Visa fullständig version : Vilken stor grupp är dagen tillägnad? [Vänsterhänta /Mod.]
I dag uppmärksammas en stor grupp i Sverige. Någon som vet vilka?
I dag uppmärksammas en stor grupp i Sverige. Någon som vet vilka?
Japp, de vänsterhänta. :proud:
Japp, de vänsterhänta. :proud:Rätt förståss. Har vi många vänsterhänta på forumet?
Rätt förståss. Har vi många vänsterhänta på forumet?
Ca 4 st.
Enligt forskare är vänsterhänta i genomsnitt intelligentare än högerhänta och är ofta konstnärligt lagda. Men dom är också överepressenterade i gruppen homosexuella har jag läst. Jag är också högerhänt.
sås på slipsen
2008-08-13, 18:55
"Uppmärksamma vänsterhänta."
Fy fan vad fånigt. När ska de som kammar benan till höger få egen dag? :rolleyes:
Enligt forskare är vänsterhänta i genomsnitt intelligentare än högerhänta och är ofta konstnärligt lagda. Men dom är också överepressenterade i gruppen homosexuella har jag läst. Jag är också högerhänt.
Den där "forskningen" skall du nog ta med en STOOOR nypa salt.
Den där "forskningen" skall du nog ta med en STOOOR nypa salt.Hittar inte länken just nu men enligt en nyligen gjord amerikansk undersökning finns det fler vänster än högerhänta i en grupp med över 140 i IQ.
sås på slipsen
2008-08-13, 20:10
Hittar inte länken just nu men enligt en nyligen gjord amerikansk undersökning finns det fler vänster än högerhänta i en grupp med över 140 i IQ.
Mindervärdighetskomplexen tvingar dem att söka tröst i en massa kufiska tester. Det är inget att bry sig om. :)
Svimfärdig
2008-08-13, 21:08
Vänsterhänt. FIRA MIG FÖR FAN! Eller döda mig. Gör nåt!
Svimfärdig
2008-08-13, 21:17
Mindervärdighetskomplexen tvingar dem att söka tröst i en massa kufiska tester. Det är inget att bry sig om. :) :mad:
Svimfärdig
2008-08-14, 13:55
Ja som Totte sa...
Eftersom dom är lite oense så säger jag att dom som inte är ghey är bi. :whistle:
Vänsterhänt? Och kanske gay?
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/dynamic/00708/newPic_3918_jpg_708325b.jpg
Vanligare med vänsterhänta bland homosexuella
Homosexualitet är vanligare bland vänsterhänta än strejta personer, skriver tidskriften Psychology Today.
Forskare vid universitetet i Toronto har jämfört data från 20 olika studier och funnit att lesbiska har en 91 procents högre chans än heterosexuella att vara vänsterhänta.
Forskare vid andra institut är dock kritiska och menar att sambanden kan vara slumpmässiga.
Källa:http://www.aftonbladet.se/karleksex/article3079900.ab
Slumptråd och lite mysko att jag startade den? Men till topic hur jobbigt är det att vara vänsterhänt i vanliga vardagen? Kan gissa att det är ett mindre problem eller känner ni er lite annorlunda ibland? Och isåfall varför?
Svimfärdig
2008-10-31, 23:22
Inga bekymmer alls. Vad skulle vara svårt? :unsure:
Hårfällerskan
2008-11-01, 15:06
Om du hade spelat tennis hade du varit en plåga för tränarna.
"Ja barn nu ska vi träna forehand, vi spelar crosscourt forehand till varandra. Och du, Svimmis... Ehh... Du kan springa några varv runt banan medan vi håller på."
Det är jättejobbigt att göra gemensamma övningar likadana för en grupp olikhändade individer i bollsportssammanhang :(
För övrigt var min första puppy-love vänsterhänt. Hans tennisteknik var den mesta avslappnade och sexigaste i världen, tyckte jag :D
Vänsterhäntas hjärna är spegelvänd = de är miffon...:peka:
Inga bekymmer alls. Vad skulle vara svårt? :unsure:
Vänsterhänta brukar hålla pennan väldigt skumt och skriva spretigt. För att undvika att släpa handen i det dom skrivit förmodar jag.
Sven Hedin
2008-11-01, 19:59
Jag har en kompis som har en syrra som nog är född så sent som 1963. Hon fick gå i specialklinik för att lära sig skriva med höger hand. Jag vet inte hur länge dom höll på med det där?
Svimfärdig
2008-11-02, 04:18
Vänsterhänta brukar hålla pennan väldigt skumt och skriva spretigt. För att undvika att släpa handen i det dom skrivit förmodar jag.
Mmm en del vrider sönder handleden ser det ut som. Jag vrider på pappret eller blocket istället. *SMART!* :p
Jag har en kompis som har en syrra som nog är född så sent som 1963. Hon fick gå i specialklinik för att lära sig skriva med höger hand. Jag vet inte hur länge dom höll på med det där?
Visst fanns det någon typ fixering om det där, dvs. att man ska lära sig att använda högerhanden. Min moster fick göra samma sak, fast mycket tidigare och i Turkiet, men ändå. Nu kan hon använda bägge händerna när hon skriver...
Ett missfoster alltså. :o
Sven Hedin
2008-11-02, 08:56
Men hjälp så otäckt! :scared:
Visst fanns det någon typ fixering om det där, dvs. att man ska lära sig att använda högerhanden. Min moster fick göra samma sak, fast mycket tidigare och i Turkiet, men ändå. Nu kan hon använda bägge händerna när hon skriver...
Ett missfoster alltså. :o
Förr var det så att man SKULLE skriva med höger, det finns skildringar där barnens vänsterhand bakbands för att dom inte skulle använda den men så är det ju inte längre förhoppningsvis.
Det mest imponerande jag har sett i den vägen är en lärare till mina barn som skrev förnamnet med vänster hand samtidigt som han skrev efternamnet med höger.
sås på slipsen
2008-11-02, 09:49
Jag är en en ganska stor grupp så jag tänkte be att ni tillägnar dagen åt mig.
Det är jag faktiskt värd faktiskt tyvärr.
:unsure:
*tänker på sås heeela dagen*:whistle:
sås på slipsen
2008-11-02, 09:53
*tänker på sås heeela dagen*:whistle:
:proud:
Förr var det så att man SKULLE skriva med höger, det finns skildringar där barnens vänsterhand bakbands för att dom inte skulle använda den men så är det ju inte längre förhoppningsvis.
Det mest imponerande jag har sett i den vägen är en lärare till mina barn som skrev förnamnet med vänster hand samtidigt som han skrev efternamnet med höger.
Min pappa är vänsterhänt och när han var liten tvingades han lära sig skriva med höger hand. Han blev själv lärare och fortsatte hela livet att skriva på tavlan med höger hand (ögontjänare...). Ibland när han ville ha uppmärksamhet av de osnutna ungarna eleverna, på undervisningen, så började skriva med vänster hand på tavlan och istället för att flytta på sig så bytte han hand och fortsatte med höger hand, samma handstil!
Huh? Den här helgen tillägnas de döda... :unsure:
sås på slipsen
2008-11-02, 12:57
Huh? Den här helgen tillägnas de döda... :unsure:
Exakt. Det är just likt mig. :)
Nu har jag tänkt på bearnaisesås, hollandaisesås och kebabsås hela förmiddan. Nu funderar jag på att gå över till gräddsås, brunsås och vitsås. Blir det bra? :unsure:
Har också funderat på att det som högerhänt känns bekvämast att bläddra bakifrån i tidningar. Så rent logiskt måste det kännas mer normalt att bläddra rätt dvs framifrån för en vänsterhänt?:innocent:
:lol:
sås på slipsen
2008-11-02, 23:36
Nu har jag tänkt på bearnaisesås, hollandaisesås och kebabsås hela förmiddan. Nu funderar jag på att gå över till gräddsås, brunsås och vitsås. Blir det bra? :unsure:
Mm. Jag har varit riktigt såsig hela dagen. :)
Mm. Jag har varit riktigt såsig hela dagen. :)
Nu tänker jag övergå till sky. :yawn: