handdator

Visa fullständig version : Juridikbajs

CodeMAN
2008-07-10, 16:28
Den senaste tiden har jag:

- blivit misshandlad av fd. grannar.
- haft en trafikolycka.
- ansökt om indrivning av skulder hos kronofogden.

Därför har jag haft samtal med en massa myndighetspersoner, poliser, åklagare, osv., fyllt i en massa blanketter, och börjat läsa en del vardagsjuridiksböcker, hänga på FBs juridikforum, osv.

Nu kan jag tillräckligt mycket vardagsjuridik för att kunna hitta p..., öh, komma med vettiga svar till en del enkla frågor.
Så berätta, har du haft din share av byråkrati? Blankettsonani och en kokt hjärna pga. telefonlurar fastklistrade i örat?

sås på slipsen
2008-07-10, 18:43
nej http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/taskydd.gif

Kickan
2008-07-10, 19:22
Min exman och jag genomförde en bodelning helt utan inblandning av jurister. För detta blev vi grymt trakasserade av berörda myndigheter, som lade våra skrivelser underst i högen, hittade på svepskäl att starta processen omigen osv. Inte förrän vi följde upp vad som verkligen hänt, och de insåg att vi kunde gå till JO (eller vad det heter) sket de i brallan, bad om ursäkt, skyllde på varandra osv, och tryckte på den där juridiska knappen.

CodeMAN
2008-07-10, 19:53
En (felaktig) uppfattning när det gäller vardagliga juridiska problem är att man måste anlita en jurist så snart man nämner polis, domstol, ansökan om bodelning/indrivning/krav på skadestånd.

Faktum är att man kan klara sig rätt bra genom att låna böcker (bibliotek), läsa tidigare artiklar (internet), och fråga vänner. Om, och om, saker å ting går fel, då är det nog läge att prata med en jurist.

Tingsrätten, t ex har en fas, sk. förhandlingsfasen, där parterna diskuterar tvisten med en nämndeman. Kommer man inte överens under förhandlingsfasen då blir det domstol. Annars kan vem som helst med en mun och en tunga kan klara av förhandlingarna.

Kickan
2008-07-10, 19:57
Ja precis så är det. Och om det inte ens är fråga om en tvist utan i fullt samförstånd, så ger de olika myndigheterna hemsidor alla upplysningar man behöver för att hantera det själv.
Tyvärr räcker det inte alltid, när en papper hamnar hos hos den dysfunktionella småpåven i rummet längst in i korridoren.:(

Christer
2008-07-11, 23:34
En (felaktig) uppfattning när det gäller vardagliga juridiska problem är att man måste anlita en jurist så snart man nämner polis, domstol, ansökan om bodelning/indrivning/krav på skadestånd.

Faktum är att man kan klara sig rätt bra genom att låna böcker (bibliotek), läsa tidigare artiklar (internet), och fråga vänner. Om, och om, saker å ting går fel, då är det nog läge att prata med en jurist.

Tingsrätten, t ex har en fas, sk. förhandlingsfasen, där parterna diskuterar tvisten med en nämndeman. Kommer man inte överens under förhandlingsfasen då blir det domstol. Annars kan vem som helst med en mun och en tunga kan klara av förhandlingarna.
Man kan läsa sig till väldigt mycket, men man riskerar samtidigt att ställa en felaktig diagnos (om jag får använda en medicinsk metafor) om man inte har hela bilden klar för sig.

Man kan till exempel inte alltid bara läsa en lagtext och förstå vad som menas. Vissa ord har juridiska innebörder som man måste känna till, det kan finnas praxis eller förarbeten som beskriver hur lagtexten ska tolkas och så kan det finnas andra lagar som innebär att den lag man tittar på inte alls gäller i den aktuella situation.

Så jag säger nja, man kan komma en bit på vägen, men det finns en anledning till att det finns juristutbildningar.

Mröff
2008-07-11, 23:37
Jag skulle inte ge mig in i en mer allvarlig rättslig tvist utan en rejäl advokat.

Däremot kan man mucka med myndigheter. JO behöver man ju bara slänga in en anmälan via internet till. Jag har fått rätt från JO och myndigheten fick en tillsägelse. :cool:

Innan JO meddelade sin ståndpunkt ringde bossen för myndigheten upp mig, och vi hade ett långt samtal om "rättsprinciper".
Det är många mysko samtal man fått under sina dagar här på jorden.

Christer
2008-07-11, 23:39
Jag skulle inte ge mig in i en mer allvarlig rättslig tvist utan en rejäl advokat.

Däremot kan man mucka med myndigheter. JO behöver man ju bara slänga in en anmälan via internet till. Jag har fått rätt från JO, myndigheten fick en tillsägelse. Innan JO meddelade sin ståndpunkt ringde bossen för myndigheten upp mig, och vi hade ett långt samtal om "rättsprinciper".
Det är många mysko samtal man får.

:cool:
Hmm, du kan ta in mig som konsult! Jag funderar på att bli rättshaverist! Allt ska överklagas! Inlagor ska skickas till Justitiedepartementet, JO, KU, JK, RFSU och Jordbruksdepartementet! Och Leif Silbersky! :yes:

Mröff
2008-07-11, 23:47
Hmm, du kan ta in mig som konsult! Jag funderar på att bli rättshaverist! Allt ska överklagas! Inlagor ska skickas till Justitiedepartementet, JO, KU, JK, RFSU och Jordbruksdepartementet! Och Leif Silbersky! :yes:

Trams...man är väl inte rättshaverist för att man använder sin lagliga rätt att anmäla myndigheter som gjort fel. JO tar heller inte upp alla fall som anmäls.

Men för all del...vill du bli genuin rätthaverist kan jag nog ge några fina tips.

Som den fräna JK Göran Lambertz sade. Om jag inte vore jurist skulle jag vara rättshaverist...

Christer
2008-07-11, 23:49
Som den fräna JK Göran Lambertz sade. Om jag inte vore jurist skulle jag vara rättshaverist...
Det var lite kul! :D

Näe, jag menade inte att du var rättshaverist, men jag har seriöst pratat om det flera gånger med min kamrat Ted att vi borde slå oss ihop och bli haverister på heltid. Men just nu hinner jag inte.

Mröff
2008-07-11, 23:54
Det var lite kul! :D

Näe, jag menade inte att du var rättshaverist, men jag har seriöst pratat om det flera gånger med min kamrat Ted att vi borde slå oss ihop och bli haverister på heltid. Men just nu hinner jag inte.

Ja, det tar sin lilla tid. Mer än heltid att vara rättshaverist, det är ett kall likt en präst. :D

CodeMAN
2008-07-12, 07:35
Man kan läsa sig till väldigt mycket, men man riskerar samtidigt att ställa en felaktig diagnos (om jag får använda en medicinsk metafor) om man inte har hela bilden klar för sig.

Man kan till exempel inte alltid bara läsa en lagtext och förstå vad som menas. Vissa ord har juridiska innebörder som man måste känna till, det kan finnas praxis eller förarbeten som beskriver hur lagtexten ska tolkas och så kan det finnas andra lagar som innebär att den lag man tittar på inte alls gäller i den aktuella situation.
Nej nej nej, missförstå mig rätt. Man ska inte agera låtsasadvokat. Så snart man måste tyda lagtexter är det jurister som gäller. Men ska man följa viss procedur (t ex in en tvist), dvs. skicka in blanketter, "mucka med myndigheter" där man själv driver ärendet som "kärande" så KAN det gå alldeles utmärkt.

Som jag uppfattar det så är det viktigt att förstå hur en viss procedur fungerar. Myndigheternas webbsidor är inte alltid tillräckligt informativa, och det gäller att läsa till sig. T ex sidan nedan är en utmärk källa för diverse juridiska frågor för att bilda en uppfattning om diverse frågor:

http://www.lawline.se/

Frågorna besvaras av juridik-studenter, med andra ord så svaren inte är 100% pålitliga, men de brukar alltid flagga när man ska kontakta en jurist.

Gullan
2008-07-12, 09:10
Titta! Sällar mig till skaran rättshaverist-wannabe. Har i pipen en anmälan mot en socialbrutta som gjort fel, big time. Tyvärr faller just den biten, de två sidor i hennes uppsats (kan inte kalla det utredning då hennes fria spekulationer inte har bärighet i verkligheten som det sig bör i en utredning). MEN det lilla stycket har gjort ett formellt fel. Muahahahahaha! Ett formfel som finns reglerat i förvaltningslagen. Hon kommer att få smäll på fingrarna. :devil:

Samtidigt kommer Länsrätten att uppmärksammas på de lögner som hennes utredning innebär. Tre saker har de redan rättat i sk självrättning men de kränkande spekulationerna finns kvar och kan inte rättas, får inte rättas enligt förvaltningslagen eftersom utredningen är avslutat.

Vi vilar på hanen under sommaren, sen så. :kaffe:

Hon hade otur flickebarnet. Moi har för bara något år sedan tagit 10p Förvaltningsrätt. :cool:

CodeMAN
2008-07-22, 16:12
Barnen som leker på innegården här har en tendens att gapskrika väldigt ofta. När ena gapskriker så börjar även de andra, det blir någonslags gapskrikstävling.

De låter dessutom så höga (runt 4-6 år gamla är de) att man undrar om de torteras eller nåt.

Nu kan man påstå att det handlar om folk ute på gatan, och de kan man inte göra någonting åt, förutom kanske ringa till polisen. Men i detta fall handlar det dels om en innegård, och dels om folk som bor här.

Därför funderar jag på att ringa till störningsjouren, och alternativt, även till hyresvärden. Med tanke på att det inte blir mörkt förran kl 22 så fortsätter dem att leka (och gapskrika) till sent på kvällen, och då vore det definitivt ett fall för störningsjouren, om det nu hade handlat om folk inne i lägenheterna.

Vad tycker ni att jag ska göra (förutom att skaffa öronproppar)?

Mröff
2008-07-22, 16:26
Steg ett kan vara att gå ut på balkongen och fråga om de inte kan dämpa sig lite, för farbror skall sova.

De flesta ungar är resonabla, om det inte är blivande "gangsters" du har att göra med.

CodeMAN
2008-07-22, 16:30
Det är förvisso ett bra steg, men problemet är att jag inte törs. Jag vill inte börja bråka med deras föräldrar 1 månad efter jag har flyttat in.

Att deras föräldrar inte bryr sig om hur mycket barnen skriker tolkar jag som de kommer att deklarera mig som "farbror tokskalle".

pippi
2008-07-22, 16:33
Det är förvisso ett bra steg, men problemet är att jag inte törs. Jag vill inte börja bråka med deras föräldrar 1 månad efter jag har flyttat in.

Att deras föräldrar inte bryr sig om hur mycket barnen skriker tolkar jag som de kommer att deklarera mig som "farbror tokskalle".

Törs?
Handlar inte om törs. Handlar om att du vill ha lite jävla lugn och ro. Du behöver inte vara otrevlig (det första du är). Lyssnar dom inte kan du däremot bli argbigge.

Om föräldrarna inte bryr sig betyder bara att du har större ansvar att få käft på ungarna själv. Barn gillar regler. Egentligen.

Mröff
2008-07-22, 16:34

Äh, det är väl inte att bråka. Bara säga att man vill sova.
Ungar brukar lyssna mer till andra än sina egna föräldrar..:D

CodeMAN
2008-07-22, 16:39
Törs?
Handlar inte om törs. Handlar om att du vill ha lite jävla lugn och ro. Du behöver inte vara otrevlig (det första du är). Lyssnar dom inte kan du däremot bli argbigge.
Visst klarar jag av att be barnen att dämpa sig lite, jag har dessutom inget problem med att bli vänner med barn, så det borde gå fint.

Men jag misstänker att de kommer att strunta i det efter en kvart, med tanke på deras åldrar. Dessutom är jag orolig för att föräldrarna kommer att tolka det som om jag inte har rätt att be folk "ute på gatan" att dämpa sig, de får ju göra som de vill, liksom. Det är därför jag undrade om man borde gå via störningsjouren i stället. För om de går med på det innebär ju att det inte handlar om "folk på gatan", utan att en innegård uppfattas som en del av fastigheten.

pippi
2008-07-22, 16:48
Visst klarar jag av att be barnen att dämpa sig lite, jag har dessutom inget problem med att bli vänner med barn, så det borde gå fint.

Men jag misstänker att de kommer att strunta i det efter en kvart, med tanke på deras åldrar. Dessutom är jag orolig för att föräldrarna kommer att tolka det som om jag inte har rätt att be folk "ute på gatan" att dämpa sig, de får ju göra som de vill, liksom. Det är därför jag undrade om man borde gå via störningsjouren i stället. För om de går med på det innebär ju att det inte handlar om "folk på gatan", utan att en innegård uppfattas som en del av fastigheten.

- Ja hej mitt namn är Cody. Jag vill att ni kommer och säger till några 10-åringar som skriker på min gård.

- Hallå????

:tjurig:

sås på slipsen
2008-07-22, 16:53
- Ja hej mitt namn är Cody. Jag vill att ni kommer och säger till några 10-åringar som skriker på min gård.

- Hallå????

:tjurig:

Hahaha :D

CodeMAN
2008-07-22, 16:56
OK, jag fattar... klart å tydligt. :innocent:

Om jag nu inte dyker upp om några minuter så har jag blivit skjuten, söndertuggad och uppäten av en antal föräldrar. Jag vill att det ska stå "modig men dum" på min gravsten.. *Snyft*

sås på slipsen
2008-07-22, 16:58
OK, jag fattar... klart å tydligt. :innocent:

Om jag nu inte dyker upp om några minuter så har jag blivit skjuten, söndertuggad och uppäten av en antal föräldrar. Jag vill att det ska stå "modig men dum" på min gravsten.. *Snyft*

Själv vill jag att det ska stå

Fattig

Men kåt

Lycka till Cody! :)

pippi
2008-07-22, 16:59
Glöm inte att ta på dig stringen innan du går ut Cody.:evilgrin39:

CodeMAN
2008-07-22, 17:01
Glöm inte att ta på dig stringen innan du går ut Cody.:evilgrin39:
Nämnde jag att jag är rätt duktig på att bli vänner med barn? :evilgrin39:

Mröff
2008-07-22, 17:07
Så nu gick Cody ut vid 17.01...får se när han kommer tillbaka.

Hur länge skall vi vänta innan vi vidtar åtgärder?...

sås på slipsen
2008-07-22, 17:08
Så nu gick Cody ut vid 17.01...får se när han kommer tillbaka.

Hur länge skall vi vänta innan vi vidtar åtgärder?...

Jag tycker du ska banna honom omedelbart. Bättre safe än sorry lixom. :unsure:

Mröff
2008-07-22, 17:54
Nu har han varit borta i mer än 50 min...hmmmm...

Ungarnas farsa kanske är medlem i "Fucked for Life"...:o

Torsten
2008-07-22, 18:22
Påminner om tråden på FB "hur många femåringar klarar du av?" Gissar att Cody nu torteras med att tvingas lukta på sina kalsonger.:(

Gullan
2008-07-22, 18:41
Är han inte tillbaka ännu? :unsure:

Tycker han borde få en ny titel. Modig och dum. :yes:

CodeMAN
2008-07-22, 19:00
Sorry, det var hojväder ute. :blush:

Ungarna leker just nu "vi-håller-tyst-när-han-dyker-upp-och-fortsätter-att-skrika-så-fort-han-försvinner" med mig. :rant:

pippi
2008-07-22, 19:02
Sorry, det var hojväder ute. :blush:

Ungarna leker just nu "vi-håller-tyst-när-han-dyker-upp-och-fortsätter-att-skrika-så-fort-han-försvinner" med mig. :rant:

Men du ska väl inte sova nu?
Låt barnen skrika.:tjurig:
Sätt på musik, sätt på den skrikigaste ungens morsa.

CodeMAN
2008-07-22, 19:20
Påminner om tråden på FB "hur många femåringar klarar du av?" Gissar att Cody nu torteras med att tvingas lukta på sina kalsonger.:(
Hahaha, finns det en sån tråd? :D

Jag har lärt mig att svaret är "noll", oavsett vem det handlar om. De d-ärna tänker inte som vuxna gör, och vuxna fattar inte vad som händer när man bråkar med dem förran det är försent.

Svimfärdig
2008-07-23, 06:18
Men du ska väl inte sova nu?
Låt barnen skrika.:tjurig:
Sätt på musik, sätt på den skrikigaste ungens morsa.
Hahahaha!

OnT så har jag inte varit med om så mycket som kräver nåt juridiskt. Vann ett mål för ett tag sen och det genererade 10 papp... Nu i efterhand tror jag fan att jag borde klämt dom på mer. Men hey, efterklokhet.

CodeMAN
2008-07-23, 07:49
OnT så har jag inte varit med om så mycket som kräver nåt juridiskt. Vann ett mål för ett tag sen och det genererade 10 papp... Nu i efterhand tror jag fan att jag borde klämt dom på mer. Men hey, efterklokhet.
Nej då, det är bra. Pengar som kommer från ingenstans är aaaalltid bra. Själv försöker jag just nu med brottsoffermyndigheten, då åtalet mot grannen som misshandlade mig (inget allvarligt, men ändå) lades ner eftersom han var med i ett större mål där han åtalades för bl a knarklangning. Har man rätt till pengarna så har man rätt till pengarna, liksom.

pippi
2008-07-23, 07:54
Pengar leder bara till fördärv. Man ska ha kärlek. Det kommer man långt med.

CodeMAN
2008-07-23, 07:55
Pengar leder bara till fördärv. Man ska ha kärlek. Det kommer man långt med.
Menar du att jag ska kräva att han kramar mig i stället? Hmm, tänkte inte på det. :hmm:

pippi
2008-07-23, 07:58
Menar du att jag ska kräva att han kramar mig i stället? Hmm, tänkte inte på det. :hmm:

Ja du kanske har en framtida lekkamrat i gangstern. Vem fan vet.:)

CodeMAN
2008-10-24, 21:13
http://img75.imageshack.us/img75/3368/storningarkg2.jpg

:whistle: