handdator

Visa fullständig version : Lägger du upp pinnen?

sås på slipsen
2009-03-15, 23:46
I kassorna i matbutiken finns numera små pinnar som ska avdela dina varor från de andras på bandet. När man inte tar den där pinnen och lägger den efter sina varor är det snarare regel än undantag att man får en sur blick eller ett hatiskt stön för det fräcka tilltaget.

Brukar du lägga upp den....?

Miriam
2009-03-15, 23:57
Självklart gör jag det jag ställer även alla mina varor åt rätt håll så kassörskan inte behöver vända på dom för att hitta koden.
Jag är en väldigt ordentlig och trevlig kund.

skumrask
2009-03-16, 00:15
Jag lägger i 9 fall av 10 upp pinnen men det beror ju lite på hur mycket tryck det är på kassan, är det bara två kunder i kassan och det finns en rejäl marginal mellan mina varor och föregående kund så kan det ju kvitta.
Jag försöker alltid att vända varorna åt rätt håll det hör till god ton.

Ibland är det lite knepigt dock om man skall ha en enda vara från bakom kassan, läs snus, och man står mitt emellan två varuberg till kunder, skall man förväntas lägga upp två pinnar då?:unsure: Med ett tomt utrymme emellan?

Mröff
2009-03-16, 00:40
Jag lägger upp den där pinnen, för annars blir det alltid kaos i affären där jag handlar.

sås på slipsen
2009-03-16, 00:42
Jag har inte riktigt koll på den där pinnen, det är därför jag frågar.
Oftast pratar jag i telefon i kassan och då glömmer jag bort fanskapet.

Men jag lägger alltid upp varorna med streckkoden åt avläsaren till. :proud:

Fortune
2009-03-16, 00:47
Numera lägger jag aldrig upp någon pinne eftersom jag självscannar. Enklast så. Innan jag började med det så lade jag upp pinnen men bara om det stod någon bakom mig som också ville lägga varor på bandet. :)

Mröff
2009-03-16, 00:52
Sås: Varför pratar du i telefon just i kassan?

Mröff
2009-03-16, 01:02
...och vad menar du med "pinnen" egentligen?

Nu när jag tänker efter.

skumrask
2009-03-16, 01:07
Skulle man kunna tänka sig att man fick ha med egna pinnar? Om man inte trivs med de butiken tillhandahåller? Som ett slags fashionstatement, "det här är de signaler jag vill sända ut av mig själv i affären."

Mia & Klara skulle nog hugga på idén.

Jag brukar porrsurfa i kassan. (Och bara där)

skumrask
2009-03-16, 01:10

Jag brukar porrsurfa i kassan. (Och bara där)

sås på slipsen
2009-03-16, 02:00

Jag handlar oftast på väg hem, och då är det uppdämda jobbsamtal som gäller.

sås på slipsen
2009-03-16, 02:01
...och vad menar du med "pinnen" egentligen?

Nu när jag tänker efter.

Jag har funderat på att lägga upp min egen pinne där men jag är så rädd för att den ska fastna i rullskenorna i mitten. :(

Svimfärdig
2009-03-16, 14:14
Självklart gör jag det jag ställer även alla mina varor åt rätt håll så kassörskan inte behöver vända på dom för att hitta koden.
Jag är en väldigt ordentlig och trevlig kund.
Samma lika.

Mröff
2009-03-16, 14:18
Jag har funderat på att lägga upp min egen pinne där men jag är så rädd för att den ska fastna i rullskenorna i mitten. :(

Ja, eller orsaka tumult i affären. Har du förresten kollat vad den väger, annars borde vågen på rullar kunna bestämma det. Testa!

Sven Hedin
2009-03-16, 14:24
Men meningen är väl att man skall lägga upp pinnen bakom sina varor va? Eller? :unsure:
Det begrep aldrig jag utan det lärde jag mig i en tråd på nåt annat forum. Jag har alltid lagt pinnen framför mina varor så att jag inte skall riskera att få med mig någonting skämmigt från den som står före.

sås på slipsen
2009-03-16, 16:21
Ja, eller orsaka tumult i affären. Har du förresten kollat vad den väger, annars borde vågen på rullar kunna bestämma det. Testa!

Haha, knappast! :lol:

Den tar ju bara tre kilo - tror du jag vill pröjsa för ny våg va? :peka:

CodeMAN
2009-03-17, 16:22
Brukar du lägga upp den....?
Om jag känner för det...

En j-a pinne som inte förtjänar onda blickar.

Kickan
2009-03-17, 20:52
Jag brukar sprida ut mina få varor över hela bandet, och sedan lägga pinnen precis där bandet slutar. Oavsett hur många varor jag har lägger jag pinnen där bandet slutar. På så sätt kan ingen hysterisk idiot börja knô upp sina varor innan kassörskan börjat rulla fram mina. Det brukar resultera i att så fort bandet börjar rulla så suckar bakomvarande kund ljudlig och börjar smälla upp sina varor trångt och eländigt.

