Visa fullständig version : Är det bra eller farligt att få sol på huden?
Bör vi låta solen träffa vår hud?
Christer
2008-07-16, 19:54
Sol är bra! Mer klimatförändring åt folket! :yes:
Det dyker ju upp fler och fler varningssignaler på att det inte är vettigt att screena bort solstrålningen på våra solfattiga breddgrader...:unsure:
Antar att det i högsta grad måste gälla våra barn också.
Hoppas jag gjort rätt....har valt att låta de få den sol som finns här i Sverige... utan solskyddsmedel.
Åker utomlands och solar med dem också men då avänder jag solskyddsmedel.
Jag tror att solen är bra, däremot bör man akta sig för att bli bränd av den.
Vi pratade lite om det här vid lunchen idag. Var har växthuseffekten tagit vägen. Det är ju kallt. Man måste klä på sig.
Lite sol är bra för hela kroppen och hela systemet. För mycket skämmer allt. Antingen blir det cancer eller så blir vi skrynkliga som katrinplommon, alldeles i förtid. Särskilt vi som har det så mörkt på vintern behöver vara ute och få sol på oss så att kroppen kan skapa ett lager av vitamin D.
Det dyker ju upp fler och fler varningssignaler på att det inte är vettigt att screena bort solstrålningen på våra solfattiga breddgrader...:unsure:
Antar att det i högsta grad måste gälla våra barn också.
Hoppas jag gjort rätt....har valt att låta de få den sol som finns här i Sverige... utan solskyddsmedel.
Åker utomlands och solar med dem också men då avänder jaget solskyddsmedel.
UV-strålarna måste träffa huden för att D3 (tror jag det är) ska bildas. Man kan visserligen ta det som kosttillskott men det naturliga borde vara bäst. Visst?
För mycket skämmer allt.
Men vad är "för mycket" här i Sverige? Finns det något "för mycket"?
Är inte för mycket då man bränner sig? :unsure:
Till dess är det väl bara att traska på under solen.
Men vad är "för mycket" här i Sverige? Finns det något "för mycket"?
När man bränner sig, när huden blir röd. En solskada.
Andra kvinna på bollen. :)
Sen är det väldigt olika hur mycket sol man tål, jag blir mycket sällan bränd i Sverige och smörjer aldrig in mig här medan två av mina barn har väldigt ljus hud och de smörjer sig, min äldsta däremot smörjer bara om det är i början och han exponerar sig mycket för solen.
Jag läste en artikel idag i DN (tror jag) att vissa läkare tror att om man inte får tillräckligt med sol kan det leda till autism !!!
Fast det vet jag ärligt talat inte om jag tror på.
När man bränner sig, när huden blir röd. En solskada.
Andra kvinna på bollen. :)
Men jag har inte träffat någon som inte blir lite röd först, och sedan brun.
Skall alla alltså ha solskydd, även i Sverige då?
Sen, när du har träffat mig, då har du träffat en. I Sverige blir jag i princip alltid brun direkt.
Ja, frågan skall kanske vara: bör vi öht använda solskydd i Sverige?
Det verkar ju som den totala mängden man kan få sig tillgodo, även utan screening, är precis på minimigränsen.
Men... lite röd eller kräftröd ā la engelsman. STOR skillnad.
Finns inget generellt. Allt beror på pigment men för några år sedan var det ett himla rabalder om att höga SPF inte var bra pga allergener. Jag fick klåda av nåt skit jag köpte på apoteket. Små barn ska ha kläder som skydd eller hållas i skugga. Så tycker jag.
Små barn bör man absolut skydda men om man har känslig hud bör man vara försiktig. Jag var ett solfreak tidigare men nuförtiden är jag rätt noga och det har jag fört över till barnen, har jag märkt för de är rätt noga med att smörja sig.
Sen är det väl solens strålar generellt som är nyttiga, spelar det någon roll för upptaget av D-vitamin om man blir brun eller inte?
Dessutom gör det förbannat ont att bränna sig, jag har slarvat ibland när jag varit utomlands och det sabbar ju hela semestern om man inte kan sola och bada för att man bränt sig.
Sorry men nu är jag precis lika förvirrad som vanligt.:(
Vad är förvirrande?
HA! Jag skulle just fråga i den där tråden där man får fråga vad fan som helst vad det är för slemmig klump du har på din avatar. Tur att jag inte gjorde det. :D
Barn skall skyddas från sol tycker ni, även i Sverige.
Jag tolkade artiklarna som tvärtom.
Och jag vet tamejtusan inte vad "röd" är. Alla har olika tolkningar.
Jag läste att barnen kan få autism om de inte får tillräckligt med solljus.:confused:
Jag förstår det, ibland när jag läser vad jag skrivit förstår jag inte själv vad jag egentligen menar. :no:
HA! Jag skulle just fråga i den där tråden där man får fråga vad fan som helst vad det är för slemmig klump du har på din avatar. Tur att jag inte gjorde det. :D
Fråga på bara! :mad:
:D
edit: Det är nån slags gullig djuphavsfisk.
Jag läste att barnen kan få autism om de inte får tillräckligt med solljus.:confused:
Jag tolkade artikeln som att solljus i sig är nyttigt men att man bör vara försiktig med att bränna sig, jag kan ha fattat fel för jag läste inte så noga.
Barn ska skyddas från starkt direkt solljus när de är små och få bygga upp pigmentet gradvis. De får under inga omständigheter bli brända. Helst inte ens röda.
Röd är en irritation, på alla, och är jättevarierande beroende på vilken hudtyp du har och hur mycket pigment man har om irritationen är skadlig eller inte och hur allvarlig den är. Det är en form av brännskada.
Jag betvivlar starkt att barn kan få autism då jag tror att det ingår i gruppen neuropsykiatriska handikapp. Medfött alltså. Iaf i min bok.
Men sol måste vi ha för att producera D-vitamin, UV-ljuset. Det är därför AD-droppar ges i månader som innehåller bokstaven R, då är solljuset inte tillräckligt i vårt land.
Fråga på bara! :mad:
:D
edit: Det är nån slags gullig djuphavsfisk.
Du säger att du har problem med att definiera röd... Tror att du borde fokusera på en realistisk definition av gullig först. :D
Jag tolkade artikeln som att solljus i sig är nyttigt men att man bör vara försiktig med att bränna sig, jag kan ha fattat fel för jag läste inte så noga.
Ja... jo.... så långt är nog alla överens,
men problemet gäller vad som är "för mycket" på våra breddgrader, och sen har alla olika tokningar av att "bränna sig".
När jag bränner mig gör det ont....ajajajajaj.
Där går min gräns.
Ja... jo.... så långt är nog alla överens,
men problemet gäller vad som är "för mycket" på våra breddgrader, och sen har alla olika tokningar av att "bränna sig".
När det blir rött och gör ont har man bränt sig, enligt min tolkning.
Kristen Etik och Moral
2008-07-17, 00:24
Hälsoaspekterna kan jag inte uttala mig om men att det är FULT med överdrivet solbrända vitingar råder det ju ingen tvekan om. Riktigt jävla äckligt är det.
Även du behöver sol på din kristliga lekamen.
Har du ingen balkong du kan sitta och flasha på, karl?
Jag tycker faktiskt att KEM ser ner på självaste Jesus med sin utsaga. Mannen sprang omkring med en vit sovsärk under solen i Mellanöstern.
Han måste ha varit brun som en pepparkaka.
Svimfärdig
2008-07-18, 10:01
Jag gillar INTE sol på huden. Blek blekare Svimfärdig. Fast att vara ute när det är sol...gillar jag. :D D-vitaminer. Mmmmmumma! (Om det nu är D, det är det väl va?)