handdator

Visa fullständig version : Någon vegetarian/vegan på forumet?


Torsten
2008-08-08, 19:30
Om så är varför valde du den kosthållningen? Är det att äta lik när man tillagar kött på samma sätt som skett sedan urminnes tider? Är inte människan i grunden en allätare och varför rubba på ett naturligt kostintag? Så varför blev du vegeterin/vegan?

Mröff
2008-08-08, 19:46
Har människan någonsin varit vegetarian. Vi har väl försökt oss på att nedlägga ett djur då och då för att få i oss protein. Om vi var rena köttätare borde vi ha lite större tänder.

Däremot äter vi nog för mycket kött idag. Majoriteten av kosten för en människa borde vara nötter, rotfrukter, frukter, bär etc. Och lite kött då och då.

Det borde variera mycket över jorden också. Dvs folk som bor i kalla trakter ser inte så mycket bär och frukter som går att äta, därför är de mer anpassade att käka råa sälögon eller andra djur.

Jag har övergått till att vara köttoman till en människa som äter lite kött, men jag avstår inte från det. Blir bara inte att jag tillagar sådant speciellt ofta.

Kickan
2008-08-08, 19:49
Är inte människan i grunden en allätare och varför rubba på ett naturligt kostintag?
Vill bara inflika, att det inte finns ett "naturligt" kostintag för människan, det som kännetecknar oss som art är vår otroliga förmåga att överleva på vad som står till buds.

(med detta vill jag säga att det inte är "onaturligt" att vara vegetarian, lika lite som det är onaturligt att enbart äta kött)

Ulvena
2008-08-08, 20:04
Människan är ju allätare, vilket sannolikt gjort att vi klarat av att överleva.

Nej, jag är inte vegetarian eller vegan och har inte för avsikt att bli det heller. Jag tror på att äta allsidig kost, där ingår kött.

Kristen Etik och Moral
2008-08-09, 12:36
Jag blev vegetarian av etiska skäl då jag var tonåring. Idag är jag en bra bit äldre men beslutet står fast, om man bortser ifrån att jag äter en och annan fisk mellan varven. Jag gillar inte djurhållningen i våra underliga samhällen.

Kristen Etik och Moral
2008-08-10, 17:09
Okey, listen up r-tards!

Problemet nu för tiden är inte huruvida vi är snälla eller dumma mot de små stackars djuren, det handlar om resurser. För att producera den stek som någon dum jävla I-landsmänniska kräver på sin talrik så går det åt en helvetes massa mer resurser i alla led än vad det krävs för ett vegetariskt mål mat.
Dessutom skiter och fiser djuren sönder atmosfären.

Men för all del. Ät era hjärdöda jävla pannbiffar tillagade av fläÄÄäskfuääRrrsshflflf så att den goda goda såsen rinner nerför era mogoloida hakor. Kom inte och gäll hos mig bara, när ni står och grinar i knähögt vatten ute i villaträdgården.

Som de långsamt kokande grodor ni är så är det väl förstås för mycket begärt att be om en liten omläggning av kosthållningen? Åka bil kan ni ju göra också, på bränsle som odlas fram på fullgod mark för vetetabilisk föda.
Hej vad det går!

Kickan
2008-08-10, 18:01
Men jag skäms ju, jag skäms! Hjälper inte det, måste jag sluta äta kött ändå? :crybaby:

Gullan
2008-08-10, 18:09
Om vi inte äter djuren så skulle det så småningom bli en jävla massa djur som bara driver omkring och äter det spannmål som odlas. Hur många älgar skjuts inte av varje år men likväl ynglar de av sig så att det nästa höst måste skjutas en jäkla massa igen. Släpp kor och hästar fria? Jättebra.

Såna här trådar får mig alltid att börja drägla efter en stor fin entrecote, av närodlad kravkossa. Kanske en av gullekorna (Hereford) nere i byn. De har ett bra liv, går ute så länge det finns mat och fritt inne i stora hangarer när det är kallt och inget växer ute. :feedme:

CodeMAN
2008-08-10, 18:18
Jag hade 3 st fläskkotletter till lunch. Marinerade i vitlök, paprika och oregano... Å vad gott det var... :feedme:

Mröff
2008-08-10, 18:24
Människor fiser ganska mycket också, så det är kanske bra att det finns krig, naturkatastrofer och tortyr för att minska på utsläppen.

skumrask
2008-08-10, 18:24
Jag föreslår att man äter mer av de djur som strövar fritt i naturen, vildsvin, rävar, rådjur, utter, gräsand...

Gullan
2008-08-10, 18:27
Jag föreslår att man äter mer av de djur som strövar fritt i naturen, vildsvin, rävar, rådjur, utter, gräsand...

:lol:

Hur går det med din gräsandsjakt?

Kristen Etik och Moral
2008-08-10, 18:31
Ja det är jätteroligt att det finns fattiga som inte har mat.
Kan inte du skriva ihop en sketch om det Skumrask?

Mröff
2008-08-10, 18:34
Nä. Det är inte roligt. Mitt förslag är att vi skänker bort en helsikes massa mat. Då blir det en sk. win-winsituation. Rikingarna slipper äta ihjäl sig och de fattiga slipper dö i svält.

Jämnvikt, jämnvikt, harmoni...enligt gaia.

Kristen Etik och Moral
2008-08-10, 18:34
Om vi inte äter djuren så skulle det så småningom bli en jävla massa djur som bara driver omkring och äter det spannmål som odlas. Hur många älgar skjuts inte av varje år men likväl ynglar de av sig så att det nästa höst måste skjutas en jäkla massa igen. Släpp kor och hästar fria? Jättebra.


Ja det där argumentet: "Men tänk vad mycket kor det skulle bli! Kor på gator! Kor på torg! Kor överallt!!!" kan ju fungera på en fjärdeklassares skolgård men det duger inte till för en vuxen kvinna.

Gullan
2008-08-10, 18:43
Tycker att vi kan börja med att sluta använda spannmål för att göra drivmedel av.

Att ge bort maten påminner mig bara om att man skulle äta upp maten som lite. Tänk på barnen i Biafra. :rolleyes:

Det hjälper inte att ge bort mat, man måste hjälpa människor att försörja sig själva och att människor ska kunna ha möjlighet att odla sin egen mat.
"Ge en man en fisk och han blir mätt för en dag. Lär honom att fiska och han blir mätt hela livet” (Lao Tse)

Mröff
2008-08-10, 18:45
Ge bort vad som behövs för att de skall klara sig då. Kunskap, skydd från rofferi, utsäde och massa kossor.

Det kan ju vara bra om de svältande kan få äta upp sig, så de orkar starta upp mat-business sedan.

Gullan
2008-08-10, 18:47
Ja det där argumentet: "Men tänk vad mycket kor det skulle bli! Kor på gator! Kor på torg! Kor överallt!!!" kan ju fungera på en fjärdeklassares skolgård men det duger inte till för en vuxen kvinna.

:unsure: Du tror inte att det blir en massa djur som kommer att knalla runt överallt?

skumrask
2008-08-10, 19:05
Ja det är jätteroligt att det finns fattiga som inte har mat.
Kan inte du skriva ihop en sketch om det Skumrask?


Skärp dig nu för fan, jag käkar upp dig i vilken debatt som helst. Ids inte argumentera med dig, du är bara på damphumör och jag har svårt att ta dig på allvar.

Kickan
2008-08-10, 19:14
Varje svensk proppar i sig hela ladugårdar av nötkreatur, där de s a s bara pillar ut entrecôten och ryggbiffen, och sedan slänger resten. Vi behöver importera en massa kött för att konsumera som vi gör.

Torsten
2008-08-10, 19:22
Vissa avarter som den genmanipullerade rasen Belgian blue tycker jag inte om. Att den dessutom smygs in i svenska köttdiskar är för jävligt. Men vegetarianerna går inte heller fria för den allt vanligare genmodifieringen tyvärr. Det var väl nyligen även några forskare som även lyckats odla fram konstgjort kött har jag för mig? Tror dom använde stamceller från moderkakan.:blä:

skumrask
2008-08-10, 19:26
Varje svensk proppar i sig hela ladugårdar av nötkreatur, där de s a s bara pillar ut entrecôten och ryggbiffen, och sedan slänger resten. Vi behöver importera en massa kött för att konsumera som vi gör.

Vad har du fått det ifrån?

Ulvena
2008-08-10, 19:39
Fast det är ju mer komplicerat, ta till exempel fisket.
Senegal ( en mindre afrikansk demokrati, västafrika), de klarade sig rätt bra för att de hade sina fiskare som drog upp fisk. EU var väldigt sugna på deras fiske så de erbjöd detta fattiga land pengar som stöd, om de fick fiska på deras vatten. Senegal sa såklart ja, pengar in i landet och vad ledde det till?
EU fiskar ut deras vatten så de infödda fiskarna får inte in någon fisk längre.

De försöker nu försörja sig på det minskade fisket, samt att föda upp getter. De har inga andra tillgångar, klart de äter vad de kan, de vill ju överleva.

Kickan
2008-08-10, 19:59
Vad har du fått det ifrån?
Att vi äter mer av vissa styckningsdelar, och inget alls av andra, och därför får importera stora mängder av vissa styckningsdelar?
Det står i alla dagstidningar då och då, när köttpolitik och prissättning och ursprungsmärkning/djurskydd debatteras.

Kristen Etik och Moral
2008-08-10, 20:48
Skärp dig nu för fan, jag käkar upp dig i vilken debatt som helst.

Skall du ge dig på mig nu också?

Det slentrianmässiga köttätande som befolkningarna i vår del av världen ägnar sig åt är ett hänsynslöst och totalt onödigt resursslöseri, och så var det med den saken.

Det är upp till var och en att läsa av sin etiska kompass och ta beslut därefter.

LillaLasse
2008-08-10, 20:57
Att vi äter mer av vissa styckningsdelar, och inget alls av andra, och därför får importera stora mängder av vissa styckningsdelar?
Det står i alla dagstidningar då och då, när köttpolitik och prissättning och ursprungsmärkning/djurskydd debatteras.

Jo. Vi käkar ju ryggbiff och entrecote varje dag. Jag har faktiskt aldrig läst det du påstår. Aldrig någonsin har jag läst att vi slänger allt utom entrecoten och biffen.

Jag tror du pratar strunt. Tills du kommer med en källa.

Ulvena
2008-08-10, 21:10
Skall du ge dig på mig nu också?

Det slentrianmässiga köttätande som befolkningarna i vår del av världen ägnar sig åt är ett hänsynslöst och totalt onödigt resursslöseri, och så var det med den saken.

Det är upp till var och en att läsa av sin etiska kompass och ta beslut därefter.

Är du bästa kompis med hon Ling0n på MS?

Alltså, man kan kritisera vårt slentrianätande av kött men människan har alltid varit en allätare.
Jag äter kött och kommer fortsätta att göra det. Herregud, jag läste att om man odlar tomater i växthus förstör man miljön.
Djur som går ute och äter gräs kan man gott slakta och äta tycker jag.

Hur ser du på folk i u-länder som föder upp en ko eller get och sen äter upp den? Gör de fel?

Skulle u-länderna få mer mat om jag avstod från att äta kött?
I dag åt jag lamm från Nya Zealand, får som går ute jämt, äter det som finns, tär de på naturresurserna?

Kickan
2008-08-10, 21:16
Alltså... det KEM säger är välkänt och odiskutabelt! :mad:

Nu kräver jag att ni börjar skämmas lika mycket som jag, och slutar slingra er. Tillsammans kan vi skämmas... och fortsätta äta de läckraste styckningsdelarnahttp://www.mysmiley.net/imgs/smile/ashamed/ashamed.gif (http://www.obsklassen.se/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.mysmiley.net)

Kickan
2008-08-10, 21:22
I dag åt jag lamm från Nya Zealand, får som går ute jämt, äter det som finns, tär de på naturresurserna?
Ah... här vill jag bara kommentera:
Hela Nya Zeelands eget ekosystem är utslaget, skövlat, och ersatt av de invandrade europeernas enda påkomna sätt att använda dessa arealer... kolonisatörer dignar som bekant under bördan av all mark de måste hitta användning för,
deras sätt blev att göra betesmarker och låta ett antal miljoner får beta där.

Inte helt olikt det som nu sker i Amazonas faktiskt, för att klara vår nötköttskonsumtion, även om Amazonas väcker starkare känslor hos oss, troligen beroende på att vi gärna vill fortsätta andas in syret som produceras där.

Miriam
2008-08-10, 21:26
Är du bästa kompis med hon Ling0n på MS?

Alltså, man kan kritisera vårt slentrianätande av kött men människan har alltid varit en allätare.
Jag äter kött och kommer fortsätta att göra det. Herregud, jag läste att om man odlar tomater i växthus förstör man miljön.
Djur som går ute och äter gräs kan man gott slakta och äta tycker jag.

Hur ser du på folk i u-länder som föder upp en ko eller get och sen äter upp den? Gör de fel?

Skulle u-länderna få mer mat om jag avstod från att äta kött?
I dag åt jag lamm från Nya Zealand, får som går ute jämt, äter det som finns, tär de på naturresurserna?

Jag har läst att om vi slutade äta så mycket nötkött som vi gör så skulle tex Argentina inte föda upp lika mycket biffkor.
Då skulle det frigöras mycket odlingsytor där korna tidigare betat.
På dom odlingsytorna skulle man kunna odla proteinrika spannmål i såna mängder så ingen skulle behöva svälta.

Jag har ingen aning om det stämmer alls men det har jag läst.
Själv äter jag kött och har inga planer på att sluta men jag äter vegetariskt då och då.
Men det är bara för att det finns himla många goda vegetariska rätter.

Ulvena
2008-08-10, 21:31
Ah... här vill jag bara kommentera:
Hela Nya Zeelands eget ekosystem är utslaget, skövlat, och ersatt av de invandrade europeernas enda påkomna sätt att använda dessa arealer... kolonisatörer dignar som bekant under bördan av all mark de måste hitta användning för,
deras sätt blev att göra betesmarker och låta ett antal miljoner får beta där.

Inte helt olikt det som nu sker i Amazonas faktiskt, för att klara vår nötköttskonsumtion, även om Amazonas väcker starkare känslor hos oss, troligen beroende på att vi gärna vill fortsätta andas in syret som produceras där.


Nu fattar jag inte riktigt, att hålla får var ju ett av de sätten fångarna där kunde överleva, det är en sedvänja som kommer långt ifrån. De enda djur man kunde föda upp med gott resultat var ju får.
Maorierna att kanske hade andra sätt att överleva men de fick ju inte bestämma över sånt.
Överlag är väl fårskötsel rätt miljövänligt? De går ju ute och äter gräs.

Kickan
2008-08-10, 21:34
Nu fattar jag inte riktigt, att hålla får var ju ett av de sätten fångarna där kunde överleva, det är en sedvänja som kommer långt ifrån. De enda djur man kunde föda upp med gott resultat var ju får.
Maorierna att kanske hade andra sätt att överleva men de fick ju inte bestämma över sånt.
Överlag är väl fårskötsel rätt miljövänligt? De går ju ute och äter gräs.
Egentligen säger vi ju samma sak, med skillnaden att jag är kritiskt till det och du inte är det.

Men Amazonas så, om vi drar det vidare dit? Är omvandlingen av den biotopen ok tycker du, och skulle den vara mer ok om det var får som betade där i st för nötkreatur?

Ulvena
2008-08-10, 21:55
Egentligen säger vi ju samma sak, med skillnaden att jag är kritiskt till det och du inte är det.

Men Amazonas så, om vi drar det vidare dit? Är omvandlingen av den biotopen ok tycker du, och skulle den vara mer ok om det var får som betade där i st för nötkreatur?