Anser att bandet är mitt, under min korta stund vid det. :proud:

PS är det en sur kassör/kassörska så lägger jag streckkoden åt fel håll

Miriam
2009-03-17, 20:56
Usch vilken usel kund du är Kickan.
Säkert ställer du dina 1,5 liters flaskor också så att dom riskerar att ramla ner på kassapersonalens fingrar.
Alla goda kunder vet att man lägger flaskorna så att det inte kan hända.

Kickan
2009-03-17, 20:59
:skamsen:

Ja jag ställer flaskor upp, men bara för att jag tror de vill ha det så. De har ju för helskotta aldrig upplyst mig!

Dessutom tror jag de gillar att man ställer varorna spejsigt. Då kan de låta bandet flyta fram om hinna skanna dem, utan att behöva stoppa upp hela tiden :pippi:

Miriam
2009-03-17, 21:02
Men nu vet du till nästa gång.

Fast allvarligt jag hade heller aldrig tänkt på det om jag inte haft en mamma som har suttit i kassan på coop i hela sitt liv.

Gullan
2009-03-17, 21:23
Jag vill helst inte ta i handelshindret. Alldeles massor av uschliga baciller. :tunga: Brukar vänta in i det längsta och då tar oftast den bakom mig och lägger dit den istället.

Ulvena
2009-03-17, 21:27
Jag blir grymt irriterad om den som står framför mig INTE lägger upp pinnen, helst ska de också stå så att jag inte kan nå den. Ni vet liksom vänta bakom sina varor så man inte kan börja packa upp sina egna.

Jag brukar surt säga:"Ursäkta mig, jag vill bara lägga upp den här så jag kan packa upp mina varor" och ge dem en ond blick. De flesta blir generade och ber om ursäkt, naturligtvis lägger jag alltid upp pinnen när jag är klar. :proud:

Kickan
2009-03-17, 21:47
Jag brukar surt säga:"Ursäkta mig, jag vill bara lägga upp den här så jag kan packa upp mina varor" och ge dem en ond blick.
He he, tur vi inte brukar stå i samma köer.:p
Jag brukar svara "kön gå faktiskt inte snabbare för att man tränger ihop sig, hur otroligt det än kan låta".

Ulvena
2009-03-17, 21:59
He he, tur vi inte brukar stå i samma köer.:p
Jag brukar svara "kön gå faktiskt inte snabbare för att man tränger ihop sig, hur otroligt det än kan låta".

Fast där har du ju fel, om mina varor ligger på bandet när du väl har betalat så kan ju kassörskan börja slå in dem direkt medan det tar längre tid om jag ska börja lägga upp mina varor när ditt köp är avslutat.:unsure:

Jag är dessutom väldigt petig med hur mina varor ska läggas upp, tunga saker först och sånt som är känsligt sist, jag packar också på ett speciellt vis så det som är kallt ska ligga ihop, "läskiga" saker som tvättmedel får bara ligga med det som är så väl inpackat att om de skulle börja läcka kan skada något annat.

När jag läser vad jag skriver så förstår jag varför handla ibland kan vara så traumatiskt för mig. :D

Miriam
2009-03-17, 22:41
Jag är precis likadan tvättmedel, diskmedel, tvål och sånt får inte packas eller vara nära färskvaror som tex köttfärs eller frukt och grönt.
Brödet packar jag alltid upp sist så det inte ska mosas av något tungt som kommer efter.

CodeMAN
2009-03-17, 22:43
Jag vill helst inte ta i handelshindret. Alldeles massor av uschliga baciller. :tunga:
Av den anledningen har jag börjat tvätta grönsaker, synnerligen efter ha sett folk mixtra med dem med sina smutsiga fingrar. Tomater, sallader, gurkor granskas ordentligt med samma smutsiga fingrar innan de läggs i påsen.

Mröff
2009-03-17, 23:06
Jag har också ett förflutet i en konsumkassa. På den tiden (stenåldern) fanns inte scannern, utan jag fick knappra in priset eller snabbkoden (PLU) i den skrangliga kassan. Då spelade det ingen roll hur varorna stod, men helst skulle de dock inte ligga i en hög.

Det var tider det.

Sven Hedin
2009-03-17, 23:11
Ja, det måste ha varit tider det... Hade jag bott i kommunen så hade jag nog kommit dit och handlat flera gånger om dan. :)

sås på slipsen
2009-03-17, 23:11
Jag blir grymt irriterad om den som står framför mig INTE lägger upp pinnen, helst ska de också stå så att jag inte kan nå den. Ni vet liksom vänta bakom sina varor så man inte kan börja packa upp sina egna.

