handdator

Visa fullständig version : Alternativ till bensin.

Svimfärdig
2008-08-12, 07:52
Vad sägs om att "tanka" bajs nästa gång?
http://www.expressen.se/motor/1.1256837/bajs-kan-bli-bilbransle

Kickan
2008-08-12, 08:51
Den gamla kära biogasen ja... även kallad metan. Eller fisgas dvs prutt.

Ett småroligt trick som jag aldrig provat är att tända på prutten. Får bara göras i badkaret, annars kan man bränna sig förfärligt därbak. (se så omtänksam jag är).
Finns andra alternativ till bensin:

etanol
flytande syre (sterlingmotorer)
hybridmotorerna som växlar mellan bränsle och elmotordrift kan ju sägas gå på vadhelst som producerat elen, t ex kärnkraft.
Kommer ni på mer?

sås på slipsen
2008-08-13, 01:33
Den gamla kära biogasen ja... även kallad metan. Eller fisgas dvs prutt.

Ett småroligt trick som jag aldrig provat är att tända på prutten. Får bara göras i badkaret, annars kan man bränna sig förfärligt därbak. (se så omtänksam jag är).
Finns andra alternativ till bensin:

etanol
flytande syre (sterlingmotorer)
hybridmotorerna som växlar mellan bränsle och elmotordrift kan ju sägas gå på vadhelst som producerat elen, t ex kärnkraft.

Kommer ni på mer?

Pja..

Bränsleceller av vätgas och rapsmetylester, dvs syntetisk dieselolja. :kaffe:

Mröff
2008-08-13, 01:42
På det glada 1950-talet då det också fanns en slogan som hette "Atoms for Peace", samt kärnkraften sågs som en fantastisk teknik, fanns det prototyper på bilar som skulle drivas med ett litet kärnkraftverk.

Bostadsområden skulle också ha sin eget kärnkraftverk.

Fantastiskt nog döptes de båda första testreaktorerna i Sverige till Adam och Eva.

Så...varför inte en kärnkraftsdriven bil...:D
Nu ses ju kärnkraften som en miljövänlig teknologi......................................... ...........så länge inget går jättefel.......................men det gör det ju nästan aldrig........................eeeeh.

sås på slipsen
2008-08-13, 01:51
På det glada 1950-talet då det också fanns en slogan som hette "Atoms for Peace", samt kärnkraften sågs som en fantastisk teknik, fanns det prototyper på bilar som skulle drivas med ett litet kärnkraftverk.

Bostadsområden skulle också ha sin eget kärnkraftverk.

Fantastiskt nog döptes de båda första testreaktorerna i Sverige till Adam och Eva.

Så...varför inte en kärnkraftsdriven bil...:D
Nu ses ju kärnkraften som en miljövänlig teknologi......................................... ...........så länge inget går jättefel.......................men det gör det ju nästan aldrig........................eeeeh.

Jag gillar kärnkraft. Fick jag vara diktator hade jag byggt kärnkraftverk av modernaste snitt längs hela östersjökusten, byggt pipelines inåt landet och värmt hela skiten med reaktorkylvatten gratis, som en medborgarförmån. Tack vara stordriftsfördelar skulle Sverige kunna exportera skitbillig el till hela Europa - framför allt östeuropa och ryssland - vilket skulle tvinga deras gamla farliga pisskärnkraftsverk och brunkolsverk till stängning.

Oh, kom på en till - veddriven bil. Via gengas. :)

F24U
2008-08-24, 02:12
Amatörer. Bilarna ska gå på el. Men det är en #el# som saknas. Var hittar vi den ?

I luften?

I vattnet?

Nä, jag orkar inte sidkutera med icke-ingenjörer.