handdator

Visa fullständig version : Flygresor (delad tråd)


LillaLasse
2008-07-17, 19:20
Starten och landningen är ju det enda roliga med att flyga. Tiden däremellan är bara tråkig och händelselös. Det är kapten som talar, vi befinner oss på tiotusen meters höjd och beräknas landa om 4,5 timme. Å fy fan vad tråkigt man har då.

Tur det finns sprit och öl ombord.

Mröff
2008-07-17, 19:23
Om man åker längre sträckor brukar det finnas en karta man kan följa på skärm...den visar också höjd och hastighet.

Kom inte här och lek tuff... :tjurig:

CodeMAN
2008-07-17, 19:33
Starten och landningen är ju det enda roliga med att flyga.
Yes.

Skulle flyga till Ängelholm några år sen, och hade otroligt kul när flygplanet fick flyga över banan två gånger utan att kunna landa pga. storm, för att sedan vända mot Göteborg (man får försöka högst två gånger).

Annars kan man beskriva resten av resan med "whisky-toa-mat-whisky-mp3-toa-sova-snarka-ba".

Ulvena
2008-07-17, 19:33
Om man åker längre sträckor brukar det finnas en karta man kan följa på skärm...den visar också höjd och hastighet.

Kom inte här och lek tuff... :tjurig:

Kartan tycker jag är bra men när kapten talar om att det är minus 65 grader Celsius utanför brukar jag fnissa för mig själv.
Vem bryr sig liksom, jag har inte tänkt stiga av här i allafall, hur kallt eller varmt det än är. :)

CodeMAN
2008-07-17, 19:35
Vem bryr sig liksom, jag har inte tänkt stiga av här i allafall, hur kallt eller varmt det än är. :)
Nja, negermänniskor som försökte att fly landet i hjuluttrymmet för några år sedan, man kan tycka att de borde ha bättre koll. :p

Ulvena
2008-07-17, 19:39
Yes.

Skulle flyga till Ängelholm några år sen, och hade otroligt kul när flygplanet fick flyga över banan två gånger utan att kunna landa pga. storm, för att sedan vända mot Göteborg (man får försöka högst två gånger).

Annars kan man beskriva resten av resan med "whisky-toa-mat-whisky-mp3-toa-sova-snarka-ba".

Jag reste till Köpenhamn för rätt längesen med en bebis, som tur var hade jag mat till honom i handbagaget, när vi skulle landa meddelade kaptenen att det tyvärr inte gick pga. dimma men vi kunde ta det lugnt, det fanns bränsle för åtminstone 1, 5 timme kvar.
Efter 1 timme försökte han landa men lyckades inte, jag såg landningsbanan när han drog på och gick upp igen.
Sen fick vi åka och tanka nån annanstans (minns inte vart) ingen alkohol eller annat att dricka än vatten fanns på planet och vi fick inte stiga ut.
Kom fram typ 5 timmar försenade och hade såklart missat vårt anslutningsflyg till Barcelona. Fast vi fick hotellrum och ett nytt flyg dagen därpå.

Ulvena
2008-07-17, 19:40
Nja, negermänniskor som försökte att fly landet i hjuluttrymmet för några år sedan, man kan tycka att de borde ha bättre koll. :p

Fast tror du de hörde vad kaptenen sa där, det är ju svårt att höra vad han mumlar om även om man sitter i kabinen. :unsure:

Mröff
2008-07-17, 19:42
Kartan tycker jag är bra men när kapten talar om att det är minus 65 grader Celsius utanför brukar jag fnissa för mig själv.
Vem bryr sig liksom, jag har inte tänkt stiga av här i allafall, hur kallt eller varmt det än är. :)

Själva farten brukar variera också.
När maskinen "bara" går 765 km/h tror jag att de kör för långsamt och vi skall trilla ner, och när de kör 1000 km/h tror jag att vi skall explodera av farten.

Mao...är jag aldrig riktigt nöjd med hur piloterna kör. :p

Ulvena: Det där med den dåliga kvaliten på pilotens små berättelser i högtalarsystemet har jag funderat på ofta. OM man nu kontruerar en maskin som kör där uppe bland molnen, varför lyckas man inte med att fixa ett ordentligt högtalarsystem?

CodeMAN
2008-07-17, 19:47
Fast tror du de hörde vad kaptenen sa där, det är ju svårt att höra vad han mumlar om även om man sitter i kabinen. :unsure:
Alltså, jag har aldrig fattat varför man inte kan låta kabinpersonalen, som i övrigt brukar prata relativt tydligare, meddela det som ska meddelas. Kaptenen använder ju inte några kapten-aktiga termer som enbart får användas av kaptener, skriv ner allt det där med höjden, temperaturen och annat roligt på ett papper, och skicka det vidare. Ba, liksom.

Ulvena
2008-07-17, 19:50
Själva farten brukar variera också.
När maskinen "bara" går 765 km/h tror jag att de kör för långsamt och vi skall trilla ner, och när de kör 1000 km/h tror jag att vi skall explodera av farten.

Mao...är jag aldrig riktigt nöjd med hur piloterna kör. :p

Sånt funderar jag aldrig på, jag gillar när vi inte är över vatten och man ser att de kör in tiden.
Det är rätt träligt ombord på ett flygplan tycker jag.
När man flyger till Dakar måste man byta så den längsta sträckan är nästan 6 timmar, det är inte roligt men okej.
Om man flyger 10 timmars så är det så segt, jag har svårt att sova och även om de alltid visar film så går tiden så långsamt.

Jag har dock varit med om en del läskiga flygturer, en gång när jag flög Wawa-Kphn så var det sån turbulens att man fick hålla i allt och kaptenen mer eller mindre störtdök (det kändes så) till en lägre höjd för att folk höll på att få panik.

Ulvena
2008-07-17, 19:51
Jag tror att det där med att kaptenen pratar ska invagga passagerarna i nån form av säkerhet, han kan flyga och prata samtidigt, liksom.

CodeMAN
2008-07-17, 19:54
Jag tror att det där med att kaptenen pratar ska invagga passagerarna i nån form av säkerhet, han kan flyga och prata samtidigt, liksom.
Ja, det känns ännu säkrare när man tänker på killarnas simultankapacitet... :rolleyes:

LillaLasse
2008-07-17, 20:01
Om man åker längre sträckor brukar det finnas en karta man kan följa på skärm...den visar också höjd och hastighet.

Kom inte här och lek tuff... :tjurig:

Jag är inte särskilt tuff men jag hatar flygresor för de är så förbannat tråkiga.

Ulvena
2008-07-17, 20:01
Ja, det känns ännu säkrare när man tänker på killarnas simultankapacitet... :rolleyes:

I synnerhet när man vet att de kopplat in autopiloten och sitter och äter, dricker vin och nyper flygvärdinnorna i baken. :D

LillaLasse
2008-07-17, 20:08
I synnerhet när man vet att de kopplat in autopiloten och sitter och äter, dricker vin och nyper flygvärdinnorna i baken. :D

Vilken chauvinist du är?

:o

Ulvena
2008-07-17, 20:09
Jag är inte särskilt tuff men jag hatar flygresor för de är så förbannat tråkiga.

De är tråkiga, det håller jag med om men väldigt praktiska.

Jag är alltså flygrädd ( i synnerhet starten tycker jag illa om) men jag har vant mig. Det går ändå förhållandevis fort att komma vart man vill i världen mha. flygplan. Om man är en sån person som jag som vill se så mycket som möjligt så är ju flygning det enda resonabla färdmedlet.

Intressant i det hela är ju att Jan Carlson (chef för SAS, för ett antal år sedan) såg flyget som något för de välbärgade och såg till att SAS bara skulle flyga fint folk som betalade dyrt för biljetterna, herregud vilken miss.

Jag flyger aldrig med SAS, deras devis är dyrt och dåligt, de gånger jag flugit med dem har de antingen strejkat eller haft urgamla plan.

Ulvena
2008-07-17, 20:10
Vilken chauvinist du är?

:o

Haha, jag skojade ju bara fattar du väl.:unsure:

LillaLasse
2008-07-17, 20:12
Haha, jag skojade ju bara fattar du väl.:unsure:

:cool:

Mröff
2008-07-17, 20:34
Men nyps inte alla piloter?
Jag har fått för mig att de är sexdårar.

De flesta man ser står det ju "knulla" i pannan på.:kaffe:

LillaLasse
2008-07-17, 20:41
Men nyps inte alla piloter?
Jag har fått för mig att de är sexdårar.

De flesta man ser står det ju "knulla" i pannan på.:kaffe:

Önskedrömmar damen. Önskedrömmar.:kaffe:

Mröff
2008-07-17, 20:42
:crybaby::crybaby::crybaby:

...och där blev mitt liv förstört.

LillaLasse
2008-07-17, 20:44
:crybaby::crybaby::crybaby:

...och där blev mitt liv förstört.
:D

Mröff
2008-07-17, 20:49
Hur vet du det förresten LillLasse? :tjurig:

Ulvena
2008-07-17, 20:53
Men nyps inte alla piloter?
Jag har fått för mig att de är sexdårar.

De flesta man ser står det ju "knulla" i pannan på.:kaffe:

De ser trötta ut och du har missat t i slutet av pannan, det kan döljas av rynkor men inte alltid.

Så är det. :proud:

Kickan
2008-07-17, 21:07
Jag flyger aldrig med SAS, deras devis är dyrt och dåligt, de gånger jag flugit med dem har de antingen strejkat eller haft urgamla plan.
+1
Äntligen en som tycker som jag! Jag flyger aldrig med SAS om jag kan välja.

Dessutom har de cancellerat flyg på udda tider pga "tekniskt fel" en gång för mycket.:sly:

CodeMAN
2008-07-17, 21:20
Dessutom har de cancellerat flyg på udda tider pga "tekniskt fel" en gång för mycket.:sly:
Enligt säkra källor (min fd. sambo med förflutet som reseledare) så betyder "tekniskt fel" att piloten/kabinpersonalen/reseledaren har försovit sig/är full/bakfull/missing.

"Riktiga" tekniska fel vill de helst inte utannonsera för att undvika panik bland passagerarna.

sås på slipsen
2008-07-17, 21:24
Enligt säkra källor (min fd. sambo med förflutet som reseledare) så betyder "tekniskt fel" att piloten/kabinpersonalen/reseledaren har försovit sig/är full/bakfull/missing.

"Riktiga" tekniska fel vill de helst inte utannonsera för att undvika panik bland passagerarna.

Aha..så det skulle bli mindre panik av det andra "tekniska felet" ? :unsure:

CodeMAN
2008-07-17, 21:26
Aha..så det skulle bli mindre panik av det andra "tekniska felet" ? :unsure:
Nej då, man berättar ju aldrig den riktiga orsaken, utan väntar tills piloten/kabinpersonalen/reseledaren hittas. Då har man åtgärdat "felet", och man får stiga ombord. :yes:

Kickan
2008-07-17, 21:56
Nej då, man berättar ju aldrig den riktiga orsaken, utan väntar tills piloten/kabinpersonalen/reseledaren hittas. Då har man åtgärdat "felet", och man får stiga ombord. :yes:
Det är inte så svårt att räkna ut vad "tekniskt fel" betyder, eftersom alla passagerare får plats på de två nästkommande flygen, med stort privat besvär för dessa passagerare.

CodeMAN
2008-07-17, 21:57
...alla passagerare får plats på de två nästkommande flygen...
Exaktamundo. ;)

Mröff
2008-07-17, 21:58
Piloten kanske inte fick upp den....muhahahahahahahahah

*min humor är på topp idag.*

Kickan
2008-07-17, 22:00
Nej det är snöd ekonomi och dålig beläggning det är frågan om.

CodeMAN
2008-07-17, 22:01
Nja, jag menade "överbokning".

Mröff
2008-07-17, 22:07
KLM är bra på sådant. De överbokar alltid planen.
Eftesom jag ofta står sist i kön till ett plan med ett handbagage, kom jag inte med sist jag var på s-hol. Jag är inte så stressad av mig, så det var jättetrevligt.

Fick tillbaka pengarna för resan, telefon, mat/vincheckar och business-plats.

Gullan
2008-10-19, 07:52
I synnerhet när man vet att de kopplat in autopiloten och sitter och äter, dricker vin och nyper flygvärdinnorna i baken. :D

*slumpbump*

Senast jag befann mig i luften var det en helkvinnlig besättning. Fast kanske pilotinnan och styrmaninnan kanske också nöp flygvärdinnorna i baken? Vad vet jag? :whistle:

Gullan
2008-10-19, 07:55
Det mest suspekta tekniska felet jag varit med om var när planet blev försenat för att pilotens stol skulle sättas fast. Hade han suttit i en lös stol på vägen ner? (Det var en hemresa.)

Gullan
2009-05-13, 19:30
*slumpbump*

En månad sedan jag flög men jag vill igen, ju snarare desto bättre. Hur många semesterresor kan man göra på ett år innan det börjar se illa ut? :unsure: