handdator

Visa fullständig version : Ryssland??

Mröff
2008-08-09, 14:38
Nu är det igång med konflikt mellan Georgien och Ryssland.
Georgien bombade Sydossetien (en lite utbrytarrepubik i Georgien) och då brakade Putin på med stridsflyg över Georgien. Tio tusentals människor har börjat fly och tusentals redan dödats.

Nå, vad tror ni om Ryssland? Och om Kaukasus?

skumrask
2008-08-09, 14:44
Ryssland är som USA utan en besvärande demokrati att ta hänsyn till.

Vad jag tror om Ryssland? Rätt stor fråga, men det är intressant att vara med i detta skede av historien. Kina går om USA ifråga om värdens största ekonomi och Ryssland är nära. Rise and fall of the roman empire.

Sven Hedin
2008-08-09, 15:24

Att det inte är bra alls. Jag bryr mig inte ett dugg om ifall det om två hundra år kanske kommer att finnas en massa välmående och självständiga små länder i den där delen av världen. Allting var mycket bättre när kommunisterna fortfarande höll ordning där borta och vi har aldrig haft det så bra i Västeuropa och större delen av den övriga världen som när Sovjetunionen var i sin krafts dagar. På den tiden behövde vi inte oroa oss för lågpriskonkurrens och kriminella horder från öst, utan vi hade bara en enda stor och pålitlig fiende, en rejäl rysk björn, som förutom att den sysselsatte miljontals människor inom krigsmakter och dito industri världen över också såg till att den egna befolkningen i såna där avlägsna provinser inte behövde falla hän åt tjuveri och allehanda könshandel för att klara livhanken.

När jag får bestämma så skall muren upp, Trabanterna rulla av banden i Zwickau och minfälten läggas tillbaka!

Mröff
2008-08-09, 15:56
I frågan om minering ligger Suomi-finnarna i täten. De har minerat hela sin gräns mot Ryssland och stenvägrat skriva på internationella dokument mot landminor.

Kanske dags för ett studiebesök i exempelvis Karelen?

Sven Hedin
2008-08-09, 16:05
Finnarna visar vägen. Eller inte... Jag tror förresten inte att finnarna visar vägen, åtminstone inte där över. Hur många minor var det det rörde sig om? Det var väl flera hundra tusen har jag för mig.

Miriam
2008-08-09, 16:06
Att det inte är bra alls. Jag bryr mig inte ett dugg om ifall det om två hundra år kanske kommer att finnas en massa välmående och självständiga små länder i den där delen av världen. Allting var mycket bättre när kommunisterna fortfarande höll ordning där borta och vi har aldrig haft det så bra i Västeuropa och större delen av den övriga världen som när Sovjetunionen var i sin krafts dagar. På den tiden behövde vi inte oroa oss för lågpriskonkurrens och kriminella horder från öst, utan vi hade bara en enda stor och pålitlig fiende, en rejäl rysk björn, som förutom att den sysselsatte miljontals människor inom krigsmakter och dito industri världen över också såg till att den egna befolkningen i såna där avlägsna provinser inte behövde falla hän åt tjuveri och allehanda könshandel för att klara livhanken.

När jag får bestämma så skall muren upp, Trabanterna rulla av banden i Zwickau och minfälten läggas tillbaka!

Exakt min åsikt inte fan hade två tredjedelar av försvaret skrotats här i Sverige om vi haft kvar Sovjetstaten.
På den tiden blomstrade Boden vi hade ingen arbetlöshet vi hade många affärer.
Vi hade många överbetalda officerare som handlade dyrt.
Sen var det roligt att veta att man var reggad av Säpo jag sökte ofta okvalificerade städ och köksjobb på kronan.
Det var alltid lika kul att bli nekad efter personundersökningen.
Hujjaligen 22 år och medlem i APK jag var ett riktigt spionämne.
Men allvarligt talat det fanns en viss trygghet när det var terrorbalans.
Usa höll sig mer på mattan också.

Sven Hedin
2008-08-09, 16:08
Japp!

Torsten
2008-08-09, 17:57
Ett nytt krig i Europa är fruktansvärt. Tydligen bombar ryssarna urskillningslöst även civila mål. Det här kan om det vill sig illa utvecklas till ett tredje världskrig om USA känner sina intressen hotade.:cry:

Kristen Etik och Moral
2008-08-09, 18:20
Japp!

Mmm, jo, ja...
Men man kan väl kanske tänka sig att mänsklighetens framtid innebär ett skifte där vi kulturellt och politiskt evolverar ur forna tiders terrorbalans som främsta nav i ekonomierna.

Det känns inte så där jäddra fräscht att gå tillbaka till "öst mot väst" med terror uppräthållen av "super massive nano death particle pestilence annihalition missiles"

Kristen Etik och Moral
2008-08-09, 18:24
Men å andra sidan så är det snart år 2012 och då kommer det att ske så mycket nytt underligt skit så det inte spelar någon roll vad som händer med dessa gamla arkaiska beteenden.

Mröff
2008-08-09, 18:33
Hmm...vad var det som skulle ske 2012?
Kan du se ngn koppling till händelserna i Kaukasus?

sås på slipsen
2008-08-09, 18:53
Men å andra sidan så är det snart år 2012 och då kommer det att ske så mycket nytt underligt skit så det inte spelar någon roll vad som händer med dessa gamla arkaiska beteenden.

Exakt. http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/tinfoil.gif

Kristen Etik och Moral
2008-08-09, 19:12
Hmm...vad var det som skulle ske 2012?
Kan du se ngn koppling till händelserna i Kaukasus?

http://www.youtube.com/watch?v=mDN6ZcZ0y9I

Ni har fyra år till på er av "vanligt" sedan smäller det.
Personligen tror jag att vi får besök av rymdisar. :yes:
Det är ett jävla liv uppe i skyn ovanför mexiko nu för tiden då årtalet draws nearer.
Slump?
I think not. Maya / rymdisar. Hand i handske.

Kickan
2008-08-09, 19:58
Nu är det igång med konflikt mellan Georgien och Ryssland.
Georgien bombade Sydossetien (en lite utbrytarrepubik i Georgien) och då brakade Putin på med stridsflyg över Georgien. Tio tusentals människor har börjat fly och tusentals redan dödats.

Eftersom ryssarna avslöjats en masse, med dopingskandaler som ger eko över hela idrottsvärlden, reagerar de som de brukar och vill att en stark man ger dem lite självrespekt åter. :sly:

Kickan
2008-08-09, 20:02
På den lite mer osportiga sidan, så visst är väl Georgien en suverän stat?
Det betyder ju i praktiken att det är Ryssland som går till attack, eftersom Georgien enlig all internationell praxis är i sin fulla rätt att försvara sina gränser. Oder was?

Mröff
2008-08-09, 21:32
Japp.

Ryssland har gått till attack mot en annan suverän stat, så i praktiken är det ett krig som håller på att bryta ut.

Svimfärdig
2008-08-09, 23:38
Maya?

Edit: Äh skit, läste inte klart tråden innan jag skrev. :)