Visa fullständig version : Kooperationen var bättre förr
När jag är på Coop och storhandlar som jag var idag så brukar jag alltid fälla en tår av saknad över det Blåvita sortimentet. "Kvalitetsprodukter som är billiga för att det inte läggs pengar på reklam" hette det i min barndom.
Ibland lyxades det även till med delikata produkter från Winner och Foodia från samma koncern eller en back läsk av varumärket Vårby. Jag har t.o.m läst att det fanns planer på att lansera en egenkonstruerad folkbil under 70-talet. På den tiden var Konsum nästan lika mycket ideologi som mataffär.
Vad har ni andra obsklassare för åsikter om gamla hederliga Konsum? :)
Jag minns återbäringen väldigt tydligt mamma räknade i hop alla kvitton och skickade in dom i en liten påse en gång per år.
Jag jobbade på en konsum butik i Uppsala när det blåvita sortimentet lanserades.
Vi i personalen fick ha t-shirtar på oss där det stod pojke/flicka med det blåvita trycket.
Minns också hur mamma samlade kvittona och räknade ihop!
sås på slipsen
2009-07-28, 10:58
Det finns Coop i Norge också. :o
De har tydligen bytt namn nyligen, de hette någonting långt förut som förkortades "Samlaget".
Situationen blev tydligen ohållbar. :D
Det finns otroligt många Coop i Norge! Vartenda litet samhälle (typ 3 hus)man kör igenom har en liten Coop-butik, om de så inte har någon annan service överhuvudtaget.
Coop i Sverige har blivit lite väl strömlinjeformat och kundserviceinriktad. Saknar den gamla goda tiden när de anställda, på äkta öststatsmanér, snäste åt en om man gjorde fel i kassan, stod i en hukande flock i nån gång och sladdra, och sedan fly med ilskna blickar när en kund närmade sig med en fråga, ifrågasätta och förhöra när man klagade på en felaktig vara, och himla med ögonen om man hade för stor sedel. Det var tider det, man kände sig hemma :kaffe:.
sås på slipsen
2009-07-29, 10:07
Ja, det var tider det. När de stod i sina konsumrockar och skurade affären själva och blängde surt på kunder som kom och skitade ner.
När skinnet låg tjockt på Winner-glassen.
När de blåvita grejerna gjorde sitt intrång och affären såg ut som ett koloniallager.
När det fanns både Konsum, Domus och OBS!
:(
Av ren princip så kallar jag fortfarande Coop Bäckebol för OBS!
När jag var i Italien för ett par år sedan furundrades jag över hur många Coop det fanns där. Dessutom var dom helt otroligt fräscha och välsorterade, man kunde bl.a. köpa levande humrar och charkdisken var nog närmare 50 meter lång i stans största Coopbutik.
sås på slipsen
2009-07-29, 13:18
Det finns otroligt många Coop i Norge! Vartenda litet samhälle (typ 3 hus)man kör igenom har en liten Coop-butik, om de så inte har någon annan service överhuvudtaget.
Coop i Sverige har blivit lite väl strömlinjeformat och kundserviceinriktad. Saknar den gamla goda tiden när de anställda, på äkta öststatsmanér, snäste åt en om man gjorde fel i kassan, stod i en hukande flock i nån gång och sladdra, och sedan fly med ilskna blickar när en kund närmade sig med en fråga, ifrågasätta och förhöra när man klagade på en felaktig vara, och himla med ögonen om man hade för stor sedel. Det var tider det, man kände sig hemma :kaffe:.
Glöm inte den förnärmade blicken när man inte ville ha kvittot. :D
Glöm inte den förnärmade blicken när man inte ville ha kvittot. :D
Ska det inte vara tvärtom? :unsure:
Jag trodde att att be om kvitto är den värsta förolämpningen.. att man vill liksom "granska" vad kassörskan har "hittat på"...
/En som inte vet.
Mina föräldrar sparade alltid konsums kvitton. Och varje år räknade man ihop dom skickade in dom och fick ofta en saftig återbäring. Den brukade dyka upp lagom till semestern har jag för mig. Funderar ibland på att bli medlem men är det ens värt besväret numera?:unsure:
Mina föräldrar sparade alltid konsums kvitton. Och varje år räknade man ihop dom skickade in dom och fick ofta en saftig återbäring. Den brukade dyka upp lagom till semestern har jag för mig. Funderar ibland på att bli medlem men är det ens värt besväret numera?:unsure:
Numera behöver man ju inte räkna kvitton men återbäringen är tunn. Och man får rabattcheckar istället för pengar.
Nja, man får en del rabattkuponger hem. En del är rätt intressanta, en gång köpte jag 500 g brieost för 20 spänn.
Man får ett kort som man drar vid kassan, svårare än så är det ju inte.
Men om man jämför med dom andra jättarna vilken har bäst vilkor? Exet är t.ex medlem på ICA.
Just det, Coop har dessutom sk. medlemsrabatter i butiker. Man kan alltså köpa vissa varor (olika från vecka till vecka) till rabatterade priser. Hur mycket procent det handlar om har jag ingen aning om. Jag har inte heller koll på andra kedjornas rabatter eller kuponger. :skamsen:
Nja, man får en del rabattkuponger hem. En del är rätt intressanta, en gång köpte jag 500 g brieost för 20 spänn.
Man får ju &-kuponger också, de använder jag rätt ofta om jag handlar för mer än 500:-, vilket händer då och då. :innocent:
Jag har nog kort på alla matkedjor som finns och som har såna, Willys har dem inte. :mad:
Förresten är jag så gammal att jag räknade kvitton och fick återbäring i min ungdom. :skamsen:
Eftersom jag bor bara ca 20m från en stor Coopbutik med generösa öppettider borde det vara det naturliga valet. Men tycker ändå det är värt att gå en bit ibland då jag tycker dom håller lite högre priser än konkurenterna i området. T.ex kan priset på ett 1/2 kg paket Classic kaffe vare 3-4 kr högre än konkurenternas.
Eftersom jag bor bara ca 20m från en stor Coopbutik med generösa öppettider borde det vara det naturliga valet. Men tycker ändå det är värt att gå en bit ibland då jag tycker dom håller lite högre priser än konkurenterna i området. T.ex kan priset på ett 1/2 kg paket Classic kaffe vare 3-4 kr högre än konkurenternas.
Så är det hos min lokala Coopbutik också, men frågan är om du besöker dem ändå.
Närmaste butik, förutom Coop, är på 20 minuters avstånd, och det är en Lidl (som inte har något medlemskort). Till Coop tar det en minut, och när man ska köpa cigg, och läsk till lite skräpmat så gissa vilken butik jag föredrar.
Edit: Glömde att tillägga att vad jag vet så tar butiker ingen kortavgift. Då kan man kanske skaffa flera kort utan att det drabbar en, förutom tjockleken på plånboken.
Edit: Glömde att tillägga att vad jag vet så tar butiker ingen kortavgift. Då kan man kanske skaffa flera kort utan att det drabbar en, förutom tjockleken på plånboken.
Jag skrev ju det, jag har kort hos alla matkedjor som nyttjar dem, kostar ingenting och dessutom har jag mycket fack i min plånbok.
Christer
2009-07-29, 21:33
Kooperationen är bedrövlig. De har varit först med så mycket, men aldrig förvaltat något särskilt bra. De var väl först med:
självbetjäningsbutiker
bonussystem (förut återbäring, sedan med bonuskort)
egna märkesvaror (Blåvitt)
stormarknader (OBS!)
ekologiska varor
butikskoncept beroende på storlek och sortiment (Konsum, Obs!, Domus och Servus)
De har inte lyckats behålla försprånget på något, idag är ICA bättre på precis allt. Men det är väl så det blir när man sätter avdankade sossepolitiker att styra firman istället för drivna handlare.
Man får rabattkuponger på hotellboende om man handlar för ett visst antal kronor, det kan vara rätt förmånligt faktiskt.
Man får rabattkuponger på hotellboende om man handlar för ett visst antal kronor, det kan vara rätt förmånligt faktiskt.
Fast det är väl alltid på Scandichotellen och där får man inte bacon enligt uppgift, :unsure:
Men om man jämför med dom andra jättarna vilken har bäst vilkor? Exet är t.ex medlem på ICA.
Jag föredrar ICA alla dagar i veckan, dels är ICA (oftast) billigast, dels är Coop tråkigt att handla i.
Handlar på Coop Forum om jag kan, de är skyhögt bättre än ICA Maxi. Riktiga varugondoler i st för trådlagerhyllor, icke-ommärkt köttfärs, bredare märkessortiment. Fast dyrare förstås.
dr fotpall
2009-07-31, 02:34
Det finns Coop i Norge också. :o
De har tydligen bytt namn nyligen, de hette någonting långt förut som förkortades "Samlaget".
Situationen blev tydligen ohållbar. :D
här i södra sverige heter de små sura butikerna konsum, och de stora coop. och de jätterstora (som man har svårt att cykla till något i stil med coop extra eller obs)
men i samtliga dessa kommer ungefär hälften av grunkorna från danmark.
jag har levt i en lögn. jag har trott att kooperationen bestod av bönder (såna som odlar och påtar i marken med pinnar och stora maskiner) som slöt sig samman här i svedala för att göra konsumtionen av deras sidfläsk billigare, och att vi därmed skulle strunta i att köpa danskarnas sidfläsk.
men jag kan ha fel.
till och med sockret är danskt, trots att jag ser arlövs sockerbruk om jag går upp på en pall i hallen. för att inte tala om honungen som de av någon anledning köper från argentina, trots att småvägarna runt om stan kryllar av små hjulbenta gubbar som försöker prångla på en honung för löjligt små pengar.
hur tänker de? (coop alltså, inte gubbarna)
snart är väl mjölken från polen.
och vattnet från sydafrika.
Kooperationen är bra på vissa saker fortfarande.
Idag köpte jag en påse (500 gr) av Copp Extras Lakritskonfekt.
Sött och gott så in i bomben att tungan krullar sig
Sven Hedin
2010-01-11, 20:09
Jag saknar Vårbys vita cola och dom stora tablettaskarna som fanns på Konsum. Ingenting är sig likt på kooperationen.
<Massa text om semi-danmark>
snart är väl mjölken från polen.
och vattnet från sydafrika.
Mjölken är ju redan nu från Tyskland, Klöver-mjölk tror jag den heter men den vägrar jag. Kör med Sju gårdars-mjölk alla dar i veckan. http://www.sjugardar.se/
Ni har glömt Kooperationens varuhus, Forum. Ett sånt fanns här en gång i tiden i centrala Uppsala. Numera heter huset/kvarteret Forumgallerian. Den gamla slitna stentrappan som var det enda sättet att ta sig till övervåningen finns fortfarande kvar. Så småningom installerades det rulltrappa!
Försökte hitta en bild på betonghuset men det finns bara små snuttar på entréer till affärerna. Helt ointressant.
Blåvitts deodorant var helt enastående. Luktade ingenting och höll en tvärtorr. Alldeles för bra för att behålla med andra ord. Den saknar jag.
Christer
2010-01-17, 22:41
På mitt lokala Domusvaruhus hade personalen vita rockar, modell läkare, fram till slutet av 1980-talet.. Det gav en trevlig klinisk inramning åt besöket.