handdator

Visa fullständig version : Djur som går att äta

skumrask
2008-07-15, 20:35
Bläddrade lite i en fransk kokbok och hittade en massa roliga recept på vildfågel som jag blev inspirerad av. I den vevan började jag fundera på hur skralt utbudet är i dagens matbutiker, man kan ju inte ens hitta ungtupp eller höna i dagens matdiskar och än mindre sjöfågel som tidigare var ett rätt stående inslag vid bättre middagar men även basmat för utsocknes boende.

Funderar faktiskt helt allvarligt på att gå ner till slottskogen och fånga en gräsand, med håv eller dylikt. Det skall ju gå ganska lätt, locka med lite bröd, snabbt ut med håven och ha köttkniven beredd för att halshugga och därigenom förkorta lidandet.

Någonting mer man behöver tänka på? Jag kan tänka mig att skrida till verket redan ikväll, fast mer troligt senare under veckan.
Vad jag vet behöver änder inte flås (skinnet från många andra sjöfåglar ger en smak av tran), man skall skära bort gumpen, i övrigt är det väl som att rensa kyckling ungefär? Det är ju en helt vanlig fågeljävel liksom?

Jag har inga problem med att äta en gräsand, de finns gott om dem och således hotar jag inte den ekologiska mångfalden. Dock tänker jag bespetsa mig på en and som är singel.

Ulvena
2008-07-15, 20:40
Jag har såna där låtsasfåglar i trä som de använde i skärgården förut för att locka till sig ejder. Är det någon som äter sånt idag?

Kickan
2008-07-15, 20:47
Funderar faktiskt helt allvarligt på att gå ner till slottskogen och fånga en gräsand, med håv eller dylikt. <...>
Någonting mer man behöver tänka på? Jag kan tänka mig att skrida till verket redan ikväll, fast mer troligt senare under veckan.
Vad jag vet behöver änder inte flås (skinnet från många andra sjöfåglar ger en smak av tran), man skall skära bort gumpen, i övrigt är det väl som att rensa kyckling ungefär? Det är ju en helt vanlig fågeljävel liksom?
Idén är onekligen god men jag tror dessa pippiar har mkt stor andel senor och hårt, segt, funktionellt muskelkött, i motsats till våra försoffade tamfågelraser.

Men för all del. Kan t o m sträcka mig så långt som till att dokumentera infångadet, om du gör slag i saken. :gitarr:

skumrask
2008-07-15, 20:57
Idén är onekligen god men jag tror dessa pippiar har mkt stor andel senor och hårt, segt, funktionellt muskelkött, i motsats till våra försoffade tamfågelraser.

Men för all del. Kan t o m sträcka mig så långt som till att dokumentera infångadet, om du gör slag i saken. :gitarr:

Dumheter, de skall ju naturligtvis hängas och möras. Har du aldrig ätit anka? Det är ju samma sak och oftast är det vanlig sjöfågel som avses. Har en släktng som brukade skjuta skarv som han lade i mjölk för att ta bort transmak och annat. Delikatess enligt honom.

Har en gammal kyl i källaren som jag kan använda för hängmörningen.

Allt i naturen är till för att ätas.

skumrask
2008-07-15, 20:58
Har surfat lite nu och det lutar åt att jag enbart använder mig av bröstköttet. Kanske en god buljong på skrovet.

Sven Hedin
2008-07-15, 21:02
Jag har såna där låtsasfåglar i trä som de använde i skärgården förut för att locka till sig ejder. Är det någon som äter sånt idag?

Njae... Häromkring så slutade folk äta fågelatrapper nån gång efter kriget.

skumrask
2008-07-15, 21:07
Det här låter ju alldeles fantastiskt gott:

Krispig gräsand med potatis- och sellerimos

En rätt med mycket känsla av "comfort food", mat som känns härligt hemlagad. Krusbären kan bytas ut mot till exempel lingon eller vinbär och anden mot annan sjö- eller skogsfågel. Tryter tillgången på vilda fåglar så fungerar det bra med kyckling istället.

