handdator

Visa fullständig version : Barnarbete.

Ulvena
2008-07-14, 18:59
Jag läste en artikel om barnarbete idag, det är naturligtvis förkastligt att barn tvingas arbeta (främst inom textilindustrin vad jag förstår), till urusla löner.
I den här artikeln ombads man vara noga med vad man köper och försöka undvika kläder som sytts av barn.
Då tänkte jag så här, självklart vill jag att alla barn ska gå i skolan, äta sig mätta och må bra men om vi avstår från att köpa deras varor, leder det till att de får en bättre tillvaro med skolgång och att deras arbete ersätts med vuxna som får en bra lön?
Kanske leder det till att de bara blir utslängda på gatan och får ägna sig åt stöld, prostitution eller annat?

Jag vet inte, att jag är emot barnarbete rent principiellt är ju klart men får barnen det bättre om vi avstår från att köpa de produkter de tillverkat?

Torsten
2008-07-14, 19:08
Det är ett moraliskt dilemma. Om barnen blir arbetslösa mister den fattiga familjen en kanske liten men ändå inkomst. Å andra sidan svider det lite i samvetet att läsa att vissa barn tvingas jobba under nästan slavliknande förhållanden. Så vilket är mest humant? Att helt förbjuda barnarbete eller att låta familjerna själva välja?

Ulvena
2008-07-14, 19:17
Det är ett moraliskt dilemma. Om barnen blir arbetslösa mister den fattiga familjen en kanske liten men ändå inkomst. Å andra sidan svider det lite i samvetet att läsa att vissa barn tvingas jobba under nästan slavliknande förhållanden. Så vilket är mest humant? Att helt förbjuda barnarbete eller att låta familjerna själva välja?

Ja, det var exakt så jag menade. Det är en svår fråga att ta ställning till tycker jag.
Jag tycker inte barnarbete borde vara tillåtet men å andra sidan är det kanske den enda inkomst som en fattig familj har och här pratar vi om verkligt fattiga människor.
Om barnarbete förbjöds helt så skulle det ju sannolikt inte leda till att barnen fick gå i skola i allafall, det finns ju naturligtvis ett skäl till att de arbetar.
Dels ge västerlänningar billiga varor men också att få ihop pengar för att kunna överleva.

Kickan
2008-07-14, 19:21
Förstår tankegången men håller absolut inte med. Barnarbete är en del av ett ekonomiskt system, i den samhällsstruktur det avser. Om man underhåller barnarbete hjälper man ju till att bevara strukturen.

En liknande vinkling var uppe av en timbrodebattör för ett tag sedan. Hon ansåg att rättvisemärkt mat var av ondo för de allra fattigaste, för man berövade dem deras nästan-lika-med-noll-inkomst, när man betalade mer för samma vara, till arbetare som leverade i rättvisemärkta varuflöden.

Edit: förtydligande: är alltså emot barnarbete, det framgick kanske inte

Ulvena
2008-07-14, 19:22
Enligt artikeln finns det mer än 200 miljoner barnarbetare i världen, de har oftast löner under existensminimum, de jobbar runt 80 timmar i veckan oftast i en hälsofarlig miljö, facket är det (om det finns) inte tillåtet att vara med i.

Ulvena
2008-07-14, 19:28
Förstår tankegången men håller absolut inte med. Barnarbete är en del av ett ekonomiskt system, i den samhällsstruktur det avser. Om man underhåller barnarbete hjälper man ju till att bevara strukturen.

En liknande vinkling var uppe av en timbrodebattör för ett tag sedan. Hon ansåg att rättvisemärkt mat var av ondo för de allra fattigaste, för man berövade dem deras nästan-lika-med-noll-inkomst, när man betalade mer för samma vara, till arbetare som leverade i rättvisemärkta varuflöden.

Alltså jag håller med dig men samtidigt undrar jag hur man ska kunna förbättra för de här människorna, främst barnen men även deras familjer.
Det handlar ju om folk som är extremt fattiga, vi i Sverige kan inte förstå deras enorma fattigdom, även de fattiga här är rika i jämförelse.
Någonstans är det ju ändå så att vi måste ställa upp, inte blunda för hur jävligt folk i vår värld faktiskt har det men hur ska man stödja dem? Är det bästa att vägra att köpa deras varor eller vore det bättre om vi krävde att de åtminstone hade bra förhållanden och löner på arbetsplatsen?

Jag vet inte hur man ska göra, därför vill jag diskutera frågan.

Torsten
2008-07-14, 19:35
Själv skulle jag gärna betala mer för importerade varor från U-länderna. Men bara om jag fick garantier att pengarna går till att förbättra förhållanden och löner för till t.ex dom utsatta barnen. Men med den korruption som är mer regel än undantag där skulle säkert pengarna gå till ägarnas privata fickor istället.

Kickan
2008-07-14, 19:58
Alltså jag håller med dig men samtidigt undrar jag hur man ska kunna förbättra för de här människorna, främst barnen men även deras familjer.
Om det fattiga landet totalt sett får mer betalt för det de exporterar, pga att vi inte accepterar usla produktionsförhållanden utan är beredda att betala mer, så får ju landet som helhet en högre inkomstnivå per capita.

Ulvena
2008-07-14, 20:15
Om det fattiga landet totalt sett får mer betalt för det de exporterar, pga att vi inte accepterar usla produktionsförhållanden utan är beredda att betala mer, så får ju landet som helhet en högre inkomstnivå per capita.

Okej, men om landet inte kan exportera något annat än arbetskraft så blir det svårare, det finns alltid företag som söker länder med billig arbetskraft, på gott och ont.

Senegal t.ex. har i princip ingenting som de producerar själva, de exporterar jordnötter och det är väl typ allt.
De har fått ett stort ekonomiskt bidrag från EU mot att de accepterar att EU-länder fiskar på deras vatten. Detta har lett till att de som tidigare försörjde sig på fiske (och de var många) har sett sina fångster blivit mindre och mindre.
EU-båtarna suger upp enorma mängder fisk och de små fiskebåtarna får inte mycket i sina nät längre.
Det blir liksom alltid de fattiga som får betala i slutändan.
Jag är självfallet emot barnarbete, slaveri och allt som suger ut de redan fattiga människorna i världen men hur ska man göra för att hjälpa dem till självhjälp, om du förstår hur jag menar.

Just nu är ett projekt i just Senegal (:innocent:) på gång för att försäkra dem bättre energitillgång, då finns det folk som protesterar mot det eftersom det ska drivas med kol och det är inte miljövänligt, att de själva bor i länder med kärnkraft är naturligtvis en annan femma, många gånger hindrar den västerländska världen u-länder saker av principskäl, samtidigt som de tvättar håret i rent vatten 3 ggr. om dagen.
Nu menade jag inte dig utan mer generellt, vill jag påpeka.

LillaLasse
2008-07-14, 20:15
Skulle aldrig köpa nåt tillverkat av barn. Dom har så oerhört dålig känsla för kvalitet.

Ulvena
2008-07-14, 20:20
Skulle aldrig köpa nåt tillverkat av barn. Dom har så oerhört dålig känsla för kvalitet.

När jag skrev det här så satt jag just och fnissade åt att det där inlägget bergis skulle komma, vi raljerade runt det vid middagen. Alla kläder med usla sömmar är gjorda av barn, typ.

Kickan
2008-07-14, 20:40
Jag är självfallet emot barnarbete, slaveri och allt som suger ut de redan fattiga människorna i världen men hur ska man göra för att hjälpa dem till självhjälp, om du förstår hur jag menar.

Jag tror som sagt att det enda sättet är att bidra till att de som producerar på ett sätt konsumenten inte är intresserad av att betala för, inte får avsättning för sina produkter. Det har alltid drivit utveckling, och kommer att fortsätta göra det.

En liten utvikning:
Liza Marklund påminde i en kolumn om hur Storbritannien fasade för att genomföra slaveriets avskaffande, en överväldigande ekonomisk expertis förklarade att ekonomin skulle rasa, hela Storbritanniens produktion var beroende av den och alla andra alternativ var dyrare. Nu avskaffades det ändå, tvärt emot ekonomerna inrådan, och resulatet blev en boost av den industriella revolutionen.
(denna kommentar gjorde hon i anslutning till att hon faktiskt tycker att det är rätt att driva upp bensinpriset rejält, det kommer att driva energiforskningen).

Om du med frågan menar hur man på kort sikt hjälper de barnarbetare som blir "arbetslösa" pga att vi inte vill köpa barnarbetarprodukter så har jag inget svar. Men finns det verkligen konkreta exempel på hur barnen själva blivit drabbade av barnarbetets avskaffande? Altså inte bara spekulationer, utan en långsiktig "case study".
I grunden samma fråga som vad de frigivna slavarna skulle ta sig till...

Ulvena
2008-07-14, 20:56
Om du med frågan menar hur man på kort sikt hjälper de barnarbetare som blir "arbetslösa" pga att vi inte vill köpa barnarbetarprodukter så har jag inget svar. Men finns det verkligen konkreta exempel på hur barnen själva blivit drabbade av barnarbetets avskaffande? Altså inte bara spekulationer, utan en långsiktig "case study".
I grunden samma fråga som vad de frigivna slavarna skulle ta sig till...

Egentligen blev jag bara återigen berörd och störd över hur jävligt många barn lever och funderade över vilket som var bäst, att de hade sina underbetalda arbeten eller inte.
Från min sida var det bara spekulationer, vad jag vet finns det väl ingen som verkligen studerat vad som händer om man lägger ner de fabriker där barn står för produktionen.

Kristen Etik och Moral
2008-07-14, 22:29
http://img134.imageshack.us/img134/9946/barnarbeteem6.gif

Ulvena
2008-07-14, 22:33
http://img134.imageshack.us/img134/9946/barnarbeteem6.gif

Det var exakt det där klippet jag tänkte på.
Tack KEoM!

Kristen Etik och Moral
2008-07-14, 22:43
Det man kan göra i det lilla är att inte glatt ropa "fan! Sjukt billigt!" och fortsätta köpa sådana produkter. Det är giganterna där ute som levererar produkter till vrakpris riktat till medelklass och White/black trash som i största utsträckning avnänder sig av leverantörer som sysslar med barnarbete. Det är iallafall mitt intryck.

Jag tror att världen på det stora hela taget skulle må bättre av en mer sansad konsumtion. Alla omställningar betyder lidande i någon ände men vad fan skall vi göra liksom. Det där med att förbud mot barnarbete betyder att fattiga ungar går ifrån att sy sneakers eller väva mattor hela dagarna till att boffa lim och picka efter matrester i sophögar är ett verkligt stort dilemma. Jag tror inte att några förbud ifrån högre instans(rika välutbildade människor i I-världen) kan lösa denna situation.

Problemet har så djupar rötter. Det berör hela nationer, hela världsekonomin som nu i stor utsträckning baseras på att en majoritet lever i lervälling och armod och en minoritet sitter med en tv dinner-platta med en oval inbuktning så att magen får plats. (ja det finns sådana).

Det här har kunnat puttra på lite mysigt i kolonialistisk anda ett bra tag nu. Master and servant. I och med kommande klimatförändringar, peak oil och en massa annat så väntar stora kriser runt kröken. Jag har inga förslag på hur sådana här problem skall lösas. Jag hankar på i min lilla vardag. Jag ger pengar till de som ber om dem. Jag köper min Faktum/Situation stockholm och jag shoppar i ytterst begränsad omfattning.

Högersnack om att begränsad konsumtion är av ondo håller jag inte med om för fem öre. Vansinnesspiralen kallad "tillväxt" är i grunden sjuk och en cancer på vår jord.

Ulvena
2008-07-14, 22:56
Det man kan göra i det lilla är att inte glatt ropa "fan! Sjukt billigt!" och fortsätta köpa sådana produkter. Det är giganterna där ute som levererar produkter till vrakpris riktat till medelklass och White/black trash som i största utsträckning avnänder sig av leverantörer som sysslar med barnarbete. Det är iallafall mitt intryck.

Jag tror att världen på det stora hela taget skulle må bättre av en mer sansad konsumtion. Alla omställningar betyder lidande i någon ände men vad fan skall vi göra liksom. Det där med att förbud mot barnarbete betyder att fattiga ungar går ifrån att sy sneakers eller väva mattor hela dagarna till att boffa lim och picka efter matrester i sophögar är ett verkligt stort dilemma. Jag tror inte att några förbud ifrån högre instans(rika välutbildade människor i I-världen) kan lösa denna situation.

Problemet har så djupar rötter. Det berör hela nationer, hela världsekonomin som nu i stor utsträckning baseras på att en majoritet lever i lervälling och armod och en minoritet sitter med en tv dinner-platta med en oval inbuktning så att magen får plats. (ja det finns sådana).

Det här har kunnat puttra på lite mysigt i kolonialistisk anda ett bra tag nu. Master and servant. I och med kommande klimatförändringar, peak oil och en massa annat så väntar stora kriser runt kröken. Jag har inga förslag på hur sådana här problem skall lösas. Jag hankar på i min lilla vardag. Jag ger pengar till de som ber om dem. Jag köper min Faktum/Situation stockholm och jag shoppar i ytterst begränsad omfattning.

Högersnack om att begränsad konsumtion är av ondo håller jag inte med om för fem öre. Vansinnesspiralen kallad "tillväxt" är i grunden sjuk och en cancer på vår jord.

Jag håller med dig men hjälper man de fattiga om man inte köper det de tillverkar?
Är vi inte inne i ond spiral?
Import från vissa länder är t.ex. förbjuden, är det okej?
Ska inte gränserna vara mera öppna?

elbastardo
2008-07-15, 00:17
Om bara EU kunde sluta fjanta på med att subventionera våra inhemska produkter så kanske de fattigaste producenterna skulle ha någon chans överhuvudtaget.

Mröff
2008-07-15, 00:32
Det är dom med den ekonomiska makten som måste få press på sig att arbete skall utföras på ett sådant sätt att slavarbete inte uppkommer.

Jag är för lagstiftning och "codes of conduct", som åläggs företag att tillverka produkter utifrån mänskliga rättigheter. För skall vi vänta på att konsumenterna som kollektiv skall få "ändan ur vagenen" kommer barn och vuxna i den fattiga delen av världen få fortsätta att arbeta lång till som slavar åt den rikare.

"Marknaden" måste kontrolleras, för den har ingen inbyggd moral i sig utom att tjäna pengar. Förutseende företag bör ha fattat det här, och insett att de kommer att tjäna pengar på att vara förutseende med att kontrollera sina produktionskedjor.

elbastardo
2008-07-15, 00:43
Det ligger djupt rotade kulturella traditioner bakom som inte rubbas så lätt. Vilken rätt har vi att komma in med pekpinnar på deras moral osv? Liknar ju USA-fasoner...

Mröff
2008-07-15, 00:51
Elbastardo: Vad menar du med tradition?

Jag tror inte föräldrar eller barn vill arbeta i fabrik 80+ timmar i veckan pga tradition, och ligga och sova i förrådet för symaskinstråd för att de gjort det sedan tidernas begynnelse.

elbastardo
2008-07-15, 01:24
Vill och vill...

Det är tradition iom att det är en accepterad norm i vissa samhällen. Det är ju knappast någon som har bestämt att nu skall vi skapa en tradition där barn skall slava i fabrik och föräldrar skall skämmas för att de födde en flicka som inte orkar bära vatten. Som om att någon helt plötsligt bestämde att nu skall vi ha tofsar på knäna och träskor i gälla färger och vi skall kalla det för en dalmasfolkdräktstradition. (däremot finns det de som har bestämt att vi skall lura på turister att Sverige är en dalahäst och vi springer omkring i träskor med tofsar på knäna...)

Mröff
2008-07-15, 07:29
Men mäh...det går ju inte att jämföra folkdräkter och andra traditioner, med arbetsvillkor. Eller menar du att dalahäst-arbetarna har samma arbetsvillkor som sweat shops i fattiga länder? :whistle:

elbastardo
2008-07-15, 11:15
ja!? tror du att de flinka händerna tillhör svettiga gubbar i sotiga källarutrymmen?

Mröff
2008-07-15, 11:20
ja!? tror du att de flinka händerna tillhör svettiga gubbar i sotiga källarutrymmen?

Så du menar alltså att vi oroar oss över barn i andra länder, medan vi själva har barnarbetare i Dalarna..:whut:

Kickan
2008-07-15, 17:07
Vad som är tradition eller inte skiter både marknadsekonomin och jag själv högaktningsfullt i. Om jag som konsument inte vill köpa en viss vara pga vissa orsaker, så har de INGA SOM HELST problem att anpassa sig till det, tradition eller ej.

Mröff
2008-07-15, 17:18
Det skulle kunna börjas med en sådan där märkning. Finns det..."rättvisemärkning"...har inte hållit reda på det...:unsure:

Eftersom jag är en fin människa så köper jag bara rättvise- och miljömärkt kaffe. För kaffeodlarna har det fördjävligt annars, och rättvisemärkningen för kafffet funkar. Paketen är inte speciellt mycket dyrare heller.

Kickan
2008-07-15, 18:01
Vad det gäller rättvisemärkta varor, tror jag man kan vara säker på att det inte är barnarbete inblandat. Om de har insyn i arbetarnas villkor måste det väl ingå ålderlagstiftning och sånt.

Mröff
2008-07-15, 18:56
Det finns kontrollsystem när det gäller kaffet iaf.

Rainbow alliance åker bl.a. till kaffeodlare världen över och kollar upp villkoren som är uppsatta. Odlarna har ofta längre kontrakt, så de får mer kontroll över verksamheten. De kontrollerar också importörer av kaffe och vad de köper in för något.