Jag brukar surt säga:"Ursäkta mig, jag vill bara lägga upp den här så jag kan packa upp mina varor" och ge dem en ond blick. De flesta blir generade och ber om ursäkt, naturligtvis lägger jag alltid upp pinnen när jag är klar. :proud:

Jaha. Det är du som brukar stå bakom mig i kön alltså. :(

Mröff
2009-03-17, 23:17
Ja, det måste ha varit tider det... Hade jag bott i kommunen så hade jag nog kommit dit och handlat flera gånger om dan. :)

Det var en mycket gammal gubbe som hasade in med rullatorn varje dag och köpte apelsiner samt cigg. Han stank urin så in i helsike. Alla fick hålla för näsan från det han öppnade dörren till han stängde den. Dvs ett bra tag eftersom han gick så sakta och apelsinerna var längst inne i affären.

Sedan hade vi Mr och Miss Profil som jämt köpte kondomer. Enligt en grannen till dem var det ett jäkla sex-ståhej där varje dag.

Ja, det var en liten kvartersbutik, så alla kände alla. Bodde själv 100 meter från affären. Mitt första fasta jobb efter gymnasiet.

Det var tider det. Hade en sådan gentil gentleman som du Svenne kommit in hade det blivit extrapris på varorna.

Miriam
2009-03-17, 23:19
Jag har också ett förflutet i en konsumkassa. På den tiden (stenåldern) fanns inte scannern, utan jag fick knappra in priset eller snabbkoden (PLU) i den skrangliga kassan. Då spelade det ingen roll hur varorna stod, men helst skulle de dock inte ligga i en hög.

Det var tider det.

Jag startade mitt yrkesliv på en konsum butik i Uppsala på stenåldern då var vi tvungna att räkna tillbaka i handen och läsa prislappar.
Kort fick vi dra manuellt och läsa spärrlistor så inte kortet var indraget.
Men jag tyckte att det var ett roligt jobb sen kunde man tjuväta mycket gott i charken.
Det var där jag lärde mig att uppskatta goda geggor och röror.

Mröff
2009-03-17, 23:20
Haha...spärrlistorna fanns på min tid också. Och maskinen där man drog slipparna..:D

I vår butik råkade alltid godispåsar och kakburkar gå sönder så de inte kunde säljas.

sås på slipsen
2009-03-17, 23:27
Det var en mycket gammal gubbe som hasade in med rullatorn varje dag och köpte apelsiner samt cigg. Han stank urin så in i helsike. Alla fick hålla för näsan från det han öppnade dörren till han stängde den. Dvs ett bra tag eftersom han gick så sakta och apelsinerna var längst inne i affären.

Det låter ju precis som den gamla smegmatikern. :)
Ni kanske går längre tillbaka än ni tror..:detektiv:

Miriam
2009-03-17, 23:28
Jo det var mycket som gick sönder sötsaker är ju så känsligt för stötar.
I bland på Fredagar fick vi smörgåstårta som skulle säljas i lösvikt i charken.
Den var ofta slut innan den hann dit.

Fortune
2009-03-17, 23:48
Jag är precis likadan tvättmedel, diskmedel, tvål och sånt får inte packas eller vara nära färskvaror som tex köttfärs eller frukt och grönt.
Brödet packar jag alltid upp sist så det inte ska mosas av något tungt som kommer efter.
Mitt bröd får oftast en egen kasse. Annars är jag inte så jäkla noga. Tunga saker i botten på kassen är ju en självklarhet och sånt som kan gå sönder överst.

Och att lägga stora läskflaskor är ju också en självklarhet annars ramlar dom ju bara.

Svimfärdig
2009-03-18, 01:01
Vilken vardagsdramatik som utspelar sig i affärerna varje dag. :D

Sven Hedin
2009-03-18, 21:38
Jag startade mitt yrkesliv på en konsum butik i Uppsala på stenåldern då var vi tvungna att räkna tillbaka i handen och läsa prislappar.
Kort fick vi dra manuellt och läsa spärrlistor så inte kortet var indraget.
Men jag tyckte att det var ett roligt jobb sen kunde man tjuväta mycket gott i charken.
Det var där jag lärde mig att uppskatta goda geggor och röror.

Vi har konsum att tacka för mycket hör jag. Själv så lärde jag mig att ett halvkilo nougat från Nordchoklad, eller om det kanske var ett helt kilo, inte är så där jättegott.

Säg, brukade du smussla till några skinkskivor med röra och rulla till såna där lättslukade små korvar? :w00t:

Miriam
2009-03-18, 21:45
Självklart en skiva god skinka med en sked mimosasallad var en lagom liten munsbit att äta på väggen ut till lastkajen där vi rökte.
För att inte tala om hur trevligt det var att vi sålde räkor i lösvikt.

Mröff
2009-03-18, 21:47
På vårat konsum röktes det i lunchrummet. Jag var den enda icke-rökaren där, och ingen ventilation fanns...:D

Sven Hedin
2009-03-18, 21:53
På vårat konsum så röktes det i klunga utanför entrén.

Miriam
2009-03-18, 22:01
På vårat konsum röktes det i lunchrummet. Jag var den enda icke-rökaren där, och ingen ventilation fanns...:D

Vi textade skyltar i vårat fikarum i källaren utan ventilation det gav oräkneliga gratis fyllor och hjärncellerna ramlade väl av som mjäll.