Ingredienser

1 1 st and, plockad (ca 2 kg)
3 3 st vitlöksklyftor
1 1 tsk flingsalt
5 5 kvistar timjan
0.5 0.5 tsk vit- eller svartpeppar, hel
1 1 st gul lök
1 1 st citron
2 2 dl vitt vin
smör till stekning

Rårörda krusbär:
2 2 dl krusbär
1 1 dl råsocker

Potatis- & sellerimos:
1 1 kg mjölig potatis, i bitar
1 1 st liten rotselleri, i bitar
2.5 2.5 dl mjölk
1 1 st vitlöksklyfta
25 25 g smör
1 1 dl salladslök, hackad
salt
vitpeppar

http://recept.nu/receptnu/images/pixel.gif Annons:

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°. Mortla vitlök, salt, peppar och timjan. Gnid in i fågeln och lägg den i en ugnsfast gryta.
2. Pensla fågeln med smält smör. Lägg i klyftad lök, pressa över citron och häll på vin.
3. Sätt in en köttermometer och stek i ugnen cirka 25 minuter, ös fågeln några gånger med stekskyn under stekningen. Vid 58°, ta ut grytan, höj ugnsvärmen till 225° och ställ in fågeln några minuter så att skinnet blir krispigt. Sila av stekskyn och spar den.
4. Blanda under tiden krusbär och råsocker och låt stå i rumstemperatur tills sockret har smält.
5. Koka potatis och selleri mjuka i lättsaltat vatten, ca 15 minuter. Värm mjölken med vitlöken.
6. Häll av vattnet från potatis och selleri, stampa sönder bitarna med potatisstöt. Vispa ner mjölk, vitlök och smör. Tillsätt salladslöken. Smaka av med salt och peppar. Gör en grop i moset och klicka i lite smör vid serveringen.
7. Servera anden med steksky, rårörda krusbär samt potatis- och sellerimos med smörgrotta.

Gullan
2008-07-15, 21:09
Duva åts under kriget. Nej, jag var inte med men har hört talas om det. Används även idag, som kött på pizza om man får tro ryktet.

Ulvena
2008-07-15, 21:13
Njae... Häromkring så slutade folk äta fågelatrapper nån gång efter kriget.

Atrapperna åt man väl inte här heller antar jag, man lockade till sig ejder med dem (tror jag) och sen dödade man de då levande ejdrarna och åt upp dem men vad vet jag, jag var inte med då.

Mröff
2008-07-15, 21:14
Om du inte vill döda en gräsand i smyg, finns det inte någon fin saluhall i krokarna?

Annars kanske det är bäst att fixa anden på en lite mer avsides belägen plats och inte i Parken.

Kickan
2008-07-15, 21:21
Dumheter, de skall ju naturligtvis hängas och möras. Har du aldrig ätit anka? Det är ju samma sak och oftast är det vanlig sjöfågel som avses. Har en släktng som brukade skjuta skarv som han lade i mjölk för att ta bort transmak och annat. Delikatess enligt honom.

Har en gammal kyl i källaren som jag kan använda för hängmörningen.

Allt i naturen är till för att ätas.
Jag tror att "anka" avser en stillasittande tamanka och inte en gräsand med full flygförmåga.
(Ja, jag har ätit anka. På Stage eller vaddethette. Det där usla stället som Mannerström hade ihop med sin dekiskompanjon efter Johanna nångång. :mad:. Ett av mina värsta matminnen)

Men jag inser att enda sättet att komma till ett avgörande i detta, är att du tillagar din pippi.

skumrask
2008-07-15, 21:21
Om du inte vill döda en gräsand i smyg, finns det inte någon fin saluhall i krokarna?

Annars kanske det är bäst att fixa anden på en lite mer avsides belägen plats och inte i Parken.

Jag föredrar faktiskt principiellt att fånga anden själv istället för att överlåta dödandet, men eftersom jag inte förvarar skjutvapen här så tycker jag att det kunde fungera bra med håv. Jag kan dessutom tänka mig att försoffade parkänder är ett mer lättfångat byte än deras sluga och mer hårdföra kusiner på landet.

Jag kan leva med lite kvicksilver i mjälten.

skumrask
2008-07-15, 21:26
Jag tror att "anka" avser en stillasittande tamanka och inte en gräsand med full flygförmåga.
(Ja, jag har ätit anka. På Stage eller vaddethette. Det där usla stället som Mannerström hade ihop med sin dekiskompanjon efter Johanna nångång. :mad:. Ett av mina värsta matminnen)

Men jag inser att enda sättet att komma till ett avgörande i detta, är att du tillagar din pippi.

Alla ankor härstammar ju från gräsand, de är lite större kanske bara.

Stage eller vaddetnuhette var jag aldrig på, men vad konstigt att d inte kunde sno ihop en habil ankrätt i alla fall, med den bakgrunden.
Själv är jag ju ingen expert alls, men jag har ätit anka rätt många gånger och gillat det.

Jag var på Johanna när jag var jätteliten, jag fick en drinkpinne (till en alkoholfri drink, naturligtvis) som var formad som en cowboy i benfärgad plast, den finns fortfarande kvar någonstans.
Björn och Benny var där samtidigt, men tyvärr hade jag inte med digitalkameran.

