Visa fullständig version : Tjockissjukdom.
Har jag drabbats av eller ätit mig till, välj vilket ni tycker är bäst.
Hur fan bantar man då? Vad är en normalportion?
1 potatis? 4 potatisar?
Bröd, får man äta det? Ost? Havregrynsgröt?
Kaffe med mjölk?
Vattenmelon då?
Jag MÅSTE gå ner i vikt annars hotas min syn. Hit med tips.
Tips...rimmar på chips.:cry:
Christer
2009-06-14, 21:09
Oj, inte bra. :(
Jag har absolut inga proffsråd att komma med, men när jag tycker att vikten verkar skena iväg uppåt (jag har ingen våg, så jag går på intuition) så gör jag helt enkelt så att jag dels äter mindre; det får liksom räcka med 3/4 av en normalportion (dvs vad jag normalt skulle ha tryckt i mig).
Dessutom promenerar jag så ofta jag kan och försöker dra ner på godis och annat extremt onyttigt. Och det brukar funka i längden, även om det inte ger några resultat på en gång.
Ska till dietist nästnästa vecka men tänkte börja innan men vet ju fan inte hur.
Dock ska jag traska iväg till gymmet imorgon och köpa mig ett gymkort.:pippi:
Godis och chips och bullar har jag lagt ner. Dock har dom inte försvunnit ur tanken för jag tänker på dom flera gånger varje dag. JAG VILL HA!
Dom har varit mitt sätt att slappna av och mysa med mig själv. Nu vet jag inte vad jag ska ersätta det med.:(
Ska till dietist nästnästa vecka men tänkte börja innan men vet ju fan inte hur.
Godis och chips och bullar har jag lagt ner. Dock har dom inte försvunnit ur tanken för jag tänker på dom flera gånger varje dag. JAG VILL HA!
Dom har varit mitt sätt att slappna av och mysa med mig själv. Nu vet jag inte vad jag ska ersätta det med.:(
Frukt, gör en god fruktsallad och smaska på eller dippa grönsaker.
Det bästa är ju att äta mindre och röra sig mer och ta bort sånt som man vet att man blir tjock av som godis, läsk och alltför mycket bröd och pasta.
Äter man allsidigt d.v.s får i sig allt man behöver så försvinner ju dessutom godissuget.
Kan man bli blind av att äta för mycket? Trodde bara att man låg i riskzonen för det om man runkade för mycket? :unsure:
Christer
2009-06-14, 22:29
Kan man bli blind av att äta för mycket? Trodde bara att man låg i riskzonen för det om man runkade för mycket? :unsure:
Nope, det ger bara håriga handflator.
Christer
2009-06-14, 22:33
Börja med att bli helt övertygad om att du ska ro det hela i land! :)
Ägna dig åt att spamma forum istället för att småäta.
Jag håller alla tummar för dig!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiopatisk_intrakraniell_hypertension
Det har jag. Och det har satt sig på min syn på ena ögat så det är helt fukkat.
Viktnedgång är ett måste. Idag är ingen bra dag...bara gråter.:(
Christer
2009-06-14, 22:35
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiopatisk_intrakraniell_hypertension (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwik i%2FIdiopatisk_intrakraniell_hypertension)
Å fy fasen... :love:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiopatisk_intrakraniell_hypertension (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwik i%2FIdiopatisk_intrakraniell_hypertension)
Beklagar :(
Är ingen hälsoexpert men du kan väl försöka äta nyttig och fettsnål kost och försöka motionera mycket. Potatis och mjölk kan väl inte vara så farligt men du kan väl sluta med chips och godis om du har en fäbless för det.
Nu vet jag inte vad jag ska ersätta det med.:(
med mig :)
Usch så trist. *tröstkramar lite*
Har jag drabbats av eller ätit mig till, välj vilket ni tycker är bäst.
Hur fan bantar man då? Vad är en normalportion?
1 potatis? 4 potatisar?
Bröd, får man äta det? Ost? Havregrynsgröt?
Kaffe med mjölk?
Vattenmelon då?
Jag MÅSTE gå ner i vikt annars hotas min syn. Hit med tips.
Tips...rimmar på chips.:cry:
Jag rekommenderar Aftonbladets viktklubb. De har väldigt bra långsiktiga resultat, och är garanterat vetenskapliga. Kostar inte mycket.
Jag skall inte gå in på åsikter om vad man "får/inte får" äta så här på foum, för det är mycket laddade känslor kring sånt, från folk som följer senaste dieten på modet.
Litteraturtips: "Mattillåtet" och "Ät allt, hellre nästan rätt än helt fel" av dietisten Gisela van der Ster. Förutom grundläggande vettigheter kring näringslära så fokuserar hon mycket på ätbeteendet och känslorna kring mat. T ex definierar hon ett naturligt förhållande till mat på ett väldigt bra sätt.
Gymkort är bra men bara om man går dit minst ett par gånger i veckan.
För att minska i vikt bör du lägga träningen på kondition mao. gåband i rask takt under längre tid, så du blir svettig och anfådd. Sen kan du träna ben, det gör också underverk på kondition, kör situps, det blir man också svettig av, helst bör du ta en tränare som kan tala om för dig vilka övningar som är bäst just för dig.
När det gäller mat så kan du använda dig av GI-metoden för att gå ner rätt mycket och ganska snabbt, den går ut på att undvika kolhydrater.
Vitsen med att äta mycket protein och fett är att man blir mätt fortare och kan därför lättare avstå från att småäta.
Hoppas det går bra, 10 kg övervikt är inte så mycket ändå men naturligtvis viktigt att bli av med dem om de orsakar sjukdom.
Lycka till Pippi och hoppas du blir frisk snart!
Jag har gått ner i vikt av:
1) enbart långsamma kolhydrater.
2) Bort med allt som innehåller raffinerat socker.
2) Litet fettintag.
3) inte käka efter kl 18.
4) Hardcore finsk fistfucking
Det vill säga att käka sådant du känner dig mätt på längre (t.ex. fullkornspasta), sådant som inte drar upp och ner insulinnivån. Bort med sådant som innehåller "för mycket energi" i mer koncentrerad form, typ fettiga Donuts.
När du kommer ner till målvikt, går det naturligtivis att börja käka lite kakor och chips, för då är det lättkorrigerat.
Det är förbannat svårt att gå ner i vikt,eller snarare till man väl bestämmer sig och hittar en metod som passar. Promenerade mest, och tränade inte speciellt mycket under min viktnedgång.
/dr mröff
Ni kommer med så mycket bra tips.:love:
Jag kom inte iväg till nåt gym för att köpa kort idag för jag har sovit hela dagen. Men imorrn!
Personlig tränare har jag inte råd med men får man inte någon form av hjälp?
