Visa fullständig version : Kenta och Stoffe.
Svimfärdig
2008-08-08, 06:07
Vad hade don sysslat med idag om dom levat tro? Var ett bra tag sen jag kollade på Mods-triologin (trilogi?) men kan inte glömma dom. Det är synd att livet gick som det gick för dom...
Det hade fan varit skoj att dela en pipa med dom. Men bara en. ;)
Vad tror ni? Hur ser ni på dom små liven?
Sven Hedin
2008-08-08, 09:05
Vad hade don sysslat med idag om dom levat tro? Var ett bra tag sen jag kollade på Mods-triologin (trilogi?) men kan inte glömma dom. Det är synd att livet gick som det gick för dom...
Jag har inte sett Det sociala arvet så jag vet inte hur det gick för Kenta efter Ett anständigt liv, men han krökade ju ganska hårt, men höll sig väl till på sin höjd lite röka när han skulle festa till det, så om han hade varit i livet så skulle han säkert ha fortsatt med ungefär det. Kanske skulle han ha umgåtts med sin mor Majken och gått och kollat på alla Bajen-matcher. Sen så hade han nog lyckats ge ut någon mera skiva eller uppträtt på nån kvarterskrog eller mindre festival, men det är ingenting som jag hade sprungit benen av mig för att varken köpa eller se.
Undrar hur det gick med den förhållandevis snygga tjejen med Porschen, hon som han väl hade en son med och som hämtade morsan hans i en 145:a när hon muckade från Hinsan? Är hon med i den sista filmen tro?
Stoffe däremot, honom går det ju att spåna ganska fritt omkring... Kan man gissa att han plötsligt en dag hade vaknat upp och tänkt att han skulle ta upp den avslutade karriären som sångare i nåt band? Skrivit in sig på nån avgiftningsanstalt och sen åkt runt i skolorna och berättat att närmare trettio av hans polare hade dött av fultjack? Jag tänker på den där finniga killen med hockeyfrilla som sitter och är grinig i filmen Mannen på taket, det hade ju faktiskt kunnat vara Stoffe...
Men om karln inte hade knarkat ihjäl sig innan Ett anständigt liv blev färdig så kanske han hade kunnat dra nytta av kändisskapet och blivit en farlig flickidol och frontfigur i nåt band. Ungefär som en 70tals-Marilyn Manson eller kanske snarare som en lite fagrare Roky Ericksson...
Det hade jag faktiskt kunnat tänka mig att se. Jag hade nog t.o.m. köpt upp mig på några plattor, för vad jag minns så lät det skitbra i Dom kallar oss mods. Var det förresten Kenta som spelade gitarr?
Svimfärdig
2008-08-08, 09:38
Justja han har ju en son! Hade jag glömt. Hmmm skulle vara intressant att se en doku med alla som var med i periferin i filmerna.
Stoffemannen ja, han skulle blivit kultförklarad tror jag. Och ja, Kenta spelade gitarr.
Kenta lever i allra högsta grad vidare här i krokarna.
Varje gång det är match med Hammarby ekar hans mest kända trudelutt mellan kåkarna flera kilometer bort, och tusentals män sjunger känslosamt med.
_BvMT_e9DpI
Svimfärdig
2008-08-08, 09:57
Lovely!!!
Fan jag måste sätta mig och se alla filmerna snart. Ska jaga rätt på lite rock'n'roll-grejer och mysa. :whistle:
Stoffe gick ur tiden på ett lite mindre angenämt sätt. Genom en överdos på en toalett på T-centralen. Klassiskt men tragiskt.
sås på slipsen
2008-08-11, 19:11
Delat pipa med dem har jag, helt otippat, gjort. :skamsen:
Jag hade Kenta & Stoffegänget som lekkamrater när jag var liten. Men mor och far jobbade på Strömparterren nedanför riksdagshuset vid Norrbro när jag var liten..typ 6-7 år nånting. Kommer inte ihåg exakt. Jag fick ju lulla runt en del för mig själv på dagarna och hängde mycket med fiskarna där - och med modsen/hippisarna.
En dag hade jag väl tjatat till mig att få smaka och blivit tokstenad. De blev väl rädda och satte helt logiskt ut mig en av roddbåtarna som låg där.
En av fiskarna hittade mig guppandes på Strömmen. :D
Otroligt nog blev jag granne med en i samma gäng långt senare, den tredje snubben i filmerna - han som hette Janne. Han flyttade in i samma hus som oss när vi bodde i Årsta. Svårt skadad av alkohol och diverse andra substanser var ju inte minnet det bästa, men han var väldigt fredlig och oförarglig. Dessvärre hade han supit på sig diabetes, vilken också sedermera tog hans liv. :(
LillaLasse
2008-08-11, 19:16
;)
Två typiska 60/70-talspundare. Varken mer eller midre.