Mröff
2008-07-15, 21:32
Jag föredrar faktiskt principiellt att fånga anden själv istället för att överlåta dödandet, men eftersom jag inte förvarar skjutvapen här så tycker jag att det kunde fungera bra med håv. Jag kan dessutom tänka mig att försoffade parkänder är ett mer lättfångat byte än deras sluga och mer hårdföra kusiner på landet.

Jag kan leva med lite kvicksilver i mjälten.

Jag håller koll på tidningarna om jag ser ngn rubrik "Man tjuvjagade gräsand i centrala ****"..:D

skumrask
2008-07-15, 21:35
Men är det ens olagligt då, att ta kål på en gräsand? Skjutvapen är ju illegalt i bebyggelse men här är det ju fråga om håv. Om jag hävdar att jag agerade i självförsvar? Anden dök mot mina ögon och jag reagerade instinktivt?

Gullan
2008-07-15, 21:38
Men är det ens olagligt då, att ta kål på en gräsand? Skjutvapen är ju illegalt i bebyggelse men här är det ju fråga om håv. Om jag hävdar att jag agerade i självförsvar? Anden dök mot mina ögon och jag reagerade instinktivt?

Du beväpnade dig med en håv för den skull du skulle bli anfallen av en and? :p Preventivt liksom.

Mröff
2008-07-15, 21:40
Går det inte att säga att du skulle fånga fjärilar..

skumrask
2008-07-15, 21:45
Nja, men väl att man är biologstuderande som vill undersöka bottenvegetationen i dammen. Fast mölndalsån är nog att föredra före slottskogen när jag tänker efter, massa änder men mindre bevakning och genomströmning.

De brukar ju sitta och sova där på land med huvudet under vingen i gräset vid stampens kyrkogård, bara att hugga någon. Piece of cake.

Gullan
2008-07-15, 21:46
Går det inte att säga att du skulle fånga fjärilar..

Mäh. Inte hjälpa till med ursäkter. Tänk vilken fin liten film det blir. Kickan filmar andjakten och får med när lagens långa arm undrar vilka skumraskaffärer som pågår.

Mröff
2008-07-16, 08:45
Är det idag det skall ske?

Filma, filma, filma...

skumrask
2008-07-16, 09:05
Jag skall filma men jag kan inte lova att det blir ikväll. Men det blir innan sommaren är slut i alla fall. Skall försöka involvera en kompis i andinfångandet, han gillar sånt. Det blir roligare då. Och godare:)

I övrigt tänker jag att det kan vara bra med ett par rejäla trädgårdshandskar, om den skulle försöka skita på mig.

Kickan
2008-07-16, 09:42
Det rätta måste var en full dykarutrustning, i Slottskogens ankdamm.
Du simmar under ytan och tar dem underifrån.

skumrask
2008-07-16, 09:49
Eller kanske dynamit? Tänk att slänga en dynamit i slottskogsdammen, vad mycket gott man skulle få upp då!

Någon som ätit dopping?

Nej men skämt åsido, jag tar den med en stor håv. Fast jag tänker att det blir lättare om man är två, med dokumenterandet och så. Men C ställer garanterat upp. Fast å andra sidan var det han som trodde att han fått upp sill när han metade på bryggan i Lundbystrand.

Just nu läser jag dock på om hängmörning och styckning, bakterietillväxt och liknande. Det är prio ett nu. Man vill ju inte att anden förfars innan man får sätta tänderna i godbiten.

Kickan
2008-07-16, 09:54
Just för att det pratats kött här, så passade jag på att fråga runt lite, när jag handlade i saluhallen igår. En handlarna sa "nja.... javisst är det mörat, men det är sträckmörat (tyckte jag han sa), inte hängmörat.

??? :hmm:

sås på slipsen
2008-07-16, 10:00
Just för att det pratats kött här, så passade jag på att fråga runt lite, när jag handlade i saluhallen igår. En handlarna sa "nja.... javisst är det mörat, men det är sträckmörat (tyckte jag han sa), inte hängmörat.

Kanske hade de tränat kossorna att klara spagat och split innan slakt? :hmm:

Kickan
2008-07-16, 10:05
Eller... de avlivas med hängning.

:cry:

Mröff
2008-07-16, 10:06
Eller kanske dynamit? Tänk att slänga en dynamit i slottskogsdammen, vad mycket gott man skulle få upp då!

Någon som ätit dopping?

Nej men skämt åsido, jag tar den med en stor håv. Fast jag tänker att det blir lättare om man är två, med dokumenterandet och så. Men C ställer garanterat upp. Fast å andra sidan var det han som trodde att han fått upp sill när han metade på bryggan i Lundbystrand.

Just nu läser jag dock på om hängmörning och styckning, bakterietillväxt och liknande. Det är prio ett nu. Man vill ju inte att anden förfars innan man får sätta tänderna i godbiten.

Hahahaha...bra att du läser på ordentligt innan dådet. Kanske läge att köpa en polisradio också, så ni kan hålla reda på snuten under "operation and"...:D

Hmm...undrar om C är pålitlig, men han kanske kan hålla i kameran..

skumrask
2008-07-16, 10:25

Tror att sträckmörning kan handla om att slaktkroppens muskelkött skall få maximal sträckning. Bäckenhängning är att föredra (skall ge bättre sträckning och mörning) men ibland, när kroppen hängs i bakbenen kan man skära av vissa leder och ben så att belastningen (från kroppens egna tyngd) blir bättre balanserad.

Svimfärdig
2008-07-16, 10:32

Så tänkte jag med.

Ja, får man sno en and bara sådär? Hela idén är...jag vet inte. Jag skulle inte klara av att fånga in och döda den iaf.

Film? Ja spoiler hoppas jag. :(

skumrask
2008-07-16, 10:49
Nu har jag läst på ännu mer och det visar sig att unga änder inte behöver hängmöras utan är möra per definition. De skall dessutom tillagas genast, enligt en hr Carl-Emil Hagdahl som i sin bok "Kok-konsten (1872)" skriver:

And
Canard sauvage

Änder böra användas så fort de är skjutna, ty de öfvergå mycket fort i förskämning, hvilken ej får förvexlas med den haut goût, som annat vildt utvecklar. Då den förvaras någon tid (faisandé), och som af kännare värderas.

Och hur vet man hur en and är ung då? Carl-Emils danske kollega, Skovfogeden Troels Trier Mørk, vet besked:

Tag anden ytterst i undernäbben, lyft den, och om då näbben knäcker under andens vikt, kan man räkna med att det är en ung and.

Kickan
2008-07-16, 11:02
Och hur vet man hur en and är ung då? Carl-Emils danske kollega, Skovfogeden Troels Trier Mørk, vet besked:
Tänker du kolla änderna på det viset innan du bestämmer vem av dem som skall dödas?:crybaby:

Kickan
2008-07-16, 11:07
Apropå ankor, så läste jag på den tiden jag var intresserad av gamla lantraser, hur den svenska blåankan försvann ur vår husdjursfauna:
eftersom skinnet på den efter plockning är blått (dvs mörkt) så valde konsumenterna bort dem ur affärerna till förmån för dess ljusa (den gula tamankan) men annars likadana släkting. Detta var nämligen på den tiden svenska folket skulle uppfostras i livsmedelshygien, mjölkdrickande och effektiv avel. Alla husdjur skulle vara enfärgade och helst vita som kaklet i mejerierna... gav väl den rätta känslan av Ordnung und Hygiäne. :(

skumrask
2008-07-16, 11:12
Tänker du kolla änderna på det viset innan du bestämmer vem av dem som skall dödas?:crybaby:

Njae, jag tar nog någon som verkar lite klen, singel och med fördel hanne, statistiskt sett borde jag då ha en ganska god chans att få ett ungt, mört ex.
Det är nämligen så att 75-80% av de äldsta individerna är av honkön, varför vet jag inte säkert. De kanske dukar under i rivalstrider el dyl eller flyttar mer (riskfyllt).

För säkerhets skull kör jag näbbtricket, går den inte av får jag hängmöra den lite.

Kickan
2008-07-16, 11:20
Om du skall ta gräsand, så kan du ju välja en hanne som håller på att färga ut. (dvs han börjar byta ut den juvenila (:cool: fågelskådarterm) dräkten som ser ut som honans, mot hanens vuxendräkt ).

:feedme:

skumrask
2008-07-16, 11:23
Om du skall ta gräsand, så kan du ju välja en hanne som håller på att färga ut. (dvs han börjar byta ut den juvenila (:cool: fågelskådarterm) dräkten som ser ut som honans, mot hanens vuxendräkt ).

:feedme:

Jo det är väl något sådant jag tänkt mig. Frågan är bara om jag skall vänta till slutet av augusti, då börjar dessutom den ordinarie jaktsäsongen på and, och ungfåglarna har hunnit äta opp sig lite.

Mröff
2008-07-16, 11:23
Nu känner jag att Kickan försöket dra nytta av denna situation.
Så hon får en fågel att stoppa upp och förvara hemma.:whistle:

Kickan
2008-07-16, 14:46
Samlar bara rovfåglar, inga rultiga ankor. :tjurig:

Torsten
2008-07-16, 15:37
Usch vad ni mesar. Satsa istället på en fet kanadagås och gör dessutom alla en tjänst. Dessa bajsmaskiner är ju en sanitära olägenheter var dom än befinner sig. Dessutom lär dom attackera små barn.

Mröff
2008-07-16, 15:49
Nu börjar det likna något Torsten.:D
En gåsamiddag.

skumrask
2008-07-16, 15:55
Har hört att kanadagås inte skall vara vidare god. Men så fick jag tips om rökt kanadagåsbröst, skall kanske testa det. Är dock lite ont om dom just här och jag är lite rädd att de sätter sig till motvärn och inte alls har lust att bli middag åt skumrask.

Kickan
2008-07-16, 16:34
De är stora, starka, sega och fräcka.

Vem f*n vill äta en sån :(

Mröff
2008-07-16, 16:48

Tjuvjagande skåningarna...:peka:

Torsten
2008-07-16, 18:08
Tjuvjagande skåningarna...:peka:Äh här på Djurgården i Sthlm smyger det omkring både grevar och baroner med håvar om nätterna. Östermalmshallen tar ju rövarpriser för sådana läckerheter.:tjurig:

elbastardo
2008-07-16, 23:35
Äh här på Djurgården i Sthlm smyger det omkring både grevar och baroner med håvar om nätterna. Östermalmshallen tar ju rövarpriser för sådana läckerheter.:tjurig:
Ja grevar å baroner hittar man fan inte nedmald på ICA inte..

elbastardo
2008-07-16, 23:38
Apropå möra...
Så finns det ju även en metod som kallas 'vacmöra'. Kanske inte så enkelt med fågel men funkar bra med rena köttbitar.

Apropå fågel
Det underlättar om du skållar den så du kan plocka på en gång innan du börjar snitta.

sås på slipsen
2008-07-16, 23:57

Pratar inte du om polacker nu? :unsure:

Kickan
2008-07-17, 00:32
Fler ätbara djur som fallit ännu djupare glömska är räv, utter, kråka, mås....

(arkeologiska vittnesbörd ser ni)

Jag fattar inte.... det känns ju helt fel att äta SÅNA djur.

Gullan
2008-07-17, 07:42
Fler ätbara djur som fallit ännu djupare glömska är räv, utter, kråka, mås....

(arkeologiska vittnesbörd ser ni)

Jag fattar inte.... det känns ju helt fel att äta SÅNA djur.

Hare kan ibland ses i frysdiskar. Vem handlar sånt?

Exotiskt är väl björn, bäver (häpp!), vildsvin är numera rätt vanligt. Varg borde kunna ätas, rent teoretiskt iaf. Vad har vi mer för vilda djur?

sås på slipsen
2008-07-17, 07:45
Jag käkade racoon i USA.
Blev inbjuden på Thanksgivingmiddag hos en svart sydstatsfamilj.
De var hemskt trevliga, men maten var hemskt hemsk.

Kickan
2008-07-17, 08:21
svart sydstatsfamilj
Det hade man ju annars trott, att det skulle vara suverän mat. (kreolsk, sådär... har ju sett Floyd i sydstaterna på tv ju)

sås på slipsen
2008-07-17, 08:37
Det hade man ju annars trott, att det skulle vara suverän mat. (kreolsk, sådär... har ju sett Floyd i sydstaterna på tv ju)

Jag åt både den vita versionen och den svarta. Båda var lika hemsk, men det var rätt stora variationer på samma tema.
Nyckelordet är sött.
Varm fruktsallad, Sockercoating på kalkonen, sweet potatos, söta såser.
Rätt vidrigt faktiskt.

Gullan
2008-07-17, 08:40
Jag åt både den vita versionen och den svarta. Båda var lika hemsk, men det var rätt stora variationer på samma tema.
Nyckelordet är sött.
Rätt vidrigt faktiskt.

Traditionell Thanksgiving-middag. Urk. Vulgo-cooking.

Torsten
2008-07-17, 08:55
Oj blir riktigt hungrig av att läsa den här tråden. Någon som är sugen på stuvad kanin? Här i Sthlm skuttar dom små söta liven omkring överallt i parker och t.om intill klarastrandsleden. Och säkert går det även att använda pälsen till någonting kanske ett sadelöverdrag.

Kickan
2008-07-17, 09:44
Nyckelordet är sött.
Rätt vidrigt faktiskt.
:blush: tycker det låter lite gott, jag..

Både kanin och hare låter för mig som alldeles utmärkta "matdjur". Inget knepigt över det, bara gammalmodigt kanske.

Gullan
2008-07-17, 09:49

Både kanin och hare låter för mig som alldeles utmärkta "matdjur". Inget knepigt över det, bara gammalmodigt kanske.

