Visa fullständig version : Ännu en hund ihjälbiten av en kamphund
Numera händer det allt oftare att både vuxna barn och andra hundar blir attackerade av sk kamphundar. Den här gången fick en terrier sätta livet till. http://sydsvenskan.se/malmo/article348540.ece Många kriminella har dom även som vapen. Har dessa raser egentligen något berättigande när dom tydligen inte ens kan kontrolleras av sina ägare? W66UqWdz_oY
sås på slipsen
2008-07-21, 19:36
Märklig slump.
Snackade med en kompis på vägen hem, han var lite nedstämd då deras hund bitit ett barn i benet. De skaffade hund via hundarutanhem, och fick hem en liten valp på fem-sex månader men jag är rädd för att den hunden är lite damaged goods trots sin låga ålder. Den är fullkomligt rabid på andra hundar. Jämt. Och reagerar väldigt starkt på vissa maskiner, t.ex. gräsklippare och cyklar.
Barnet idag kom cyklande, och hunden var ovanligt lugn. När han cyklade förbi andra gången attackerade vovven utan förvarning och bet fyra hål i låret på killstackarn.
Nu blir det munkorg, och en kurs/test med hundpsykolog är redan inbokad före detta till den nionde augusti. Och ja, det är en kamphund.
sås på slipsen
2008-07-21, 19:39
Usch vilken otäck video förresten. :(
Usch vilken otäck video förresten. :(Håller med men det är sådana som kamphundar är. En vanlig hund släpper taget men inte en pitbull t.ex. Den är framavlad till att aldrig ge upp.
LillaLasse
2008-07-21, 19:52
Alltså. Detta skitsnack om s.k. "kamphundar" måste få ett slut. Det är uteslutande ägaren det beror på. Vill man så kan man få i princip vilken hund som helst att bli en attackerande dåre.
Pitbull som ras är otroligt vänlig, lojal, barnkär och en fantastisk familjehund. Kampen finns där och manifesteras mest hela tiden MEN HUNDEN HAR INTE en naturlig drift att bita ihjäl allt som rör sig. Faktiskt.
Visst det argumentet hör man ofta. Men tyvärr så är det ofta olämpliga personer som skaffar sig t.ex en Pitbull. Men visst dom kan även vara perfekta familjehundar. a8VjpsIdv2U
sås på slipsen
2008-07-21, 20:03
Absolut, men hur seriösa är kennlarna och hur många seriösa finns det?
Kommer valparna från såna till största delen eller från lägenheterna?
Vilken avelsstrategi har man, avlar man på utseende eller på egenskaper - och i så fall vilka egenskaper?
Jag är rädd för att många av de där hundarna får en felaktig start i livet.
Javisst att det är ägaren det beror på....
SO WHAT?
Folk skall alltså kunna gå runt med långa stilettos, så länge de inte flickar dem? För stilettos är ju inte farliga. Det beror på ägaren.
Dessutom är det inte sant, det beror inte alls på ägaren. Attacker beror på att något utlöst en trigger hos hunden. Givetvis är det den attackerades fel :rolleyes:.
LillaLasse
2008-07-21, 20:14
Absolut, men hur seriösa är kennlarna och hur många seriösa finns det?
Kommer valparna från såna till största delen eller från lägenheterna?
Vilken avelsstrategi har man, avlar man på utseende eller på egenskaper - och i så fall vilka egenskaper?
Jag är rädd för att många av de där hundarna får en felaktig start i livet.
Klart att det inte finns särskilt många seriösa kennlar eftersom diverse slödder håller sig med dessa hundar som vapen och att de har ett så otroligt dåligt rykte. Men, ska vi tala om hundar som biter så borde vi faktiskt förbjuda Labradorer och liknande hundar. Men felknullade muppar som kampar upp sina pitbulls stjäl ju uppmärksamheten.
Att en hund har kamplust innebär INTE med automatik att det är en mördarhund, det är slöddret i andra ändan som med berått mod låter kampa upp sin hund med skador och onödig smärta som följd som ska stå vid skampålen.
Hade jag varit idiot hade jag lätt kunnat kampa upp min hund och också och fått henne till en "mördarhund".
Dessutom funkar Pitbulls riktigt bra i lydnad osv, enormt arbetsvillig hund. Fantastiskt trevlig ras med sin pansarskalle och muskulösa kropp.
Fan en Pit som har normala ägare är ju värsta knähunden. Dock, dom ÄR skarpa men det är Rottisar och Dobermanns och en hel del Schäfrar också.
LillaLasse
2008-07-21, 20:16
Javisst att det är ägaren det beror på....
SO WHAT?
Folk skall alltså kunna gå runt med långa stilettos, så länge de inte flickar dem? För stilettos är ju inte farliga. Det beror på ägaren.
Dessutom är det inte sant, det beror inte alls på ägaren. Attacker beror på att något utlöst en trigger hos hunden. Givetvis är det den attackerades fel :rolleyes:.
Sicket skitsnack. Ditt inlägg får en STOR SUCK!
Edit: Snacka inte om saker du inte har en aning om. Fortsätt inhämta din kunskap om saker och ting via aftonbladet istället.
Sicket skitsnack. Ditt inlägg får en STOR SUCK!
Vilket i det? Du måste vara mer precis... :wheelchair"
LillaLasse
2008-07-21, 20:20
Vilket i det? Du måste vara mer precis... :wheelchair"
Du vet inte vad du pratar om så lägg ner bara. Trött på såna som dig som svartmålar oskyldiga djur och utmålar dom som "mördarhundar". Gör nåt vettigt istället. Knyppla eller nåt. Har du ens träffat och umgåtts med en okampad Pitbull?
Skulle inte tro det va?
Kristen Etik och Moral
2008-07-21, 20:22
Titta Kickan! En till som "flippar över".
Jag är inte den enda bråkstaken här faktiskt. :D
Själv har jag haft två hundar och visst slogs dom ibland. Men en normal hund slutar alltid när den andra visar underkastelse. Men en pitbull bara tuggar på tills den andra hundstackarn är näst intill söndersliten. Det är skillnaden mellan normala raser och utpräglade kamphundsraser.
Du vet inte vad du pratar om så lägg ner bara. Trött på såna som dig som svartmålar oskyldiga djur och utmålar dom som "mördarhundar". Gör nåt vettigt istället. Knyppla eller nåt. Har du ens träffat och umgåtts med en okampad Pitbull?
Skulle inte tro det va?
Bortser från förolämpningarna och är saklig och on topic:
Alla djur är väl lika oskyldiga, inklusive de som bitit ihjäl både sällskapshundar och småbarn. Det är alltid ägaren och ägarskapet det är fel på, och det är också det jag vänder mig emot.
Edit: Även en fästing, och en isbjörn, är i samma definition oskyldiga. Förstås.
LillaLasse
2008-07-21, 20:27
Bortser från förolämpningarna och är saklig och on topic:
Alla djur är väl lika oskyldiga, inklusive de som bitit ihjäl både sällskapshundar och småbarn. Det är alltid ägaren och ägarskapet det är fel på, och det är också det jag vänder mig emot.
Förolämpningar?
Du snackar ju en massa populistisk skit? Vilket förhållningssätt föreslår du själv att jag ska ha gentemot dig? Du vet inte ett skit om hundar men tvekar inte att rapa upp floskler om "triggers" osv. Vad fan vet du om det? Inte ett piss.
Hade jag velat hade jag kunnat göra en "mördarhund" av min Schäfer också. Sånt fattar hundfolk. F.ö. borde du ju propagera för slentrianmässig avlivning av de flesta Golden Retrievers också. Den rasens bitstatistik är ju inte direkt smickrande.
Så bit bara ihop och yttra dig inte i frågor du inte har en aning om.
sås på slipsen
2008-07-21, 20:31
Förolämpningar?
Du snackar ju en massa populistisk skit? Vilket förhållningssätt föreslår du själv att jag ska ha gentemot dig? Du vet inte ett skit om hundar men tvekar inte att rapa upp floskler om "triggers" osv. Vad fan vet du om det? Inte ett piss.
Hade jag velat hade jag kunnat göra en "mördarhund" av min Schäfer också. Sånt fattar hundfolk. F.ö. borde du ju propagera för slentrianmässig avlivning av de flesta Golden Retrievers också. Den rasens bitstatistik är ju inte direkt smickrande.
Så bit bara ihop och yttra dig inte i frågor du inte har en aning om.
Försök inte belägga folk med munkorgmunkavle är du snäll. ;)
En åsikt har väl alla rätt till?
LillaLasse
2008-07-21, 20:36
Försök inte belägga folk med munkorgmunkavle är du snäll. ;)
En åsikt har väl alla rätt till?
Jo. Självklart men att skuldbelägga djur för att idioter förstör deras liv och låter dom lida tycker jag inte om. Pitbulls är helt underbara djur med stor kamplust men den kamplusten behöver inte alls betyda att hunden biter och slåss utan innebär faktiskt att rasen besitter en ENORM dådkraft.
Minns jag inte fel finns det (nu avliden) Pitbull som faktiskt är underofficer i U.S. Army tom. Visst, kampen finns där men inte lustmördar-personligheten som många tror.
Som sagt: Avliva alla Golden Retrievers istället. Finns det nån här som ens är i närheten av att kunna kommentera och diskutera runt denna "mördarhund"?
LillaLasse
2008-07-21, 20:52
Om jag gick för hårt fram ber jag om ursäkt men det finns få saker som gör mig så ilsk som när oskyldiga människor eller djur som manipuleras till illdåd ska klä skott för en "upprörd" allmänhet.
Min åsikt i frågan är denna.
Kamphundar är snälla och trevliga i rätt sällskap. Det är inte speciellt många attacker som sker varje år, utan de flesta angrepp sker av familjehundar. De är flest och råkar ut för mest "triggers" för att människor går och inbillar sig att det inte är hundar utan levande mjukisdjur.
Däremot kommer man aldrig ifrån kamphundarnas ursprung, dvs att de är framtagna för att kampa med andra hundar. Alltså inte med människor mot vilka de ofta är rent erbarmerligt mysiga, tillgivna och trevliga mot. De rena kamphundarna är också konstruerade på ett sådant sätt att de inte förvarnar med kroppspråk innan de går till attack (mot andra hundar).
Därför hör jag mig för med ägare till kampisar hur deras hund är, om jag träffar på ngn när jag är ute med min lilla (eller ibland stora hundar). Dels för att de finns många felaktiga ägare, dels för kamplusten finns kvar i olika slags grad i höndarna.
Det börjar drösa av olika slags kamphundar i denna stad, verkar gå något slags mode i det. Medelsvennen kommer traskande med en kampis.
<...> de flesta angrepp sker av familjehundar<...>
Belägg för detta tack?
(jag antar att vi pratar om att bita ihjäl människor och andra hundar, och att "familjehundar" avser raser som inte förknippas med begreppet "kamphund")
LillaLasse
2008-07-21, 21:10
Min åsikt i frågan är denna.
Kamphundar är snälla och trevliga i rätt sällskap. Det är inte speciellt många attacker som sker varje år, utan de flesta angrepp sker av familjehundar. De är flest och råkar ut för mest "triggers" för att människor går och inbillar sig att det inte är hundar utan levande mjukisdjur.
Däremot kommer man aldrig ifrån kamphundarnas ursprung, dvs att de är framtagna för att kampa med andra hundar. Alltså inte med människor mot vilka de ofta är rent erbarmerligt mysiga, tillgivna och trevliga mot. De rena kamphundarna är också konstruerade på ett sådant sätt att de inte förvarnar med kroppspråk innan de går till attack (mot andra hundar).
Därför hör jag mig för med ägare till kampisar hur deras hund är, om jag träffar på ngn när jag är ute med min lilla (eller ibland stora hundar). Dels för att de finns många felaktiga ägare, dels för kamplusten finns kvar i olika slags grad i höndarna.
Det börjar drösa av olika slags kamphundar i denna stad, verkar gå något slags mode i det. Medelsvennen kommer traskande med en kampis.
Riktigt så enkelt tror jag faktiskt inte att det är. Min hund är tex rejält tikaggressiv och vare sig hundklubben eller nån annan tycker det är konstigt.
Men visst det finns givetvis en egenskap som gjorde att man en gång avlade på Pit´s för hundkamper. Självklart gör det det men återigen: så enkelt är det inte. En Pitbull är INTE med automatik en "mördarhund" det måste till träning från ung ålder och en riktig idiot till ägare som inte bryr sig om hunden blir biten och tilltygad.
Men visst finns kamplusten där även om jag föredrar att kalla den "dådkraft".
Det Mröffan menar är att de flesta sjukhusbesöken efter närkontakt med hundtänder orsakas av labrador&golden!
Så inte attacker attacker. Typ.
Tror jag att hon menar iaf ...
LillaLasse
2008-07-21, 21:14
Belägg för detta tack?
(jag antar att vi pratar om att bita ihjäl människor och andra hundar, och att "familjehundar" avser raser som inte förknippas med begreppet "kamphund")
Seriöst nu.
Kan du ta och goggla lite själv? Som jag säger: Avliva alla GR´s. Vidriga hundar. Rktiga mördarhundar.
Varför tar du inte fram lite belägg för det du påstår själv? Sluta snacka en massa skit nu Kickan.
Belägg för detta tack?
Jag hade en uppsats i frågan, med statistik om angrepp av hundar och hur de porträtterades i medier. Tror statistiken finns hos Svenska kennelklubben och också hos rasföreningar.
Det jag pratar om är hundattacker, bett etc. Rena dödsfall hos människor och djur pga hundar är ovanligt.
Ett problem med Golden etc är att de avlats på sådant sätt att de tappat förmågan att signalera när ngn inkräktar på deras intima sfär. Därför kan det t.ex. komma blixtattacker från tomma intet, med bitsår som följd om t.ex. en lillunge kommer och rycker den i svansen eller gräver i matskålen för 100 gången.
Kickan: jag uppfattar ett vi till viss del är inne på lite samma spår, det finns vissa egenskaper hos hundraser rent arvsmässigt.
Rätta mig om jag har fel. Men Pitbull togs väl från början fram för att hetsas mot tjurar? Därför släpper den inte taget i första hand när den väl bitit sig fast.
LillLasse: Är det en hane eller hona som är tikaggressiv? Vilken ras?
Vill också påpeka att jag inte tycker en enda hundras kan karaktärieras som en "mördarhund".
LillaLasse
2008-07-21, 21:18
Jag hade en uppsats i frågan, med statistik om angrepp av hundar och hur de porträtterades i medier. Tror statistiken finns hos Svenska kennelklubben och också hos rasföreningar.
Det jag pratar om är hundattacker, bett etc. Rena dödsfall hos människor och djur pga hundar är ovanligt.
Ett problem med Golden etc är att de avlats på sådant sätt att de tappat förmågan att signalera när ngn inkräktar på deras intima sfär. Därför kan det t.ex. komma blixtattacker från tomma intet, med bitsår som följd om t.ex. en lillunge kommer och rycker den i svansen eller gräver i matskålen för 100 gången.
Äntligen en voice of reason.
LillaLasse
2008-07-21, 21:18
LillLasse: Är det en hane eller hona som är tikaggressiv? Vilken ras?
Tik såklart. Schäfer. Sex år gammal.
sås på slipsen
2008-07-21, 21:22
De rena kamphundarna är också konstruerade på ett sådant sätt att de inte förvarnar med kroppspråk innan de går till attack (mot andra hundar).
Medelsvennen kommer traskande med en kampis.
Precis vad min medelsvenne till kompis fick erfara idag..
Kickan: jag uppfattar ett vi till viss del är inne på lite samma spår, det finns vissa egenskaper hos hundraser rent arvsmässigt.Läste att i åtminstone USA så toppar St Bernard listan på attacker i hemmiljö. Svårt att tro så sävlig som den verkar.
Min granne har en Fransk Mastiff jag blev livrädd första gången jag såg den hunden.
Det är en jättebest men snällare och hamigare hund har jag aldrig träffat.
Så jag tror att det precis som med alla raser beror helt på vem som äger hunden och hur dom sköter om hunden.
Jag har en Norrbottensspets och alla säger att Spetsar är himla skälliga hundar.
Det är dom säkert om dom inte får syssla med det dom är skapta för att spåra och jaga.
Så fel hund till fel ägare skapar problem fysiska eller psykiska.
Det går så himla bra att läsa och fråga sig till vad varje ras kräver sen kan man utrfån det se vilken ras som passar ens behov bäst.
Ok...blev lite fundersam om du hade en hane som var tikaggressiv..:unsure:
Men...grejen är att det är jäkligt många fel typer som kaxar sig med kamphundar. Gangsters från förorten kommer inte med en golden.
Hundattacker oavsett ras av hyfsad storlek, är ingen trevlig syn.
Det jävligaste jag sett var faktiskt två pundare som kom med varsin kampis och hundarna flög på varandra utanför Åhlens i stan.
Usch..när det var klart var bakbenet på en hund helt söndertrasat. Jag ryser bara jag skriver det. :blä:
LillaLasse
2008-07-21, 21:28
Det där stämmer INTE. En Pit förvarnar alltid. För helsike lägg ner nu. Jag blir seriöst trött på er okunnighet. På riktigt. Alla hundar, katter, vargar, lodjur förvarnar ALLTID.
Det är inte så att en normal pit inte förvarnar. En galen Schäfer förvarnar inte heller. Fan lägg av nu, jag blir ledsen på alla hundars vägnar när jag läser er rappakalja.
Vad håller ni på med?:mad:
Men sådana där attacker kan vara triggade av många saker.
Hunden är i ny miljö, har varit med om olika saker, är stressad och oaktiverad.
Grejen är att hundar inte skall bita varken människor eller djur, så det var ju tur i oturen för hunden att familjen till ungen var resonabel.
sås på slipsen
2008-07-21, 21:39
Men sådana där attacker kan vara triggade av många saker.
Hunden är i ny miljö, har varit med om olika saker, är stressad och oaktiverad.
Grejen är att hundar inte skall bita varken människor eller djur, så det var ju tur i oturen för hunden att familjen till ungen var resonabel.
Njae. Det var strax utanför deras hus, och hunden har bott med dem i nästan ett halvår nu. Dessutom är det få hundar som får så mycket motion som deras. De lever efter Cesar Millan, verkligen. :D
Så då är den en "mördarhund"..<-Kolla LillLasse...vad jag skrev..:whistle:
sås på slipsen
2008-07-21, 21:43
Det där stämmer INTE. En Pit förvarnar alltid. För helsike lägg ner nu. Jag blir seriöst trött på er okunnighet. På riktigt. Alla hundar, katter, vargar, lodjur förvarnar ALLTID.
Det är inte så att en normal pit inte förvarnar. En galen Schäfer förvarnar inte heller. Fan lägg av nu, jag blir ledsen på alla hundars vägnar när jag läser er rappakalja.
Vad håller ni på med?:mad:
Lägg av nu. Det finns undantag till alla regler, och du kan inte göra dig till självpåtagen expert.
Min kompis är riktigt duktig med hundar och säger han att han inte märkt några signaler, så tror jag honom. Jag råder dig till detsamma och dra lärdom.
Edit: Du skrev "normal". Det är väl det som är frågan just nu. Inte vilken ras det handlar om.
LillaLasse
2008-07-21, 21:49
Lägg av nu. Det finns undantag till alla regler, och du kan inte göra dig till självpåtagen expert.
Min kompis är riktigt duktig med hundar och säger han att han inte märkt några signaler, så tror jag honom. Jag råder dig till detsamma och dra lärdom.
Edit: Du skrev "normal". Det är väl det som är frågan just nu. Inte vilken ras det handlar om.
Lägg ner nu. Jag lever ju mitt i bland tre pittbulls och en Amstaff såsen. Dom förvarnar alltid. Men jag drar mig gärna ur den här diskussionen för den leder ingen vart. Ni är okunniga och tramsiga.
sås på slipsen
2008-07-21, 21:52
Lägg ner nu. Jag lever ju mitt i bland tre pittbulls och en Amstaff såsen. Dom förvarnar alltid. Men jag drar mig gärna ur den här diskussionen för den leder ingen vart. Ni är okunniga och tramsiga.
Okunnig och tramsig? Jag refererar ju bara en dagsfärsk händelse.
Och själva kärnan i diskussionen är ju huruvida hunden är frisk eller inte.
Får man inte prata om sånt?
Släpp sargen och kom med i matchen. ;)
LillaLasse
2008-07-21, 21:54
Okunnig och tramsig? Jag refererar ju bara en dagsfärsk händelse.
Och själva kärnan i diskussionen är ju huruvida hunden är frisk eller inte.
Får man inte prata om sånt?
Släpp sargen och kom med i matchen. ;)
Klart hunden INTE är frisk. Det är ju det jag försökt säga i två timmar nu?
:D
*Släppt sargen*
sås på slipsen
2008-07-21, 21:56
Klart hunden INTE är frisk. Det är ju det jag försökt säga i två timmar nu?
:D
*Släppt sargen*
Bra där. :p
Nä, jag tror inte heller det. Tragiskt. Det är verkligen en jättemysig hund annars.
LillaLasse
2008-07-21, 21:59
Bra där. :p
Nä, jag tror inte heller det. Tragiskt. Det är verkligen en jättemysig hund annars.
Den kan vara hur mysig den vill men den ska inte leva. Tyvärr och allt sånt men sådana hundar ska få vila hur jävligt det än känns. Bättre både för hund och ägare.
I den här frågan står jag på Lasses sida. För den är rätt.
Vill bara tillägga att pitbulls är den osötaste rasen jag vet. Gud så fula.
LillaLasse
2008-07-22, 01:10
I den här frågan står jag på Lasses sida. För den är rätt.
Vill bara tillägga att pitbulls är den osötaste rasen jag vet. Gud så fula.
Tänker inte förhäva mig gentemot nån annan i den här frågan men det känns bra att få medhåll faktiskt. För jag har rätt i den här frågan. Jag hatar populism i alla dess former och den här utskällda rasen är faktiskt inget annat än en doggtyp kombinerad med terrier.
Dvs ettriga och drivande hundar med ett hjärta av guld. Dom är faktiskt inte "osöta" alls utan riktigt gulligt charmiga. När Blondie dör ska jag skaffa en ljusbrunt tigrerad Pit eller Amstaff som ska heta Puh.
Kristen Etik och Moral
2008-07-22, 01:15
Jag vet inte ett smack om hundar men rent utseendemässigt så är ju Pitbulls riktiga bad asses. Som små kompakta tanks. Jag gillar dem på så sätt.
Jag lutar nog åt Lasses håll vad gäller sakfrågan också eftersom han verkar ha koll, men jag själv har för bristande kunskaper för att våga ge mig in i detta getingboet.
LillaLasse
2008-07-22, 01:23
En sån här vill jag ha som nästa hund. Fått för mig att Amstaffen ofta är mer högbent än Pitbullen och det gillar jag. Kommer nog aldrig överge Schäfern men när min hund går bort så skaffar jag nog en Amstaff-valp faktiskt.
http://www.amstaff.se/bilder/displayimage.php?album=topn&cat=0&pos=3
sås på slipsen
2008-07-22, 01:40
Tänker inte förhäva mig gentemot nån annan i den här frågan men det känns bra att få medhåll faktiskt. För jag har rätt i den här frågan. Jag hatar populism i alla dess former och den här utskällda rasen är faktiskt inget annat än en doggtyp kombinerad med terrier.
Dvs ettriga och drivande hundar med ett hjärta av guld. Dom är faktiskt inte "osöta" alls utan riktigt gulligt charmiga. När Blondie dör ska jag skaffa en ljusbrunt tigrerad Pit eller Amstaff som ska heta Puh.
Stopp och belägg.
Det du skriver gäller säkert i stort, och just nu - eller igår.
Men som för alla raser som blir populära, så går det åt helvete. Collien förvandlades från lugn vallhund till toppstörd ras på ett fåtal år när Lassie blev poppis. Nu är det Chihuahua som är på väg att ta stryk. Schäfern var överavlad på sjuttiotalet, och sviterna av det ser vi fortfarande i form av ärftliga ledproblem och allergier.
Det handlar mycket om att kennlarna avlar på de rätta egenskaperna - något som långt ifrån är fallet.Nu är amstaffen så poppis att många ägare försöker få valpar till salu. Och då tar man till vilka ex som helst som finns tillgängliga vilket oftast inte är till förmån för genpoolen. Och avlar man dem för att få fram extra skarpa hundar så...
Så: Varningsklocka för amstaff. Inte för risken att den ska vara knäpp utan för att det kan komma genetiska defekter....
Ja fy helsike.
Den dagen de avlar fram en stor Jack russell-terrier, då är vi människor rökta.
Såg en liten film där de skyddstränat en JR...den släppte inte... :D
Titta Kickan! En till som "flippar över".
Jag är inte den enda bråkstaken här faktiskt. :D
Nu får du be Kickan om ursäkt. Jag hittar inte en enda bokstav som handlar om hundar i detta inlägg. Så det så!
Skäms på dig, vuxna karl... /Fröken.
Fast Såsen har ju rätt i att populära hundraser ofta blir sönderavlade.
T.ex. Dalmatinern var ju väldigt populär ett tag (efter Pongo) och det ledde till en hel del sådana med karaktärsfel.
Sånt är jävligt trist. :(
sås på slipsen
2008-07-22, 23:13
När man talar om trollen. :o
Kolla vad jag har hälsat på ikväll:
Mamma:
http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/mamma.jpg
Barn:
http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/valpar.jpg
En lång historia, men mina grannar fick rycka in och rädda den här familjen då ägaren blivit häktad. De hade varit ensamma i två dagar och mamma hund var helt slut. Hon var skitarg först, men när hon såg vilka det var sjönk hon ihop som en sufflé när hon insåg att hon skulle få hjälp. Hon känner dem väl sedan tidigare. Nu har hela familjen fått köttfärs och ligger och sover. :)
LillaLasse
2008-07-22, 23:20
Ah hundvalpar...:)
Men vad i helsike. Det är inte klokt att polisen bara häktar en person och låter hundar vara kvar i huset. :mad:
Var samma sak med en som blev häktad här. De lämnade hunden kvar. Där fick den sitta i nio timmar innan någon fattade att personen var häktad.
I praktiken borde det innebära att Polisen gör sig skyldig till vanvård av djur, eftersom när de häktar en person tar över ansvaret för denne.
På samma sätt som de tar kontakt med socialtjänsten/annan vårdnadshavare om det finns barn hemma i bostaden, borde de ta kontakt med närstående/hundstall i djurfrågor.
sås på slipsen
2008-07-23, 13:06
Men vad i helsike. Det är inte klokt att polisen bara häktar en person och låter hundar vara kvar i huset. :mad:
Var samma sak med en som blev häktad här. De lämnade hunden kvar. Där fick den sitta i nio timmar innan någon fattade att personen var häktad.
I praktiken borde det innebära att Polisen gör sig skyldig till vanvård av djur, eftersom när de häktar en person tar över ansvaret för denne.
På samma sätt som de tar kontakt med socialtjänsten/annan vårdnadshavare om det finns barn hemma i bostaden, borde de ta kontakt med närstående/hundstall i djurfrågor.
Visst är det för jävligt. Han fick tydligen knappt ens ut meddelandet från häktet. Den var någon som på nåder meddelade hans gamla föräldrar.
Vänlige Viktor
2008-09-09, 10:44
Själv håller jag på en hel del med hundar och att påstå att det enbart är ett ägarproblem är fånigt.
Självklart har årtionden av avel satt sina spår i hundarna.
Allt annat är en försköning av sanningen.
Om man påstår att alla hundar kan bli killer dogs så är det iofs kanske en möjlighet (om vi pratar någorlunda stora hundar) men det finns naturligtvis hundar dit kampen ligger närmare än hos andra.
Om det inte vore så skulle vi ju tex ha samtliga raser som polishundar tex.
Det har vi inte och orsaken är naturligtvis att schäfer eller kanske belgare är bra lämpade för uppgiften.
Att man skulle kunna träna upp en kelpie eller en bordercollie (eller kanske tom en amstaff) till att vara polishund är jag övertygad om, men det är förmodligen svårare än att ta en hund som avlats fram i generationer för dylika uppgifter.
Ingen skulle väl komma på tanken att valla med schäfer eller belgare om man hade en bordercollie till hands annat än som en kul o spännande grej.
Om pitbull har framavlats för kamp ligger det naturligtvis nära till hands att tro att hunden har enklare att trigga än tex en afgan.
Vad är det för konstigt med det?
Själv har jag belgare. De kan vara ganska skarpa de med å har haft hundar de inte tycker om som de gjort utfall emot. Inte kul när det händer.
Man undrar vad det är som händer i deras skallar, men det är väl som på internetforum. Ibland blir man kokt på ngn och delar raskt ut en dansk skalle.
/VV
Själv håller jag på en hel del med hundar och att påstå att det enbart är ett ägarproblem är fånigt.
Självklart har årtionden av avel satt sina spår i hundarna.
Allt annat är en försköning av sanningen.
Om man påstår att alla hundar kan bli killer dogs så är det iofs kanske en möjlighet (om vi pratar någorlunda stora hundar) men det finns naturligtvis hundar dit kampen ligger närmare än hos andra.
Om det inte vore så skulle vi ju tex ha samtliga raser som polishundar tex.
Det har vi inte och orsaken är naturligtvis att schäfer eller kanske belgare är bra lämpade för uppgiften.
Att man skulle kunna träna upp en kelpie eller en bordercollie (eller kanske tom en amstaff) till att vara polishund är jag övertygad om, men det är förmodligen svårare än att ta en hund som avlats fram i generationer för dylika uppgifter.
Ingen skulle väl komma på tanken att valla med schäfer eller belgare om man hade en bordercollie till hands annat än som en kul o spännande grej.
Om pitbull har framavlats för kamp ligger det naturligtvis nära till hands att tro att hunden har enklare att trigga än tex en afgan.
Vad är det för konstigt med det?
Själv har jag belgare. De kan vara ganska skarpa de med å har haft hundar de inte tycker om som de gjort utfall emot. Inte kul när det händer.
Man undrar vad det är som händer i deras skallar, men det är väl som på internetforum. Ibland blir man kokt på ngn och delar raskt ut en dansk skalle.
/VV
Nu blev jag nyfiken, vilken belgare har du?
Vänlige Viktor
2008-09-09, 11:52
Nu blev jag nyfiken, vilken belgare har du?
Gronendael.
http://img296.imageshack.us/img296/6470/tempellejonnd6.jpg
/VV
Gronendael.
http://img296.imageshack.us/img296/6470/tempellejonnd6.jpg
/VV
Snygga!
Själv var jag extramatte till f.d kompisens tervar för några år sen.