsure:

Mröff
2008-08-24, 20:54
Så här ser förresten en kines ut.

http://i33.tinypic.com/2wnbtqt.jpg

iq fiskmås
2009-06-14, 18:58
blir pekingfans beijingfans nu då eller?:peka:

Christer
2009-06-14, 21:11
Pekinganka = 5 210 träffar på Google
Beijinganka = 211 träffar på Google

:whistle:

Östen
2009-06-14, 22:29
Jag som trodde att Peking låg i Östergötland... :unsure:

CodeMAN
2009-06-15, 18:26
Pekinganka = 5 210 träffar på Google
Beijinganka = 211 träffar på Google

:whistle:
Det är pga av att vissa av oss (http://www.obsklassen.se/showpost.php?p=14571&postcount=7) insisterar fortfarande på att kalla staden med fel namn. :)

Christer
2009-06-15, 22:26
Det är pga av att vissa av oss (http://www.obsklassen.se/showpost.php?p=14571&postcount=7) insisterar fortfarande på att kalla staden med fel namn. :)
Inte då, här ser vi att en miljon flugor inte kan ha fel: det heter PEKING.

CodeMAN
2009-06-16, 12:58
Det var åtminstone vad det hette när jag gick i skolan.
När du och jag gick i skolan fanns det ett land som hette "Östtyskland". Det fanns "Öst"- och "Väst-Berlin".

Jugoslavien, vars huvudstad var "Belgrad", hade Tito som statsminister. Telefonnumren hade 6 siffror, och Madonnas "Like A Virgin" kunde höras dagligen på radion.

Tänk om man visade samma envishet när det gäller t ex Jugoslavien:

"- Varerrufrån?"
"- Bosnien".
"- Du menar "Jugoslavien"?"
"- Va? Ska cuttarej!" *knivhugg*

:kaffe:

tokyo
2009-06-16, 15:18
Peking låter som ett pålitligt svenskt ord medan Beijing nästan måste uttalas på gissningskinesiska, [bei-ching]. En gång hörde jag en helsvensk kvinna utan band till frankrike säga att hon var i [pari] i helgen. I pari!!

Jag har dock syndat själv. Exempelvis är det svenska uttalet på staten Arkansas underbart men ändå använder jag ett amerikanskt uttal.

sås på slipsen
2009-06-16, 18:38
Jag har dock syndat själv. Exempelvis är det svenska uttalet på staten Arkansas underbart men ändå använder jag ett amerikanskt uttal.

Vad blir det då?
Ar-Kansas?
Ark-Ansas?
Arkan-Sas?

:unsure:

Själv undviker jag ordet och säger Michigan istället. :cool:

Mröff
2009-06-16, 19:15
Arka-nas-as

Ulvena
2009-06-16, 19:34
Arka-nas-as

Då blir det ju fel, Arkansas hette det väl. :unsure:

Jag uttalar namn lite som det kommer, fast oftare med en amerikansk uttal eftersom när jag pratar om andra städer, länder eller områden gör jag det med folk som inte kan svenska.
Jag minns att jag skrev New Zeeland på ett forum och herrejesus vad folk (?) retade sig på det.
Ärligt talat skulle jag kunna skriva och säga Gothenburg utan problem.
Jag är språkskadad helt enkelt. :(