Kanin är vanligt matdjur i medelhavsländerna. De hänger i köttaffärerna med pälstussar kvar kring tassarna. Känns lite sådär att se. Vi är ju inte vana vid att köttet exponeras som djur. Samma sak gäller för hönsfåglar. De är i princip bara nackade och plockade.

Och nej Kickan. Sweetpotatoes är inte gott. Prova och gör mos av dem, du hittar säkert knölarna i en välsorterad mataffär.

sås på slipsen
2008-07-17, 11:09

Alltså, jag har inget emot lite sött i maten. T.ex stekt lök, stuvad spenat eller stuvade makaroner tycker jag också kan tjäna på en nypa socker för att placka fram smaken, men det där var fullkomligt perverst.
Tänk varm tårta.

skumrask
2008-07-17, 12:13
Jag tycker att amerikansk thanks-giving mat kan vara rätt god, inklusive sweet potatoes.

I övrigt har jag sett ett italiensk recept på mås. Pasta med mås och ärtor tror jag det var.

Jag tror jag skall köra på varmslakt, om man tillagar anden innan rigor mortis inträder så skall den nog vara mör.

Kickan
2008-07-17, 16:23
Om man fryser in ett djur som har rigor mortis, är det då fortfarande stelt när det sedermera har tinats upp?

Kristen Etik och Moral
2008-07-17, 16:46
Rigor mortis.
Fucking gross.

Gör som Hitler och ät en morot.

Kickan
2008-07-17, 17:04
Jag har sett 1600-talsbufféer uppdukade på muséer. Där tronar det ofta svanar på bordet.
Borde vara en lite större utmaning att fånga en sån, än en liten and.

sås på slipsen
2008-07-17, 18:38
Jag köpte lammfileér idag.
Det fanns inga färdiga, så slaktarn hämtade en hel kropp och styckade upp. Mycket spännande. Det gick skitfort att hugga upp den.
Han började med att dela den i tre bitar, ovanför och under revbenen.
Sen sågade han av sidorna från ryggraden så han fick en ryggbit och två revbensbitar. På ryggbiten satt inner- och ytterfileérna. Bara att skära loss.
Så nu går grillen igång snart...:D

Ulvena
2008-07-17, 18:48
Jag köpte lammfileér idag.
Det fanns inga färdiga, så slaktarn hämtade en hel kropp och styckade upp. Mycket spännande. Det gick skitfort att hugga upp den.
Han började med att dela den i tre bitar, ovanför och under revbenen.
Sen sågade han av sidorna från ryggraden så han fick en ryggbit och två revbensbitar. På ryggbiten satt inner- och ytterfileérna. Bara att skära loss.
Så nu går grillen igång snart...:D

Och vad hette slaktaren? Von Lidl?

:D

sås på slipsen
2008-07-17, 19:32

Ja, exakt. :p

Svimfärdig
2008-07-18, 09:58

HAHAHAHAA! Rooooligt.

Ang. topic har jag inget att säga. :tjurig:

skumrask
2008-08-01, 19:23
Tro inte att jag glömt bort er, små liv..

http://i198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/th_MVI_3091.jpg (http://s198.photobucket.com/albums/aa83/skumrask/?action=view&current=MVI_3091.flv)
Slutet av augusti skall det ske.

Mröff
2008-08-01, 19:31
Hahahaha...

den filmen kommer säkerligen användas i den kommande rättegången om tjuvjakt..:kaffe:

skumrask
2008-08-01, 19:52
Tror du att fogden kommer sakna en enda liten andkrake? Det kan väl inte vara så farligt om jag tar en...

Jag har ju faktiskt jakträtt i värmland och där finns gott om änder men det är liksom ingen sport..
Som att gå över ån efter vatten.

Torsten
2008-08-01, 20:18
I vissa asiatiska länder är insekter en delikatess. En alldeles för underskattad läckerhet här i väst anser jag.
5e9VvN7pcNo

Miriam
2008-08-01, 20:24
Mina barns far jagar så jag har tidigare haft tillgång till Tjäder Orre Ripa och Järpe.
Naturligtvis även Älg.

Skogsfågel är väldigt gott om man tilllagar den rätt.
Men han sköt fåglarna han smög inte på fågeln för att sen strypa den.
Det hade kanske varit både manligare och rättvisare.

Ulvena
2008-08-01, 20:27
Mina barns far jagar så jag har tidigare haft tillgång till Tjäder Orre Ripa och Järpe.
Naturligtvis även Älg.

Måste man inte fixa mycket med fåglarna? Typ hänga dem rätt och ta bort alla fjädrar och så?:unsure:

Miriam
2008-08-01, 20:36
Jo man måste ta ut inälvorna sen måste man plocka eller flå dom.
En stor fågel tex en tjäder går bra att flå men Ripor och Järpar måste man plocka annars blir det inget kvar att äta.

Men det har jag sluppit befatta mig med jag har bara behövt göra något gott av dom vilket inte är svårt alls.

skumrask
2008-08-01, 20:51
Naturligtvis även Älg.

Vadå det är väl ärligare och manligare att ta dem av daga via ett hederligt handgemäng man mot man än att sitta och lurpassa på dem med ett kulvapen och skjuta dem från kanske 50 meter med hagelbössa?

Ungand behöver man tydligen inte flå, jag hade tänkt att plocka den, efter det att jag avlivat den med en medhavd köttkniv förstås.

Miriam
2008-08-01, 20:58
Ditt sätt är modigare och manligare helt klart.

Jag har hört att sjöfågel är jättegott.
Själv har jag aldrig smakat men en kompis jagar numera Kanadagäss så här framöver så får jag kanske smaka.

När du genomför det här projektet tycker jag du ska ge en rejäl dokumentation i både ord och bild.

skumrask
2008-08-01, 20:59
Måste man inte fixa mycket med fåglarna? Typ hänga dem rätt och ta bort alla fjädrar och så?:unsure:

Man behöver inte hänga ungfåglar, det gäller att tillaga dem innan rigor mortis sätter in. Så kallad varmslakt:drool:

Annars få man hänga dem i en viss tid, det finns en bra ekvation som man räknar ut tiden beroende på gradantal i förvaringsutrymmet.

skumrask
2008-08-01, 21:02
När du genomför det här projektet tycker jag du ska ge en rejäl dokumentation i både ord och bild.

Tror inte du behöver vara orolig för den saken. Även om jag misslyckas, vilket trots allt är en option.

Men jag skall ha mig en andjävel även om jag så skall fånga den i kepsen.

skumrask
2008-10-22, 10:53
Nu har jag ätit ringduva, skjuten med hagel i Årekärr!:)

Miriam
2008-10-22, 12:13
Hur smakade det ? var det gott ?

skumrask
2008-10-22, 12:55
Ja, det var gott:) Men mycket mat på den var det inte, åt enbart bröstet.

Miriam
2008-10-22, 13:10
Jag förstod nästan det eftersom jag bara ids äta bröstet på tex Järpe eftersom jag tycker det är för lite mat på resten av fågeln.

skumrask
2008-10-22, 13:13
Gjorde en god buljong på skrovet så det kom väl till pass ändå. Kryddad med med svartvinbär, porter och enbär blev det en jättegod sås.

Det var skitkul att skjuta, jag var riktigt bra på det!

Miriam
2008-10-22, 13:17
Jag tycker det är otäckt att skjuta sen är jag usel på det också.
Jag skulle aldrig träffa en sån liten fågel.

Du får ta jägarexamen och börja jaga.
Om du känner någon med marker du kan jaga på.

skumrask
2008-10-22, 13:23
Jo jag känner väl lite folk med mark, sedan har jag/vi lite själv. Inte för att där går något storvilt, men en och annan hare eller sjöfågel skulle man nog kunna knäppa i alla fall.

Det var inte så svårt att bara sikta på en flock som kom farande, som att skjuta lerduva gissar jag. Annat var det att stå öga mot öga med en gräsand, de har ju så fina ögon..

Hur svårt är det att ta jägarexamen? Behöver man det för att skjuta på egen mark alt. i sällskap med auktoriserad jägare?

Miriam
2008-10-22, 13:32
Du måste ha jägarexamen för att få jaga och får att få licens på jaktvapen.
Jag har inte jägarexamen men flera jag känner har tagit den.
Det är inte svårt alls du måste lära dig känna igen spår lära dig om eftersök lite vapenvett och ett skjutprov bla.

Studieförbunden har kvällskurser så det kostar inte många kronor heller.

Mröff
2008-10-22, 19:00
Så nu har den illegala jakten börjat...:D

Sven Hedin
2008-10-22, 19:30
Jag skulle nog vilja börja jaga. Tänk att ha hela frysen full med älgfärs och renskav... Kan man förresten göra nåt renskavsaktigt av rådjur? Det finns massvis av såna här och dom är ju ganska så lika. Älgar, rådjur och fågel skulle jag kunna knäppa, men jag hade nog inte velat skjuta vildsvin och hare.

skumrask
2008-10-22, 20:29
Jag har bestämt för mig att jag inte gjorde något olagligt, men det kanske jag gjorde..
Trodde man fick skjuta lite i en erfaren jägares sällskap och på dennes mark.

Hjälp, nu kanske landsfiskalen är efter mig..:scared:

Christer
2008-10-22, 21:15
Jag skulle nog vilja börja jaga. Tänk att ha hela frysen full med älgfärs och renskav... Kan man förresten göra nåt renskavsaktigt av rådjur? Det finns massvis av såna här och dom är ju ganska så lika. Älgar, rådjur och fågel skulle jag kunna knäppa, men jag hade nog inte velat skjuta vildsvin och hare.
Hur jagar man älgskav? :unsure:

Ulvena
2008-10-22, 21:40
Hur jagar man älgskav? :unsure:

Man får smyga sig på dem i frysdisken på Konsum. :yes:

Miriam
2008-10-22, 21:40

Renar får man inte skjuta men man kan "råka" köra över någon med bil i bland.
Du kan säkert göra ett gott skav av rådjur eftersom både älg och renskav är gott.
Vilt som vilt.

Ulvena
2008-10-22, 21:45
Renar får man inte skjuta men man kan "råka" köra över någon med bil i bland.
Du kan säkert göra ett gott skav av rådjur eftersom både älg och renskav är gott.
Vilt som vilt.

Det jobbiga med att göra skav är att det man måste ju frysa djuret för att sedan skära tunna bitar av det. De senaste vintrarna här i södra Sverige har det inte varit kallt nog tillräckligt länge.
Säljer de inte rådjursskav förresten?
Viltskav har jag sett i frysdisken men exakt vilket vilt de innehåller vet jag inte.:unsure:
Apropå det måste jag berätta att sonens kompis i Polen älskar Wild Chips, så vi har inhandlat 5 påsar sånt att ta med till honom.

Miriam
2008-10-22, 21:59
Jag gör ganska ofta eget skav eftersom jag får köpa renkött billigt av en kompis vars föräldrar har eget renmärke.
Men det jag egentligen tycker är allra godast är souvas skav gjort på lättrökt renkött.
Det använder jag alltid när vi ska äta kebab.

skumrask
2008-10-23, 14:31
Hur "gör" man skav? Kör det genom en flismaskin?

Miriam
2008-10-23, 14:45
Tar en frusen köttbit och en vass kniv sen skär man lövtunna småskivor samtidigt som man svär över att man får stelfrusna fingrar.

skumrask
2008-10-23, 15:16
Borde väl funka med mixer och en sådan där roterande skiva? Eller tom en vass osthyvel.

Rådjursskav låter väl helt okej det med. Rådjur håller ju på att ta över faunan medan älgstammen går tillbaka, likaså vildsvin. Skulle inte ha det minsta problem med att skjuta de små krabaterna.

Såg ett vildmarksprogram på teve och där åt de just vildsvinskebab. Mumma.

sås på slipsen
2008-10-23, 16:16
Färdig skav är ju gjort av de allra sämsta bitarna, så man tjänar en hel del inte minst smakmässigt på att göra den själv.
Som grytbitar fast värre. :tunga:

skumrask
2008-10-23, 16:27
Såg ett program om en make som slatt ihjäl sin hustru, det var det näst intill perfekta brottet. Han frös ned henne i frysboxen, sedan köpte han en flismaskin och åkte iväg långt bort till någon bro som var över en flod. Sedan körde han ned den djupfrysta kroppen i flismaskinen så att det regnade ned över floden. Där kan man tala om skav. Laxarna blev säkert glada.

Han åkte fast, jag kommer inte ihåg hur dock.

Mröff
2008-10-23, 16:31
Hövva...

För övrigt borde Skummis och Miriam slå sina påsar ihop och bilda OBSklassens jakt- och viltförening..:D

Gullan
2008-10-29, 07:35
*slumpbump*

Hur gick det egentligen med den där andjakten i Slottsskogen? Fick vi något avslut på historien?

skumrask
2008-10-29, 13:23
*slumpbump*

Hur gick det egentligen med den där andjakten i Slottsskogen? Fick vi något avslut på historien?

Jag har ju erkänt! Fast min jakt var koncentrerad till stampens kyrkogård samt fattighusån, en sen natt och rejält på röken. Någon håv hade jag inte dock, men väl en papperskasse från hemköp.
Tyvärr drabbades jag dåligt samvete, hade helt enkelt inte hjärta att genomföra projektet. Tyckte synd om anden, den hade ju så fina ögon..

selma
2008-10-29, 15:15
Han åkte fast, jag kommer inte ihåg hur dock.

De hittade en nagel från kvinnan på strandkanten och kunde på så vis få fram DNA samt att ett vittne sett honom stå där med flismaskinen mitt i natten.
Om vi nu sett samma program......... Fast hur många män finns det som flisar upp kärringen :unsure: