handdator

Visa fullständig version : Finns det ngn mening med varm mat?

Mröff
2008-08-22, 20:47
Detta är en fråga som jag funderar på. I vårt land skall det helst käkas varm mat till lunch och middag.

Finns det egentlingen ngn mening med varm mat, om man undantar sådant som måste koka/stekas för att inte döda en eller eller bli jobbigt att käka.

Exempel på det är kyckling, griskött och spagetti.

Varför koka en potatis när den går att käka rå.

Skulle det inte fungera att käka mest kall otillredd mat. Det käkar jag, så det är förmodligen bäst...:proud:

LillaLasse
2008-08-22, 21:23
Detta är en fråga som jag funderar på. I vårt land skall det helst käkas varm mat till lunch och middag.

Finns det egentlingen ngn mening med varm mat, om man undantar sådant som måste koka/stekas för att inte döda en eller eller bli jobbigt att käka.

Exempel på det är kyckling, griskött och spagetti.

Varför koka en potatis när den går att käka rå.

Skulle det inte fungera att käka mest kall otillredd mat. Det käkar jag, så det är förmodligen bäst...:proud:

Såg nån blänkare i aftonhoran för ett tag sen om hollywodd-mupparnas senaste inne-pryl "raw food".

Är det den grejen du pratar om?

Pomperipossa
2008-08-22, 21:24
Jag inbillar mig att jag bli mättare av varm mat. Sen är det ju mysigt att äta en varm gryta när det blåser kallt ute.

Mröff
2008-08-22, 21:28
Jag har egentligen ingen strategi bakom mitt matintag annat än att det är bekvämt att tillaga och gott.

Gillar rå potatis mer än kokt potatis, rå kålrot mer än tillagad, rå blomkål mer än tillagad etc etc.

Kom bara att fundera på varför vi alltid skall tillaga det mesta, så det blir varmt.

sås på slipsen
2008-08-22, 21:50
Många råa livsmedel kan vi helt enkelt inte bryta ner och ta tillvara näringen i. Potatis t.ex.

Dessutom tycker nog de flesta rent subjektivt att varm mat smakar mer och bättre.

Kickan
2008-08-22, 22:07
Många livsmedel blev tillgängliga när vi kom på att vi kunde denaturera dem med upphettning. Muskelkött av stora djur t ex...vissa rotfrukter och frön,
och varför skulle man låta det svalna först? Förmodligen var man jättehungrig.

Mröff
2008-08-22, 22:23
Nu skulle jag aldrig få för mig att laga en varm brakmiddag och spara den till den blev kall.

Men...varför laga till så många råvaror om man tycker de är lika goda/godare otillagade. Som t.ex. kålroten och blomkålen. Det borde gå att föda sig ganska fint utan varm tillagning. Eller?

Kött har man ju också torkat/rökt kött under lång tid, vilket inte innebär tillagning varje dag och kall servering.

Pomperipossa
2008-08-22, 22:28
Tillagad potatis och blomkål är mildare för magen. Men om någon hellre äter den rå, varsågod. Det är ju inget man blir sjuk av.

Mröff
2008-08-22, 22:37
Men om alla djur förutom människan lever på 100% mat som inte är varm, varför skall vi göra det?

Om man kokar potatis, förändras näringsinnehållet.

http://www.smak.se/website1/1.0.1.0/33/1/index.php

LillaLasse
2008-08-22, 22:48
Nu skulle jag aldrig få för mig att laga en varm brakmiddag och spara den till den blev kall.

Men...varför laga till så många råvaror om man tycker de är lika goda/godare otillagade. Som t.ex. kålroten och blomkålen. Det borde gå att föda sig ganska fint utan varm tillagning. Eller?

Kött har man ju också torkat/rökt kött under lång tid, vilket inte innebär tillagning varje dag och kall servering.

Innebär inte röka kött att "tillaga"? Det trodde jag. Att torka kött osv gjorde man väl snarare för hållbarhetens skull och den förmodade bristen på mat framöver snarare än för att man ogillade tillagad varm mat?

Pomperipossa
2008-08-22, 22:48
Fö att andra djur inte är bra på det där med att göra upp eld?
Hur exakt skulle de tillaga maten?

Kickan
2008-08-22, 22:53
Men om alla djur förutom människan lever på 100% mat som inte är varm, varför skall vi göra det?

Det behöver vi inte alls göra, inte nuförtiden. Det går bra att hitta icke-denaturerad mat att käka, över hela jorden, tack vare vår nutida teknologi.

Men vi har ju spridit oss utanför vår ursprungliga ekologiska nisch tack vare vår påhittighet att överleva. Annars levde vi kvar där vi kunde hitta frukt, mjuka rötter och as (ja så är det :( ), dvs i tropiska områden bara.

sås på slipsen
2008-08-22, 23:52
En anledning att äta kall/rå mat är ju flatulensen.
En anledning så god som någon att äta råa gtönsaker. :)

Mröff
2008-08-23, 00:55
Morr....flatulens...var tvungen att slå upp det och vad fann jag...

Jo..

fis fis fis fis fis prutt prutt.

sås på slipsen
2008-08-23, 01:45
På tal om varm mat- nu har jag precis gjort två lasagneformar.
OH! Vilken bechamelsås jag gjorde..ujujuj...nästan synd att hälla den i lasagnen. :D

sås på slipsen
2008-08-23, 01:54
På tal om varm mat- nu har jag precis gjort två lasagneformar.
OH! Vilken bechamelsås jag gjorde..ujujuj...nästan synd att hälla den i lasagnen. :D

Nu ska jag lägga på lite ost, sen ska jag fanimig ta ett kort och lägga ut.
Det kommer att bli en posterbild för varmmatsätning! :kaffe:

Hm. Vad tycks om kalla drycker? Kallt te och kaffe är ju inte så sexigt...

Mröff
2008-08-23, 02:10
Iste är väldans gott när det är varmt.

Sedan finns det gott kallt kaffe.

cappucino freddo

..eller lite fisljummen kaffe med mjölk i är inte heller fel.

sås på slipsen
2008-08-23, 02:19
Okej! Här är före osten kommer på!
Som synes fick jag lite vit sås (:whistle: :evilgrin39: http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/oskyldig.gif) över som jag lite nonchalant klickade på. Blir skitbra! Finns inget tristare än en torr lasagne.

http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/lasfore.jpg

Och här är grabbarna med ost på. Nu ska de in i kylen och vänta till imorron så hinner kryddorna slå ut i full blom också. http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/wow.gif

http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/lasmellan.jpg

sås på slipsen
2008-08-23, 02:21
Iste är väldans gott när det är varmt.

Sedan finns det gott kallt kaffe.

cappucino freddo

..eller lite fisljummen kaffe med mjölk i är inte heller fel.

Jaha. Hur ser Fröken på kall biff med stekt lök, eller kall kroppkaka med skirat stelnat smör? :tjurig:

Ulvena
2008-08-23, 07:47
Vad konstigt du gör lasagne, avslutar med köttfärsen, jag brukar avsluta med plattor, sås och ost.

CodeMAN
2008-08-23, 07:58
Och notera tiden inlägget postades, kl 2:19. Snoret sitter uppe på nätterna... och lagar mat! :o

sås på slipsen
2008-08-23, 08:09
Vad konstigt du gör lasagne, avslutar med köttfärsen, jag brukar avsluta med plattor, sås och ost.

Njaeee. Jag avslutar ju med platta, köttfärssås och ost. Ingen större skillnad. :P

sås på slipsen
2008-08-23, 08:10
Och notera tiden inlägget postades, kl 2:19. Snoret sitter uppe på nätterna... och lagar mat! :o

Oh ja. Ibland äter jag vid den tiden också. :evilgrin39: