handdator

Visa fullständig version : Äter ni surströmming?

LillaLasse
2008-08-12, 21:51
Snart är det ju dags och jag undrar vad ni tycker om denna speciella "rätt"? Själv har jag provat en gång och jag måste säga att inte ens sprit hjälpte mig att få ner denna groteskt överjästa äckliga "fisk". Inte heller hjälpte mandelpotatis och tunnbröd och hackad lök osv.

Nå, finns det några surströmmings-apologeter här?

Mröff
2008-08-12, 21:54
Naturligtvis...:cool:

Surströmming, mandelpotatis, rå lök i en "klämma" på mjukt tunnbröd.
Jag brukar dock bara käka två, då min magen blir lite konstig om jag käkar mer.
Männen i min släkt hivar utan problem i sig en burk var.

Sedan kommer löjromsäsongen.

Miriam
2008-08-12, 21:57
Jag skulle aldrig komma på tanken att äta surströmming så vidrigt.
Nu vet jag att jag som norrbottning borde älska surströmming men jag kan inte förmå mig att äta det.

Sven Hedin
2008-08-12, 22:01
Jag tycker att många av konserverna är väldigt tjusiga. Röda Ulven är en favorit, och jag hade egentligen tänkt köpa med mig en eller två burkar hem för att både ha till mig själv och för att ge bort i present, men jag är kolossalt glad att jag inte hade en sån i bilen nu när det var så varmt.

Mröff
2008-08-12, 22:03
Det går bra att käka "fjolårets" ett bra tag.
Då har burkarna blivit så där bulliga, av det mumsiga jäsande innehållet.

Sven Hedin
2008-08-12, 22:04
Jag hade inte köpt någonting annat än just såna där buliga. Dom är ju snyggast.

Mröff
2008-08-12, 22:06
Haha...en del flygbolag vägrar att ta med jästa surströmingsburkar i kabinen...ja i hela flygplanet...illa..:mad:

LillaLasse
2008-08-12, 22:07
Har som sagt testat en gång och jag kunde inte befria mig ifrån den sursyrligt rent äckliga smaken som varken lök eller potatis kunde dölja.

Sven Hedin
2008-08-12, 22:09
Jag har faktiskt aldrig prövat, men jag skall göra det nån gång.

Mröff
2008-08-12, 22:10
Det är en mognadssak Lasse. Den dagen du är en fullvuxen och mogen man kommer surströmmingen smaka fint, och du skriva in surströmmingspremiären i kalendern.

Jag är ingen fanatiker, men två firrar tycker jag är gott och lagom.

Kickan
2008-08-12, 22:10
Eftersom jag med jämna mellanrum under hela min uppväxt var tvungen att tejpa nyckelhålet till mitt rum, när mamma och pappa festade loss med surströmming, så har jag fått en aversion mot den maträtten.

LillaLasse
2008-08-12, 22:21
Eftersom jag med jämna mellanrum under hela min uppväxt var tvungen att tejpa nyckelhålet till mitt rum, när mamma och pappa festade loss med surströmming, så har jag fått en aversion mot den maträtten.

Men har du smakat?

Mröff
2008-08-12, 22:22

Så gjorde jag också...när jag var liten.

Sedan var den som en stor bajskorv förlöstes, och en surströmmingsskiva sade jag "ge mig en firre". Alla bara gapade... ->:o

Gullan
2008-08-13, 07:08
Naturligtvis...:cool:

Surströmming, mandelpotatis, rå lök i en "klämma" på mjukt tunnbröd.
Jag brukar dock bara käka två, då min magen blir lite konstig om jag käkar mer.
Männen i min släkt hivar utan problem i sig en burk var.

Sedan kommer löjromsäsongen.

Jag går direkt på löjromssäsongen. Brukar vara alltför upptagen av annat, oerhört viktigt under surströmmingstiden. :cool:

CodeMAN
2008-08-13, 10:03
Alltså, jag VILL äta. Mitt ex avskydde surströmming, och hon förbjöd mig att ens titta på en surströmmingsburk i affären, men hej, nu bor jag inte med henne längre.

Så frågan är hur en ovan husturk kan bemästra den där fisken på egen hand.

Måste jag flytta till Norrland?

Sven Hedin
2008-08-13, 10:17
Jag tror att det bästa är ifall en bestämd strömmingsvan kvinna kan lotsa dig fram till de norrländska hemligheterna.

CodeMAN
2008-08-13, 10:21
Jag tror att det bästa är ifall en bestämd strömmingsvan kvinna kan lotsa dig fram till de norrländska hemligheterna.
OK, den kvinnan kommer inte ha det lätt. Nu står både palt och surströmming på kravlistan. :whistle:

sås på slipsen
2008-08-13, 10:38
Jag äter inte sånt som inte luktar gott. :tjurig:
Jag äter inte allt bara för att det luktar gott heller. Tvål är fan inte gott.

Mröff
2008-08-13, 10:38
OK, den kvinnan kommer inte ha det lätt. Nu står både palt och surströmming på kravlistan.

Surströmming är ingen match. Bara öppna en burk..:D

Får väl köra med fileer så du slipper rensa första gången.

Christer
2008-08-13, 10:39
Nej, fy fan. Eller - som Lillebror i Karlsson på taket säger - hellre döden.

CodeMAN
2008-08-13, 10:43
Ååå, det var smart. Du vill bara bli av med mig, va?

Alltså, hur klarar av att hålla mig vid liv EFTER jag har öppnat burken? :unsure:

Mröff
2008-08-13, 10:47
Skulle du öppna burken skulle det gå käpprätt åt helsike. Det kräver en viss finess för att inte hela lägenheten, bostadsområdet skall stinka.

Ni med rötter från Medelhavet förstår er inte på sådant.
En grek på ett ställe jag jobbade var på surströmmingsskiva en gång i svedala. Glad i hågen tog han med sig en burk till Aten, där han kom ifrån, och skulle bjuda kompisarna på.

Han öppnade burken, och de käkade surströmmingen med bara sprit till.
Fy helvete vad äckligt, dessutom hade grannarna klagat.

sås på slipsen
2008-08-13, 12:53

Får väl köra med fileer så du slipper rensa första gången.

Men när man fått den ruttnande vätskan på fingrarna och tvingats akutamputera dem själv, hur anbringar man fileén på mackan då? :unsure:

Kickan
2008-08-13, 12:56
Vet inte om det är sant, men ett enormt osålt parti Röda Ulven lär ha sänkts i havet utanför södra norrlandskusten i slutet av andra världskriget.
Burkarna var redan då runda som fotbollar.

Någon som kan verifiera historien? :unsure:

Svimfärdig
2008-08-13, 13:08
Har inte varit närmare en burk än i affär. Vet inte ens om jag RÖRT en surströmmingsburk?
Inte sugen på att prova. Hört för mycket om det.

Sven Hedin
2008-08-13, 13:09
Vet inte om det är sant, men ett enormt osålt parti Röda Ulven lär ha sänkts i havet utanför södra norrlandskusten i slutet av andra världskriget.
Burkarna var redan då runda som fotbollar.

Någon som kan verifiera historien? :unsure:

Visst är det sant! Du vet den där kustkorvetten som det var sånt liv kring och som försvann utanför Härnösand, den antas ha gått i kvav när den gjorde en rutinkoll i området där strömmingen dumpades. Det skall ha varit ungefär samma fenomen som i Bermudatriangeln med gasmoln som stiger upp till ytan och gör så att båtar och ibland flygplan bara störtar rätt ner.

Det finns massor av material om det litteraturen.

Kickan
2008-08-13, 14:00
Visst är det sant! Du vet den där kustkorvetten som det var sånt liv kring och som försvann utanför Härnösand, den antas ha gått i kvav när den gjorde en rutinkoll i området där strömmingen dumpades. Det skall ha varit ungefär samma fenomen som i Bermudatriangeln med gasmoln som stiger upp till ytan och gör så att båtar och ibland flygplan bara störtar rätt ner.

Det finns massor av material om det litteraturen.
När den har jäst i 50 år, så kanske metallbollen har expanderat så mycket att den flyter upp till ytan,
ungefär som ett lik som folk har dumpat utan förankring, och inte fattar att det kommer upp igen :drool:

selma
2008-08-13, 22:11
Jag har smakat, och till min stora besvikelse var det inget som föll mig på läppen. Jag är vanligtvis vän av "mogen" mat. Men denna firre var vad man brukar kalla övermogen. FÖR övermogen även för en läckergom som mig själv. Nästa gång jag erbjuds surströmming kommer jag vänligt men bestämt att tacka nej

Ulvena
2008-08-13, 22:18
Jag provade en gång, efter konstens alla regler och med "färsk" surströmming men nej, det gick inte jag spottade ut den vilket även min norrländska man gjorde.
Tunnbröd, hackad lök och gräddfil utan den äckliga sura strömmingen var dock okej. :)

Sven Hedin
2008-08-13, 22:20
Jag har smakat, och till min stora besvikelse var det inget som föll mig på läppen. Jag är vanligtvis vän av "mogen" mat. Men denna firre var vad man brukar kalla övermogen. FÖR övermogen även för en läckergom som mig själv. Nästa gång jag erbjuds surströmming kommer jag vänligt men bestämt att tacka nej

Inte alls som smörgåstårta eller köttfärssås? Inte ett dugg åt det hållet? Eller....näää..?
Jag har av nån anledning alltid föreställt mig den där fisken som lite gott krämig och med smaken hos typ Gamle Ole. Men smakar den mer som rutten filmölk med ansjovis?

Berätta!

Birger
2008-08-13, 22:24
Nästa gång jag erbjuds surströmming kommer jag vänligt men bestämt att tacka nej

Själv brukar jag elakt men svävande tacka nej då mat av denna kaliber erbjuds.

selma
2008-08-13, 22:25
Det smakade bara illa, ungefär som när man rapar en riktigt äcklig bakfylllerap i käften och inte släpper ut den ordentligt. Utan man får smaken av lukten kvar i munnen om du fattar........

Men det absolut vidrigaste jag smakat är "rutten haj". Det var på island och det ihop med svarta döden (brännvin) var vedervärdigt :blä:

Ulvena
2008-08-13, 22:32
Det smakade bara illa, ungefär som när man rapar en riktigt äcklig bakfylllerap i käften och inte släpper ut den ordentligt. Utan man får smaken av lukten kvar i munnen om du fattar........

Men det absolut vidrigaste jag smakat är "rutten haj". Det var på island och det ihop med svarta döden (brännvin) var vedervärdigt :blä:

Exakt så smakar den.

Svarta döden är dock okej. :D

Pomperipossa
2008-08-13, 22:43
Jag har ätit surströmming en gång, och det gör jag aldrig om. Det smakar som det luktar, m.a.o. för jävla illa! Usch och fy.

Kickan
2008-08-13, 22:44
Vad är det för fel på bakfyllerapar nu helt plötsligt?:unsure:

Vill flika in att surströmmingen lär vara jäst, inte rutten. Vad det nu är för skillnad.

selma
2008-08-13, 22:52
Bakfyllerapar är underbara att blåsa iväg i sambons inandningsluft för att sedan skratta högt och elakt *moahahahahaaaaa* Inte fullt lika delikata att behålla i munnen och gomma dem :D

Sven Hedin
2008-08-13, 22:56
Jag kan faktiskt se en viss tjusning i det där...
Ät surströmming när det blåser åt rätt håll och skratta sen så där elakt när du ser grannarna skyndsamt packa in sig i bilen för att åka till sina släktingar.

selma
2008-08-13, 23:02
Hahah
Ja jävvlar du. Där är du nåt på spåren, fast man behöver ju inte käka det. bara öppna burken i vindriktningen och sen kan man ju käka nåt annat moget som dessutom är gott :evilgrin39:

Sven Hedin
2008-08-13, 23:07
Mellan raderna så läser jag... Tjugo stycken landgångar med rostbiff och räkor.

selma
2008-08-13, 23:10
Smörgåstårta som stått längst bak i kylen och gonat till sig, ostbågspåse som stått öppnad i skafferiet ett par dagar och gud vet vad :veryhappy:

skumrask
2008-08-14, 00:08
Har aldrig ätit, men jag skulle gärna vilja, så till den milda grad att jag högst odiskret försökt bjuda in mig själv till några vänner som uppskattar dylikt, med uteblivet resultat dessvärre.

I högstadiet kastade jag och en kompis in en öppnad burk i skolans venlilationssystem dock, vi blev smått legendariska på kuppen.

Svimfärdig
2008-08-14, 00:10
Så vad smakar det? Går det ens att beskriva? Lukten har man hört massor om...men smaken?
Hur viktiga är tillbehören? A och O?

Gabriel Knight
2008-10-07, 22:35
Skamligt nog äter jag inte surströmming trots att den tillverkas nästan nästgårds, ja ok ute i höga kustenområdet så det är ungefär 5 mil hemifrån men ändå :skamsen:

Dock kan jag väl bjuda på en anekdot kring eländet.
Det var när jag var på konfirmandläger och och givetvis skulle det busas på nätterna med hartsfiol och knackningar på tjejernas fönster osv ni vet men en av killarna hade även fått tag i en surströmmingsburk på något sätt och en natt skulle det busas ordentligt med tjejerna. Killen klättrade upp på taket på tjejernas logement och hällde ner surströmmingen i en av ventilationsrören på taket och sedan sprang han ner och tillbaka till vårat logement där han kastade sig i sängen och låtsades sova. Efter ett tag började folk skrika och skräna utanför fönstret och ledarna kom inspringande och tvingade upp oss i pyjamas och allt för nu skulle det till räfst och rättarting ute på gården. :dask:
I tjejernas logement stank det av surströmming så ingen kunde sova där längre och ledarna frågade ut var och en utav oss om vad som hade hänt och vilka som hade gjort det. Killen var till slut tvungen att erkänna och som straff var han tvungen att försöka sanera upp eländet på nåt sätt i ventilationstrumman dagen efter. :blä:
Jag vet inte hur han lyckades, jag har för mig att hans föräldrar blev ditkallade också för att hjälpa till att få bort lukten och fiskresterna medan vi andra hade lektioner och på kvällen for han hem med sina föräldrar förnedrad och utskälld :skamsen:

skumrask
2008-10-08, 12:41
Åt det som sagt nu i år, jag kan inte säga att jag brinner för att äta det igen. Det var faktiskt inte gott..

http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/IMG_3298.jpg

Gullan
2009-05-09, 07:06
*slumpbump*

Undrar varför surströmmingsklämman på bilden ovan ligger på bordet när man klart och tydligt ser att där finns en tallrik?

Svar på trådfrågan: NEJ!