Visa fullständig version : Betalar du gärna lite mer för ekologisk mat?
Själv tittar jag alltid efter det gröna kravmärket som innebär:
Djuren ska ha möjlighet att tillfredställa sina naturliga behov och beteenden
Djuren ska ha möjlighet att vara ute
Rutinmässig medicenering får ej förekomma
Fodret ska vara ekologiskt odlat
Slakten ska vara skonsam
Naturligtvis fuskas det men det man inte vet lider man inte av och det är tanken som räknas. Tyvärr försvinner arlas röda ekomjölk pg av att den blivit för populär vilket visar att kundintresset är stort. Tycker du att det är värt den extra kostnaden eller är det att kasta pengarna i sjön?
Svimfärdig
2008-08-06, 05:21
Ja jag köper hellre eko än inte. Det är konstigt att mjölken försvinner. Den köper fan jag och den är redan svår att få tag på.
Jag har inte alltid råd att köpa eko men det jag konsumerar mycket försöker jag iaf att hitta.
En del KRAVprodukter föredrar jag men inte av några andra hänsynstagande än för mig själv. I kravprodukter får inte tillsatser tillföras och därför slipper man t.ex. vitamin A i krav/ekologisk mjölk vilken faktiskt är urkalkande och gör att vanlig mjölk inte alls är så inihelsike bra som vi inbillar oss. (Kom igen Kickan! :evilgrin39: )
Även härdade fetter slipper man om man kör KRAVmärkt, särskilt då de inmyglade och tillförda transfetterna. Gäller till och med chips!
Hmmm... nu såg jag att rubriken gällde ekologisk mat men eftersom Torsten skrivit om KRAV i sitt inlägg så borde det funka också. Ekologisk och KRAV är väl ändå två skilda saker? Åtminstone har jag fattat det så.
sås på slipsen
2008-08-06, 09:36
Ja.
Jag köper krav och rättvisemärkt...när det finns.:proud:
Inte ett paket kaffe som inte är
rättvisemärkt kommer över min tröskel.
LillaLasse
2008-08-06, 15:59
Skulle aldrig falla mig in att hålla på med sån skit. Rättvisemärkt och kravmärkt hit och dit, delfinsäker tonfisk och fan och hans mormor. Allt det där är bara en gigantisk bluff vars syfte är att få den svenska medeklassmänniskan att dämpa sin existentiella ångest samtidigt som hon handlar och samtidigt kan känna att hon gör en "insats".
Ungefär samma jävla rappakalja som att vi i Sverige ska vara "klimatsmarta" som släpper ut kanske 0,2 % av all skit i luften.
Nys och förbannad humbug!
:kaffe:
Djuren ska ha möjlighet att tillfredställa sina naturliga behov och beteenden
Asså, jag vet att är fixerad med vissa saker, men vad i h-e betyder meningen ovan? Att okravmärkta varor tillverkas av djur som inte får "tillfredställa sina naturliga behov och beteenden"?
Skulle aldrig falla mig in att hålla på med sån skit. Rättvisemärkt och kravmärkt hit och dit, delfinsäker tonfisk och fan och hans mormor. Allt det där är bara en gigantisk bluff vars syfte är att få den svenska medeklassmänniskan att dämpa sin existentiella ångest samtidigt som hon handlar och samtidigt kan känna att hon gör en "insats".
Ungefär samma jävla rappakalja som att vi i Sverige ska vara "klimatsmarta" som släpper ut kanske 0,2 % av all skit i luften.
Nys och förbannad humbug!
:kaffe:
Ehum...rättvisemärkt köper man väl av princip. För att det innebär bättre arbetsvillkor för de som gör kaffet. Inte en jävla kaffeböna som jag dricker skall vara hyperexploaterande. :rant:
LillaLasse
2008-08-06, 20:40
Ehum...rättvisemärkt köper man väl av princip. För att det innebär bättre arbetsvillkor för de som gör kaffet. Inte en jävla kaffeböna som jag dricker skall vara hyperexploaterande. :rant:
Men lägg av. Tror du verkligen på det där? Dom som gör "rättvisemärkt" kaffe tar i princip samma genvägar som dom andra. Ungefär samma princip som när batteriholkshysterin bröt ut i sverige. Alla kände sig såååååååååååååå nyttiga och miljömedvetna när dom stoppade uttjänta batterier i holkfan.
Dom kände sig lagom blåsta när det uppdagades att batterierna tippades på vanliga soptippen.
:D
Ni är så lurade.
Pomperipossa
2008-08-15, 23:10
Nej. Jag köper ägg från frigående höns men det är också det enda. Förvånansvärt hur man billigt man kan köpa gott samvete.
LillaLasse
2008-08-15, 23:17
Flummare.
:p
Nej. Jag köper ägg från frigående höns men det är också det enda. Förvånansvärt hur man billigt man kan köpa gott samvete.Billigt vet jag inte om det är som matpriserna skenar i väg. Men däremot tror jag att ekologiska produkter håller en högre kvalitet.
Flummare.
:p
Jag hoppas du köper ditt stash av ngn som inte är exploaterad.
Tur att det inte är charley...för då hade jag fått gnälla på dig av krav- och rättvisemärkta skäl...:tjurig:
LillaLasse
2008-08-15, 23:33
Jag hoppas du köper ditt stash av ngn som inte är exploaterad.
Tur att det inte är charley...för då hade jag fått gnälla på dig av krav- och rättvisemärkta skäl...:tjurig:
Alltså. Jag gillar tänket bakom. Jag gör faktiskt det men jag har så svårt att tro på ärligheten hos dom som säger sig leverera rättvise-/och eller kravmärkt. Jag är nog alldeles för cynisk i och för sig men jag tycker man blir lurad mest hela tiden när det gäller sådana här saker.
Krav är lite mysko. För eg är det mest att pesticider och bekämpningsmedel inte skall användas på grönsaker. Sedan räknas det inte in om tomaten fraktats 300 mil för att komma till grönsaksdisken.
Djurhållning skall hålla vissa ramar också. Men samma med frakten där också.
När det gäller kaffet, finns det organisationer som håller koll på arbetsvillkoren och också kontrollerar inköparna på stora företag. De flesta stora kaffeimportörer har i princip köpt upp de små och har oligopol på marknaden. Träffade på ett sådant gäng "kaffekontrollanter" på möte, de var helt hängivna sin uppgift och sonderade i princip hela stan på olika kaffepaket när de ändå var i krokarna. Förutom att kartlägga importörer, kaffeodlingar i utkrokar etc.
Kaffe är en lukrativ bransch, i klass med knarl/knirk/knurk.
Apropå ägg så köpte jag krav/ekologiska ägg från den lokale handlaren. De är producerade av någon lokal bonde och alltså über-allt i alla avseenden. Inklusive att de gått fria, ute (vilket inte frigående eller sprätthöns gör, de går fritt inomhus). Tillbaka till äggen... De var pyttesmå och hade jättebleka gulor. Det enda som var bra var att skalen var rätt hårda och bruna. Men jag vill ha stora ägg med ordentligt gul gula.
Hade det funnits vanliga hade jag nog valt dem, oavsett pris.