Ska man bara gå dit och fatta allt själv?
Jag har handlat idag men inget godis. Köpte grönsaker, lite vindruvor och skit. Gjorde en taco. EN!
Skippade tom gräddfil som jag brukar ha på. *stolt*
Tånagel, du vet inte vad du ger dig in på när du säger så till mig. Jag kanske tar dig på orden!:evilgrin39:
Vad jag behöver är ett matschema. Det får man hos dietisten eller??
Edit:
Vad är långsamma kolhydrater då mer än fullkornspasta?
Sen vill jag bara säga att jag inte bara har 10 kg övervikt utan det är betydligt mer men läkarn sa att jag MÅSTE ner 10 kg. Så just nu är det mitt mål, sen får jag se.
Jag kom inte iväg till nåt gym för att köpa kort idag för jag har sovit hela dagen. Men imorrn!
Jag har handlat idag men inget godis. Köpte grönsaker, lite vindruvor och skit. Gjorde en taco. EN!
Skippade tom gräddfil som jag brukar ha på. *stolt*
Tånagel, du vet inte vad du ger dig in på när du säger så till mig. Jag kanske tar dig på orden!:evilgrin39:
Vad jag behöver är ett matschema. Det får man hos dietisten eller??
Edit:
Vad är långsamma kolhydrater då mer än fullkornspasta?
Sen vill jag bara säga att jag inte bara har 10 kg övervikt utan det är betydligt mer men läkarn sa att jag MÅSTE ner 10 kg. Så just nu är det mitt mål, sen får jag se.
LÅngsamma kolhydrater är allt med fullkorn, du ska alltså undvika vitt mjöl.
Jag ska undvika allt som är gott.*uppfattat*
Japp...
Första dagarna kommer du vara en sockerpundare med abstinens. När du snubblar och vinglar in i affären kommer du endast se kakor, godis och bullar överallt.
Sedan går det över, och du börjar känna sig så där lite bättre än alla andra för att du har sådana hälsosamma saker i varukorgen...
Nejdå, det finns massor av nyttigheter som är goda.
Jag tänker testa den s.k sjukhusdieten nästa vecka. Jag antar att den säkert lovar mer än den kan hålla men den verkar ju iaf inte vara av ondo.
Kopierat från annan plats i cyberspace:
"SJUKHUS DIETEN"
enligt den ska man gå ner mellan 4-7,7 kilo / veckan.. (hur bra låter inte det?)
SOPPAN!
2 brk tomater ( krossade eller passerade)
3 stora purjolökar eller en stor gul lök
2 kyckling-höns eller kött buljong tärningar
1 pkt nudlar (Mr Lee´s nudlar)
1 stång selleri
2 brk gröna bönor eller frysta bönor
2 gröna paprikor
0,8 kg morötter
krydda detta som du vill med vitlök, salt, peppar persilja osv.
skär grönsakerna i små bitar ha i katrull, häll i tomaterna och de andra grönsakerna. häll på vatten så det täcker allt. koka tills grönsakerna är möra.
man kan koka dubbel sats och frysa in så man har om det inte skulle räcka hela veckan.
denna soppa kan ätas hela veckan (när du är hungrig). ät så mycket du vill, det är inga extra kalorier. ju mer du äter av soppan destu mer går du ner i vikt. ät den till frukost , lunch och middag.
det du ska dricka är vatten,vatten och vatten INTE bubbel vatten. du kan dricka kaffe och te men då utan mjölk o socker förståss..
DAG 1: ät alla slags frukter UTOM BANAN. melon är perfekt lite kalorier. ät bara frukt o soppa idag.
DAG 1 : bara grönsaker och soppa idag. råa,kokta eller burkgrönsaker. ät gärna gröna bladgrönsaker som spenat grönsallat osv.. INTE MAJS ÄRTOR ELLER BÖNOR. till middag kan du äta en bakad potatis med kryddsmör.INGEN FRUKT IDAG.
DAG 3: ät så mycket soppa,frukt och grönsaker du vill idag. efter idag ska du ha gått ner MINST 2 kg.
DAG 4: idag är det bananer och lättmjölk som gäller. ätminst 3 bananer och drick mycket mjölk. kroppen behöver protein och kalcium. kom ihåg att äta soppa åxå. efter idag ska du märka mindre sug efter sötsaker.
DAg 5 : biff och tomater. du kan äta mellan 200-560 gramm biff och tomater idag . ät soppa minst en gång.
DAG 6: ät så mycket biff och grönsaker du vill idag, ingen potatis. ät soppa också.
DAG 7: brunt ris (råris). drick juice utan socker. ät grönsaker och så mycket soppa du vill förstås. ma (http://www.familjeliv.se/Forum/forkortningar.php) kan blanda ris och grönsaker om man vill.
efter dessa 7 dagar ska du ha gått ner mellan 4,5 .7,7 kg. har du gått ner 7,7 måste du vänta minst 2 dagar innan du gör dieten igen.
man kan annars göra dieten hur ofta man vill, den rensar kroppen på toxiner ( gifter) som ger en bättre hälsa.
vänta minst 24 timmar efter avslutat diet innan du dricker alkohol, det har att göra med ,med fettsamling i kroppen.
(Jag orkar inte rätta alla galna skrivfel. :rolleyes:)
Jag har inga råd förutom de som redan finns i tråden.
Men jag tänkte varna dig om en sak: Sockersuget är ett helvete som aldrig försvinner!
Allt som är söt, även saker som inte innehåller riktigt socker, t ex Cola Light, gör att sockersuget blir värre. Måste du lägga av med sockret så behöver du kämpa hårt. Och då gäller det inte att "äta lite bara!", det gör saken bara värre. Lite idag, mer i morgon, så är sockerdieten fukkad i nolltid.
Tala gärna om för dig varje dag att "du äter inte socker, punkt slut". Livet blir en aning lättare då.
Lycka till!
/En som kämpar mot sockersuget varje dag pga diabetes.
Om gymmet är seriöst så bör de ha en genomgång av maskinerna innan du börjar, på "mitt" gym fick man 4 coachingar när en PT hjälpte en att komma igång. Fråga och kräv genomgång i allafall så att du inte skadar dig.
hej hopp !
kanske du kan få som jag har nu, min rygg krånglar massor och jag fick
gå till gymmet hur ofta jag vill, gratis (nån liten summa på typ 20:- per månad kostar det nog)
hör efter med din läkare, måste du gå ned i vikt för att rädda synen så finns det nog subventioner
landsting och vårdcentraler har oftast rehabanläggningar som är i toppskick, med roddmaskiner och spinncyklar och allsköns andra svärord:D så kolla dina möjligheter
och jag glömde nämna att jag också fick instruktioner av en sjukgymnast, när jag började
hon var min pt under 5 ggr sen körde jag själv
soooopanajs
Svimfärdig
2009-06-17, 17:11
Det du inte ska göra är att hoppa på nån jävla DIET iaf. Dieter och "bantning" är av ondo. Äta nyttigt (det kommer du lära dig vad det är både av folk här och dietist) och röra på dig är den enda rätta vägen. Att vara för strikt med något är att misslyckas från start. Har du satans sug efter t.ex. chips så finns det små påsar att köpa. Even grillchips. *veta* :)
Har inte mycket att tillägga annars, du har en massa tips och fler tips blir det. Jag kommer att stötta dig på avstånd, det vet du.
jag stöttar dig med en annan slags stånd:D:p:kaffe::heart::heart:
Jag hatar att inte få äta som jag vill och jag hatar att motionera.
Mat är för mig som alkohol är för alkoholisten. Mat har betytt frihet för mig.
När jag levde med barnens pappa så hade vi OFTA noll kronor. Och fick vi pengar på nåt vis köpte han öl. Så var det livet.
När jag lämnade honom så hade jag EGNA pengar att handla för. Jag kunde köpa saker som vanligt folk alltid gör men för mig blev det en lyx. Jag kan/kunde äta ute när jag vill. Inte äta jävla korv med makaroner varje dag eller vara utan mat som oxå hände ibland.
Ligger så jävla mycket i psyket detta. Min frihet ska liksom försvinna eller förändras. En stor jävla sorg är vad det är. Min frihet blev till slut mitt fall.
Hur jävla ironiskt är inte det då?
Och när jag mår så här piss så känner jag mig ensam. Och då blir jag ledsen för det oxå.
Jag har fortfarande inte ätit nåt godis eller dylikt.
/för fet för ett fuck
Jag hatar också att motionera men grejen är att om man börjar så blir det som en drog, kroppen vill liksom köra slut på sig. När man kört ett pass på gymmet, gärna på morgonen, så får man endorfiner som gör att man fortsätter röra sig och man är glad och nöjd och mindre hungrig.
Jag vet att du inte tror på mig och det krävs rätt många, regelbundna pass för att komma dit men när man väl gör det är det värt allt slit, tro mig.:)
Ät ägg, i alla former, de ger mättnad men inga kolhydrater.
Lycka till Pippi, du kan klara det här!
ber om ursäkt till dig pippi, menade inte att vara plump.. bara försökte mig på ett dåligt skämt...
jag har alltid kallats tjocke före mitt namn, sen jag var liten tills 13 års ålder
då smalnade jag av..
det spelar ingen roll hur smal jag blir så är jag alltid "tjocke"
och under flera år så vägde jag under vad en kille ska väga i min ålder
nu är det liksom kört känns det som
3-4 år av sorg och depressioner har lett mig in i handlingsförlamning som gör att jag bara går upp i vikt
nu är jag fet, en tjocke:D
vem fan bryr sig .. jag har en bra kuk är hyfsat snygg i ansiktet har tjej och tre kottar...
och även om jag vill gå ut och motionera som jag brukade göra.. gå 8 km runt ett elljusspår
så kan jag inte för att ryggen har pajjat i hop helt
springa hatar jag det är för gaypeople and nerds (ironi som helvette), njee jag gillart inte alls..
men gå i lagom takt och kolla in vad som händer är ok...
magsäcksoperation är ett alternativ , kostomläggning också för om man bara blir fetare och fetare så är det något som är fel...
du har lite att ta itu med tjejen :rolleyes:, jag också.. och jag tror att det är dags
en liten passus är att jag alltid har gillat stora , mulliga kvinnor , its a whole lot a women for me och jag vet att det finns en jävla massa killar out there som tycker det samma..
det är ingen tröst det vet jag och särskilt inte när det handlar om hälsan
det är ju hemskt att förlora synen för att man är för kraftig/tjock/fet.. och då bör man agera...
som du gör.. lägga av med socker är bra, men det hjälper dig föga eftersom du har gjort det till din bästa kompis..
eftersom du snaskar för att mysa och det är ett substitut alltså inte bra alls..
för du lär återkomma
lägg inte av ta det bara jävligt mycket mindre portioner
jag kan inte skriva vad du behöver eftersom det är så jävla individuellt
men olycklig kärlek och xenical eller en magsäcksoperation det är liksom bevisat
xenical tog ned min vikt 17 kilo på en månad.. tillsammans med strul i kärlekslivet
man äter som en höna och skiter som en elefant.. thats the plain truth...
plussa på en del otrohet på det och du kan minusera dina kilon
vad du måste göra helt ärligt är att hitta din egen väg.. slå in på den
och överdriv den ett tag.. tills du glömmer bort att sakna det som är bäst
(hehe för mig funkade det när jag försökte)
sen kan du ta hjälp av all djävla skit du kan få.. du anar inte hur många såna där dietist-tjosan det finns som är redo att coacha dig...
det gäller din syn.. dina ögon och vad kan vara viktigare
om jag kommer å hälsar på.. ska du inte se min vackra person då :) fniss
ähh faan du hattifnattar vad jag menar....
life goes on och vi bör se vad fan som händer omkring oss.. hitta din väg
Jag hatar att inte få äta som jag vill och jag hatar att motionera.
Mat är för mig som alkohol är för alkoholisten. Mat har betytt frihet för mig.
När jag levde med barnens pappa så hade vi OFTA noll kronor. Och fick vi pengar på nåt vis köpte han öl. Så var det livet.
När jag lämnade honom så hade jag EGNA pengar att handla för. Jag kunde köpa saker som vanligt folk alltid gör men för mig blev det en lyx. Jag kan/kunde äta ute när jag vill. Inte äta jävla korv med makaroner varje dag eller vara utan mat som oxå hände ibland.
Ligger så jävla mycket i psyket detta. Min frihet ska liksom försvinna eller förändras. En stor jävla sorg är vad det är. Min frihet blev till slut mitt fall.
Hur jävla ironiskt är inte det då?
Och när jag mår så här piss så känner jag mig ensam. Och då blir jag ledsen för det oxå.
Jag har fortfarande inte ätit nåt godis eller dylikt.
/för fet för ett fuck
Jag tycker du har en bra och objektiv beskrivning av problemet, det är en jättebra start. Skit i alla som slänger ur sig att "det är väl bara att <floskel floskel>". Det du beskriver är ju exakt den funktion maten har för många av oss, och att det är en variant av missbruksbeteende är varken kontroveriellt eller nåt att skämmas för. Herregud, tror att större delen av befolkningen har det egentligen. Sen kanske det är hurpass mycket man lider av just den stigmatiseringen som gör att man väljer andra sätt att slappna av.