Svimfärdig
2008-08-11, 19:42
Delat pipa med dem har jag, helt otippat, gjort. :skamsen:
Jag hade Kenta & Stoffegänget som lekkamrater när jag var liten. Men mor och far jobbade på Strömparterren nedanför riksdagshuset vid Norrbro när jag var liten..typ 6-7 år nånting. Kommer inte ihåg exakt. Jag fick ju lulla runt en del för mig själv på dagarna och hängde mycket med fiskarna där - och med modsen/hippisarna.
En dag hade jag väl tjatat till mig att få smaka och blivit tokstenad. De blev väl rädda och satte helt logiskt ut mig en av roddbåtarna som låg där.
En av fiskarna hittade mig guppandes på Strömmen. :D
Otroligt nog blev jag granne med en i samma gäng långt senare, den tredje snubben i filmerna - han som hette Janne. Han flyttade in i samma hus som oss när vi bodde i Årsta. Svårt skadad av alkohol och diverse andra substanser var ju inte minnet det bästa, men han var väldigt fredlig och oförarglig. Dessvärre hade han supit på sig diabetes, vilken också sedermera tog hans liv. :(
Hahaha ja det var fan otippat. :D
Aaw men så okamratligt gjort...att skicka ut dig i en båt. :o
Dom ville väl ingen ont nån av dom i gänget? Vetefan vilka dom andra var men det man sett och "lärt känna" av dom var mer, låt oss supa/röka och bara vara.
Kenta lever i allra högsta grad vidare här i krokarna.
Varje gång det är match med Hammarby ekar hans mest kända trudelutt mellan kåkarna flera kilometer bort, och tusentals män sjunger känslosamt med.
_BvMT_e9DpI
Och en och annan blond tjej, under 50. Suverän video, suverän sång. Men jag tror att du har nåt undangömt, är du bög, ellä`??
Två typiska 60/70-talspundare. Varken mer eller midre.
Nu ska du inte tala illa om rikets stöttepelare!
Du vet hur det är, jag pröjsar för alla, men får inget tillbaka.
De där korsen på Årsta var inte så kul, det tycker givetvis du. Men skitsamma. På måndag så losar vi.
Har den känslan, den är inte bra. Trots allt är vi fotbollsmässigt överlägsna, men om motståndarna (?) är såinihelvete fula, jag menar i ansiktet, typ, så kanske vårt vägvinnande spel kommer av sig.
Ja. inte fan vet jag.
Sven Hedin
2009-03-04, 22:33
Jag läste mig till att han Skåning, alltså den mörka killen i skinnjackan som knarkar tillsammans med hon den blonda som skall akta sig för "snea torskar" faktiskt fortfarande är i livet. Helt otroligt!
Ja, det måste vara något slags unikum i knarkarvärlden att han fortfarande är vid liv. Har han lagt av med drogerna eller tutar han på i vanlig ordning?
"Ta din gamla cigarett och cykla till Bahamas"
kAn6HfyJRV4
Sven Hedin
2009-03-04, 23:14
Ja, det måste vara något slags unikum i knarkarvärlden att han fortfarande är vid liv. Har han lagt av med drogerna eller tutar han på i vanlig ordning?
Jag tror att han hade slutat med heroinet och istället satsat på ätande. Han sägs vara ganska så överviktig och bo på nåt ungkarlshotell.
Oh shit....
En sak jag lagt märke till är att gamla knarkare tar skitmycket socker i kaffet. En fem bitar till en liten kopp...
Sven Hedin
2009-03-04, 23:36
Sen så har jag sett flera stycken som röker med munstycke.
sås på slipsen
2009-03-04, 23:41
Kan de ha knark i sockerbitarna eller munstyckena tro...?
Varför röker de med munstycke, vad är poängen med det för dem?
De vill väl se sofistikerade ut :unsure:
Vänlige Viktor
2009-03-05, 11:36
Jag minns när de visade 'De kallar oss mods' på vår svart-vita TV för 100 år sedan.
Min brorsa sa att det skulle bli snusk på TV och jag o han satt och kollade.
Plötsligt, två personer som i sunkigt ljus KNULLADE!!!!
Ve och fasa. På TV!!!!!
De vill väl se sofistikerade ut :unsure:
Silly me :whoco5:
Det förklarar också deras släpiga sätt att prata, de kokett halvslutna ögonen och det interna kodspråket, som alltid skiljer dem som är inne, från dem som är ute.
Sven Hedin
2009-03-05, 13:30
Jag funderar på om det är för att inte bränna fingrarna när man är flera som skall klippa en hövding, det heter så, jag har hört riktiga knarkare sjunga om det. När det som skall rökas har gått laget runt så kanske det är väldigt lite kvar och istället för att som på klassiskt vis sätta fimpen på en papiljottnål så kör man med munstycke.
Så tror jag det är, det är alltså av gammal vana. Eller så är dom helt enkelt gay.
Sedan har vi nojorna som ex-knarkare kan råka ut för. Som fenomenet med fiskkrokar i brevlådan och femton brandsläckare hemma in case of eld.
Det blir lite paradoxalt. Först har man proppat i sig substanser och kanske fått sig några överdoser, sprungit ut från sjukhuset så snart de återupplivat en för att skaffa mer knark. Sedan går man och är rädd för brevbäraren/andra illasinnade personer som kan skända ens brevlåda eller att någon elsladd kan fatta eld.
Vänlige Viktor
2009-03-06, 01:19
Silly me :whoco5:
Det förklarar också deras släpiga sätt att prata, de kokett halvslutna ögonen och det interna kodspråket, som alltid skiljer dem som är inne, från dem som är ute.
Du är alltid inne, Kickan.
Eh. Ute.
Eh, va fan.
Söt och fin som få iallafall. :evilgrin39:
För närvarande håller jag på att tvinga Lill-Evert att se triologin om Kenta och Stoffe. Lill-Evert fyller snart 18. Vi har sett de första två filmerna och är nu inne på den tredje filmen, det sociala arvet. Mitt syfte är att visa Lill-Evert att det här är ungdomar som redan från början hade oddsen mot sig. Både Kenta och Stoffe berättar om bråk och misshandel hemma och om de ville plugga hemma så fanns det sällan en chans på grund av bråk och fylla. Stoffe berättar i första filmen om hur han blir slagen av sin pappa och hur han inte sörjde honom när han dog. I den andra filmen, tio år senare, får man se Stoffe besöka sin pappas grav och hur han faktiskt under rusets påverkan saknar sin pappa. Han dog själv någon vecka senare.
Lill-Everts reaktion över första filmen var att de har "moderna frisyrer". De ser ut ungefär som Lill-Evert och hans polare. :unsure:
Haha.....din folkbildande och sedelärande intention verkar ha misslyckats.:lol:
Dags för en ny infallsvinkel?
"så här fult blir håret om man knarkar". Till det visar du ngn bedagad finansvalp som snortar kokain. Jobbet har han valt för att kompensera att han aldrig blev sedd som barn, och inte bekräftad för den han är utan bara för hans prestationer.
Sven Hedin
2016-08-11, 20:07
Det sägs att Skåning, han den magre som sa att hon skulle akta sig för "snea torskar" lever och är jättetjock. Jag kollade upp det och det stämmer. Han är verkligen jättetjock... nä men han lever faktiskt. Fast han bor på ett vårdhem med grannar som är 80+.
Sven Hedin
2018-12-29, 14:23
Sven Åke Dyhlén tycks ha kila vidare nu. Åtminstone enligt Ratsit.
Är trean värd se om? Har sett den en gång men aldrig känt mig sugen på repris.
Ettan eller tvåan då? Tyckte förr tvåan var mest "stark" förut, men är idag less på ämnet tjjjjuta hejjoin. Roligare repliker och tidsbilder i ettan!
Älskar när dom tar tåget ut på vischan
Sven Hedin
2018-12-29, 18:01
tåget ut på vischan
"I need more!"
Man ja ettan är klart bäst. Fast nuförtiden är ju tvåan också full med sköna tidsbilder. Ettan och tvåan då. Trean lämnade mig oberörd.
Jag läste mig till att han Skåning, alltså den mörka killen i skinnjackan som knarkar tillsammans med hon den blonda som skall akta sig för "snea torskar" faktiskt fortfarande är i livet. Helt otroligt!
Jag läste i nån lokalblaska om en uteliggare och såg då att det var den där "Kenneth", snubben som var harmynt. Han var också med och gjorde källarinbrottet i 2an.
Här är han t om på film(om hemlösas hundar): https://www.youtube.com/watch?v=wWL9QM0hE1M
Sven Hedin
2018-12-31, 12:05
Han som hade gått vidare till morfin och heroin och fått några år på anstalt? Han med blommorna på bordet? :o
Han som hade gått vidare till morfin och heroin och fått några år på anstalt? Han med blommorna på bordet? :o
Ja :D
Sven Hedin
2018-12-31, 13:27
Herrejävlar! :D