Nej, men om det kunde få folk som bor där att tjäna pengar och på så sätt bli mätta skulle jag stödja det.
Jag har svårt för att folk i u-länder ska stå tillbaka för att vi ska få det vill ha. Vi har utnyttjat alla resurser som finns för att få det så bekvämt som möjligt men vi vill hindra dem från samma sak för då är det inte bra för miljön! Vems miljö? Vår!

De kanske också vill ha elektricitet, en nödvändighet för turism t.ex.
De kanske också vill äta sig mätta och har inte råd eller möjlighet att stå vid kyldisken och välja, som jag har.

För min personliga del har det ingen som helst betydelse vem som äter vad och vad som blir slaktat och mat i min mun, jag äter det som jag hittar i kyldisken och jag har inget som helst dåligt samvete.

LillaLasse
2008-08-10, 22:02
Ah... här vill jag bara kommentera:
Hela Nya Zeelands eget ekosystem är utslaget, skövlat, och ersatt av de invandrade europeernas enda påkomna sätt att använda dessa arealer... kolonisatörer dignar som bekant under bördan av all mark de måste hitta användning för,
deras sätt blev att göra betesmarker och låta ett antal miljoner får beta där.

Inte helt olikt det som nu sker i Amazonas faktiskt, för att klara vår nötköttskonsumtion, även om Amazonas väcker starkare känslor hos oss, troligen beroende på att vi gärna vill fortsätta andas in syret som produceras där.

Det här stämmer ju heller inte. Skulle NZ´s ekosystem vara utslaget?:rolleyes:

Jag är faktiskt jätteintresserad av var du hämtar de "fakta" du svänger dig med här? Vad är det för olika arter som fått stå tillbaka och utrotats pga fårskötseln menar du?

LillaLasse
2008-08-10, 22:09
Hörru Kickan. Lite källor skulle inte skada.

Om man säger så.:rolleyes:

skumrask
2008-08-10, 22:09
Att vi äter mer av vissa styckningsdelar, och inget alls av andra, och därför får importera stora mängder av vissa styckningsdelar?
Det står i alla dagstidningar då och då, när köttpolitik och prissättning och ursprungsmärkning/djurskydd debatteras.

Jag uppfattade det som att du menade att man bara petar ut vissa favoritdelar och kasserar det andra. Så är ju inte fallet.

Att svenskar sedan har en viss smak och favoriserar vissa detaljer är ju sant. Sedan är det ju iofs inte så att export är av ondo nödvändigtvis, det är mer energisnålt t.ex att frakta färdigförpackat kött från brasilien än vad det är att föda upp en ko i Sverige, pga vårt klimat som måste hålla djuren inne om vintrarna.

skumrask
2008-08-10, 22:16
Angående Amazonas så har det skrivits en hel del artiklar om hur myndigheterna i brasilien nu faktiskt tagit tag i problemet, man utfärdar numer dryga böter till boskapsuppfödare som utnyttjat före detta regnskog och har program för återutsättning av träd. Så det finns gott hopp i alla fall, och en politisk vilja.

Det finns inga enkla lösningar, det är inte så svart och vitt. Själv tror jag att det här med kornas pruttande är en jävla rövarhistoria, och en myt som kommer att perforeras big time.

Kickan
2008-08-10, 22:54
skummis: Ja, själv tror jag faktiskt de styckningsdelarna kasseras. Eller förresten, det kanske blir hund- och kattmat. Och gainers till bodybuilders.

skumrask
2008-08-10, 23:17
Vovvarna och katterna skall väl också ha mat? Hursomhelst finns det nog goda skäl att belysa köttindustrin och visst förekommer det slöseri etc men att därför ställa om till en helt vegetabilisk livsmedelsförsörjning tror jag inte på, jag är inte ens moraliskt övertygad om att det är fel att äta djur, däremot bör man bli medveten om vad man sätter i sig och varför. Förstår inte varför just nötkött skall vara det primära källan till proteinintaget, vi kan ju äta gamla utjänta ridhästar om det är så. För de, de går nämligen på export, med långtradare till Danmark och ännu längre söderut till Frankrige där de säljs för dyra pengar för köttets skull. Men i Sverige, där äter man inte Pålle:unsure:

Torsten
2008-08-11, 03:32
Mycket nötkött går väl till dom stora hamburgerkedjorna antar jag. Att t.ex McDonald skryter med att använda endast utvalda styckbitar av A-kvalitet tror jag vad jag vill om. Resten blir väl typ pölsa korv och blandfärs gissar jag.

skumrask
2008-08-11, 15:21
En intressant detalj i sammanhanget är att antalet nötkreatur i Sverige idag ligger på ungefär samma nivå som i början av 1800-talet, för att ha en topp kring tiden för andra världskriget. Så att det skulle vara ett enormt problem med pruttande kor verkar ju inte rimligt, de borde ju rimligtvis pruttat sönder atmosfären för länge sedan i så fall.

Det kor gör är att de alstrar metan och det är detta som sägs utgöra ett problem. Det förekommer experiment att på genetisk väg byta ut denna enzym i kons mage till en enzym från andra gräsätande djur, företrädesvis känguru då dessa pruttar miljövänligt.

Angående statistikuppgiften över nötkreatur så är ju det naturligtvis inte hela sanningen, dagens mjölk- och köttkor är sannolikt mycket större idag än vad de var i början av 1800-talet, så man får väl titta på total köttvikt.
Men en detalj i sammanhanget som jag har hört är att t.ex en fjällko som strövar fritt producerar mer mjölk än en modern mjölkko på kraftfoder, om man ser till vikten på kon. Alltså, mer mjölk per kilo ko. Man får dessutom ut nästan dubbelt så mycket ost per liter mjölk av den fribetande fjällkon.

Källor:
http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Annan%20statistik/Statistikrapport/20056/20056_kommentarer.htm

Svimfärdig
2008-08-11, 15:59
Jag har lekt veggo några dagar. Pasta med pasta. :tjurig: Ska snart köpa kött dock. :skamsen:

skumrask
2008-08-11, 17:14
Problemet är hur som helst inte kor och det finns många tecken som visar på att det är en ren myt att boskapsuppuppfödngen skulle alstra sådana nivåer att det skulle bli märkbart. Det är den onaturliga uppfödningen på kraftfoder och inomhusförvaring i uppvärmda hangarer som är det egentliga hotet.

Kor som går i hagar och betar bidrar däremot till den naturliga floran och håller landskapet öppet, tittar man på artrikedomen i kulturbygder där boskap betar naturligt finner man en oerhört rik artrikedom av svamp, örter, insekter och andra djur. Det är i sin tur en naturlig barriär mot miljöhot!

Hellre importerat kött från gräsätande kor i Brasilien än svensk industriellt framtagen boskap. Det är den senare som är hotet, inte kossan i sig. Basta!

Torsten
2008-08-11, 17:30
Läste att framtiden heter kängurukött. Beroende på deras magsystem produceras inga som helst miljöförstörande metangaser. Hur det smakar har jag däremot ingen aning om.

Miriam
2008-08-11, 19:06
Jag har ätit hamburgare gjord på kängurukött den smakade helt okej.
En annan gång åt jag en hamburgare gjord av strutskött den var riktigt god.

Som ni kanske anar har jag en kompis som gärna köper och tvingar alla att smaka exotiska grejjer.

Tack vare honom har jag även ätit Haj rostade chokladöverdragna insekter.
Att jag åt insekter visste jag inte förän efteråt.

Kickan
2008-08-11, 20:30
En intressant detalj i sammanhanget är att antalet nötkreatur i Sverige idag ligger på ungefär samma nivå som i början av 1800-talet<...>
dagens mjölk- och köttkor är sannolikt mycket större idag än vad de var i början av 1800-talet, så man får väl titta på total köttvikt.
Det stämmer, dagens sv/v-brokiga kossa är helt enorm jämfört med 1800-talets lantraser. Den är framavlad för att växa jättefort, när den är 5 år slaktas den, då är den så tung att benen knappast bär den. Då har den hunnit få ett antal kalvar redan.
Förr var man (av säkerhetsskäl) tvungen att ha rimliga storlekar på såpass stora djur, och man avlade dessutom på det kulliga (hornlösa) anlaget, raserna sägs dessutom ha varit mer tillgivna och hanterbara. En ko kunde bli 20-30 år gammal.

