handdator

Visa fullständig version : Varför tar häktesintagna livet av sig?


Kickan
2008-07-16, 11:41
Varför är det så hög risk för självmord i just häktet?
Ville de ta livet av sig kunde de ju gjort det... närsomhelst innan.
Reagerar man på en häktning med att bli så förtvivlad att livet inte är värt att leva, helt plötsligt?

Nä det måste vara nåt annat det handlar om väl?
Det enda jag kan föreslå är att det kan handla om abstinenseffekter, av missbruk som är okänt för häktespersonalen.

Andra förslag?

skumrask
2008-07-16, 11:48
I viss mån tror jag att det handlar om en känsla av vanmakt. Det enda man kan göra för att påverka sin situation är att faktiskt göra något med sig själv, dvs ta livet av sig. Jag blev inlåst i 8 timmar (LOB) en gång och fick panik, jag funderade helt allvarligt på att ta livet av mig eller åtminstone låtsas göra det, för att "straffa dem". Körde in t-shirten i munnen och la mig mitt på golvet för att de kanske skulle se mig och släppa ut mig.

Sedan var jag ju nästan spik nykter och det gjorde mig väl extra frustrerad.

Mröff
2008-07-16, 11:50
Att det är förbannat hemskt att sitta i en liten cell utan att knappt få gå ut, och vänta på rättegång ang ett förmodligen allvarligt brott? I månader.

De brukar inte heller ha avvänjningsprogram för missbrukare, utan de får ligga och skita på sig av abstinens.

Kickan
2008-07-16, 11:54
<...> jag funderade helt allvarligt på att ta livet av mig <...>

:o

OK vanmakt, jag kan förstå det v b oskyldiga personer.

Men en förhärdad knarklangare, eller rånare eller vadsomhelst. Han måste väl på nåt sätt ha kalkylerat med att bli fast?

Det kanske är vanmakt hos dem också... de har med våldets och raseriets makt regerat sin omgivning till de tror sig vara gud fader själv. Sen pajar hjärnan ihop när de möter verkligheten.

skumrask
2008-07-16, 11:54
Ja, det är faktiskt något av det jävligaste jag varit med om, att vara inlåst i ett rum och inte ens få gå på muggen när man vill. Och jag satt där ändå bara i 8 timmar, tänk då att sitta i månader. Jag förstår mycket väl att folk tar livet av sig.
Sedan har ju många givetvis kanske gjort något dumt de ångrar, det lär ju spä på eländet.


Har man väl kommit så långt som att man hamnar i fängelset har man ju vant sig, dessutom får man väl gå omkring, syssla med olika aktiviteter och t.om jobba. I alla fall om man inte gjort något överjävligt.

Kickan
2008-07-16, 11:56
Att det är förbannat hemskt att sitta i en liten cell utan att knappt få gå ut, och vänta på rättegång ang ett förmodligen allvarligt brott? I månader.

De brukar inte heller ha avvänjningsprogram för missbrukare, utan de får ligga och skita på sig av abstinens.
Ja... inser att jag vet noll och intet om häktesförhållande.
Föreställde mig att det handlade om att väldigt tillfälligt (något/några dygn) vara i ett.... tja, vanligt rum, fast inlåst.

skumrask
2008-07-16, 11:58
:o

OK vanmakt, jag kan förstå det v b oskyldiga personer.

Men en förhärdad knarklangare, eller rånare eller vadsomhelst. Han måste väl på nåt sätt ha kalkylerat med att bli fast?

Det kanske är vanmakt hos dem också... de har med våldets och raseriets makt regerat sin omgivning till de tror sig vara gud fader själv. Sen pajar hjärnan ihop när de möter verkligheten.

En förhärdad knarklangare har säkert gjort några vändor (lobar, mindre brott, snatterier etc) redan innan och är säkert inställd på det.

Men det känns inte som det är denna typ av brottslingar som tar livet av sig i häktena? Eller? Känns som om det är missbrukare, män som misshandlat sina sambos etc eller sexbrottslingar el dyl som gör det. Dvs "civila" brottslingar, inte "yrkesbrottslingar". Eller har jag fel?

Kristen Etik och Moral
2008-07-16, 13:46
Det är väl så att labila personer som anser att deras liv helt och hållet har krisat ihop sig och tagit slut iom att de åkt dit kan få för sig att ta livet av sig då häktessituationen är väldigt isolerande som sagt.

Det är kris, allt är kört och man är isolerad i en liten cell för sig själv.

Angående det Mroeff säger om AT så läste jag en hemsk triprapport på FB där en ung kille hade hittats lerig och blodig och jävlig ute i buschen någonstans och blivit "omhändertagen" av bylingen. Han flaxade och skrek att han trippade på syra. (Stark dos + mycket weed och någon tablett också tror jag). De slängde in honom i en cell för tillnyktring. Där fick han sitta med sina tankeloopar och helveteskval alldeles själv.

Synnerligen okänsligt och amatörmässigt klåparbetéende ifrån polisen. Det rätta hade varit direktfärd till psyket. Jävla idioter.

sås på slipsen
2008-07-16, 14:41
Det är väl så att labila personer som anser att deras liv helt och hållet har krisat ihop sig och tagit slut iom att de åkt dit kan få för sig att ta livet av sig då häktessituationen är väldigt isolerande som sagt.

Det är kris, allt är kört och man är isolerad i en liten cell för sig själv.

Angående det Mroeff säger om AT så läste jag en hemsk triprapport på FB där en ung kille hade hittats lerig och blodig och jävlig ute i buschen någonstans och blivit "omhändertagen" av bylingen. Han flaxade och skrek att han trippade på syra. (Stark dos + mycket weed och någon tablett också tror jag). De slängde in honom i en cell för tillnyktring. Där fick han sitta med sina tankeloopar och helveteskval alldeles själv.

Synnerligen okänsligt och amatörmässigt klåparbetéende ifrån polisen. Det rätta hade varit direktfärd till psyket. Jävla idioter.


Bra! Hoppas den lilla flöddernissen lärde sig något. :cool:














http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/taskydd.gif

Kickan
2008-07-16, 15:26
Men det känns inte som det är denna typ av brottslingar som tar livet av sig i häktena? Eller? Känns som om det är missbrukare, män som misshandlat sina sambos etc eller sexbrottslingar el dyl som gör det. Dvs "civila" brottslingar, inte "yrkesbrottslingar". Eller har jag fel?
Det vore verkligen intressant, att kolla upp vilka det är som tar livet av sig/ försöker ta livet av sig.
Vet bara inte hur jag skulle gå tillväga för att kolla.

Det är väl så att labila personer som anser att deras liv helt och hållet har krisat ihop sig och tagit slut iom att de åkt dit kan få för sig att ta livet av sig då häktessituationen är väldigt isolerande som sagt.

Det är kris, allt är kört och man är isolerad i en liten cell för sig själv.

Angående det Mroeff säger om AT så läste jag en hemsk triprapport på FB där en ung kille hade hittats lerig och blodig och jävlig ute i buschen någonstans och blivit "omhändertagen" av bylingen. Han flaxade och skrek att han trippade på syra. (Stark dos + mycket weed och någon tablett också tror jag). De slängde in honom i en cell för tillnyktring. Där fick han sitta med sina tankeloopar och helveteskval alldeles själv.

Synnerligen okänsligt och amatörmässigt klåparbetéende ifrån polisen. Det rätta hade varit direktfärd till psyket. Jävla idioter.

Min sammanhållande slutsats är, att man skall vara icke-missbrukare, och vanebrottsling, för att ta häktesvistelsen på ett fungerande sätt.

Det stämmer rätt bra med en intervju med en ordningspolis jag läste. Det handlade om motanmälningar om övervåld från polisen sida. Han sa att det var "kavajbrottlingar" som stod för det. Dvs "vanliga" människor, som hamnade i en situation de inte alls kunde identifiera med dem själva. Helt oavsett att de faktiskt hade betett sig så. De blev helt vansinniga, deras hat och förolämpningar kände inga gränser. (allra värst var visst kvinnorna :blush:... och gudnåde de kvinnliga poliser på vars lott det föll att omhänderta kvinnan ifråga).

Kristen Etik och Moral
2008-07-16, 15:49
Jo så är det ju såklart. Yrkeskriminella vet ju vad som gäller och går väl mest runt och grämer sig över att de eventuellt skall volta igen medans en färsking eller typ "svensson" får frispel.

Jag tycker dock att det är tjänstefel att slänga in någon nittonåring som flippar totalt på lsd i en tillnyktringscell. Sådana skall iväg till hispan så att utbildat folk kan trycka i dem lite benzo och få ner dem på marken igen. Barska tillrättavisanden och bötesstraff får vi ta i efterhand.

Men en fyrkant som du kan förmodligen inte ens sätta dig in i vad en kraftig snedtripp på psykedelika innebär för en ung kille. Det vore kanske bäst att bunta ihop hela högen och schllööö ihjäl dem, som Lars Ekborg så förnuftigt påpekade?

Mröff
2008-07-16, 15:58
Det vore verkligen intressant, att kolla upp vilka det är som tar livet av sig/ försöker ta livet av sig.
Vet bara inte hur jag skulle gå tillväga för att kolla.


Ett sätt om du inte vill ringa anhöriga, är att kolla om något av fallen har hamnat i rätten. Då kan du få ut domsluten.

Kolla hos JK också som är kontrollinstansen för sådana ärenden om det blir tal om skadeståndskrav.

Justitieombudsmannen - kontrollinstans för medborgare mot stat.

CodeMAN
2008-07-16, 15:59
Ett sätt om du inte vill ringa anhöriga, är att kolla om något av fallen har hamnat i rätten. Då kan du få ut domsluten.
Fast det är en av de krångligaste vägarna, man måste ju veta vilken domstol det gäller... Det finns dock inte många andra alternativ.

Kristen Etik och Moral
2008-07-16, 16:01
Jag kan tänka mig att det rör sig om folk som befinner sig i en nedåtgående spiral i livet som slutligen åker fast och känner att allt är förlorat. Grova skambrott som pedofili och liknande skulle nog kunna ta livet av en och annan också.

Men det vore som sagt intressant att får reda på vad det rörde sig om i de här två senaste fallen. Har det inte framkommit någonting i pressen om deras brott?

Mröff
2008-07-16, 16:07
Fast det är en av de krångligaste vägarna, man måste ju veta vilken domstol det gäller... Det finns dock inte många andra alternativ.

Ja, det är en krånglig väg. Och du måste ofta kunna diarienumren.

Det mest effektiva att börja med är att Kickan sminkar upp sig, ta på sig högklackat och åker och flörtar med/raggar upp ngn personal på det aktuella häktet hon vill undersöka.

Edit: Sådana här ärenden är förvaltningsrättsliga, dvs juridiska instanserna är länsstyrelse, kammarrätt och regeringsrätt.

Mröff
2008-07-16, 16:09
Jag kan tänka mig att det rör sig om folk som befinner sig i en nedåtgående spiral i livet som slutligen åker fast och känner att allt är förlorat. Grova skambrott som pedofili och liknande skulle nog kunna ta livet av en och annan också.

Men det vore som sagt intressant att får reda på vad det rörde sig om i de här två senaste fallen. Har det inte framkommit någonting i pressen om deras brott?

Det är ju så fantastiskt konstuerat att kriminalvården själv sitter och undersöker sådana här händelser, genom internutredningar. Dessa kommer alltid fram till att personalen gjort som den ska.

Ang missbrukare: Det absolut vanligaste sättet för en heronist att hamna i häktet är att de blir tagna för att sälja lite knark för att finansiera sitt eget missbruk - ringa narkotikabrott. Häktestiden är inte speciellt lång för dessa brott, och straff på 2 månader brukar utdömas. Dessa filurer brukar vara glada när de väl kommer till anstalten, för där har någonstans att sova, få mat, kan vila upp sig, träna lite osv.
Jag känner till ett fall, där advokaten kunde få ner strafftiden till ett månad, men klienten ville ha två månader för att kunna vila upp sig lite mer.

Den hårda biten kan just vara att de åker på en kaboff-smäll i häktet när de får abstinens, på anstalt får de metadon.

Jag tycker att vad man sett i de senaste fallen kan det ha varit "bov-mentaliteten" hos häktespersonalen som varit problemet. Är du i den här svängen blir du betraktad som en "brottsling" och då gäller inte samma etikettsregler som om du var "medelsvensson".

En kille hade ju hängt sig på toaletten, personalen upptäckte det men tog inte ner killen som levde. De stängde dörren och ringde ambulans. När den kom fram var killen död. Jag tycker en ryggmärgsreflex om man ser en person dingla, är väl att ta ner personen därifrån och direkt påbörja börjar upplivninsgförsök.

Kristen Etik och Moral
2008-07-16, 17:00
Ja det är upprörande.
Att slänga in folk till att absa på tunga droger i en cell är också helt barockt. Någon slags medeltida tortyrmentalitet.
Där fick du dig!
Nu kanske du lär dig en läxa och "tar dig i kragen".

Den svenska narkotikapolitiken är på det hela taget jävligt pervers faktiskt. Äckligt moraliserande. Folk som slinter dit i unga år och hamnar i tunga beroenden skall behandlas som barnungar även då de är äldre. Eller straffas och få "bita i det sura äpplet" där de ligger och vrider sig som metmask i häktescellen.

Såg en dokumentär om hur metadonprogrammet fungerar i sverige. Du vet säkerligen mer om detta än mig(i wanna kiss your brain) men intrycket jag fick var att denna "ta sig i kragen-mentaliteten" är förhärskande. En man som knarkat heroin sedan han var tonåring men nu lyckades leva ett normalt svenssonliv med jobb, fru och barn tvingades lik förbannat skicka in pisseprov typ varannan månad för att få sina medikamenter. Han behandlades som en barnunge. Och urinprov som inte tas på ställe med övervakare vid sidan om är ju svåra att fejka. Helt sjukt.

Sedan står där någon fet jävla bullfarmor i sin villaträdgård och uttalar sig. Hon var ifrån "yada yada emot narkotika". Komme r inte ihåg exakt. En av antiknarksekterna i Sverige som tror blint på sina nollvisioner var det iallafall.

Hon står där och uttalar sig om metadonbehandling med grötig och självgod skånska.

- Naaeeeääähh...Sluatar nåoun meijd narkautika så ska man jö önte eijrsitta deijt med nuggunting annat juh!

Totalt oinsatt.
JÄVLA HORA!

Mröff
2008-07-16, 17:03
Ja, det är väldigt dålig drogrehab i detta land.
Världens procedur att ens komma in på t.ex. olika "metadonprogram".
Missköter de sig en gång, kan de bli av med metadonet, och då är det inte långt till att gå och hänga sig pga av abstinens.

Jag kan inte se något annat mönster än att det handlar om en bestraffningsmentalitet.

Edit: När det gäller pissprov är det nog en gång i veckan som gäller generellt, tror det är fler i början av behandling. Om de sköter sig kan de få komma med i en annan grupp (kommer inte ihåg vad den heter, men det var något "pluttenuttigt") som bara behöver göra det en gång i månaden eller varannan månad.

Nu är fd missbrukare ena jäklar på att trixa med pissproven, så de får ofta ske under överinsyn.

De ligger missbrukare i fatet, att de kan ljuga så in i helskotta och har övat upp en övermänsklig förmåga att komma undan de mest kniviga situationer. Vissa damer gömmer en kondom med "rent kiss" i muffen och kissar ut den.

Kickan
2008-07-16, 17:04
Låter som det är abstinens jag kommer att hitta som förklaring, när jag väl dressar upp mig och börjar leta sanningen.

Kristen Etik och Moral
2008-07-16, 17:10
Förlåt att jag skrev "hora". Det är ett förkastligt och barnsligt tillmäle.

Kristen Etik och Moral
2008-07-16, 17:15
Låter som det är abstinens jag kommer att hitta som förklaring, när jag väl dressar upp mig och börjar leta sanningen.

Vad menar du med detta?

/Mvh Intresserad.

Mröff
2008-07-16, 17:18
Ja KEM, hora är inte ett ord som skall komma från en pastors mun /låt stå!

Kristen Etik och Moral
2008-07-16, 17:28
Jag kommer att gå över till Sköka.

Kickan
2008-07-16, 19:30
Vad menar du med detta?

/Mvh Intresserad.
"menar"? Det fanns inget tvetydigt i det. Jag drog slutsatsen (svaret) på frågan jag ställde i startinlägget. Nämligen att det i självmordfallen sannolikt är frågan om abstinens.

Marius Gaius
2008-09-17, 13:10
Just häktning tycker jag inte är så farligt. Lugnt och skönt men nu är vi ju alla olika och många klarar helt enkelt inte av isoleringen. Det märker man speciellt på utredande poliser som vill ha kvar personer i häktet så länge som möjligt för att få dom att erkänna för att slippa det. Dom kör alltid med det utan undantag så det måste ju funka ibland i allafall.

Kickan
2008-09-17, 22:25
Ja, tänkte också att tråden svajade iväg lite. Det var ju häktesintagning det handlade om, inte 6 timmar (eller hur mycket det i praktiken är) i en fyllecell.