Står fast vid att viktklubben är vettig, just pga att den är byggd på ovanstående information. Det finns inga förbud, och tillvaron när man följer programmet är livsbejakande och ger gott om tillfällen att njuta av mat. Det tar hänsyn till ju hur beteendet utlöses, och försöker undanröja dessa triggers.
Svimfärdig
2009-06-20, 01:52
Det lilla jag hört om Viktklubb är bra. Det verkar vara hyfsat individuellt upplagt med. Som jag fattade det skriver man på frivillig basis in div. uppgifter om mat och motion och får fram vad man fått i sig och "ur" sig. Kan vara värt att testa iaf.
Jag ska inte skriva så mycket just nu utan bara att jag idag kom på att jag inte haft mens på 7 veckor. Har läst som en idiot och kommit fram till att det är min sjukdom som gör det. Ska dock ringa läkare imorrn och fråga.
Har inte ätit några chips än.
Och har nog inte gått ner i vikt heller tror jag. Har dragit ner på fett och portioner. Försöker vardagsröra mig mer. Inget gymmande än. Inga läskeblaskar. Fan inget knullande heller.
Livet är underbart.:(
Nu kom mensen. Alla antecknar det?
Tack för vänligheten.
Sven Hedin
2009-06-29, 20:19
Bild?
Antecknat!
Jag har inte heller knullat på ett bra tag.
Saknar det inte heller...:hmm:
Har jag skrivit att jag fått kortison? Annars så har jag skrivit det 2 gånger nu. :pippi:
Det är ett jävla spring hos ögonläkaren hela tiden, varannan vecka typ. Sist så hade synen blivit sämre. Gjorde ju en magnetröntgen förra veckan oxå men har inte fått svar på den än. Om 2 veckor ska jag till ögondoktorn igen. Med vikten vettefan hur det går alltså.
Har inte ätit chips än iallafall.:tunga:
Folk i affären måste tro jag har nåt slags tvångssyndrom när jag närmar mig chipshyllan. För jag står där och tittar. Sen går jag bort, mumlandes. Sen går jag tillbaka och tittar lite till. Allt medans jag tänker att jag bara vill ha dom!
Sen säger jag: Nej det blir inget. Och så går jag.
:pippi:
sås på slipsen
2009-07-03, 19:48
Pippi! Nån gång vill jag krama dig. Så det så.
Kramar! Ja det får jag för lite av.
Det gör inget om jag klämmer lite på din rumpa under tiden va?
Ja jag är fan duktig för att vara jag. För egentligen vill jag bara äta. Onyttiga saker.
Allra helst när jag är ensam. Men jag har köpt frukt och sån skit istället.
Tar bara en portion oxå. Och halva tallriken med grönsaker.
Tänk att mat kan vara ett sånt dilemma. Folk svälter och här går jag. Tjock och trind.
Hur går det Pippi?
Har du gått ner något i vikt?
Jag tycker du är duktig, försök avstå från kolhydrater och socker så blir du mättare och mindre sugen på sötsaker.
Kramar från mig också.
Jag väger mig inte hemma har jag bestämt. Utan gör det hos dietisten. Men har inte tid där förrän i augusti.
Känns bättre att väga sig där så att man kan få råd direkt om nåt är fel. Istället för att jag ska gå hemma och deppa ner mig.
Sist vägde jag 106,2.
Nu vet ni det.
Christer
2009-07-05, 23:50
Jag väger mig inte hemma har jag bestämt. Utan gör det hos dietisten. Men har inte tid där förrän i augusti.
Känns bättre att väga sig där så att man kan få råd direkt om nåt är fel. Istället för att jag ska gå hemma och deppa ner mig.
Sist vägde jag 106,2.
Nu vet ni det.
Vore du här så skulle du få en bamsekram, kära pippi. :pash:
Sist vägde jag 106,2.
Nu vet ni det.
Det var väl inte så farligt:).
Allvarligt talat.
Det här grejar du lätt.
Det var väl inte så farligt:).
Allvarligt talat.
Det här grejar du lätt.
Fast det är ju allvarligt eftersom Pippi blivit sjuk av sina kilon. :unsure:
Jag tror också att du grejar det lätt om du låter bli godis och kakor. :)
Jag har brutit ihop idag. Fick telesamtal imorse från röntgen. (Jag bor fan där) att jag måste in akut imorgon för att röntga lungorna. Jag frågade varför men inga svar. Jag frågade vem som skrivit remissen och det har min ögonläkare gjort.
Läkaren gick naturligtvis inte att få tag i för jag blev fan förbannad! Tycker att läkaren kunde ringt mig och förklarat varför så att man inte bara får det slängt i ansiktet att man måste in.
Nu har mina tankar kretsat kring ifall de kan ha hittat nåt skumt i ryggmärgsproverna?...Sen har jag börjat planera för att jag ska dö.
Ge mig lite lungcancer bara så kommer vikten rasa automatiskt.
(skrev hon med darrande kropp och händer)
Jag orkar inte.
Jag tycker gott de hade kunnat förklara varför? :mad:
Nu får du ju gå och vara nervös till i morgon.
Alla har vi våra egna små helveten.
Jag är inte nervös....jag är totalt livrädd.
Mmm...usch...
Har det pratats något om lungor innan? Eller var har läkaren fått det ifrån?
Aldrig hört nåt om lungor.
Jag har ingen aning om var detta kommer ifrån.
Vänlige Viktor
2009-07-07, 20:45
Men jag tänkte varna dig om en sak: Sockersuget är ett helvete som aldrig försvinner!
/En som kämpar mot sockersuget varje dag pga diabetes.
Om diabetes vet jag ALLT utom hur det är att ha det.
Mitt X som jag lever väldigt nära fortfarande, har nyligen opererat bort en stortå och nästa tå är måhända på gång den med.
Men sockersuget vet jag hur man stänger av.
Man bara stänger av.
Så, nu blev det inget mer socker för dig, Kroppen.
Ingen läsk, inga sötsaker, ingen bit i kaffet.
Så drar man bort all pasta, ris, potatis, bröd och kör sallad kött etc etc
På 2 veckor tappar man 5-10kg beroende på hur mkt man ökar motionen.
Dessutom mår man bra.
Chipsen och ostbågarna och ölen glömde jag,
Dom fuskar jag med typ 1gång varje eller varannan vecka med.
Man skall inte vara galen.
Projekt 80 har anlänt till 81,5 och är snabbt sjunkande mot målet.
Efter projekt80 påbörjas projekt75.
Pippi: Det är inte så svårt. Det är faktiskt bara att bestämma att nu sker det.
Sedan ger man inte vika för trycket utan man kör på.
När suget kommer tar man en morot eller två.
Det går.
Jag gjorde samma när jag rökte 40 om dan och mådde uselt en morgon.
Sedan den dagen har jag rökt lite cigarill nån gång eller få per år.
Inte ett bloss på en cig sedan 18november 1994 dock.
Va fan, om man verkligen vill är det enkelt.
Man bara stänger av och går vidare i livet.
Aldrig hört nåt om lungor.
Jag har ingen aning om var detta kommer ifrån.
Jag håller tummarna för dig och röntgen i morgon. :pash:
Ja, jag vill ha Pippi här ca 100 år till...:heart:
sås på slipsen
2009-07-07, 22:23
Jag vill faktiskt ha ALLA kvar här i hundra år till...:)
Jag vet inte vad ni pratar om men snälla gör inte det i denna tråden.
Gäller alltså Mröff och Codeman.
Jag är känslig.
Jag tog bort "spåra-ur-inläggen".
Ber också om ursäkt för att jag själv spårade ur.
Det här är Pippis tråd/frk
När skall du på röntgen?
Jag håller dig i handen, mentalt här från Stockholm.
Hoppas att det går bra :)
Tack för rensningen.
Jag är på g in snart för tänkte jaga tag i läkaren innan röntgen. Röntgas ska jag göra kl 13.50.
Har med mig bästa vännen.
Som det ser ut nu så hittade de inget konstigt på röntgen. Läkaren ska ringa mig imorgon.
Nu känns allt jävligt fint igen. Detta var värre än oron när jag skulle röntga hjärnan. 1000 gånger värre.
Pju.....vad skönt att höra.
Varför skulle de röntga dig överhuvudtaget?
Iofs kanske det är bra att de kollar alla kroppsdelar när de väl är igång.
Sköterskan trodde att det är rutin men hon visste inte säkert. Men den rutinen har dom fan inte berättat för mig.
Nu kommer inte min ordinarie läkare ringa mig imorrn för hon är på semester men när hon kommer tillbaka ska hon få sig ett allvarets ord.
Jag har aldrig varit såhär rädd. Man kan inte bara ringa till mig och ge mig akuttider. Jag får panik. Tusen frågor och noll svar. Man får ju så mycket tankar så hälften kunde vara nog.
Men nu är jag lugn igen. Igår grät jag sönder mig.
Läkaren ringde 18.15 för att säga att röntgenbilderna var utan anmärkning.
:beer:
Åh så skönt. Berättar inte din läkare nåt för dig? Vad de letar efter eller försöker utesluta eller så? Det här sättet med stora undersökningar med kort varsel är väldigt oroande. Dåligt sätt tycker jag. :pippi: <- avatar med passande namn. :D
Judith: avatar? ;crazy; flino skulle det ju vara.
Jag har haft 3 olika läkare på ögon. Den andra läkaren sa inget om vilken diagnos hon misstänkte eller varför hon skickade mig till neurologen. Där de plågade ihjäl mig med ryggmärgsprov.
Läkare nr 3 är exakt lika kass.
Läkare nr 1 var skitbra. Det var hon som berättade att de var tvungna att göra hjärnröntgen och ringde dan efter för att säga att allt var bra. Men hon var gravid så tror hon slutat.
Jag kommer att ta ett snack med läkare nr 3 när jag träffar henne. Det blir nog dock inte nästa vecka då jag har undersökning för hon har semester- Så jag kommer väl få träffa läkare nr 4...
Detta inlägget var inte alls virrigt :pippi:
Se till att ge en :pippi: till alla läkarna.
Nu har jag gått ner 5 cm. :pippi:
Du får fan inte bli smalare än mig...:pippi:
Ska bli smalare än alla på forumet...tillsammans. :pippi:
Nu har jag dietat mig i 2 månader och idag vägde jag mig hos dietisten.
Det är dax för er att gissa hur mycket jag gått ner.
Den som kommer närmast vinner...äran.
Hårda bud och tråkigt med synen. Men jag håller tummarna att du kommer att klara det. Om det gäller hälsan så är nog all annan motivation underordnad. Gissar 10Kg?
Jag gissar på 8 kilo och 572 gram. :yes:
Jag gissar på 10 kg.
Kan du ju inte. Det är Torstens gissning!
Kan du ju inte. Det är Torstens gissning!
Oj, det missade jag, säger 11 kg dåra. :pippi:
Så, avslöja dig nu Pippi, hur mycket är det? :unsure:
Jag vill ha in lite fler gissningar innan jag avslöjar.
Jag vill ha in lite fler gissningar innan jag avslöjar.
Det är något lurt med det här! :hmm:
Du har gått upp tre kilo :yes:
Gullan vann.:)
Jag vill bara förklara lite hur jag gjort för att gå ner i vikt.
Innan kunde jag smälla i mig 8 kexchoklad på en dag. Nu har jag inte ätit nåt godis på 2 månader förrutom 5 gånger. Och då har det varit en Japp eller nåt skit.
Innan käkade jag säkert 3 chipspåsar i veckan. Har inte ätit ett enda chips på dessa månader. Jag dricker ingen öl.
Jag äter enligt tallriksmodellen. Vilket jag inte heller gjorde innan.
Jag äter havregrynsgröt till frukost utan sylt. Jag äter inga bullar eller kakor. Jag dricker inte heller någon läsk.
Jag har inte ätit pizza heller. Vilket kunde ske 2-3 gånger i veckan förrut. Ingen burger king.
Så.
Jag har gått ner:
200 gram :tihihi:
sås på slipsen
2009-08-12, 00:30
:lol:
Men jag tror att du har omvandlat en hel del till muskler och se fram mot att få klämma på dina stenhårda skinkor. :evilgrin39:
Det tar väl ett tag innan resultat syns? Dyningen brukar ju rulla länge efter det att stormen har bedarrat? :)
:o Du borde ha gått ner lite mer än så om du tagit bort en hel del fett och socker. Så orättvist! Späkande med magert resultat. :mad:
Fast då borde väl Evert vinna? Plus tre måste vara närmare än minus 8,5nånting eller tänker jag galet nu?
Ojdå, ja då vann Evert.
Det är verkligen jätteroligt att försöka gå ner i vikt när man får så fina resultat som jag får. Inspirerande verkligen.
:unsure:
Ojdå, ja då vann Evert.
Det är verkligen jätteroligt att försöka gå ner i vikt när man får så fina resultat som jag får. Inspirerande verkligen.
:unsure:Tappa inte sugen redan nu. Det brukar gå i etapper och ibland kan man tom gå upp lite mellan varven. Vi peppar dig nog allihop om det nu går över internet.:yes:
Ojdå, ja då vann Evert.
:unsure:
Vad blir första pris? Får jag tillbringa helgen med dig i din säng så kan vi ligga och titta på dokumentärfilmer tillsammans? :)
Vad blir första pris? Får jag tillbringa helgen med dig i din säng så kan vi ligga och titta på dokumentärfilmer tillsammans? :)
Ja.
Dietisten gav även rådet att knulla mig smal. Fixa viagra nu Evert, så kör vi.
Det är en fullkomlig gåta att du inte minskat mer i vikt om du gjort allt du säger (jag misstror dig inte), du borde ha minskat åtminstone 5 kilo eller mer.
Vad säger dietisten?:unsure:
Det är en fullkomlig gåta att du inte minskat mer i vikt om du gjort allt du säger (jag misstror dig inte), du borde ha minskat åtminstone 5 kilo eller mer.
Vad säger dietisten?:unsure:
Hon sa la typ att kroppen ställer in sig. Hon hade inga bra svar på varför det blivit såhär.
Jag är mycket förbryllad själv att jag inte gått ner. För jag har varit mycket duktig!:mad:
Hon vill att jag ska dra ner på portionerna ännu mer men det tänker jag inte göra. Jag har inga stora portioner nu. Jag äter ingen sås. Inga pommes, inget potatismos.
Lagar dessutom ofta min mat i ugnen utan fett.
Fyfan alltså. Ge mig resultat för helvete.
Hon sa även att jag ska gå 20 minuter, hur många dagar i veckan får jag bestämma själv. Och jag bestämde varje vardag.
Jag tycker att du är duktig pippi. På riktigt jätteduktig. :yes:
Jag tycker du är jätteduktig Pippi.
Nu kommer jag med lite tips som du får skita i om du vill eller ta åt dig dem.
Gå 30 minuter om dagen, så fort du orkar (en halvtimme är rätt lite) skaffa en sån där mätare som kollar alla steg, ju fler steg om dagen desto bättre. Fortsätt din sockerminskning, om du blir hungrig ät något fett, då blir man mätt fortare. Kolhydrater är bra men inte om man behöver minska i vikt snabbt.
Du fixar det här, jag kan bli din viktcoach på nätet om du vill, själv är jag lite halvfet, fråga Gullan om du vill, hon har sett mig avklädd.:D
Jag tycker du är jätteduktig Pippi.
Nu kommer jag med lite tips som du får skita i om du vill eller ta åt dig dem.
Gå 30 minuter om dagen, så fort du orkar (en halvtimme är rätt lite) skaffa en sån där mätare som kollar alla steg, ju fler steg om dagen desto bättre. Fortsätt din sockerminskning, om du blir hungrig ät något fett, då blir man mätt fortare. Kolhydrater är bra men inte om man behöver minska i vikt snabbt.
Du fixar det här, jag kan bli din viktcoach på nätet om du vill, själv är jag lite halvfet, fråga Gullan om du vill, hon har sett mig avklädd.:D
Jättefet... yeah right... :rolleyes:
Men jag tror att du kan vara en bra nätviktcoach.
Jag fortsätter som jag gjort innan och lägger till promenader.
Jag hatar att gå ska ni veta. Det är nog världens tråkigaste sak att göra.
Idag har jag svullat banankaka. Bara för att jag fick det.:pippi:
Jag fortsätter som jag gjort innan och lägger till promenader.
Jag hatar att gå ska ni veta. Det är nog världens tråkigaste sak att göra.
Idag har jag svullat banankaka. Bara för att jag fick det.:pippi:Finns bara ett ord. "Kämpa" så lätt att säga men det är egentligen allt som gäller. Tyvärr är det som är godast även onyttigast så det gäller att även betvinga smaklökarna även om det är jobbigt. Men nästa gång vi gissar vill jag komma närmast.:)
Jävla fett, försvinn inatt när jag sover för helvete.
Jag gör inte detta för att bli modell utan endast för att slippa göra ryggmärgsprov. Vilket jag iofs inte slipper inom snar framtid då de vill mäta trycket igen.:mad:
Svimfärdig
2009-08-14, 14:45
:(
Jag går och köper chips nu. Im a bad bad person with no stake.
Im gonna svulla chips and feel lessen for me själv.
Chipshyllan here i cum!
No, shit in the chipshylla.
Eller me brukar buy light-chips.
Riktigt bra, sour cream and onion.
Chipshyllan here i cum!Är det för att trösta dig efter det magra resultatet efter att du varit så duktig? Nu blir jag lite besviken faktiskt och har du sparkat din dietist?:unsure:
Och Evert hur går det med ditt löfte? http://z0r.de/?id=815
Chipshyllan here i cum!
Nejje! Inte chips, då går du ju aldrig ner. :mad: Svulla i frukt istället.
Gawd så präktigt det där lät... men inte chip. Nej, nej, nej.
Jag har hittat medelhavspersikor på City Gross, inte de små som finns överallt, utan riktiga persikor som är lika stora som apelsiner.
Har ätit 3 st igår, och 3 st idag. MUMMMMMMMS!
Det blev inga chips:mad:
Jag var halvvägs till affären när Britt-Marie ringer och säger att hon är på väg att hämta mig. Så jag fick vända tillbaka.
Sen var vi på Maxi. Jag köpte inga chips. Köpte mjölk och kattsand. :pippi:
Torsten. Det hjälper inte att du blir besviken. En Pippi gör som hon vill ändå.
Och Evert hur går det med ditt löfte? http://z0r.de/?id=815 (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fz0r.de%2F%3Fid%3D815)
Fint! Jag har pippat med Pippi flera gånger de senaste dagarna och jag har redan gått ned fyra kilo :yes:
Jag har blivit grodd-fanatiker.
Börja med groddar. Nu kör jag mungbönor.
dr fotpall
2009-08-15, 01:50
vad är det för fel på nåra påsar dillchips från OLW?
Det blev inga chips:mad:
Jag var halvvägs till affären när Britt-Marie ringer och säger att hon är på väg att hämta mig. Så jag fick vända tillbaka.
Sen var vi på Maxi. Jag köpte inga chips. Köpte mjölk och kattsand. :pippi:
Torsten. Det hjälper inte att du blir besviken. En Pippi gör som hon vill ändå.
Då får Britt-Marie en medalj för att vara på rätt plats i rätt tid. Vem är Britt-Marie förresten? :unsure:
Då får Britt-Marie en medalj för att vara på rätt plats i rätt tid. Vem är Britt-Marie förresten? :unsure:
BrItTmArIe (http://www.obsklassen.se/member.php?u=51).
BrItTmArIe (http://www.obsklassen.se/member.php?u=51).Oj nu minns jag. Hon ville att jag skulle stoppa något i munnen när jag flög.:mad: Men vart har hon tagit vägen?
Vad du måste fisa! *imponerad*
P- Hej det är Pippi, jag vill byta läkare.
L - Varfor du vill byta lekare va?
P- Jag tycker inte att jag har förtroende för dig.
L- Vad fortroende?
P- Ja, du behandlade mig väldigt illa sist, + att jag inte var förberedd på ingreppet alls.
L- Det er inte mitt fel va. Ogonlekeran skulle sagt till dig att du moste gora ryggmärgsprov va.
P- Ja men hon gjorde aldrig det.
L- Du moste komma in imorgon och tömma igen.
P- Ja men jag vill ha en annan läkare först.
L- Det er inte mitt fel att du er tjock va. Do moste gora tömning annars du blir blind va. Sen do moste gå ner 15-20 kg. Annars vi moste operera in en shunt i magen po dig som tommer vätska. Och det er det sista vi vill gora.
P- Vad trevligt det låter.
L- Jag har bokat rönkentid för dig va imorgon.
P- Jaha, så det är inte du som ska göra ingreppet?
L- Nej vora nålar er för små va.
P- Oki, jag kommer in om jag får nåt lugnande.
L- Do kan fo tablett, kom in en timme innan va. Jag fixar.
S- Oki, hejdå.
L-Hajdo.
För övrigt så har de sista veckorna med bantning gått jävligt dåligt.
Hela dialogen är fruktansvärt kul återgiven :lol:.
Fast det är ett arsle till läkare.
Tänkte på det Pippi, att det kanske är sysselsättning som är nyckeln. Och nu menar jag inte sysselsättning i samma termer som AF och FK gör. Utan att man plötsligt befinner sig i ett socialt sammanhang där det inte finns vare sig tid eller spelrum för att äta som man brukar.
Talar av egen erfarenhet. :proud:
*bott på läger i 2v och inte kunnat kvällssvulla alls*
Prova att grodda rädisfrön, det är jättegott.
Usch vilken otrevlig läkare. Tycker att du ska fråga honom om han skulle vilja ha en sån läkare som han själv är? Var det inte CodeMAN som snoppade av någon inom sjukvården på ett alldeles utmärkt sätt?
Svimfärdig
2009-08-26, 12:03
Hela dialogen är fruktansvärt kul återgiven :lol:.
Fast det är ett arsle till läkare.
Haha ja. :D
Ja! :(
Jag kan återge mötet med läkaren sen. Nu är jag för trött efter tömningen.
Usch vilken otrevlig läkare. Tycker att du ska fråga honom om han skulle vilja ha en sån läkare som han själv är? Var det inte CodeMAN som snoppade av någon inom sjukvården på ett alldeles utmärkt sätt?
Jag har ringt och pratat med Patientnämnden.
Många läkare påstår att valfrihet inom vården gäller för alla medicinska områden, förutom just det området de jobbar inom. Jag har hört flera fall där folk har sökt olika typer av vård, och fått samma svar. Man kan nästan ana viss konspiration. :hmm:
Då är det bara att hänvisa till Patientnämnden. Du kan, med andra ord, åka vart du vill inom Sverige och kräva hjälp.
http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Valfrihet/
I texten ovan står det "I de flesta fall kan du själv välja var du vill söka vård i Stockholms läns landsting". Valfriheten är dock nationell.
Jag läste lusen av läkaren idag. Tyvärr tog han inte åt sig av kritiken alls.
Jag förklarade lugnt och stilla att när jag ligger på en brits med en läkare som försöker köra in en nål i ryggraden på mig så uppskattar jag inte att han står bakom och stönar : GUUUUD DU E SO TJOCK...GUUU VA STOOOOR DU E.
Han svar på detta var att han sa så för att LÄTTA UPP STÄMNINGEN.
Sen sades det lite till ang att jag inte tar skit. Och att är man läkare så hanterar man sina patienter med respekt.
Sen var han väldigt sur och sa att DO HAR INTE GOTT NER I VIKT. DU GOR INKENTING FOR ATT HJELPA TILL MED DIN SJUKDOM...JAG HAR PROTAT MED DIN DIETIST VA.
Då fick jag lugnt förklara att det går inte på en dag att gå ner i vikt och att jag faktiskt gjort mitt bästa.
Det sades en del annat men jag orkar inte gå in på det nu.
Jag fick sagt allt jag ville och jag behöll lugnet.
Han svar på detta var att han sa så för att LÄTTA UPP STÄMNINGEN.
Gud, en humorist :dummajag:
Tycker du sköter kommunikationen bra.
Jag har ny läkare. Har pratat med henne 3 gånger i telefon och hon är jättegullig.
Jag har dessutom gått ner 5 kg. Idag har jag gått ner 45 kg, för jag har satt ihop en motionscykel, Själv.
Edit: Ja just det ja. Igår köpte jag nya jeans. I en storlek mindre.
Vad bra, både att du gått ner 5 kg och att du fått en ny läkare. :)
Jag har ny läkare. Har pratat med henne 3 gånger i telefon och hon är jättegullig.
Jag har dessutom gått ner 5 kg. Idag har jag gått ner 45 kg, för jag har satt ihop en motionscykel, Själv.
Edit: Ja just det ja. Igår köpte jag nya jeans. I en storlek mindre.
Yeahhh, du är inne i ett flow nu :yu:
Hello fellow fatsos. Hur står det till med BMIn nuförtiden?
Jag försökte räkna ut mitt alldeles nyss, men det blev flera tusen. Måste vara nåt fel.
Hello fellow fatsos. Hur står det till med BMIn nuförtiden?
Jag försökte räkna ut mitt alldeles nyss, men det blev flera tusen. Måste vara nåt fel.
Säkert. Eller så räknade du ut avståndet till månen? :unsure:
Säkert. Eller så räknade du ut avståndet till månen? :unsure:
Och hur står det till med BMI:et, från den ena himlakroppen till den andra? :evilgrin39:
Eftersom jag vägrar väga mig så kan jag inte räkna ut BMI, jag har gått upp massa kilo och har nog med ångest ändå, det ligger nog på 45 eller så. :D
Eftersom jag vägrar väga mig så kan jag inte räkna ut BMI, jag har gått upp massa kilo och har nog med ångest ändå, det ligger nog på 45 eller så. :D
Vi ska kanske starta en "Gissa min BMI"-tråd där (kvinnliga) medlemmar postar nakna bilder på sig själva, så att forumets hjälpsamma (manliga) medlemmar gissar BMIn?
Missförstå mig rätt, jag vill bara hjälpa till så att du slipper väga dig, och därmed ångesten. :yes:
Edit: Det går också bra att PM:a bilderna, jag lovar att inte visa dem till Christer.
Vi ska kanske starta en "Gissa min BMI"-tråd där (kvinnliga) medlemmar postar nakna bilder på sig själva, så att forumets hjälpsamma (manliga) medlemmar gissar BMIn?
Missförstå mig rätt, jag vill bara hjälpa till så att du slipper väga dig, och därmed ångesten. :yes:
Edit: Det går också bra att PM:a bilderna, jag lovar att inte visa dem till Christer.
Mitt BMI är 2-siffroigt, så mycket kan jag säga :o
Jag har börjat experimentera med längden för att få fram ett acceptabelt resultat.
Och hur står det till med BMI:et, från den ena himlakroppen till den andra? :evilgrin39:
Oklart men jag föll jävligt fort när jag hoppade fallskärm i somras! Eller så var det jordens dragningskraft som var extra stark just då och just där. :whistle:
Mitt BMI är 2-siffroigt, så mycket kan jag säga :o
Jag har börjat experimentera med längden för att få fram ett acceptabelt resultat.
Just så! Du kanske är underlång? Eller överlång?
Christer
2011-08-16, 18:50
Visst är det väl så att flest poäng vinner? :unsure:
>Genom att sträcka ut ordentligt är jag nu nere i den fullt acceptebla BMIn 24 :proud:
>Genom att sträcka ut ordentligt är jag nu nere i den fullt acceptebla BMIn 24 :proud:
Underlång alltså. Inte helt ovanligt.
Hur funkar det här BMI egentligen? :unsure:
När jag var ung fick jag lära mig att man skulle ta sin längd minus 110 för att få fram sin idealvikt.
När jag var ung fick jag lära mig att man skulle ta sin längd minus 110 för att få fram sin idealvikt.
http://www.markazits.com/diet/bmi.php
Fast BMI stämmer inte alltid, ta Anja Person hon lär ha ett högt BMI men så har hon muskler som väger en hel del och i princip inget fett.
Din gamla regel stämmer inte heller, då muskler väger mer än fett och man skulle som vuxen snudd på vara anorektisk med den regeln.
Finns det något nytt revolutionerande inom bantningsvärlden som man bör veta om?
LCHF är ju populärt. Är det BRA egentligen?
Vad hände med tallriksmodellen? Är den UTE?
BMI ja. Det är högt. Pippi är fet. Så har det inte alltid varit men så kommer det förbli.
När jag var ung fick jag lära mig att man skulle ta sin längd minus 110 för att få fram sin idealvikt.Det där lärde jag mig också och tycker det funkar utmärkt än. Får långa personer är det ungefär samma som med BMI, men för korta är BMI generösare.
T ex hamnar en 162cm lång person på BMI under 25 med en vikt på 65.5kg.
BMI = vikten dividerat med kvadraten på längden. Vikten i kg, längden i meter.
När jag går upp så verkar jag ha en speciell nivå där jag är fetto. Jag går inte upp ohejdat alltså. Kan man ha en fettonivå och en "vanlig vikt"-nivå...
tja...vet inte riktigt vad jag menar...eller jag vet vad jag menar men kan inte förklara det.
Christer
2011-08-23, 22:54
Finns det något nytt revolutionerande inom bantningsvärlden som man bör veta om?
LCHF är ju populärt. Är det BRA egentligen?
Vad hände med tallriksmodellen? Är den UTE?
BMI ja. Det är högt. Pippi är fet. Så har det inte alltid varit men så kommer det förbli.
Fett-doktorns metod ska enligt dagens Pravda kunna leda till diabetes. Hoppa över LCHF-metoden.
Vet inte hur nytt det är, men på jobbet är det några som gått ner och lyckas hålla det m h a en metod/firma/webbsajt som heter "iTrim".
Kollade in hemsidan, det var ju inget revolutionerande egentligen. Och långtidsrekommendationen för att hålla nya vikten är vad som är konsensus nuförtiden: hoppa inte över frukosten, ha måltidsordning, väga sig varje dag, äta fettsnålt, motionera.
Det roliga med konceptet kanske är att de verkar skita i motionen under viktminskningsfasen eftersom kraftig reduktion av näringsintaget är mycket mer effektivt. Det borde passa oss otåliga.
Jag har kört GI-index (är LCTFBCF samma sak?) i flera år nu. Bör tilläggas att jag har diabetes typ 2, så att äta mycket kolhydrater är inte direkt nyttigt för mig, eftersom den omvandlas bl a till socker i kroppen.
- Innan GI, innan diabetes (vanlig läsk, chokladkakor, tårtor):
Vikt: Genomsnitt: 96 kg, max 103 kg.
Sockernivå: Bara-gud-vet.
Byxstorlek: 38
- Efter diabetes (lättläsk, inga chokladkakor eller tårtor):
Vikt: Genomsnitt: 92 kg.
Sockernivå: Normal.
Byxstorlek: 36
- Efter GI (lättläsk, chokladkakor ibland):
Vikt: Genomsnitt: 88 kg, max 89 kg.
Sockernivå: Normal.
Byxstorlek: 31-32
Alltså, jag minns inte när jag vägde 88 kg senast, men nu gör jag det. Jag gick ner till 88 kg sakta de senaste 2 åren, och stannat där.
Jag tränar ALDRIG, jag kan äta socker eller kolhydrater ibland. Men jag går inte upp! Och iom jag inte får in socker via kolhyrater så kan jag äta någon chokladkaka ibland utan att min sockernivå rusar iväg!
Men GI är smärtsam. Du får absolut inte äta kolhydrater i ett halvt år. Man får fuska, men kanske en gång per vecka. Annars ska man vara mycket strikt. Inga vitbröd, ingen potatis, ris, mjöl, bakelser, osv. Kött eller fisk, och grönsaker, frukt, osv.
Inga vitbröd <...>frukt<...>.
Jag har aldrig fattat det där, att dieter som "inte innehåller kolhydrater" innehåller fullkornsprodukter och frukt. Kan det vara så att man egentligen menar "inga raffinerade kolhydrater"?
Jag har aldrig fattat det där, att dieter som "inte innehåller kolhydrater" innehåller fullkornsprodukter och frukt. Kan det vara så att man egentligen menar "inga raffinerade kolhydrater"?
Ingen aning. Grejen med fullkorn är "om du MÅSTE äta bröd eller pasta, välj hellre det med fullkorn".
Sedan tror jag att frukt är ett måste om du lever på kött och grönska ett tag. Man längtar efter en massa saker, och då vill man ju inte förstöra dieten med "konstiga" mellanmål.
Såhär 5 år senare kan jag konstatera att jag gått upp ännu mer i vikt. Ca 10 kg till.
Såatte det går bra det här.
Pippi!!
Skit i vikten, livet går ju att leva ändå.
:beer:
:kaffe::cool::beer:
Jajamensan!