Jag var på någon slags mönstergård som hade öppet hus och presenterade det svenska jordbruket. Texten för kossan angav stolt vilka enorma fodermängder den åt, och vilka enorma mjölkmängder som blev resultatet. Vad är vitsen med att ha ett dubbelt så stort djur, som äter dubbelt så mycket, för att få dubbelt så mycket mjölk? Dessutom har jag läst äckelartiklar om att dessa högproducerande stackars kor har fullt av vita blodkroppar i mjölken, dvs var.

Källor:
Svenska Lantraser
Mulens marker

Svimfärdig
2008-08-11, 20:33
Det är fan bedrövligt vad djur ska lida för att vi ska kunna äta.

skumrask
2008-08-12, 00:40
Det stämmer, dagens sv/v-brokiga kossa är helt enorm jämfört med 1800-talets lantraser. Den är framavlad för att växa jättefort, när den är 5 år slaktas den, då är den så tung att benen knappast bär den. Då har den hunnit få ett antal kalvar redan.
Förr var man (av säkerhetsskäl) tvungen att ha rimliga storlekar på såpass stora djur, och man avlade dessutom på det kulliga (hornlösa) anlaget, raserna sägs dessutom ha varit mer tillgivna och hanterbara. En ko kunde bli 20-30 år gammal.

Jag var på någon slags mönstergård som hade öppet hus och presenterade det svenska jordbruket. Texten för kossan angav stolt vilka enorma fodermängder den åt, och vilka enorma mjölkmängder som blev resultatet. Vad är vitsen med att ha ett dubbelt så stort djur, som äter dubbelt så mycket, för att få dubbelt så mycket mjölk? Dessutom har jag läst äckelartiklar om att dessa högproducerande stackars kor har fullt av vita blodkroppar i mjölken, dvs var.

Källor:
Svenska Lantraser
Mulens marker

Det är väl svensk låglandsboskap (sv/vit) du menar, den och svensk rödbrokig boskap är de dominerande raserna i sverige, den svartvita mjölkar mer men är känsligare. Jag tycker att hanteringen av just mjölkboskap är mycket läskigare än boskap som är anpassande för köttproduktion, köttboskap går att hållas väldigt ekologiskt och raser som hereford och angus är mycket tåliga. Fast problemet är väl att vi inte har några stora naturbeten längre, för de har ju växt igen..

Mröff
2008-11-15, 12:23
Nu är goda råd dyra. :o

Skall bjuda en familj veggisar på lunch idag. Tänkte köra tacos.

Nu har jag inhandlat både quorn- och sojafärs. Döm om min förvåning när jag läste på quorn-paketet att man skulle koka den färsen i sås.

Hur hanterar man quorn till taco...vaddå koka i sås?

Mröff
2008-11-15, 12:28
Googlade....:puh:

Man bryner den som vanligt och slänger på kryddmix/vatten...

Gullan
2008-11-15, 12:59
Om du hade givit dig till tåls några minuter till hade du fått goda råd av mig. Nu får du inga. *borstar bort sågspån*

Mröff
2008-11-15, 13:10
Om du hade givit dig till tåls några minuter till hade du fått goda råd av mig. Nu får du inga. *borstar bort sågspån*

Men...kan du inte ge lite råd. Det kan gå åt helsike detta, så det bara blir en gröt. Varför skall folk vara vegetarianer...:(

Gullan
2008-11-15, 13:15
Men...kan du inte ge lite råd. Det kan gå åt helsike detta, så det bara blir en gröt. Varför skall folk vara vegetarianer...:(

Näpp! :yawn:







Oroa dig inte. Google visste också så du är hemma, safe. Men du behöver inte fräsa på så mycket, finns liksom inget att bryna.

Kickan
2018-06-06, 15:37
Vill bara meddela att jag numera är nästanvegetarian.
Detta p g a att de människor jag emellanåt lagar mat åt är vegetarianer, så jag har hittat tekniken s a s.


Dessemellan äter jag resterna av dessa måltider.